REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwumasowe koło zamachowe - najczęstsze usterki

Dwumasowe koło zamachowe
Dwumasowe koło zamachowe
Valeo

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są najczęstsze usterki dwumasowego koła zamachowego? Co jest najsłabszym elementem tego podzespołu? Czy można ograniczyć jego awaryjność?

Dwumasowe koło zamachowe

Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) ma na celu ograniczyć wibracje przenoszone z silnika na skrzynię biegów. To właśnie nadmierne drgania są tym, czego wprawione w ruch i poruszające się z ogromną częstotliwością części nie tolerują. Wpływa bowiem to na ich znacznie szybsze zużycie i łatwiejsze uszkodzenia.

REKLAMA

Zobacz też: Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

Dwumasowe koło zamachowe zbudowane jest z masy pierwotnej i wtórnej. Strona wtórna ułożyskowana jest obrotowo w części pierwotnej (mocowanej do wału napędowego) poprzez oddzielne łożyska osiowe i promieniowe. Obie masy oddziela układ sprężyn wypełniony smarem.

Fot. 1: Schemat budowy dwumasowego koła zamachowego Źródło: LuK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usterki koła dwumasowego najczęściej dotyczą:

- zużycia łożyska kulkowego na skutek wycieku smaru, zatarcia łożysk, braku uszczelki bądź przegrzania (w wyniku np. zbyt gwałtownego ruszania);

- mechanicznego zużycia łożyska ślizgowego (luz przekraczający 0,18 mm)

- uszkodzenia powierzchni ciernej koła dwumasowego na styku pomiędzy masą a sprzęgłem (zużyta tarcza sprzęgła rysuje wystającymi z niego nitami powierzchnię masy wtórnej);

- uszkodzenie powierzchni ciernej "dwumasy" na skutecznej wysokiej temperatury   (przeciążenie termiczne);

Zobacz też: Regeneracja dwumasowego koła zamachowego

- stopienie pierścienia kontroli tarcia (występuje w niektórych modelach DKZ, ma na celu zwiększyć redukcję drgań przy ruszaniu) w wyniku dużej temperatury wewnątrz DKZ.

- szkodzenie zębów wieńca rozrusznika na masie pierwotnej

Aby ograniczyć zużycie koła dwumasowego w swoim samochodzie trzeba unikać pewnym przyzwyczajeń wyniesionych z jazdy pojazdami, które tego podzespołu nie posiadały. O tym co robić aby zwiększyć żywotność DKZ przeczytacie w poniższych artykule:

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA