Jakie mogą być przyczyny spadku mocy silnika?
REKLAMA
REKLAMA
Osiąg silnika uległy pogorszeniu - co może być przyczyną?
Najczęściej spadek mocy silnika jest konsekwencją usterki jednego z elementów w układzie wtryskowym lub zapłonowym. Co ważne, awaria o takim podłożu może doprowadzić do dużo poważniejszego i droższego w usunięciu uszkodzenia.
REKLAMA
- Za spadek mocy w jednostce napędowej najczęściej odpowiedzialna jest pompa paliwa - znajduje się w układzie zasilania i jest elementem układu wtryskowego. Dzieje się tak wtedy, gdy pompa jest nadmiernie wyeksploatowana i w konsekwencji następuje spadek ciśnienia podawanego przez nią paliwa.
- Kolejnymi przyczynami spadku mocy mogą być niedrożny przewód paliwowy a także filtr paliwa . Te elementy, gdy się zapchają, mogą prowadzić do dostarczania do komory spalania zbyt ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej, a w konsekwencji do pogorszenia osiągów jednostki napędowej.
- Odpowiedzialnym za spadek mocy może być również czujnik położenia przepustnicy (TPS). Montowany jest on w układzie dolotowym, a jego zadaniem jest odpowiedni dobór ilości paliwa wtryskiwanego do cylindrów. Jego awaria powoduje podobne objawy do uszkodzonego zaworu EGR, czyli szarpanie podczas przyspieszania, a także brak mocy po dodaniu gazu.
- Kolejnym elementem, który może powodować braki w mocy jest przepływomierz powietrza. Jego zadaniem jest ciągły pomiar ciśnienia zasysanego powietrza. Najczęściej usterka ta pojawia się w samochodach z instalacją gazową. Do awarii dochodzi wtedy, gdy tzw. płomień zwrotny spowodował nagłe zamknięcie klapy, a w konsekwencji doszło do jej rozsadzenia. Objawami uszkodzonego przepływomierza powietrza są: nagła utrata mocy, zapalenie się kontrolki „check engine”, wzrost zużycia paliwa oraz niewłaściwy skład spalin.
- Za spadek osiągów jednostki napędowej odpowiedzialny może być także czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Znajduje się on na desce rozdzielczej i pokazuje informacje odczytane przez czujnik temperatury znajdujący się w układzie chłodzenia. Czujnik ten to tak zwany termistor, swoją oporność zmienia pod wpływem temperatury.
- Następnym elementem, których wadliwa praca prowadzi do spadku mocy są wtryskiwacze. Ich zadaniem jest podanie paliwa, które zapala się od powietrza sprężonego przez tłok. Najczęstszą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest złej jakości paliwo, a także niedbałość o okresową wymianę filtrów - to prowadzi do ich zapchania się.
- Odpowiedzialnym za spadek osiągów może być także urządzenie sterujące tzw. statycznym kątem wyprzedzenia zapłonu. Jego złe ustawienie może być spowodowane otrzymaniem wadliwych sygnałów z czujnika spalania stukowego lub położenia wałku rozrządu. Jego nieprawidłowe ustawienie nie pozwala silnikowi rozwijać całej jego mocy.
Jeżeli spadkowi mocy towarzyszy wzrost temperatury silnika, to bardzo prawdopodobne jest, że mamy do czynienia ze zjawiskiem przegrzewania się jednostki napędowej. Należy jak najszybciej ustalić przyczynę i udać się do serwisu, gdyż dalsza eksploatacja może mieć bardzo groźne w skutkach konsekwencje.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.