REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapieczone kierownice turbosprężarki - przyczyny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
turbosprężarka Honeywell GT17 VNT zmienna geometria kierownic
turbosprężarka Honeywell GT17 VNT zmienna geometria kierownic
Honeywell

REKLAMA

REKLAMA

Problemy z zapiekającymi się kierownicami turbiny, potocznie nazywanymi łopatkami, mają wiele przyczyn. Większość wynika z zaniechań serwisowych samochodu i nieprawidłowej jego eksploatacji. Naprawa uszkodzonej turbosprężarki jest kosztowna.

Dlaczego zapiekają się kierownice w turbosprężarce

Turbina wyposażona w zmienną geometrię kierownic jest znacznie wydajniejsza przy niskich prędkościach obrotowych silnika od jej klasycznej odpowiedniczki. Możliwość regulacji stopnia wychylenia kierownic pozwala sprawniej przenosić energię gazów spalinowych nawet jeśli ich objętość dostarczona w danej jednostce czasu jest stosunkowo nieduża (co ma miejsce przy niskich obrotach silnika). Gdy wał silnika rozkręci się do wyższych prędkości, kierownice turbiny ponownie się rozchylają aby pochłonąć znacznie potężniejszą porcję gazów wydechowych jednostki napędowej. Problem polega na tym, że czasem kierownice blokują się, a turbina działa tylko w jednym położeniu kierownic.

REKLAMA

Powodem blokowania się kierownic jest osadzający się na ich mechanizmie nagar powstały ze spalonego paliwa oraz oleju, który przedostał się do kolektora wydechowego. Olej silnikowy nie ulega co prawda całkowitemu spaleniu w komorze cylindra bowiem panuje w nim zbyt niska temperatura aby proces ten mógł zajść. Jeśli jednak cząsteczki oleju osiądą na łopatkach turbiny i wychwycą z powietrza cząstki sadzy to mogą skutecznie przyblokować mechanizm regulacji katą pochylenia kierownic. Pytanie zasadnicze brzmi zatem dlaczego olej silnikowy dostaje się do komory spalania?

Skąd jednak olej w układzie wydechowym auta?

REKLAMA

Najczęstszą przyczyną przedostawania się oleju silnikowego do komory cylindra a stamtąd do gorącej części turbosprężarki jest niesprawna odma. Mało kto zdaje sobie sprawę, że odma wymaga okresowej wymiany membran jej separatora. Jeśli użytkownik auta albo serwis obsługujący je nie kontroluje stanu tego podzespołu, może doprowadzić do sytuacji, w której do kolektora dolotowego będzie dostarczana duża ilość oparów oleju silnikowego (ze skrzyni korbowej).

Inną przyczyną dostawania się oleju silnikowego do turbosprężarki są zużyte pierścienie tłokowe. Choć w większości przypadków sytuacja taka ma miejsce w przypadku mocno wyeksploatowanych silników, to zdarza się, że na skutek wady materiałowej zużycie pierścieni następuje już po 100 000 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku samochodów, których przebiegi sięgają ok. 200-250 tys. km. źródłem problemów z zapiekającymi się kierownicami turbiny są zużyte uszczelniacze zaworowe. Jest to zjawisko powszechne i wynika z normalnej eksploatacji silnika. Warto jednak kontrolować ich stan, bowiem długotrwała jazda z niesprawnymi uszczelniaczami ma negatywny wpływ na wiele innych podzespołów silnika takich jak turbosprężarka, filtr cząstek stałych, katalizator.

turbosprężarka Honeywell zamienna geometria kierownic VNT
Honeywell
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA