REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nieśmiertelne silniki Diesla powoli odchodzą w zapomnienie. Bezawaryjne pokonanie przebiegu ponad 200 tys. km jest dla nich coraz trudniejsze.
Nieśmiertelne silniki Diesla powoli odchodzą w zapomnienie. Bezawaryjne pokonanie przebiegu ponad 200 tys. km jest dla nich coraz trudniejsze.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Awarie w silnikach wysokoprężnych zdarzają się często i są niestety niezwykle kosztowne. Co najczęściej psuje się w silniku Diesla?

Samochody wyposażone w silnik wysokoprężny cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno wśród osób poszukujących nowych, jak i używanych aut. Coraz więcej kierowców zdaje sobie jednak sprawę z tego, że obecne diesle pokonają bez większych problemów ok. 200 000 km po czym mogą wymagać drogich napraw. Biorąc pod uwagę, że wiele egzemplarzy pokonuje rocznie 40-60 tys. km oznacza to, że kupno 5 letniego samochodu z silnikiem wysokoprężnym może być początkiem pasma niekończących się inwestycji w pojazd.

REKLAMA

REKLAMA

Turbosprężarka do silnika Diesla

Turbosprężarka w nowoczesnym dieslu jest niezbędna do uzyskania dużej mocy i momentu obrotowego. Jeśli auto zaczyna mieć problemy z przyspieszaniem, a jej pracy towarzyszy słyszalny gwizd, może to oznaczać, że czas ją wymienić na nową (lub zregenerować). W przypadku np. Peugeota 308 1.6 HDI 90 KM jej koszt to 4900 zł. Zwlekanie z jej naprawą może doprowadzić do tzw. rozbiegania silnika, co najczęściej skutkuje całkowitym zniszczeniem jednostki napędowej.

Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty

Wtrysk paliwa typu Common Rail

W 1997 roku Bosch razem z Fiatem zaprezentował wtrysk typu Common Rail. Poprawił on kulturę pracy jednostki napędowej i pomógł dostosować silnik Diesla do restrykcyjnych norm czystości spalin. System ten opiera się na wykorzystaniu wtryskiwaczy paliwa, które są zasilane przez pompę wysokiego ciśnienia. Koszt jednego wtryskiwacza to ok. 1300 - 2000 zł (w zależności od generacji Common Raila). Pompa wysokiego ciśnienia to 3000 - 5000 zł. Najczęstszy powód uszkodzenia pompy wtryskowej to, podobnie jak w przypadku wtryskiwaczy, słabej jakości paliwo (np. zanieczyszczone niedużym stężeniem kwasów) oraz zassanie przez nią cząstek stałych (opiłków metalu, piasku, rdzy).

REKLAMA

Pompowtryskiwacze                            

Poza układem Common Rail na rynku są auta, których silniki zasilane są przez pompowtryskiwacze. Każdy  taki wtryskiwacz ma zintegrowaną w sobie pompę paliwa, dlatego ewentualna jego wymiana na nowy jest bardzo kosztowna – średnio 2500 zł (za sztukę). Aby poprawić wydajność tego typu układu Volkswagen wprowadził do oferty także piezo-pompowtryskiwacze, które są szybsze i precyzyjniejsze  w działaniu (więcej dawek paliwa w cyklu), ale były zawodne i nienaprawialne (są na jednak na rynku firmy, które podejmują się regeneracji piezo-pompowtryskiwaczy). Więcej o kosztach wymiany wtryskiwaczy paliwa w hiperłączu poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Filtr cząstek stałych

Filtr cząstek stałych znany jako DPF (z ang. Diesel Particulate Filter) lub FAP(z fr. filtre à particules) to urządzenie, budzące najwięcej kontrowersji i obaw wśród osób zainteresowanych nowoczesnym silnikiem diesla. Jego zadaniem jest wypalenie sadzy powstającej w wyniku spalania oleju napędowego przez jednostkę napędową auta. Tyle teoria. W praktyce pojazdy eksploatowane w mieście mają z nim wyraźne problemy. Proces wypalania sadzy nie zostaje najczęściej zakończony co z jednej strony powoduje, że filtr ulega zapchaniu a z drugiej podnosi się poziom oleju silnikowego (nadmiar paliwa podawanego w celu zwiększenia temperatury spalin spływa wraz z olejem silnikowym do miski olejowe powodując jego rozrzedzanie). Zapychający się filtr paliwa także przyczynia się zjawiska rozbiegania silnika. Koszt nowego filtra cząstek stałych  to 3000 - 15 000 zł!

Dalsza część cyklu poniżej:

Zobacz też: Silnik Diesla - typowe usterki cz. II

Źródło: wszystkie ceny pochodzą z ASO

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA