REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zużyty olej silnikowy - konsekwencje dla silnika

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Silnik chroniony przez olej
Silnik chroniony przez olej
Fot. Casrtol

REKLAMA

REKLAMA

Jazda ze zużytym oleju silnikowym negatywnie wpływa na trwałość motoru a nawet jego spalanie. Dlaczego warto dbać o należytą świeżość oleju?

Czy stary bądź zużyty olej ma wpływ na trwałość silnika? Okazuje się, że użytkowanie samochodu z takim olejem może nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.

REKLAMA

REKLAMA

Rola oleju silnikowego

Czemu konkretnie służy olej silnikowy? Głównym zadaniem jest pozostawienie na powierzchni poruszających się względem siebie elementów tzw. filmu ( bardzo cienkiej warstwy oleju ). Ma to powodować zmniejszenie tarcia między nimi do minimum.

Konsekwencje jazdy ze zużytym olejem

Jednak kierowcy często zapominają o terminowej wymianie oleju. Jakie mogą być tego konsekwencje?

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

REKLAMA

Obrócenie się panewek korbowodowych – najczęstszą przyczyną uszkodzeń panewek korbowodowych jest nieokresowa wymiana oleju. Jazda na zużytym oleju wpływa na niewłaściwe smarowanie. Czym bardziej zużyty olej silnikowy, tym panewka narażona jest na większe obciążenie, a co za tym idzie wzrost temperatury, co skutkuje przesunięciem się panewki. W rezultacie dochodzi do zatkania kanału olejowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zużycie turbosprężarki – użytkowanie samochodu z wyeksploatowanym olejem może doprowadzić do uszkodzenia wirnika. W wirniku dochodzi do wytarcia bieżni wałka turbosprężarki oraz łożysk. Powoduje to powstawanie na nich głębokich rys. Ponadto, zanieczyszczony olej powoduje powstawanie bruzd i rozkalibrowanie łożysk, co skutkuje uszkodzeniem wałka i obudowy. Dodatkowo wypracowany olej powoduje zatykanie się kanalików smarowania turbiny, co skutkuje jej zatarciem.

Zatkanie się smoku olejowego – zużyty olej posiada niewłaściwe ciśnienie, co powoduje zatkanie się smoku olejowego. Wypracowany olej powoduje zbieranie się na dnie miski olejowej gęstej mazi, co prowadzi do zanieczyszczenia układu tłoczenia ( smoku olejowego oraz filtru oleju ). W rezultacie zatkany smok powoduje obrócenie się panewek korbowodowych, co skutkuje zatarciem się silnika.

Uszkodzenia elementów składowych silnika -  najczęstszą przyczyną uszkodzeń w silniku jest pogorszenie smarowania, gdy olej silnikowy ma za małą lepkość. Dochodzi wtedy do zerwania tzw. filmu olejowego pomiędzy cylindrem a tłokiem, ponieważ zużyty olej nie radzi sobie z rozpraszaniem sadzy i neutralizowaniem kwaśnych związków pochodzących ze spalania. Brak smarowania lub jego pogorszenie prowadzi do drastycznego wzrostu temperatury poszczególnych elementów i trwa aż do momentu stopnienia się współpracujących części. 

Ponadto, długotrwała jazda na zużytym oleju może doprowadzić do wygięcia a nawet połamania zaworu. Skutkiem uszkodzenia zaworów może być nieszczelna komora spalania.

Specjalista, Paweł Mastalerek ostrzega: „Największymi wyzwaniami dla oleju są: jazda miejska, gdyż częste przyśpieszanie mocno obciąża termicznie olej, jazda na krótkich odcinkach, gdyż olej i silnik nie są jeszcze rozgrzane, duża ilość paliwa dostaje się do oleju i wyczerpuje pakiet dodatków oleju, obecność nieodparowanej wody powoduje natomiast zmiany w charakterystyce oleju.”

Zobacz też: Dlaczego nowoczesne silniki potrzebują specjalnych olejów?

Dlatego osoby, które często poruszają się po mieście oraz na krótkich dystansach, powinny przywiązywać szczególną wagę do kwestii  kondycji oleju, gdyż właśnie podczas takiej eksploatacji, olej narażony jest na największe zużycie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA