REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nieśmiertelne silniki Diesla powoli odchodzą w zapomnienie. Bezawaryjne pokonanie przebiegu ponad 200 tys. km jest dla nich coraz trudniejsze.
Nieśmiertelne silniki Diesla powoli odchodzą w zapomnienie. Bezawaryjne pokonanie przebiegu ponad 200 tys. km jest dla nich coraz trudniejsze.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Awarie w silnikach wysokoprężnych zdarzają się często i są niestety niezwykle kosztowne. Co najczęściej psuje się w silniku Diesla?

Samochody wyposażone w silnik wysokoprężny cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno wśród osób poszukujących nowych, jak i używanych aut. Coraz więcej kierowców zdaje sobie jednak sprawę z tego, że obecne diesle pokonają bez większych problemów ok. 200 000 km po czym mogą wymagać drogich napraw. Biorąc pod uwagę, że wiele egzemplarzy pokonuje rocznie 40-60 tys. km oznacza to, że kupno 5 letniego samochodu z silnikiem wysokoprężnym może być początkiem pasma niekończących się inwestycji w pojazd.

REKLAMA

REKLAMA

Turbosprężarka do silnika Diesla

Turbosprężarka w nowoczesnym dieslu jest niezbędna do uzyskania dużej mocy i momentu obrotowego. Jeśli auto zaczyna mieć problemy z przyspieszaniem, a jej pracy towarzyszy słyszalny gwizd, może to oznaczać, że czas ją wymienić na nową (lub zregenerować). W przypadku np. Peugeota 308 1.6 HDI 90 KM jej koszt to 4900 zł. Zwlekanie z jej naprawą może doprowadzić do tzw. rozbiegania silnika, co najczęściej skutkuje całkowitym zniszczeniem jednostki napędowej.

Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty

Wtrysk paliwa typu Common Rail

W 1997 roku Bosch razem z Fiatem zaprezentował wtrysk typu Common Rail. Poprawił on kulturę pracy jednostki napędowej i pomógł dostosować silnik Diesla do restrykcyjnych norm czystości spalin. System ten opiera się na wykorzystaniu wtryskiwaczy paliwa, które są zasilane przez pompę wysokiego ciśnienia. Koszt jednego wtryskiwacza to ok. 1300 - 2000 zł (w zależności od generacji Common Raila). Pompa wysokiego ciśnienia to 3000 - 5000 zł. Najczęstszy powód uszkodzenia pompy wtryskowej to, podobnie jak w przypadku wtryskiwaczy, słabej jakości paliwo (np. zanieczyszczone niedużym stężeniem kwasów) oraz zassanie przez nią cząstek stałych (opiłków metalu, piasku, rdzy).

REKLAMA

Pompowtryskiwacze                            

Poza układem Common Rail na rynku są auta, których silniki zasilane są przez pompowtryskiwacze. Każdy  taki wtryskiwacz ma zintegrowaną w sobie pompę paliwa, dlatego ewentualna jego wymiana na nowy jest bardzo kosztowna – średnio 2500 zł (za sztukę). Aby poprawić wydajność tego typu układu Volkswagen wprowadził do oferty także piezo-pompowtryskiwacze, które są szybsze i precyzyjniejsze  w działaniu (więcej dawek paliwa w cyklu), ale były zawodne i nienaprawialne (są na jednak na rynku firmy, które podejmują się regeneracji piezo-pompowtryskiwaczy). Więcej o kosztach wymiany wtryskiwaczy paliwa w hiperłączu poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Filtr cząstek stałych

Filtr cząstek stałych znany jako DPF (z ang. Diesel Particulate Filter) lub FAP(z fr. filtre à particules) to urządzenie, budzące najwięcej kontrowersji i obaw wśród osób zainteresowanych nowoczesnym silnikiem diesla. Jego zadaniem jest wypalenie sadzy powstającej w wyniku spalania oleju napędowego przez jednostkę napędową auta. Tyle teoria. W praktyce pojazdy eksploatowane w mieście mają z nim wyraźne problemy. Proces wypalania sadzy nie zostaje najczęściej zakończony co z jednej strony powoduje, że filtr ulega zapchaniu a z drugiej podnosi się poziom oleju silnikowego (nadmiar paliwa podawanego w celu zwiększenia temperatury spalin spływa wraz z olejem silnikowym do miski olejowe powodując jego rozrzedzanie). Zapychający się filtr paliwa także przyczynia się zjawiska rozbiegania silnika. Koszt nowego filtra cząstek stałych  to 3000 - 15 000 zł!

Dalsza część cyklu poniżej:

Zobacz też: Silnik Diesla - typowe usterki cz. II

Źródło: wszystkie ceny pochodzą z ASO

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA