REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volkswagen Polo 1.2 TSI: Uroczy… Volkswagen?

Tomasz Korniejew
Przestrzeń na bagaż jest wystarczająca (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Przestrzeń na bagaż jest wystarczająca (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Volkswagen Polo to król miejskich ulic, fot. moto.wieszjak.pl
Volkswagen Polo to król miejskich ulic, fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA


Nowy Volkswagen Polo z jednej strony jest typowym przedstawicielem rodziny z Wolfsburga, z drugiej jest zupełnie odmienny. To nadal przemyślany, dobrze wykończony i wzorowo ergonomiczny samochód, a przy okazji zaskakująco jak na Volkswagena… uroczy.

Volkswagen Polo to mniejszy brat Golfa, dlatego też zawsze pozostawał w jego cieniu. Nic dziwnego, bo mimo że nic nie można mu było zarzucić, był mniejszy niż Golf i na dodatek jeszcze mniej od niego wyrazisty. Tymczasem najnowsze Polo ma wszelkie atuty, aby zostać rodzinną gwiazdą. Nie dość, że ku uciesze fanów marki nadal ma typowe dla Volkswagena użytkowe cechy, to na dodatek zamyka usta estetycznym malkontentom. Bo nowe Polo po prostu świetnie wygląda.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Volkswagen Polo

Nadwozie

Linia nadwozia niewielkiego Polo jest dynamiczna. Nadwozie pełne jest ostrych krawędzi i mocno zarysowanych regularnych kształtów. Spoglądając z boku na trzydrzwiowe Polo, samochód wygląda trochę jak odmiana coupe. Dolna krawędź tylnych bocznych szyb zakończona jest ku górze, dodając bryle dynamiki. W przedniej części nadwozia uwagę zwracają „groźnie” wyglądające reflektory, a w tylnej regularne, ale dość nowoczesne lampy. Niewątpliwej zadziorności i uroku dodaje małemu Volkswagenowi czerwony kolor oraz atrakcyjne piętnastocalowe obręcze ze stopów lekkich „Riverside”.

Całość jest zwarta, nowoczesna i zarazem lekka. Styl nowego Polo łączy prostotę tradycji z lekką nonszalancją nowoczesności. Nadwozie tego Polo wygląda ładnie, ale nie jest na tyle nietuzinkowe, żeby groziło mu szybkie opatrzenie.

REKLAMA

Wnętrze/wyposażenie

Stylizacja wnętrza jest mniej porywająca, ale nikogo nie rozczaruje. Prędkościomierz i obrotomierz są czytelne i ładnie podświetlone. Pomiędzy nimi znajduje się czytelny wyświetlacz komputera pokładowego. Konsola centralna nie jest przeładowana, a przyciski rozmieszczono na niej intuicyjnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obszyta skórą kierownica pewnie leży w dłoniach, jest też przyjemna w dotyku. Po jej lewej stronie wygospodarowano miejsce na przyciski do obsługi radia i telefonu. Przydałyby się również przyciski do obsługi komputera pokładowego.

Jakość materiałów wykończeniowych i dokładność ich spasowania jest absolutnie wzorowa dla tej klasy pojazdów. Podobnie fotele kierowcy i pasażera, są wzorowo wygodne i nawet tkwienie w kilkugodzinnych korkach nie wpłynie na zmianę tej opinii.

Odmiana wyposażeniowa widocznego na zdjęciach Polo to wersja Highline, czyli najbogatsza w ofercie Volkswagena. W tej wersji w standardzie dostaniemy m.in. sportowe fotele, siedmiobiegową zautomatyzowaną przekładnię DSG, specjalnie ozdobioną trójramienną kierownicę obszytą skórą, szereg poduszek powietrznych, system asystujący przy ruszaniu pod górę, komputer pokładowy z systemem monitorującym ciśnienie w ogumieniu, aluminiowe obręcze. I z grubsza tyle. Za klimatyzację manualną dopłacimy ok. 4000 zł, za elektroniczną ok. 7 800 zł, a za podstawowe radio ok. 1000 zł. I przyznamy, że trudno nie poczuć pewnego niedosytu, gdy wybierając opisywaną odmianę Volkswagena Polo za niemalże 62 000 zł musimy dopłacić kilka tysięcy za klimatyzację i dorzucić jeszcze „tysiaka”, gdy chcemy mieć w aucie radio…

Zobacz również: Nowy Volkswagen Tiguan

Dalej: Napęd/zawieszenie


Napęd/zawieszenie

Pod maskę opisywanego Polo trafił turbodoładowany benzynowy silnik o pojemności 1,2 litra i mocy maksymalnej 105 KM. Z napędem współpracuje rewelacyjna siedmiobiegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Taki zestaw rozpędza według danych producenta ważące 1126 kg Polo od 0 do 100 km/h w 9,7 s.
Ale to w teorii. W praktyce świetna przekładnia DSG nie do końca pasuje do zestawienia z opisywanym, bardzo dobrym silnikiem. Te dwie konstrukcje trochę się rozmijają i trudno im się współpracuje. Dlatego lepiej od razu zaoszczędzić ponad 6000 zł i kupić Polo w tej samej wersji, z tym samym silnikiem i manualną przekładnią.

Zobacz również: Test Mazda CX-7: Amerykanka w Warszawie

Wszystko jest dobrze, gdy snujemy się Polo w rytmie ruchu niemieckich miasteczek, czyli bez pośpiechu przyspieszamy do 50 km/h i utrzymujemy tę prędkość lub powoli przyspieszamy. Jednak problemy zaczynają się, gdy chcemy dynamicznie rozpędzić samochód. Przekładnia szybko zmienia poszczególne przełożenia, ale silniczek wykazuje mocną ospałość w dolnych zakresach obrotów. Dlatego podczas dynamicznego przyspieszania następuje po zmianie biegu nagłe krótkotrwałe spowolnienie. Sytuację ratuje nieco sportowy tryb pracy przekładni, który zmienia przełożenia przy wyższych obrotach. Jednak nadal nie jest to rozwiązanie idealne. Najlepiej jeździłoby się w tym przypadku po prostu z manualną skrzynią biegów, kiedy kierowca ma większą kontrolę nad przełożeniami i obrotami silnika.

Według danych producenta Polo 1.2 TSI z DSG spala w ruchu miejskim 7 litrów benzyny na 100 km. Konia z rzędem temu, kto osiągnie taki wynik. Realne spalanie w mieście to około 9 l/100 km, a podczas dynamicznej jazdy i przy niskich temperaturach powietrza, Polo według wskazań komputera pokładowego spalało nawet ponad 11 l/100 km.

Układ jezdny małego Polo sprawia, że auto przyjemnie się prowadzi. Zawieszenie jest odpowiednio zestrojone do dynamicznej jazdy. Niski profil opon powoduje zwiększony dyskomfort na nierównościach, ale na dłuższą metę w tym aucie to nie przeszkadza. Dobrze spisuje się w Volkswagenie progresywne wspomaganie kierownicy. Większość kierowców z pewnością polubi jazdę nowym Polo, charakterystyka zawieszenia i układu kierowniczego będzie im odpowiadała. Chyba że będą oczekiwali komfortu jazdy dużą limuzyną.

Zobacz również: Test Honda Accord Tourer

Dalej: Podsumowanie


Podsumowanie

Nowy Volkswagen Polo to bardzo dopracowana konstrukcja. Samochód jest świetnie wykonany i wyprzedza rywali z klasy pod względem jakości wykonania. Dodatkowo przyjemnie się prowadzi, ma bardzo dobry, ale wcale nie superoszczędny silnik. Oprócz tego, gdy pokażesz się w nowym Polo, nikt już nie stwierdzi, że jesteś nudziarzem.

Zobacz też: Volvo S40: jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Ma też rewelacyjną skrzynię biegów DSG, ale lepiej na niej zaoszczędzić i wybrać silnik 1.2 TSI. Na samym końcu trzeba też przypomnieć, że Polo ma jednak wysoką cenę, a przy tym brak radia i klimatyzacji w standardzie najbogatszej wersji. Do ceny należy więc doliczyć minimum 5000 zł, a nikt przy zdrowych zmysłach nie kupi dziś nowego samochodu bez radia i klimatyzacji, bo za kilka lat nikomu go nie odsprzeda.

I może w tym tkwi przebiegłość handlowców z Volkswagena. Zaoferują klientom świetny produkt, wyposażą go w parę ciekawych gadżetów i zażądają za niego dość wysokiej ceny. Nie żyjemy przecież w świecie, w którym są produkty dobre i tanie. Ale na końcu każą dopłacić za radio i klimatyzację, a to już nie jest do końca w porządku. W dzisiejszych czasach to trochę tak, jakby zaoferowali samochód na samych felgach, a za opony kazali dopłacić kilka tysięcy złotych. Fakt, sprytne, ale nieeleganckie.

Zobacz również: Vw polo czy skoda fabia?

Opinie kierowców:

Marcin Kalinowski: Autko w testowanej konfiguracji to prawdziwy miejski bajer. Każdy kto wsiada do środka młodnieje o 10 lat, ale nie wiem czy to dobrze, czy źle. Silnik 1,2 TSI w zupełności wystarcza do jazdy, a przy tym spala nie za dużo paliwa i brzmi przyzwoicie. Problem jest ze skrzynią DSG, a konkretnie z brakiem łopatek przy kierownicy. Zabiera to mnóstwo przyjemności z jazdy, a zdejmowanie ręki z kierownicy po to, aby zmienić bieg w automatycznej skrzyni biegów mija się z celem, to ja już wolę manuala.

Zobacz również: Volkswagen Polo: jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Alternatywy: 

Ford Fiesta

Seat Ibiza

Fiat Punto Evo

Dane techniczne:

Długość: 3970 mm

Szerokość: 1682 mm

Wysokość: 1485 mm

Rozstaw osi: 2470 mm

Masa: 1126 kg

Pojemność bagażnika: 280 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 952 litrów

Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna

Napęd: przód

Typ silnika: turbobenzyna

Liczba cylindrów: 4

Pojemnośc silnika: 1197 ccm

Moc silnika: 105 KM/5000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 175 Nm/1550 obr/min

Prędkość maksymalna: 190 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 sekundy

Zużycie paliwa: 7/4,4/5,3 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Z tyłu siedzi się wygodnie (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Sportowe fotele to wyposażenie standardowe wersji Highline (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Schowek przed pasażerem (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Skrzyna DSG działa rewelacyjnie, ale niekoniecznie pasuje do charakteru silnika 1.2 TSI (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Przyciski obsługi radia (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Czytelne wskaźniki (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.p)l
Klimatyzacja i radio nieuwzględnione w standardzie (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Tablica przyrządów wykonana jest z materiałów wysokiej jakości (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Widoczne na zdjęciu siedemnastocalowe obręcze wymagają dopłaty ok. 2300 zł (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Groźne reflektory (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Dynamiczna lininia nadwozia (Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl)
Volkswagen Polo wygląda na atrakcyjnie, fot. moto.wieszjak.pl
Zawieszenie Volkswagena Polo nie jeszbyt twarde, fot. moto.wieszjak.pl
Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline, fot. moto.wieszjak.pl
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA