REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wydłużyć żywotność auta z silnikiem Dieslem? Część I

Auto z silnikiem Diesla, którego przebieg przekracza 150 000 km jest obarczone ryzykiem wielu kosztownych awarii. Fot. Fotolia
Auto z silnikiem Diesla, którego przebieg przekracza 150 000 km jest obarczone ryzykiem wielu kosztownych awarii. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesny silnik Diesla wyposażony jest wiele zaawansowanych technicznie rozwiązań, które niestety często zawodzą. Niska jakość materiałów oraz nieprawidłowa eksploatacja przyspieszają zużycie wielu drogich podzespołów. Oto co robić, aby auto z dieslem pod maską było bardziej bezawaryjne.

Legendarna trwałość auta z silnikiem wysokoprężnym powoli odchodzi w zapomnienie. Dziś wiele osób unika tego typu samochodów z uwagi na spore ryzyko kosztownej awarii i to nie tylko w przypadku nowych pojazdów. Ich podwyższona awaryjność nie zawsze jest skutkiem zastosowania niskiej jakości podzespołów. Po prostu pewne ich części są wyjątkowo wrażliwe na niewłaściwą eksploatacje. Zwracamy uwagę na to, co może przyczynić się do uszkodzenia newralgicznych elementów auta wyposażonego w silnik Diesla. Każde zagadnienie jest szczegółowo opisane w linkach pod poszczególnymi akapitami.

REKLAMA

REKLAMA

Koło dwumasowe

Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) to jeden z najbardziej newralgicznych punktów auta z silnikiem Diesla. Jego koszt to wydatek min. 1400 zł, ale są i takie modele, których cena sięga prawie 10 000 zł! Aby wydłużyć jego żywotność należy przede wszystkim unikać gwałtownego przyspieszania przy niskich obrotach (poniżej 1800-2000 obr./min) oraz zapalać silnik na wciśniętym pedale sprzęgła (nawet na luzie).  W trakcie jazdy w korku warto starać się utrzymywać niedużą, ale jednostajną prędkość, unikając w ten sposób częstego ruszania z miejsca (czynność ta mocno obciąża DKZ).

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Turbosprężarka

Sporo część kierowców zdaje sobie sprawę z zalet i wad jakie daje autu turbodoładowanie. Kierowcy liczą się z tym, że w zamian za lepszą dynamikę auta, trzeba będzie w przyszłości wyłożyć niemałą kwotę na jej wymianę (2500-12 000 zł) lub regenerację (1200-2500 zł). Aby turbosprężarka służyła sprawnie wiele lat warto pamiętać o tym, aby po każdej forsownej jeździe autem, zanim silnik zostanie zgaszony, popracował on na wolnych obrotach przez około 2 minuty. W ten sposób turbina ulegnie schłodzeniu, a jej kanaliki olejowe, odpowiedzialne za prawidłowe dostarczanie smarującego ją oleju, nie ulegną zapchaniu. Oprócz tego należy również pamiętać o spokojnej jeździe autem gdy jego silnik jest zimny. Zbyt niska temperatura oleju powoduje, że łożyskowanie poszczególnych elementów turbiny jest niewystarczające, co zwiększa tarcie pomiędzy jej elementami, doprowadzając do jej przedwczesnego zużycia.

REKLAMA

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pompa paliwa

Pompa paliwa odpowiedzialna jest za dostarczenie do aparatury wtryskowej silnika paliwa znajdującego się w baku. Jej trwałość można określić mianem wysokiej, ale są sytuacje, które mocno ją obciążają, podnosząc ryzyko awarii. Jedną z nich jest jazda na prawie pustym baku. Jeśli kierowca zbyt często podróżuje autem na rezerwie to musi się liczyć z tym, że przyspieszy w ten sposób jej awarię. Paliwo z jednej strony zapewnia jej smarowanie a z drugiej, zapobiega jej zapowietrzeniu. Koszt nowej pompy paliwa przekracza 1000 zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA