REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nieśmiertelne silniki Diesla powoli odchodzą w zapomnienie. Bezawaryjne pokonanie przebiegu ponad 200 tys. km jest dla nich coraz trudniejsze.
Nieśmiertelne silniki Diesla powoli odchodzą w zapomnienie. Bezawaryjne pokonanie przebiegu ponad 200 tys. km jest dla nich coraz trudniejsze.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Awarie w silnikach wysokoprężnych zdarzają się często i są niestety niezwykle kosztowne. Co najczęściej psuje się w silniku Diesla?

Samochody wyposażone w silnik wysokoprężny cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno wśród osób poszukujących nowych, jak i używanych aut. Coraz więcej kierowców zdaje sobie jednak sprawę z tego, że obecne diesle pokonają bez większych problemów ok. 200 000 km po czym mogą wymagać drogich napraw. Biorąc pod uwagę, że wiele egzemplarzy pokonuje rocznie 40-60 tys. km oznacza to, że kupno 5 letniego samochodu z silnikiem wysokoprężnym może być początkiem pasma niekończących się inwestycji w pojazd.

REKLAMA

REKLAMA

Turbosprężarka do silnika Diesla

Turbosprężarka w nowoczesnym dieslu jest niezbędna do uzyskania dużej mocy i momentu obrotowego. Jeśli auto zaczyna mieć problemy z przyspieszaniem, a jej pracy towarzyszy słyszalny gwizd, może to oznaczać, że czas ją wymienić na nową (lub zregenerować). W przypadku np. Peugeota 308 1.6 HDI 90 KM jej koszt to 4900 zł. Zwlekanie z jej naprawą może doprowadzić do tzw. rozbiegania silnika, co najczęściej skutkuje całkowitym zniszczeniem jednostki napędowej.

Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty

Wtrysk paliwa typu Common Rail

W 1997 roku Bosch razem z Fiatem zaprezentował wtrysk typu Common Rail. Poprawił on kulturę pracy jednostki napędowej i pomógł dostosować silnik Diesla do restrykcyjnych norm czystości spalin. System ten opiera się na wykorzystaniu wtryskiwaczy paliwa, które są zasilane przez pompę wysokiego ciśnienia. Koszt jednego wtryskiwacza to ok. 1300 - 2000 zł (w zależności od generacji Common Raila). Pompa wysokiego ciśnienia to 3000 - 5000 zł. Najczęstszy powód uszkodzenia pompy wtryskowej to, podobnie jak w przypadku wtryskiwaczy, słabej jakości paliwo (np. zanieczyszczone niedużym stężeniem kwasów) oraz zassanie przez nią cząstek stałych (opiłków metalu, piasku, rdzy).

REKLAMA

Pompowtryskiwacze                            

Poza układem Common Rail na rynku są auta, których silniki zasilane są przez pompowtryskiwacze. Każdy  taki wtryskiwacz ma zintegrowaną w sobie pompę paliwa, dlatego ewentualna jego wymiana na nowy jest bardzo kosztowna – średnio 2500 zł (za sztukę). Aby poprawić wydajność tego typu układu Volkswagen wprowadził do oferty także piezo-pompowtryskiwacze, które są szybsze i precyzyjniejsze  w działaniu (więcej dawek paliwa w cyklu), ale były zawodne i nienaprawialne (są na jednak na rynku firmy, które podejmują się regeneracji piezo-pompowtryskiwaczy). Więcej o kosztach wymiany wtryskiwaczy paliwa w hiperłączu poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Filtr cząstek stałych

Filtr cząstek stałych znany jako DPF (z ang. Diesel Particulate Filter) lub FAP(z fr. filtre à particules) to urządzenie, budzące najwięcej kontrowersji i obaw wśród osób zainteresowanych nowoczesnym silnikiem diesla. Jego zadaniem jest wypalenie sadzy powstającej w wyniku spalania oleju napędowego przez jednostkę napędową auta. Tyle teoria. W praktyce pojazdy eksploatowane w mieście mają z nim wyraźne problemy. Proces wypalania sadzy nie zostaje najczęściej zakończony co z jednej strony powoduje, że filtr ulega zapchaniu a z drugiej podnosi się poziom oleju silnikowego (nadmiar paliwa podawanego w celu zwiększenia temperatury spalin spływa wraz z olejem silnikowym do miski olejowe powodując jego rozrzedzanie). Zapychający się filtr paliwa także przyczynia się zjawiska rozbiegania silnika. Koszt nowego filtra cząstek stałych  to 3000 - 15 000 zł!

Dalsza część cyklu poniżej:

Zobacz też: Silnik Diesla - typowe usterki cz. II

Źródło: wszystkie ceny pochodzą z ASO

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA