Koło dwumasowe w silniku benzynowym - koszt wymiany
REKLAMA
REKLAMA
Użytkownicy aut z silnikiem Diesla są coraz częściej świadomi, że ich auto może posiadać dwumasowe koło zamachowe (DKZ). Potężny moment obrotowy jaki generuje jednostka wysokoprężna wymaga ograniczenia drgań, jakie mogą przenosić się z silnika na skrzynię biegów. Za to zadanie odpowiedzialne jest właśnie koło dwumasowe.
REKLAMA
Dwumasowe koło zamachowe w silniku benzynowym?
Mało osób zdaje sobie jednak sprawę, że dwumasowe koło zamachowe od lat stosowane jest w samochodach z benzynowymi silnikami. Ta niewiedza wynika z bardzo niskiej usterkowości tego podzespołu w takich auta. Najczęściej DKZ stosowano w silnikach wolnossących, których krzywa przebiegu momentu obrotowego ma bardziej łagodny kształt, co zmniejsza przeciążenia jakie musi ten podzespół znosić.
Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?
Moment obrotowy a trwałość dwumasowego koła zamachowego
Obecnie produkowane jednostki benzynowe wykonane w duch tzw. downsizingu, coraz częściej posiadają turbodoładowanie, które jest tak zsynchronizowane, aby silnik generował maksymalny moment obrotowy przy bardzo niskich obrotach wału napędowego rzędu 1400-1700 obr./min. To sprawia, że w przyszłości zapewne istotnie zwiększy się awaryjność i koszt obsługi aut z takimi jednostkami. Postanowiliśmy przedstawić kilka aut z motorami benzynowymi wyposażonymi w DKZ oraz koszty wymiany tego podzespołu na nowy.
Cena dwumasowego koła zamachowego i sprzęgła: BMW Ford Hyundai Nissan
DKZ | sprzęgło (kompl.) | łączny koszt | |
BMW M1 3.0T 306KM | 3 620 zł | 1 750 zł | 5 370 zł |
BMW 325i 192 KM (e46) | 3 302 zł | 1 260 zł | 4 562 zł |
Ford Fiesta ST2 | 1 381 zł | 2 221 zł | 3 602 zł |
Hyundai i40 2.0 177 KM | 3 500 zł | 1 570 zł | 5 070 zł |
Nissan Primera 2.0 140 KM | 6 300 zł | 1 501 zł | 7 801 zł |
Oprac. Kamil Fraszkiewicz źródło: ceny z ASO
Zobacz też: Regeneracja dwumasowego koła zamachowego
Najdroższe okazało się dwumasowe koło zamachowe do Nissany Primery P12 - 6300 zł!
Wymiana koła dwumasowego - pamiętaj o sprzęgle
Cena koła dwumasowego wyraźnie się różni w zależności od marki auta. Co ciekawe najniższą kwotę za ten podzespół należy uiścić w przypadku sportowej odmiany Forda Fiesty ST2. Zaledwie 1381 zł to najniższa cena za DKZ z jaką miałem do tej pory do czynienia. Po przeciwnej stronie ustawił się za to Nissan Primera P12, do którego DKZ kosztuje ponad 6000 zł! Biorąc pod uwagę, że wartość rezydualna egzemplarza, który sprawdzaliśmy nie przekraczała 9000 zł to cena tej części jest kosmiczna. Z drugiej jednak strony, zarówno w przypadku Primery P12 2.0 140 KM jak i BMW E46 325i trwałość DKZ szacowana jest na co najmniej 300-400 tys. km (są to silniki wolnossące). Z tego powodu ryzyko awarii tego podzespołu w tych autach nie jest duże. Jeśli dojdzie do awarii DKZ to trzeba liczyć się także z koniecznością wymiany sprzęgła. Nie jest to regułą, ale często okazuje się, że kilkanaście tysiecy kilometrów po wymianie koła dwumasowego do wymiany kwalifikuje się także sprzęgło. Koszt robocizny ulega wtedy podwojeniu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.