Silnik Diesla – typowe usterki i problemy
REKLAMA
REKLAMA
Samochody wyposażone w silnik wysokoprężny cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno wśród osób poszukujących nowych, jak i używanych aut. Coraz więcej kierowców zdaje sobie jednak sprawę z tego, że obecne diesle pokonają bez większych problemów ok. 200 000 km po czym mogą wymagać drogich napraw. Biorąc pod uwagę, że wiele egzemplarzy pokonuje rocznie 40-60 tys. km oznacza to, że kupno 5 letniego samochodu z silnikiem wysokoprężnym może być początkiem pasma niekończących się inwestycji w pojazd.
REKLAMA
Turbosprężarka do silnika Diesla
Turbosprężarka w nowoczesnym dieslu jest niezbędna do uzyskania dużej mocy i momentu obrotowego. Jeśli auto zaczyna mieć problemy z przyspieszaniem, a jej pracy towarzyszy słyszalny gwizd, może to oznaczać, że czas ją wymienić na nową (lub zregenerować). W przypadku np. Peugeota 308 1.6 HDI 90 KM jej koszt to 4900 zł. Zwlekanie z jej naprawą może doprowadzić do tzw. rozbiegania silnika, co najczęściej skutkuje całkowitym zniszczeniem jednostki napędowej.
Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty
Wtrysk paliwa typu Common Rail
W 1997 roku Bosch razem z Fiatem zaprezentował wtrysk typu Common Rail. Poprawił on kulturę pracy jednostki napędowej i pomógł dostosować silnik Diesla do restrykcyjnych norm czystości spalin. System ten opiera się na wykorzystaniu wtryskiwaczy paliwa, które są zasilane przez pompę wysokiego ciśnienia. Koszt jednego wtryskiwacza to ok. 1300 - 2000 zł (w zależności od generacji Common Raila). Pompa wysokiego ciśnienia to 3000 - 5000 zł. Najczęstszy powód uszkodzenia pompy wtryskowej to, podobnie jak w przypadku wtryskiwaczy, słabej jakości paliwo (np. zanieczyszczone niedużym stężeniem kwasów) oraz zassanie przez nią cząstek stałych (opiłków metalu, piasku, rdzy).
Pompowtryskiwacze
Poza układem Common Rail na rynku są auta, których silniki zasilane są przez pompowtryskiwacze. Każdy taki wtryskiwacz ma zintegrowaną w sobie pompę paliwa, dlatego ewentualna jego wymiana na nowy jest bardzo kosztowna – średnio 2500 zł (za sztukę). Aby poprawić wydajność tego typu układu Volkswagen wprowadził do oferty także piezo-pompowtryskiwacze, które są szybsze i precyzyjniejsze w działaniu (więcej dawek paliwa w cyklu), ale były zawodne i nienaprawialne (są na jednak na rynku firmy, które podejmują się regeneracji piezo-pompowtryskiwaczy). Więcej o kosztach wymiany wtryskiwaczy paliwa w hiperłączu poniżej.
Zobacz też: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?
Filtr cząstek stałych
Filtr cząstek stałych znany jako DPF (z ang. Diesel Particulate Filter) lub FAP(z fr. filtre à particules) to urządzenie, budzące najwięcej kontrowersji i obaw wśród osób zainteresowanych nowoczesnym silnikiem diesla. Jego zadaniem jest wypalenie sadzy powstającej w wyniku spalania oleju napędowego przez jednostkę napędową auta. Tyle teoria. W praktyce pojazdy eksploatowane w mieście mają z nim wyraźne problemy. Proces wypalania sadzy nie zostaje najczęściej zakończony co z jednej strony powoduje, że filtr ulega zapchaniu a z drugiej podnosi się poziom oleju silnikowego (nadmiar paliwa podawanego w celu zwiększenia temperatury spalin spływa wraz z olejem silnikowym do miski olejowe powodując jego rozrzedzanie). Zapychający się filtr paliwa także przyczynia się zjawiska rozbiegania silnika. Koszt nowego filtra cząstek stałych to 3000 - 15 000 zł!
Dalsza część cyklu poniżej:
Zobacz też: Silnik Diesla - typowe usterki cz. II
Źródło: wszystkie ceny pochodzą z ASO
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.