REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego silnik może się zatrzeć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dlaczego nowoczesny silnik też może się zatrzeć?
Dlaczego nowoczesny silnik też może się zatrzeć?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Zatarcie silnika jest najpoważniejszą z awarii jaka może się nam przydarzyć. Naprawa w takim przypadku jest bardzo kosztowna i czasochłonna, a niejednokrotnie zupełnie nieopłacalna. Dlaczego silnik samochodu czy motocykla ulega zatarciu?

Awaria silnika samochodu

Wśród najgroźniejszych usterek silnika najczęściej wymienia się tak naprawdę awarię jego osprzętu to jest turbosprężarki czy układu zasilania paliwem. Sęk w tym, że wiele nowoczesnych silników potrafi ulec całkowitemu zniszczeniu na skutek tzw. zatarcia. Wydawać by się mogło, że problem całkowitego zniszczenia jednostki napędowej został rozwiązany już w latach 90-tych, kiedy to takie koncerny jak Honda, Volkswagen czy BMW tworzyły silniki o praktycznie niezniszczalnej konstrukcji. Okazuje się jednak, że problem ten nie dość, że nie zniknął, to na dodatek przybiera na sile. Kiedy zatem można obawiać się zatarcia silnika w naszym samochodzie?

REKLAMA

REKLAMA

Rozrzedzony olej silnikowy

Nowoczesne silniki Diesla musza spełnić rygorystyczne normy emisji spalin. W tym celu producenci wyposażyli je w filtry cząstek spalin, których wypalenie wymaga podawania specjalnych dawek paliwa, które w określonych warunkach, rozrzedzają olej silnikowy. To sprawia, że warstwa filmu olejowego na podzespołach silnika jest zbyt cienka i nie chroni ich przez wzajemnym tarciem. Zbyt długa jazda na takim rozrzedzonym oleju, może doprowadzić do uszkodzenia najpierw turbosprężarki, a w dłuższej perspektywie czasowej panewek. Jeśli którakolwiek z panek obróci się, silnik naszego silnika na 90 procent zostanie zniszczony (korbowód może wybić dziurę w bloku silnika).

Zobacz też: Jak długo należy rozgrzewać silnik?

Płyn chłodniczy plus olej silnikowy

Częstą przyczyną zatarcia silnika jest przedostawanie się do układu olejowego motoru, jego płynu chłodzącego. Na skutek np. awarii uszczelki pod głowicą płyn miesza się z olejem tworzą specyficzną maź przypominającą konsystencją budyń. Trudno w takim przypadku mówić o właściwym smarowaniu silnika. Co więcej, moment zatarcia silnika dodatkowego dodatkowo przyspiesza słabnące chłodzenie silnik spowodowane ubytkiem płynu chłodniczego.

REKLAMA

Zobacz też: Przepalona uszczelka pod głowicą - jakie są objawy i sposoby naprawy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ryzyko zatarcia silnika jest tym większe, im rzadziej wymieniany jest olej silnikowy w motorze. Zbyt długie interwały jego wymiany powodują, że krążący po silniku olej jest silnie zabrudzony. W rezultacie ryzyko zatkania jakiegoś kanału olejowego jego zanieczyszczeniami jest bardzo duże. Co więcej, konstrukcja niektórych silników sprawia, że pompa olejowa wyjątkowo łatwo poddaje się takim zabrudzeniom i nie jest w stanie przetoczyć tego oleju w newralgiczne partie jednostki napędowej. W rezultacie o zatarcie silnika nie trudno. Dlatego pomysł na używanie oleju silnikowego tzw. long life w samochodzie eksploatowanym w mieście, na dodatek wyposażonym w motor Diesla jest wyjątkowo kiepskim pomysłem.

Awaria układu zasilania olejem

Oczywiście zatarcie silnika może nastąpić z dość błahego powodu. Wystarczy że awarii ulegnie pompa oleju albo zatkany zostanie jego filtr. W tym drugim przypadku pomóc może stosowanie dobrej jakości filtrów, gdyż najczęściej posiadają one specjalny zawór umożliwiający przepuszczanie oleju w chwili, gdy filtr zostanie zatkany. Najważniejsze jednak to nie wydłużenie interwału jego wymiany powyżej 15 tys. km lub jednego roku. Koszt niewielki, a problem jaki może stworzyć po prostu ogromny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA