REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Dodawanie tzw. uszczelniaczy do silników jest ryzykowną operacją. Ryzyko może opłacić się tylko w stary typach silnikach, których naprawa i tak nie byłaby opłacalna. Fot. Fotolia
Dodawanie tzw. uszczelniaczy do silników jest ryzykowną operacją. Ryzyko może opłacić się tylko w stary typach silnikach, których naprawa i tak nie byłaby opłacalna. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wycieki oleju czy jego nadmierne zużycie to problem jaki rozwiązują preparaty uszczelniające silnik. Tak przynajmniej zapewniają ich producenci. Czy mogą one zaszkodzić i czy warto je stosować?

Kondycja silnika spalinowego z biegiem lat ulega jego pogorszeniu. Jest to normalne zjawisko i nic na to nie poradzimy. Poszczególne jego elementy pracują w skrajnie trudnych warunkach i przy ogromnych temperaturach, co przekłada się na zużycie materiałów, z których wykonane są podzespoły jednostki napędowej. Jeśli uwzględnić do tego proces tarcia, zachodzących pomiędzy poszczególnymi częściami silnika to okaże, że prędzej czy później remont silnika będzie koniecznością.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Najczęstszym objawem zużycia jednostki napędowej w samochodzie jest podwyższone zużycie oleju silnikowego. Zasadnicze przyczyny są dwie – albo ulega on spaleniu w komorze silnika, albo po prostu wycieka poza silnik.

Zobacz też: Dlaczego silnik zużywa olej?

REKLAMA

Olej najczęściej wycieka z jednostki napędowej z :

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uszczelnienia miski olejowej
  • przedniego lub tylnego uszczelniacza wału korbowego (zwłaszcza w BMW)
  • uszczelki pokrywy zaworów (temat bardzo dobrze znany posiadaczom Hond Civic 1.4iS)

Spalanie oleju w silniku najczęściej ma miejsce w wyniku zużycia się:

  • prowadnic, uszczelniaczy zaworowych i zaworów- objawem tego jest dymienie silnika przez kilka sekund po uruchomienie silnika;
  • pierścieni, które nie dolegają dokładnie do ścian cylindra- dymienie jest zauważalne podczas pracy silnika na wysokich obrotach (np. po dynamicznej jeździe na torze czy na trasie)
  • turbosprężarki, która pracując w warunkach wysokich temperatur i przy dużym obciążeniu, ulega szybkiemu zużyciu, a zwłaszcza wirnik turbiny (efektem tego jest wyraźny gwizd powietrza, wcześniej znacznie słabiej słyszalny)

Preparaty uszczelniające silnik - sposób na jego kosztowny remont?

Wysokie koszty remontu silnika skłaniają wiele osób do zakupu specjalnych preparatów uszczelniających silnik. Na rynku ich wybór jest ogromny, a każdy chwalony jest przez swojego producenta jako niezwykle skuteczny. Większość z tych środków rozwiązuje problem nadmiernego zużycia oleju poprzez jego zagęszczenie. Inne mają wejść w reakcje chemiczne z elementami wykonanymi z tworzysz sztucznych, które stanowią standardowe uszczelnienie silnika (wszelkiego rodzaju gumowe uszczelki itp.)

Preparaty uszczelniające silnik  - niszczą silnik?

Zdaniem mechaników, stosowanie tego typu preparatów nie rozwiązuje problemów z nadmiernym zużyciem oleju przez silnik. Co więcej, bardziej prawdopodobnym jest, że problemy te się zaognią i spotęgują tylko koszty naprawy. Jak to możliwe?

Zapchane kanały olejowe

Największy problem z preparatami uszczelniającymi silnik jest taki, że mogą one zapchać wszelkiego rodzaju kanały olejowe, którymi krąży olej w jednostce napędowej. Paradoksalnie ryzyko zatarcia silnika poprzez niedrożność kanałów olejowych jest tym bardziej prawdopodobne, im większy jest przebieg motoru.  Związane jest to z zalegającym w nim w dużych ilościach nagarem.

Typowe usterki związane ze stosowaniem preparatów uszczelniających silnik

Co może się zatem stać z silnikiem, w którym użyto preparatu uszczelniającego? Najczęstsze problemy dotyczą zatkanych kanałów olejowych. Niekoniecznie dochodzi od razu do zatarcia jednostki napędowej. Bardzo często jako pierwsze posłuszeństwa odmawiają panewki, które tracą smarowanie, przez co dochodzi do ich obrócenia. Poza tym zdarza się, że zapchaniu ulega smok olejowy (Mazda 6 2.0 diesel). Poważne problemy grożą także wałkom rozrządu, które źle smarowane mogą błyskawicznie ulec zużyciu (wytarte krzywki). Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że pod wpływem preparatu uszczelniającego, olej silnikowy może zmienić swoje parametry, a w rezultacie stracić swoje wysokie właściwością chłodzące. Jeśli nie będzie mógł w dostateczny sposób odbierać ciepła z poszczególnych podzespołów silnika, to może to prowadzić do przegania motoru i uszkodzenia uszczelki pod głowicą.

Kiedy warto stosować "płynne uszczelniacze silnika" ?

Według mechaników nie warto w ogóle ich stosować bo po pokonaniu kilku tysięcy kilometrów silnik ulegnie awarii. Są jedna głosy, którym ciężko zaprzeczyć, że stosowanie takich preparatów działa. Walory tego typu uszczelniaczy podkreślają użytkownicy starszych aut, z prostymi silnikami, które pracują już resztką "tchu". Podobno odzyskują one cześć dawnego wigoru, ciszej pracują i istotnemu ograniczeniu ulega poziom dymienia z układu wydechowego.

Preparaty uszczelniające silnik - warto zaryzykować?

Czy zatem warto? Jeśli uwzględnimy koszt przeciętnego remontu silnika kształtujący się na poziomie ok. 1500 zł (czasem nawet kilka razy tyle) to może się okazać, że z przyczyn ekonomicznych nie ma on sensu naprawiać tak wysłużonego pojazdu. Skoro auto i tak już pracuje resztą sił, to wiele nie stracimy jeśli zaryzykujemy napełnienie go preparatem za kilkadziesiąt złotych. W przypadku nowszych aut, o bardziej zaawansowanych układach smarowania jednostki napędowej (np. kilku pomp oleju itd.) nie warto ryzykować z tego typu preparatami. Okazać się może, że koszt naprawy silnika spowodowany dodaniem "uszczelniacza" okaże się kilkukrotnie większy, niż remont np. uszczelniaczy zaworowych (jeden z typowych powodów podwyższonego zużycia oleju).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA