Zużyty olej silnikowy - konsekwencje dla silnika
REKLAMA
REKLAMA
Czy stary bądź zużyty olej ma wpływ na trwałość silnika? Okazuje się, że użytkowanie samochodu z takim olejem może nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.
REKLAMA
Rola oleju silnikowego
Czemu konkretnie służy olej silnikowy? Głównym zadaniem jest pozostawienie na powierzchni poruszających się względem siebie elementów tzw. filmu ( bardzo cienkiej warstwy oleju ). Ma to powodować zmniejszenie tarcia między nimi do minimum.
Konsekwencje jazdy ze zużytym olejem
Jednak kierowcy często zapominają o terminowej wymianie oleju. Jakie mogą być tego konsekwencje?
Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy
REKLAMA
Obrócenie się panewek korbowodowych – najczęstszą przyczyną uszkodzeń panewek korbowodowych jest nieokresowa wymiana oleju. Jazda na zużytym oleju wpływa na niewłaściwe smarowanie. Czym bardziej zużyty olej silnikowy, tym panewka narażona jest na większe obciążenie, a co za tym idzie wzrost temperatury, co skutkuje przesunięciem się panewki. W rezultacie dochodzi do zatkania kanału olejowego.
Zużycie turbosprężarki – użytkowanie samochodu z wyeksploatowanym olejem może doprowadzić do uszkodzenia wirnika. W wirniku dochodzi do wytarcia bieżni wałka turbosprężarki oraz łożysk. Powoduje to powstawanie na nich głębokich rys. Ponadto, zanieczyszczony olej powoduje powstawanie bruzd i rozkalibrowanie łożysk, co skutkuje uszkodzeniem wałka i obudowy. Dodatkowo wypracowany olej powoduje zatykanie się kanalików smarowania turbiny, co skutkuje jej zatarciem.
Zatkanie się smoku olejowego – zużyty olej posiada niewłaściwe ciśnienie, co powoduje zatkanie się smoku olejowego. Wypracowany olej powoduje zbieranie się na dnie miski olejowej gęstej mazi, co prowadzi do zanieczyszczenia układu tłoczenia ( smoku olejowego oraz filtru oleju ). W rezultacie zatkany smok powoduje obrócenie się panewek korbowodowych, co skutkuje zatarciem się silnika.
Uszkodzenia elementów składowych silnika - najczęstszą przyczyną uszkodzeń w silniku jest pogorszenie smarowania, gdy olej silnikowy ma za małą lepkość. Dochodzi wtedy do zerwania tzw. filmu olejowego pomiędzy cylindrem a tłokiem, ponieważ zużyty olej nie radzi sobie z rozpraszaniem sadzy i neutralizowaniem kwaśnych związków pochodzących ze spalania. Brak smarowania lub jego pogorszenie prowadzi do drastycznego wzrostu temperatury poszczególnych elementów i trwa aż do momentu stopnienia się współpracujących części.
Ponadto, długotrwała jazda na zużytym oleju może doprowadzić do wygięcia a nawet połamania zaworu. Skutkiem uszkodzenia zaworów może być nieszczelna komora spalania.
Specjalista, Paweł Mastalerek ostrzega: „Największymi wyzwaniami dla oleju są: jazda miejska, gdyż częste przyśpieszanie mocno obciąża termicznie olej, jazda na krótkich odcinkach, gdyż olej i silnik nie są jeszcze rozgrzane, duża ilość paliwa dostaje się do oleju i wyczerpuje pakiet dodatków oleju, obecność nieodparowanej wody powoduje natomiast zmiany w charakterystyce oleju.”
Zobacz też: Dlaczego nowoczesne silniki potrzebują specjalnych olejów?
Dlatego osoby, które często poruszają się po mieście oraz na krótkich dystansach, powinny przywiązywać szczególną wagę do kwestii kondycji oleju, gdyż właśnie podczas takiej eksploatacji, olej narażony jest na największe zużycie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.