Dwumasowe koło zamachowe - najczęstsze usterki
REKLAMA
REKLAMA
Dwumasowe koło zamachowe
Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) ma na celu ograniczyć wibracje przenoszone z silnika na skrzynię biegów. To właśnie nadmierne drgania są tym, czego wprawione w ruch i poruszające się z ogromną częstotliwością części nie tolerują. Wpływa bowiem to na ich znacznie szybsze zużycie i łatwiejsze uszkodzenia.
REKLAMA
Zobacz też: Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy
Dwumasowe koło zamachowe zbudowane jest z masy pierwotnej i wtórnej. Strona wtórna ułożyskowana jest obrotowo w części pierwotnej (mocowanej do wału napędowego) poprzez oddzielne łożyska osiowe i promieniowe. Obie masy oddziela układ sprężyn wypełniony smarem.
Fot. 1: Schemat budowy dwumasowego koła zamachowego Źródło: LuK
Usterki koła dwumasowego najczęściej dotyczą:
- zużycia łożyska kulkowego na skutek wycieku smaru, zatarcia łożysk, braku uszczelki bądź przegrzania (w wyniku np. zbyt gwałtownego ruszania);
- mechanicznego zużycia łożyska ślizgowego (luz przekraczający 0,18 mm)
- uszkodzenia powierzchni ciernej koła dwumasowego na styku pomiędzy masą a sprzęgłem (zużyta tarcza sprzęgła rysuje wystającymi z niego nitami powierzchnię masy wtórnej);
- uszkodzenie powierzchni ciernej "dwumasy" na skutecznej wysokiej temperatury (przeciążenie termiczne);
Zobacz też: Regeneracja dwumasowego koła zamachowego
- stopienie pierścienia kontroli tarcia (występuje w niektórych modelach DKZ, ma na celu zwiększyć redukcję drgań przy ruszaniu) w wyniku dużej temperatury wewnątrz DKZ.
- szkodzenie zębów wieńca rozrusznika na masie pierwotnej
Aby ograniczyć zużycie koła dwumasowego w swoim samochodzie trzeba unikać pewnym przyzwyczajeń wyniesionych z jazdy pojazdami, które tego podzespołu nie posiadały. O tym co robić aby zwiększyć żywotność DKZ przeczytacie w poniższych artykule:
Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.