REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Dlaczego nowoczesny silnik też może się zatrzeć?
Dlaczego nowoczesny silnik też może się zatrzeć?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Zatarcie silnika jest najpoważniejszą z awarii jaka może się nam przydarzyć. Naprawa w takim przypadku jest bardzo kosztowna i czasochłonna, a niejednokrotnie zupełnie nieopłacalna. Dlaczego silnik samochodu czy motocykla ulega zatarciu?

Awaria silnika samochodu

Wśród najgroźniejszych usterek silnika najczęściej wymienia się tak naprawdę awarię jego osprzętu to jest turbosprężarki czy układu zasilania paliwem. Sęk w tym, że wiele nowoczesnych silników potrafi ulec całkowitemu zniszczeniu na skutek tzw. zatarcia. Wydawać by się mogło, że problem całkowitego zniszczenia jednostki napędowej został rozwiązany już w latach 90-tych, kiedy to takie koncerny jak Honda, Volkswagen czy BMW tworzyły silniki o praktycznie niezniszczalnej konstrukcji. Okazuje się jednak, że problem ten nie dość, że nie zniknął, to na dodatek przybiera na sile. Kiedy zatem można obawiać się zatarcia silnika w naszym samochodzie?

REKLAMA

REKLAMA

Rozrzedzony olej silnikowy

Nowoczesne silniki Diesla musza spełnić rygorystyczne normy emisji spalin. W tym celu producenci wyposażyli je w filtry cząstek spalin, których wypalenie wymaga podawania specjalnych dawek paliwa, które w określonych warunkach, rozrzedzają olej silnikowy. To sprawia, że warstwa filmu olejowego na podzespołach silnika jest zbyt cienka i nie chroni ich przez wzajemnym tarciem. Zbyt długa jazda na takim rozrzedzonym oleju, może doprowadzić do uszkodzenia najpierw turbosprężarki, a w dłuższej perspektywie czasowej panewek. Jeśli którakolwiek z panek obróci się, silnik naszego silnika na 90 procent zostanie zniszczony (korbowód może wybić dziurę w bloku silnika).

Zobacz też: Jak długo należy rozgrzewać silnik?

Płyn chłodniczy plus olej silnikowy

Częstą przyczyną zatarcia silnika jest przedostawanie się do układu olejowego motoru, jego płynu chłodzącego. Na skutek np. awarii uszczelki pod głowicą płyn miesza się z olejem tworzą specyficzną maź przypominającą konsystencją budyń. Trudno w takim przypadku mówić o właściwym smarowaniu silnika. Co więcej, moment zatarcia silnika dodatkowego dodatkowo przyspiesza słabnące chłodzenie silnik spowodowane ubytkiem płynu chłodniczego.

REKLAMA

Zobacz też: Przepalona uszczelka pod głowicą - jakie są objawy i sposoby naprawy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ryzyko zatarcia silnika jest tym większe, im rzadziej wymieniany jest olej silnikowy w motorze. Zbyt długie interwały jego wymiany powodują, że krążący po silniku olej jest silnie zabrudzony. W rezultacie ryzyko zatkania jakiegoś kanału olejowego jego zanieczyszczeniami jest bardzo duże. Co więcej, konstrukcja niektórych silników sprawia, że pompa olejowa wyjątkowo łatwo poddaje się takim zabrudzeniom i nie jest w stanie przetoczyć tego oleju w newralgiczne partie jednostki napędowej. W rezultacie o zatarcie silnika nie trudno. Dlatego pomysł na używanie oleju silnikowego tzw. long life w samochodzie eksploatowanym w mieście, na dodatek wyposażonym w motor Diesla jest wyjątkowo kiepskim pomysłem.

Awaria układu zasilania olejem

Oczywiście zatarcie silnika może nastąpić z dość błahego powodu. Wystarczy że awarii ulegnie pompa oleju albo zatkany zostanie jego filtr. W tym drugim przypadku pomóc może stosowanie dobrej jakości filtrów, gdyż najczęściej posiadają one specjalny zawór umożliwiający przepuszczanie oleju w chwili, gdy filtr zostanie zatkany. Najważniejsze jednak to nie wydłużenie interwału jego wymiany powyżej 15 tys. km lub jednego roku. Koszt niewielki, a problem jaki może stworzyć po prostu ogromny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA