Olej w automatycznej skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Wymiana oleju skrzyni automatycznej
O tym jak często należy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów, decyduje producent auta. BMW i Mercedes podaje, że w ich skrzyniach biegów olej jest typu tzw. Lifetime ( przewidziany na całe życie samochodu). Natomiast producenci innych firm np. ZF podaje, że olej w ich automatycznej skrzyni biegów trzeba zmieniać nie rzadziej niż 50 tysięcy kilometrów. Skąd te różnice? Producentom po prostu bardziej opłaca się sprzedaż nowej skrzyni biegów lub jej regeneracja niż sprzedaż oleju.
REKLAMA
Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!
REKLAMA
Jak często zatem zmieniać olej w automatycznej skrzyni biegów? Najlepiej, jeśli pierwsze wymiana odbędzie się w granicach 60-100 tysięcy kilometrów. Kolejne zmiany powinny być częstsze, mniej więcej co 30-40 tysięcy. Wynika to z faktu, że nie da się spuścić całkowicie starego oleju, nie demontując skrzyni. Część niestety pozostaje stara. Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów niej jest prosta – warto zlecić tę czynność warsztatowi, który specjalizuje się w serwisie takich skrzyń.Dzięki temu, mechanik będzie mógł po wyglądzie starego, przepracowanego oleju ocenić stan przekładni. Jest to o tyle ważne, ponieważ zdarzają się sytuacje, że do oleju przedostaje się płyn chłodniczy, a to może drastycznie skrócić żywotność skrzyni. O kondycji naszej skrzyni dużo możemy się dowiedzieć patrząc na filtr oleju – duża ilość zgromadzonych na nim opiłków źle świadczy o kondycji przekładni. Wśród mechaników panuje przekonanie, że do każdej automatycznej skrzyni stosuje się taki sam „czerwony ATF” , co niestety jest błędem, a odpowiedni olej do danej przekładni może dobrać tylko specjalista. Zły dobór oleju może skutkować nawet awarią skrzyni! Odpowiednim źródłem informacji o oleju do naszej skrzyni są instrukcje obsługi oraz internetowe wyszukiwarki producentów olejów.
Jakie objawy towarzyszą przepracowanemu olejowi w automatycznej skrzyni biegów? Najczęściej odczuwalna jest różnica w jego sposobie pracy, skrzynia zaczyna szarpać, biegi przełączają się z opóźnieniem a także zwiększa się hałas dochodzący z przekładni.
Po wymianie oleju należy wykonać jazdę próbną, aby dowiedzieć się, czy skrzynia działa prawidłowo. Następnie należy upewnić się czy nie występują wycieki oraz ponownie sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.