REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Sugerowanie się wskazaniami komputera na temat zmiany biegu na wyższy może doprowadzić do szybszego zużycia wielu podzespołów auta.  fot. Fotolia
Sugerowanie się wskazaniami komputera na temat zmiany biegu na wyższy może doprowadzić do szybszego zużycia wielu podzespołów auta. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy nowych aut przy zmianie biegu sugerują się wskazaniami komputera. Mało kto zdaje sobie sprawę, że taka jazda grozi znacznie szybszych zużyciem silnika.

Wysokie ceny paliw w stosunku do realnej średniej pensji w Polsce powodują, że kierowcy coraz chętniej stosują się do zasad tzw. ecodrivingu. Większość osób zapamiętuje z nich tylko to, aby jeździć na jak najniższych obrotach silnika, co de facto niesie za sobą ryzyko przedwczesnego zużycia wielu podzespołów auta.

REKLAMA

Nie sugeruj się wskazaniami komputera pokładowego

Podobne ryzyko ponoszą właściciele nowych samochodów, którzy przy zmianie biegu sugerują się zaleceniami wyświetlanymi przez komputer pokładowy pojazdu. Należy pamiętać, że jego wskazówki mają na celu pomóc zredukować poziom zużycia paliwa przez silnik. Kondycja jednostki napędowej, a w szczególności podzespołów z nią współpracujących, nie jest właściwie brana przez niego pod uwagę. Jakie są skutki jazdy na zbyt niskich obrotach silnika?

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Jednostka napędowa pracując na niskich obrotach generuje spore wibracje. Wibracje te są bardzo szkodliwe zarówno dla jej integralnych elementów (łożyska korbowodów czy wału) jak i towarzyszącym jej podzespołom (skrzynia biegów, sprzęgło itd.)

Jazda na zbyt niskich obrotach silnika (zwłaszcza w trakcie przyspieszania) może spowodować szybsze zużycie takich części samochodu jak:

- panewki korbowodów;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- panewki wału korbowego;

- tłoki silnika (zniszczenie jednostki);

- sprzęgło;

- koło dwumasowe (typowa usterka w silnikach wysokoprężnych, przeciążeniu ulega tłumik drgań skrętnych koła);

- łożyska skrzyni biegów (problem znany posiadaczom Hondy  Civic VII 1.4);

- łańcuch rozrządu (przedwczesne rozciągnięcie);

- turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek VGT (nagar blokuje kierownice);

- tuleje cylindrowe (odkładający się nagar ściera je w trakcie pracy tłoka) i wiele innych podzespołów.

Zobacz też: Koszt wymiany paska rozrządu

Nie sposób wymienić wszystkich części, które nie tolerują jazdy na zbyt niskich obrotach silnika. Koszty przedwczesnego zużycia takich podzespołów jak turbosprężarka, koło dumasowe czy łańcuch rozrządu są znacznie wyższe niż potencjalne oszczędności poczynione na stacji paliw. Dlatego biegi najlepiej zmieniać w zakresie pomiędzy maksymalnym momentem obrotowym silnika a jego maksymalną mocą.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA