Przyczyny falujących obrotów
REKLAMA
REKLAMA
Nierówna praca silnika "na luzie"
Falowanie obrotów to częsty problem użytkowników samochodów. Przyczyn może być kilka, a w zależności od tego co się zepsuje, koszty napraw mogą być różne. Poniżej przedstawiamy najczęstsze usterki, które mogą powodować falowanie obrotów.
REKLAMA
Silnik krokowy i przepustnica – kolejną przyczyną falowania obrotów może być zła praca silniczka krokowego, który jest odpowiedzialny za sterowanie położeniem przepustnicy. W tym przypadku istnieje możliwość samodzielnego usunięcia usterki, ponieważ silniczek krokowy jak i przepustnica często wymagają po prostu porządnego przeczyszczenia. Do tego celu używamy benzyny lub specjalistycznego środka do mycia układów paliwowych. Po dłuższym czasie eksploatacji na wyżej wymienionych elementach może pojawić się tłusta warstwa lepkiego osadu. Po wyczyszczeniu niezbędna jest jednak wizyta w serwisie w celu skalibrowania przepustnicy za pomocą komputera.
REKLAMA
Przewody podciśnieniowe - nierówna praca może pojawiać się w przypadku nieszczelności układu dolotowego, kiedy dostaje się tzw. lewe powietrze. Obroty zaczynają falować, ponieważ silnik pracuje na zbyt ubogiej mieszance, a sterownik stara się ustabilizować pracę silnika. Dostaje on jednak błędne dane z sondy lambda, przepływomierza lub czujnika podciśnienia. Konieczne jest wtedy sprawdzenie stanu przewodów. W niektórych przypadkach wystarczy wsłuchać się w pracę silnika, aby znaleźć nieszczelność.
Komputer sterujący pracą silnika – jego zadaniem jest sterowanie pracą czujników, które sprawują nadzór pracy silnika i warunków jakie wokół niego panują. Czujniki te znajdują się między innymi w przepustnicy, wale korbowym, sondzie lambda, kolektorze dolotowym. Może się zdarzyć, że jeden z tych elementów popsuje się. Wtedy komputer przestawi silnik w tryb awaryjny. Czasem jednak czujnik po prostu zacznie szwankować podając błędne informacje o stanie podzespołów do komputera. W konsekwencji zacznie on niepoprawnie sterować pracą silnika. Aby dowiedzieć się, który z czujników uległ awarii, należy udać się do serwisu w celu szczegółowej diagnozy wszystkich czujników za pomocą komputera diagnostycznego. Nie jest to skomplikowana operacja, ponieważ wszystkie współczesne samochody wyposażone są w układy samodiagnozy OBD. Koszt takiej usługi w serwisie to ,w zależności od serwisu, od kilkudziesięciu do 200 złotych.
Osprzęt instalacji LPG – silniki zasilane gazem ziemnym są szczególnie podatne na usterki związane z falowaniem obrotów. Montaż takiej instalacji jest poważną ingerencją w konstrukcję silnika oraz jego osprzęt. Czasami awarii ulega silniczek krokowy sterujący gazem, który trzeba oczyścić lub wymienić na nowy.
Reduktor gazu w silniku z LPG – jest on częstą przyczyną falujących obrotów w silnikach zasilanych gazem. Naprawa sprowadza się do jego wyregulowania lub wymiany, kiedy ma on uszkodzone membrany lub jest zapchany zanieczyszczeniami pochodzącymi z gazu. Regulację reduktora powinniśmy zlecić warsztatowi, ponieważ niezbędny jest analizator spalin. Należy podkreślić, że jazda z niewyregulowanym reduktorem jest bardzo groźna dla silnika, może się nawet skończyć jego uszkodzeniem!
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.