REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie mogą być przyczyny spadku mocy silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Osiągi silnika mogą ulec pogorszeniu na skutek niesprawnej pompy paliwa, filtra paliwa czy katalizatora. Czasem niedroga naprawa pozwala przywrócić dawny wigor motoru.
Osiągi silnika mogą ulec pogorszeniu na skutek niesprawnej pompy paliwa, filtra paliwa czy katalizatora. Czasem niedroga naprawa pozwala przywrócić dawny wigor motoru.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Gorsze osiągi auta spowodowane spadkiem mocy silnika mogą mieć wielorakie przyczyny. Czasem o słabszej efektywności pracy układu napędowego decyduje drobna usterka, dlatego warto sprawdzić podstawowe elementy pojazdu. Oto najczęstsze powody pogorszonych osiągów auta.

Osiąg silnika uległy pogorszeniu - co może być przyczyną?

Najczęściej spadek mocy silnika jest konsekwencją usterki jednego z elementów w układzie wtryskowym lub zapłonowym. Co ważne, awaria o takim podłożu może doprowadzić do dużo poważniejszego i droższego w usunięciu uszkodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

  1. Za spadek mocy w jednostce napędowej najczęściej odpowiedzialna jest pompa paliwa - znajduje się w układzie zasilania i jest elementem układu wtryskowego. Dzieje się tak wtedy, gdy pompa jest nadmiernie wyeksploatowana i w konsekwencji następuje spadek ciśnienia podawanego przez nią paliwa.
  2. Kolejnymi przyczynami spadku mocy mogą być niedrożny przewód paliwowy a także filtr paliwa . Te elementy, gdy się zapchają, mogą prowadzić do dostarczania do komory spalania zbyt ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej, a w konsekwencji do pogorszenia osiągów jednostki napędowej.
  3. Odpowiedzialnym za spadek mocy może być również czujnik położenia przepustnicy (TPS). Montowany jest on w układzie dolotowym, a jego zadaniem jest odpowiedni dobór ilości paliwa wtryskiwanego do cylindrów. Jego awaria powoduje podobne objawy do uszkodzonego zaworu EGR, czyli szarpanie podczas przyspieszania, a także brak mocy po dodaniu gazu.
  4. Kolejnym elementem, który może powodować braki w mocy jest przepływomierz powietrza. Jego zadaniem jest ciągły pomiar ciśnienia zasysanego powietrza. Najczęściej usterka ta pojawia się w samochodach z instalacją gazową. Do awarii dochodzi wtedy, gdy tzw. płomień zwrotny spowodował nagłe zamknięcie klapy, a w konsekwencji doszło do jej rozsadzenia. Objawami uszkodzonego przepływomierza powietrza są: nagła utrata mocy, zapalenie się kontrolki „check engine”, wzrost zużycia paliwa oraz niewłaściwy skład spalin.
  5. Za spadek osiągów jednostki napędowej odpowiedzialny może być także czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Znajduje się on na desce rozdzielczej i pokazuje  informacje odczytane przez czujnik temperatury znajdujący się w układzie chłodzenia. Czujnik ten to tak zwany termistor, swoją oporność zmienia pod wpływem temperatury.
  6. Następnym elementem, których wadliwa praca prowadzi do spadku mocy są wtryskiwacze. Ich zadaniem jest podanie paliwa, które zapala się od powietrza sprężonego przez tłok. Najczęstszą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest złej jakości paliwo, a także niedbałość o okresową wymianę filtrów - to prowadzi do ich zapchania się.
  7. Odpowiedzialnym za spadek osiągów może być także urządzenie sterujące tzw. statycznym kątem wyprzedzenia zapłonu. Jego złe ustawienie może być spowodowane otrzymaniem wadliwych sygnałów z czujnika spalania stukowego lub położenia wałku rozrządu. Jego nieprawidłowe ustawienie nie pozwala silnikowi rozwijać całej jego mocy.

Jeżeli spadkowi mocy towarzyszy wzrost temperatury silnika, to bardzo prawdopodobne jest, że mamy do czynienia ze zjawiskiem przegrzewania się jednostki napędowej. Należy jak najszybciej ustalić przyczynę i udać się do serwisu, gdyż dalsza eksploatacja może mieć bardzo groźne w skutkach konsekwencje.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA