REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Dlaczego nowoczesny silnik też może się zatrzeć?
Dlaczego nowoczesny silnik też może się zatrzeć?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Zatarcie silnika jest najpoważniejszą z awarii jaka może się nam przydarzyć. Naprawa w takim przypadku jest bardzo kosztowna i czasochłonna, a niejednokrotnie zupełnie nieopłacalna. Dlaczego silnik samochodu czy motocykla ulega zatarciu?

Awaria silnika samochodu

Wśród najgroźniejszych usterek silnika najczęściej wymienia się tak naprawdę awarię jego osprzętu to jest turbosprężarki czy układu zasilania paliwem. Sęk w tym, że wiele nowoczesnych silników potrafi ulec całkowitemu zniszczeniu na skutek tzw. zatarcia. Wydawać by się mogło, że problem całkowitego zniszczenia jednostki napędowej został rozwiązany już w latach 90-tych, kiedy to takie koncerny jak Honda, Volkswagen czy BMW tworzyły silniki o praktycznie niezniszczalnej konstrukcji. Okazuje się jednak, że problem ten nie dość, że nie zniknął, to na dodatek przybiera na sile. Kiedy zatem można obawiać się zatarcia silnika w naszym samochodzie?

REKLAMA

REKLAMA

Rozrzedzony olej silnikowy

Nowoczesne silniki Diesla musza spełnić rygorystyczne normy emisji spalin. W tym celu producenci wyposażyli je w filtry cząstek spalin, których wypalenie wymaga podawania specjalnych dawek paliwa, które w określonych warunkach, rozrzedzają olej silnikowy. To sprawia, że warstwa filmu olejowego na podzespołach silnika jest zbyt cienka i nie chroni ich przez wzajemnym tarciem. Zbyt długa jazda na takim rozrzedzonym oleju, może doprowadzić do uszkodzenia najpierw turbosprężarki, a w dłuższej perspektywie czasowej panewek. Jeśli którakolwiek z panek obróci się, silnik naszego silnika na 90 procent zostanie zniszczony (korbowód może wybić dziurę w bloku silnika).

Zobacz też: Jak długo należy rozgrzewać silnik?

Płyn chłodniczy plus olej silnikowy

Częstą przyczyną zatarcia silnika jest przedostawanie się do układu olejowego motoru, jego płynu chłodzącego. Na skutek np. awarii uszczelki pod głowicą płyn miesza się z olejem tworzą specyficzną maź przypominającą konsystencją budyń. Trudno w takim przypadku mówić o właściwym smarowaniu silnika. Co więcej, moment zatarcia silnika dodatkowego dodatkowo przyspiesza słabnące chłodzenie silnik spowodowane ubytkiem płynu chłodniczego.

REKLAMA

Zobacz też: Przepalona uszczelka pod głowicą - jakie są objawy i sposoby naprawy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ryzyko zatarcia silnika jest tym większe, im rzadziej wymieniany jest olej silnikowy w motorze. Zbyt długie interwały jego wymiany powodują, że krążący po silniku olej jest silnie zabrudzony. W rezultacie ryzyko zatkania jakiegoś kanału olejowego jego zanieczyszczeniami jest bardzo duże. Co więcej, konstrukcja niektórych silników sprawia, że pompa olejowa wyjątkowo łatwo poddaje się takim zabrudzeniom i nie jest w stanie przetoczyć tego oleju w newralgiczne partie jednostki napędowej. W rezultacie o zatarcie silnika nie trudno. Dlatego pomysł na używanie oleju silnikowego tzw. long life w samochodzie eksploatowanym w mieście, na dodatek wyposażonym w motor Diesla jest wyjątkowo kiepskim pomysłem.

Awaria układu zasilania olejem

Oczywiście zatarcie silnika może nastąpić z dość błahego powodu. Wystarczy że awarii ulegnie pompa oleju albo zatkany zostanie jego filtr. W tym drugim przypadku pomóc może stosowanie dobrej jakości filtrów, gdyż najczęściej posiadają one specjalny zawór umożliwiający przepuszczanie oleju w chwili, gdy filtr zostanie zatkany. Najważniejsze jednak to nie wydłużenie interwału jego wymiany powyżej 15 tys. km lub jednego roku. Koszt niewielki, a problem jaki może stworzyć po prostu ogromny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA