REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wydłużyć żywotność auta z silnikiem Dieslem? Część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Auto z silnikiem Diesla, którego przebieg przekracza 150 000 km jest obarczone ryzykiem wielu kosztownych awarii. Fot. Fotolia
Auto z silnikiem Diesla, którego przebieg przekracza 150 000 km jest obarczone ryzykiem wielu kosztownych awarii. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesny silnik Diesla wyposażony jest wiele zaawansowanych technicznie rozwiązań, które niestety często zawodzą. Niska jakość materiałów oraz nieprawidłowa eksploatacja przyspieszają zużycie wielu drogich podzespołów. Oto co robić, aby auto z dieslem pod maską było bardziej bezawaryjne.

Legendarna trwałość auta z silnikiem wysokoprężnym powoli odchodzi w zapomnienie. Dziś wiele osób unika tego typu samochodów z uwagi na spore ryzyko kosztownej awarii i to nie tylko w przypadku nowych pojazdów. Ich podwyższona awaryjność nie zawsze jest skutkiem zastosowania niskiej jakości podzespołów. Po prostu pewne ich części są wyjątkowo wrażliwe na niewłaściwą eksploatacje. Zwracamy uwagę na to, co może przyczynić się do uszkodzenia newralgicznych elementów auta wyposażonego w silnik Diesla. Każde zagadnienie jest szczegółowo opisane w linkach pod poszczególnymi akapitami.

REKLAMA

Koło dwumasowe

Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) to jeden z najbardziej newralgicznych punktów auta z silnikiem Diesla. Jego koszt to wydatek min. 1400 zł, ale są i takie modele, których cena sięga prawie 10 000 zł! Aby wydłużyć jego żywotność należy przede wszystkim unikać gwałtownego przyspieszania przy niskich obrotach (poniżej 1800-2000 obr./min) oraz zapalać silnik na wciśniętym pedale sprzęgła (nawet na luzie).  W trakcie jazdy w korku warto starać się utrzymywać niedużą, ale jednostajną prędkość, unikając w ten sposób częstego ruszania z miejsca (czynność ta mocno obciąża DKZ).

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Turbosprężarka

Sporo część kierowców zdaje sobie sprawę z zalet i wad jakie daje autu turbodoładowanie. Kierowcy liczą się z tym, że w zamian za lepszą dynamikę auta, trzeba będzie w przyszłości wyłożyć niemałą kwotę na jej wymianę (2500-12 000 zł) lub regenerację (1200-2500 zł). Aby turbosprężarka służyła sprawnie wiele lat warto pamiętać o tym, aby po każdej forsownej jeździe autem, zanim silnik zostanie zgaszony, popracował on na wolnych obrotach przez około 2 minuty. W ten sposób turbina ulegnie schłodzeniu, a jej kanaliki olejowe, odpowiedzialne za prawidłowe dostarczanie smarującego ją oleju, nie ulegną zapchaniu. Oprócz tego należy również pamiętać o spokojnej jeździe autem gdy jego silnik jest zimny. Zbyt niska temperatura oleju powoduje, że łożyskowanie poszczególnych elementów turbiny jest niewystarczające, co zwiększa tarcie pomiędzy jej elementami, doprowadzając do jej przedwczesnego zużycia.

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pompa paliwa

Pompa paliwa odpowiedzialna jest za dostarczenie do aparatury wtryskowej silnika paliwa znajdującego się w baku. Jej trwałość można określić mianem wysokiej, ale są sytuacje, które mocno ją obciążają, podnosząc ryzyko awarii. Jedną z nich jest jazda na prawie pustym baku. Jeśli kierowca zbyt często podróżuje autem na rezerwie to musi się liczyć z tym, że przyspieszy w ten sposób jej awarię. Paliwo z jednej strony zapewnia jej smarowanie a z drugiej, zapobiega jej zapowietrzeniu. Koszt nowej pompy paliwa przekracza 1000 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA