REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volkswagen Polo 1.2 TSI: Uroczy… Volkswagen?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Przestrzeń na bagaż jest wystarczająca (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Przestrzeń na bagaż jest wystarczająca (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Volkswagen Polo to król miejskich ulic, fot. moto.wieszjak.pl
Volkswagen Polo to król miejskich ulic, fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA


Nowy Volkswagen Polo z jednej strony jest typowym przedstawicielem rodziny z Wolfsburga, z drugiej jest zupełnie odmienny. To nadal przemyślany, dobrze wykończony i wzorowo ergonomiczny samochód, a przy okazji zaskakująco jak na Volkswagena… uroczy.

Volkswagen Polo to mniejszy brat Golfa, dlatego też zawsze pozostawał w jego cieniu. Nic dziwnego, bo mimo że nic nie można mu było zarzucić, był mniejszy niż Golf i na dodatek jeszcze mniej od niego wyrazisty. Tymczasem najnowsze Polo ma wszelkie atuty, aby zostać rodzinną gwiazdą. Nie dość, że ku uciesze fanów marki nadal ma typowe dla Volkswagena użytkowe cechy, to na dodatek zamyka usta estetycznym malkontentom. Bo nowe Polo po prostu świetnie wygląda.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Volkswagen Polo

Nadwozie

REKLAMA

Linia nadwozia niewielkiego Polo jest dynamiczna. Nadwozie pełne jest ostrych krawędzi i mocno zarysowanych regularnych kształtów. Spoglądając z boku na trzydrzwiowe Polo, samochód wygląda trochę jak odmiana coupe. Dolna krawędź tylnych bocznych szyb zakończona jest ku górze, dodając bryle dynamiki. W przedniej części nadwozia uwagę zwracają „groźnie” wyglądające reflektory, a w tylnej regularne, ale dość nowoczesne lampy. Niewątpliwej zadziorności i uroku dodaje małemu Volkswagenowi czerwony kolor oraz atrakcyjne piętnastocalowe obręcze ze stopów lekkich „Riverside”.

Całość jest zwarta, nowoczesna i zarazem lekka. Styl nowego Polo łączy prostotę tradycji z lekką nonszalancją nowoczesności. Nadwozie tego Polo wygląda ładnie, ale nie jest na tyle nietuzinkowe, żeby groziło mu szybkie opatrzenie.

Wnętrze/wyposażenie

Stylizacja wnętrza jest mniej porywająca, ale nikogo nie rozczaruje. Prędkościomierz i obrotomierz są czytelne i ładnie podświetlone. Pomiędzy nimi znajduje się czytelny wyświetlacz komputera pokładowego. Konsola centralna nie jest przeładowana, a przyciski rozmieszczono na niej intuicyjnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obszyta skórą kierownica pewnie leży w dłoniach, jest też przyjemna w dotyku. Po jej lewej stronie wygospodarowano miejsce na przyciski do obsługi radia i telefonu. Przydałyby się również przyciski do obsługi komputera pokładowego.

REKLAMA

Jakość materiałów wykończeniowych i dokładność ich spasowania jest absolutnie wzorowa dla tej klasy pojazdów. Podobnie fotele kierowcy i pasażera, są wzorowo wygodne i nawet tkwienie w kilkugodzinnych korkach nie wpłynie na zmianę tej opinii.

Odmiana wyposażeniowa widocznego na zdjęciach Polo to wersja Highline, czyli najbogatsza w ofercie Volkswagena. W tej wersji w standardzie dostaniemy m.in. sportowe fotele, siedmiobiegową zautomatyzowaną przekładnię DSG, specjalnie ozdobioną trójramienną kierownicę obszytą skórą, szereg poduszek powietrznych, system asystujący przy ruszaniu pod górę, komputer pokładowy z systemem monitorującym ciśnienie w ogumieniu, aluminiowe obręcze. I z grubsza tyle. Za klimatyzację manualną dopłacimy ok. 4000 zł, za elektroniczną ok. 7 800 zł, a za podstawowe radio ok. 1000 zł. I przyznamy, że trudno nie poczuć pewnego niedosytu, gdy wybierając opisywaną odmianę Volkswagena Polo za niemalże 62 000 zł musimy dopłacić kilka tysięcy za klimatyzację i dorzucić jeszcze „tysiaka”, gdy chcemy mieć w aucie radio…

Zobacz również: Nowy Volkswagen Tiguan

Dalej: Napęd/zawieszenie


Napęd/zawieszenie

Pod maskę opisywanego Polo trafił turbodoładowany benzynowy silnik o pojemności 1,2 litra i mocy maksymalnej 105 KM. Z napędem współpracuje rewelacyjna siedmiobiegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Taki zestaw rozpędza według danych producenta ważące 1126 kg Polo od 0 do 100 km/h w 9,7 s.
Ale to w teorii. W praktyce świetna przekładnia DSG nie do końca pasuje do zestawienia z opisywanym, bardzo dobrym silnikiem. Te dwie konstrukcje trochę się rozmijają i trudno im się współpracuje. Dlatego lepiej od razu zaoszczędzić ponad 6000 zł i kupić Polo w tej samej wersji, z tym samym silnikiem i manualną przekładnią.

Zobacz również: Test Mazda CX-7: Amerykanka w Warszawie

Wszystko jest dobrze, gdy snujemy się Polo w rytmie ruchu niemieckich miasteczek, czyli bez pośpiechu przyspieszamy do 50 km/h i utrzymujemy tę prędkość lub powoli przyspieszamy. Jednak problemy zaczynają się, gdy chcemy dynamicznie rozpędzić samochód. Przekładnia szybko zmienia poszczególne przełożenia, ale silniczek wykazuje mocną ospałość w dolnych zakresach obrotów. Dlatego podczas dynamicznego przyspieszania następuje po zmianie biegu nagłe krótkotrwałe spowolnienie. Sytuację ratuje nieco sportowy tryb pracy przekładni, który zmienia przełożenia przy wyższych obrotach. Jednak nadal nie jest to rozwiązanie idealne. Najlepiej jeździłoby się w tym przypadku po prostu z manualną skrzynią biegów, kiedy kierowca ma większą kontrolę nad przełożeniami i obrotami silnika.

Według danych producenta Polo 1.2 TSI z DSG spala w ruchu miejskim 7 litrów benzyny na 100 km. Konia z rzędem temu, kto osiągnie taki wynik. Realne spalanie w mieście to około 9 l/100 km, a podczas dynamicznej jazdy i przy niskich temperaturach powietrza, Polo według wskazań komputera pokładowego spalało nawet ponad 11 l/100 km.

Układ jezdny małego Polo sprawia, że auto przyjemnie się prowadzi. Zawieszenie jest odpowiednio zestrojone do dynamicznej jazdy. Niski profil opon powoduje zwiększony dyskomfort na nierównościach, ale na dłuższą metę w tym aucie to nie przeszkadza. Dobrze spisuje się w Volkswagenie progresywne wspomaganie kierownicy. Większość kierowców z pewnością polubi jazdę nowym Polo, charakterystyka zawieszenia i układu kierowniczego będzie im odpowiadała. Chyba że będą oczekiwali komfortu jazdy dużą limuzyną.

Zobacz również: Test Honda Accord Tourer

Dalej: Podsumowanie


Podsumowanie

Nowy Volkswagen Polo to bardzo dopracowana konstrukcja. Samochód jest świetnie wykonany i wyprzedza rywali z klasy pod względem jakości wykonania. Dodatkowo przyjemnie się prowadzi, ma bardzo dobry, ale wcale nie superoszczędny silnik. Oprócz tego, gdy pokażesz się w nowym Polo, nikt już nie stwierdzi, że jesteś nudziarzem.

Zobacz też: Volvo S40: jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Ma też rewelacyjną skrzynię biegów DSG, ale lepiej na niej zaoszczędzić i wybrać silnik 1.2 TSI. Na samym końcu trzeba też przypomnieć, że Polo ma jednak wysoką cenę, a przy tym brak radia i klimatyzacji w standardzie najbogatszej wersji. Do ceny należy więc doliczyć minimum 5000 zł, a nikt przy zdrowych zmysłach nie kupi dziś nowego samochodu bez radia i klimatyzacji, bo za kilka lat nikomu go nie odsprzeda.

I może w tym tkwi przebiegłość handlowców z Volkswagena. Zaoferują klientom świetny produkt, wyposażą go w parę ciekawych gadżetów i zażądają za niego dość wysokiej ceny. Nie żyjemy przecież w świecie, w którym są produkty dobre i tanie. Ale na końcu każą dopłacić za radio i klimatyzację, a to już nie jest do końca w porządku. W dzisiejszych czasach to trochę tak, jakby zaoferowali samochód na samych felgach, a za opony kazali dopłacić kilka tysięcy złotych. Fakt, sprytne, ale nieeleganckie.

Zobacz również: Vw polo czy skoda fabia?

Opinie kierowców:

Marcin Kalinowski: Autko w testowanej konfiguracji to prawdziwy miejski bajer. Każdy kto wsiada do środka młodnieje o 10 lat, ale nie wiem czy to dobrze, czy źle. Silnik 1,2 TSI w zupełności wystarcza do jazdy, a przy tym spala nie za dużo paliwa i brzmi przyzwoicie. Problem jest ze skrzynią DSG, a konkretnie z brakiem łopatek przy kierownicy. Zabiera to mnóstwo przyjemności z jazdy, a zdejmowanie ręki z kierownicy po to, aby zmienić bieg w automatycznej skrzyni biegów mija się z celem, to ja już wolę manuala.

Zobacz również: Volkswagen Polo: jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Alternatywy: 

Ford Fiesta

Seat Ibiza

Fiat Punto Evo

Dane techniczne:

Długość: 3970 mm

Szerokość: 1682 mm

Wysokość: 1485 mm

Rozstaw osi: 2470 mm

Masa: 1126 kg

Pojemność bagażnika: 280 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 952 litrów

Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna

Napęd: przód

Typ silnika: turbobenzyna

Liczba cylindrów: 4

Pojemnośc silnika: 1197 ccm

Moc silnika: 105 KM/5000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 175 Nm/1550 obr/min

Prędkość maksymalna: 190 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 sekundy

Zużycie paliwa: 7/4,4/5,3 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Z tyłu siedzi się wygodnie (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Sportowe fotele to wyposażenie standardowe wersji Highline (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Schowek przed pasażerem (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Skrzyna DSG działa rewelacyjnie, ale niekoniecznie pasuje do charakteru silnika 1.2 TSI (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Przyciski obsługi radia (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Czytelne wskaźniki (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.p)l
Klimatyzacja i radio nieuwzględnione w standardzie (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Tablica przyrządów wykonana jest z materiałów wysokiej jakości (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Widoczne na zdjęciu siedemnastocalowe obręcze wymagają dopłaty ok. 2300 zł (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Groźne reflektory (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Dynamiczna lininia nadwozia (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Volkswagen Polo wygląda na atrakcyjnie, fot. moto.wieszjak.pl
Zawieszenie Volkswagena Polo nie jeszbyt twarde, fot. moto.wieszjak.pl
Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA