Dlaczego silnik może się zatrzeć?
REKLAMA
REKLAMA
Awaria silnika samochodu
Wśród najgroźniejszych usterek silnika najczęściej wymienia się tak naprawdę awarię jego osprzętu to jest turbosprężarki czy układu zasilania paliwem. Sęk w tym, że wiele nowoczesnych silników potrafi ulec całkowitemu zniszczeniu na skutek tzw. zatarcia. Wydawać by się mogło, że problem całkowitego zniszczenia jednostki napędowej został rozwiązany już w latach 90-tych, kiedy to takie koncerny jak Honda, Volkswagen czy BMW tworzyły silniki o praktycznie niezniszczalnej konstrukcji. Okazuje się jednak, że problem ten nie dość, że nie zniknął, to na dodatek przybiera na sile. Kiedy zatem można obawiać się zatarcia silnika w naszym samochodzie?
REKLAMA
Rozrzedzony olej silnikowy
Nowoczesne silniki Diesla musza spełnić rygorystyczne normy emisji spalin. W tym celu producenci wyposażyli je w filtry cząstek spalin, których wypalenie wymaga podawania specjalnych dawek paliwa, które w określonych warunkach, rozrzedzają olej silnikowy. To sprawia, że warstwa filmu olejowego na podzespołach silnika jest zbyt cienka i nie chroni ich przez wzajemnym tarciem. Zbyt długa jazda na takim rozrzedzonym oleju, może doprowadzić do uszkodzenia najpierw turbosprężarki, a w dłuższej perspektywie czasowej panewek. Jeśli którakolwiek z panek obróci się, silnik naszego silnika na 90 procent zostanie zniszczony (korbowód może wybić dziurę w bloku silnika).
Zobacz też: Jak długo należy rozgrzewać silnik?
Płyn chłodniczy plus olej silnikowy
Częstą przyczyną zatarcia silnika jest przedostawanie się do układu olejowego motoru, jego płynu chłodzącego. Na skutek np. awarii uszczelki pod głowicą płyn miesza się z olejem tworzą specyficzną maź przypominającą konsystencją budyń. Trudno w takim przypadku mówić o właściwym smarowaniu silnika. Co więcej, moment zatarcia silnika dodatkowego dodatkowo przyspiesza słabnące chłodzenie silnik spowodowane ubytkiem płynu chłodniczego.
Zobacz też: Przepalona uszczelka pod głowicą - jakie są objawy i sposoby naprawy?
Ryzyko zatarcia silnika jest tym większe, im rzadziej wymieniany jest olej silnikowy w motorze. Zbyt długie interwały jego wymiany powodują, że krążący po silniku olej jest silnie zabrudzony. W rezultacie ryzyko zatkania jakiegoś kanału olejowego jego zanieczyszczeniami jest bardzo duże. Co więcej, konstrukcja niektórych silników sprawia, że pompa olejowa wyjątkowo łatwo poddaje się takim zabrudzeniom i nie jest w stanie przetoczyć tego oleju w newralgiczne partie jednostki napędowej. W rezultacie o zatarcie silnika nie trudno. Dlatego pomysł na używanie oleju silnikowego tzw. long life w samochodzie eksploatowanym w mieście, na dodatek wyposażonym w motor Diesla jest wyjątkowo kiepskim pomysłem.
Awaria układu zasilania olejem
Oczywiście zatarcie silnika może nastąpić z dość błahego powodu. Wystarczy że awarii ulegnie pompa oleju albo zatkany zostanie jego filtr. W tym drugim przypadku pomóc może stosowanie dobrej jakości filtrów, gdyż najczęściej posiadają one specjalny zawór umożliwiający przepuszczanie oleju w chwili, gdy filtr zostanie zatkany. Najważniejsze jednak to nie wydłużenie interwału jego wymiany powyżej 15 tys. km lub jednego roku. Koszt niewielki, a problem jaki może stworzyć po prostu ogromny.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.