REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Dodawanie tzw. uszczelniaczy do silników jest ryzykowną operacją. Ryzyko może opłacić się tylko w stary typach silnikach, których naprawa i tak nie byłaby opłacalna. Fot. Fotolia
Dodawanie tzw. uszczelniaczy do silników jest ryzykowną operacją. Ryzyko może opłacić się tylko w stary typach silnikach, których naprawa i tak nie byłaby opłacalna. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wycieki oleju czy jego nadmierne zużycie to problem jaki rozwiązują preparaty uszczelniające silnik. Tak przynajmniej zapewniają ich producenci. Czy mogą one zaszkodzić i czy warto je stosować?

Kondycja silnika spalinowego z biegiem lat ulega jego pogorszeniu. Jest to normalne zjawisko i nic na to nie poradzimy. Poszczególne jego elementy pracują w skrajnie trudnych warunkach i przy ogromnych temperaturach, co przekłada się na zużycie materiałów, z których wykonane są podzespoły jednostki napędowej. Jeśli uwzględnić do tego proces tarcia, zachodzących pomiędzy poszczególnymi częściami silnika to okaże, że prędzej czy później remont silnika będzie koniecznością.

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Najczęstszym objawem zużycia jednostki napędowej w samochodzie jest podwyższone zużycie oleju silnikowego. Zasadnicze przyczyny są dwie – albo ulega on spaleniu w komorze silnika, albo po prostu wycieka poza silnik.

Zobacz też: Dlaczego silnik zużywa olej?

Olej najczęściej wycieka z jednostki napędowej z :

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uszczelnienia miski olejowej
  • przedniego lub tylnego uszczelniacza wału korbowego (zwłaszcza w BMW)
  • uszczelki pokrywy zaworów (temat bardzo dobrze znany posiadaczom Hond Civic 1.4iS)

Spalanie oleju w silniku najczęściej ma miejsce w wyniku zużycia się:

  • prowadnic, uszczelniaczy zaworowych i zaworów- objawem tego jest dymienie silnika przez kilka sekund po uruchomienie silnika;
  • pierścieni, które nie dolegają dokładnie do ścian cylindra- dymienie jest zauważalne podczas pracy silnika na wysokich obrotach (np. po dynamicznej jeździe na torze czy na trasie)
  • turbosprężarki, która pracując w warunkach wysokich temperatur i przy dużym obciążeniu, ulega szybkiemu zużyciu, a zwłaszcza wirnik turbiny (efektem tego jest wyraźny gwizd powietrza, wcześniej znacznie słabiej słyszalny)

Preparaty uszczelniające silnik - sposób na jego kosztowny remont?

Wysokie koszty remontu silnika skłaniają wiele osób do zakupu specjalnych preparatów uszczelniających silnik. Na rynku ich wybór jest ogromny, a każdy chwalony jest przez swojego producenta jako niezwykle skuteczny. Większość z tych środków rozwiązuje problem nadmiernego zużycia oleju poprzez jego zagęszczenie. Inne mają wejść w reakcje chemiczne z elementami wykonanymi z tworzysz sztucznych, które stanowią standardowe uszczelnienie silnika (wszelkiego rodzaju gumowe uszczelki itp.)

Preparaty uszczelniające silnik  - niszczą silnik?

Zdaniem mechaników, stosowanie tego typu preparatów nie rozwiązuje problemów z nadmiernym zużyciem oleju przez silnik. Co więcej, bardziej prawdopodobnym jest, że problemy te się zaognią i spotęgują tylko koszty naprawy. Jak to możliwe?

Zapchane kanały olejowe

Największy problem z preparatami uszczelniającymi silnik jest taki, że mogą one zapchać wszelkiego rodzaju kanały olejowe, którymi krąży olej w jednostce napędowej. Paradoksalnie ryzyko zatarcia silnika poprzez niedrożność kanałów olejowych jest tym bardziej prawdopodobne, im większy jest przebieg motoru.  Związane jest to z zalegającym w nim w dużych ilościach nagarem.

Typowe usterki związane ze stosowaniem preparatów uszczelniających silnik

Co może się zatem stać z silnikiem, w którym użyto preparatu uszczelniającego? Najczęstsze problemy dotyczą zatkanych kanałów olejowych. Niekoniecznie dochodzi od razu do zatarcia jednostki napędowej. Bardzo często jako pierwsze posłuszeństwa odmawiają panewki, które tracą smarowanie, przez co dochodzi do ich obrócenia. Poza tym zdarza się, że zapchaniu ulega smok olejowy (Mazda 6 2.0 diesel). Poważne problemy grożą także wałkom rozrządu, które źle smarowane mogą błyskawicznie ulec zużyciu (wytarte krzywki). Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że pod wpływem preparatu uszczelniającego, olej silnikowy może zmienić swoje parametry, a w rezultacie stracić swoje wysokie właściwością chłodzące. Jeśli nie będzie mógł w dostateczny sposób odbierać ciepła z poszczególnych podzespołów silnika, to może to prowadzić do przegania motoru i uszkodzenia uszczelki pod głowicą.

Kiedy warto stosować "płynne uszczelniacze silnika" ?

Według mechaników nie warto w ogóle ich stosować bo po pokonaniu kilku tysięcy kilometrów silnik ulegnie awarii. Są jedna głosy, którym ciężko zaprzeczyć, że stosowanie takich preparatów działa. Walory tego typu uszczelniaczy podkreślają użytkownicy starszych aut, z prostymi silnikami, które pracują już resztką "tchu". Podobno odzyskują one cześć dawnego wigoru, ciszej pracują i istotnemu ograniczeniu ulega poziom dymienia z układu wydechowego.

Preparaty uszczelniające silnik - warto zaryzykować?

Czy zatem warto? Jeśli uwzględnimy koszt przeciętnego remontu silnika kształtujący się na poziomie ok. 1500 zł (czasem nawet kilka razy tyle) to może się okazać, że z przyczyn ekonomicznych nie ma on sensu naprawiać tak wysłużonego pojazdu. Skoro auto i tak już pracuje resztą sił, to wiele nie stracimy jeśli zaryzykujemy napełnienie go preparatem za kilkadziesiąt złotych. W przypadku nowszych aut, o bardziej zaawansowanych układach smarowania jednostki napędowej (np. kilku pomp oleju itd.) nie warto ryzykować z tego typu preparatami. Okazać się może, że koszt naprawy silnika spowodowany dodaniem "uszczelniacza" okaże się kilkukrotnie większy, niż remont np. uszczelniaczy zaworowych (jeden z typowych powodów podwyższonego zużycia oleju).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA