REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapieczone kierownice turbosprężarki - przyczyny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
turbosprężarka Honeywell GT17 VNT zmienna geometria kierownic
turbosprężarka Honeywell GT17 VNT zmienna geometria kierownic
Honeywell

REKLAMA

REKLAMA

Problemy z zapiekającymi się kierownicami turbiny, potocznie nazywanymi łopatkami, mają wiele przyczyn. Większość wynika z zaniechań serwisowych samochodu i nieprawidłowej jego eksploatacji. Naprawa uszkodzonej turbosprężarki jest kosztowna.

Dlaczego zapiekają się kierownice w turbosprężarce

Turbina wyposażona w zmienną geometrię kierownic jest znacznie wydajniejsza przy niskich prędkościach obrotowych silnika od jej klasycznej odpowiedniczki. Możliwość regulacji stopnia wychylenia kierownic pozwala sprawniej przenosić energię gazów spalinowych nawet jeśli ich objętość dostarczona w danej jednostce czasu jest stosunkowo nieduża (co ma miejsce przy niskich obrotach silnika). Gdy wał silnika rozkręci się do wyższych prędkości, kierownice turbiny ponownie się rozchylają aby pochłonąć znacznie potężniejszą porcję gazów wydechowych jednostki napędowej. Problem polega na tym, że czasem kierownice blokują się, a turbina działa tylko w jednym położeniu kierownic.

REKLAMA

Powodem blokowania się kierownic jest osadzający się na ich mechanizmie nagar powstały ze spalonego paliwa oraz oleju, który przedostał się do kolektora wydechowego. Olej silnikowy nie ulega co prawda całkowitemu spaleniu w komorze cylindra bowiem panuje w nim zbyt niska temperatura aby proces ten mógł zajść. Jeśli jednak cząsteczki oleju osiądą na łopatkach turbiny i wychwycą z powietrza cząstki sadzy to mogą skutecznie przyblokować mechanizm regulacji katą pochylenia kierownic. Pytanie zasadnicze brzmi zatem dlaczego olej silnikowy dostaje się do komory spalania?

Skąd jednak olej w układzie wydechowym auta?

REKLAMA

Najczęstszą przyczyną przedostawania się oleju silnikowego do komory cylindra a stamtąd do gorącej części turbosprężarki jest niesprawna odma. Mało kto zdaje sobie sprawę, że odma wymaga okresowej wymiany membran jej separatora. Jeśli użytkownik auta albo serwis obsługujący je nie kontroluje stanu tego podzespołu, może doprowadzić do sytuacji, w której do kolektora dolotowego będzie dostarczana duża ilość oparów oleju silnikowego (ze skrzyni korbowej).

Inną przyczyną dostawania się oleju silnikowego do turbosprężarki są zużyte pierścienie tłokowe. Choć w większości przypadków sytuacja taka ma miejsce w przypadku mocno wyeksploatowanych silników, to zdarza się, że na skutek wady materiałowej zużycie pierścieni następuje już po 100 000 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku samochodów, których przebiegi sięgają ok. 200-250 tys. km. źródłem problemów z zapiekającymi się kierownicami turbiny są zużyte uszczelniacze zaworowe. Jest to zjawisko powszechne i wynika z normalnej eksploatacji silnika. Warto jednak kontrolować ich stan, bowiem długotrwała jazda z niesprawnymi uszczelniaczami ma negatywny wpływ na wiele innych podzespołów silnika takich jak turbosprężarka, filtr cząstek stałych, katalizator.

turbosprężarka Honeywell zamienna geometria kierownic VNT
Honeywell
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA