REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wydłużyć żywotność auta z silnikiem Dieslem? Część I

Auto z silnikiem Diesla, którego przebieg przekracza 150 000 km jest obarczone ryzykiem wielu kosztownych awarii. Fot. Fotolia
Auto z silnikiem Diesla, którego przebieg przekracza 150 000 km jest obarczone ryzykiem wielu kosztownych awarii. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesny silnik Diesla wyposażony jest wiele zaawansowanych technicznie rozwiązań, które niestety często zawodzą. Niska jakość materiałów oraz nieprawidłowa eksploatacja przyspieszają zużycie wielu drogich podzespołów. Oto co robić, aby auto z dieslem pod maską było bardziej bezawaryjne.

Legendarna trwałość auta z silnikiem wysokoprężnym powoli odchodzi w zapomnienie. Dziś wiele osób unika tego typu samochodów z uwagi na spore ryzyko kosztownej awarii i to nie tylko w przypadku nowych pojazdów. Ich podwyższona awaryjność nie zawsze jest skutkiem zastosowania niskiej jakości podzespołów. Po prostu pewne ich części są wyjątkowo wrażliwe na niewłaściwą eksploatacje. Zwracamy uwagę na to, co może przyczynić się do uszkodzenia newralgicznych elementów auta wyposażonego w silnik Diesla. Każde zagadnienie jest szczegółowo opisane w linkach pod poszczególnymi akapitami.

REKLAMA

Koło dwumasowe

Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) to jeden z najbardziej newralgicznych punktów auta z silnikiem Diesla. Jego koszt to wydatek min. 1400 zł, ale są i takie modele, których cena sięga prawie 10 000 zł! Aby wydłużyć jego żywotność należy przede wszystkim unikać gwałtownego przyspieszania przy niskich obrotach (poniżej 1800-2000 obr./min) oraz zapalać silnik na wciśniętym pedale sprzęgła (nawet na luzie).  W trakcie jazdy w korku warto starać się utrzymywać niedużą, ale jednostajną prędkość, unikając w ten sposób częstego ruszania z miejsca (czynność ta mocno obciąża DKZ).

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Turbosprężarka

Sporo część kierowców zdaje sobie sprawę z zalet i wad jakie daje autu turbodoładowanie. Kierowcy liczą się z tym, że w zamian za lepszą dynamikę auta, trzeba będzie w przyszłości wyłożyć niemałą kwotę na jej wymianę (2500-12 000 zł) lub regenerację (1200-2500 zł). Aby turbosprężarka służyła sprawnie wiele lat warto pamiętać o tym, aby po każdej forsownej jeździe autem, zanim silnik zostanie zgaszony, popracował on na wolnych obrotach przez około 2 minuty. W ten sposób turbina ulegnie schłodzeniu, a jej kanaliki olejowe, odpowiedzialne za prawidłowe dostarczanie smarującego ją oleju, nie ulegną zapchaniu. Oprócz tego należy również pamiętać o spokojnej jeździe autem gdy jego silnik jest zimny. Zbyt niska temperatura oleju powoduje, że łożyskowanie poszczególnych elementów turbiny jest niewystarczające, co zwiększa tarcie pomiędzy jej elementami, doprowadzając do jej przedwczesnego zużycia.

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pompa paliwa

Pompa paliwa odpowiedzialna jest za dostarczenie do aparatury wtryskowej silnika paliwa znajdującego się w baku. Jej trwałość można określić mianem wysokiej, ale są sytuacje, które mocno ją obciążają, podnosząc ryzyko awarii. Jedną z nich jest jazda na prawie pustym baku. Jeśli kierowca zbyt często podróżuje autem na rezerwie to musi się liczyć z tym, że przyspieszy w ten sposób jej awarię. Paliwo z jednej strony zapewnia jej smarowanie a z drugiej, zapobiega jej zapowietrzeniu. Koszt nowej pompy paliwa przekracza 1000 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA