REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dodawanie tzw. uszczelniaczy do silników jest ryzykowną operacją. Ryzyko może opłacić się tylko w stary typach silnikach, których naprawa i tak nie byłaby opłacalna. Fot. Fotolia
Dodawanie tzw. uszczelniaczy do silników jest ryzykowną operacją. Ryzyko może opłacić się tylko w stary typach silnikach, których naprawa i tak nie byłaby opłacalna. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wycieki oleju czy jego nadmierne zużycie to problem jaki rozwiązują preparaty uszczelniające silnik. Tak przynajmniej zapewniają ich producenci. Czy mogą one zaszkodzić i czy warto je stosować?

Kondycja silnika spalinowego z biegiem lat ulega jego pogorszeniu. Jest to normalne zjawisko i nic na to nie poradzimy. Poszczególne jego elementy pracują w skrajnie trudnych warunkach i przy ogromnych temperaturach, co przekłada się na zużycie materiałów, z których wykonane są podzespoły jednostki napędowej. Jeśli uwzględnić do tego proces tarcia, zachodzących pomiędzy poszczególnymi częściami silnika to okaże, że prędzej czy później remont silnika będzie koniecznością.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Najczęstszym objawem zużycia jednostki napędowej w samochodzie jest podwyższone zużycie oleju silnikowego. Zasadnicze przyczyny są dwie – albo ulega on spaleniu w komorze silnika, albo po prostu wycieka poza silnik.

Zobacz też: Dlaczego silnik zużywa olej?

REKLAMA

Olej najczęściej wycieka z jednostki napędowej z :

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uszczelnienia miski olejowej
  • przedniego lub tylnego uszczelniacza wału korbowego (zwłaszcza w BMW)
  • uszczelki pokrywy zaworów (temat bardzo dobrze znany posiadaczom Hond Civic 1.4iS)

Spalanie oleju w silniku najczęściej ma miejsce w wyniku zużycia się:

  • prowadnic, uszczelniaczy zaworowych i zaworów- objawem tego jest dymienie silnika przez kilka sekund po uruchomienie silnika;
  • pierścieni, które nie dolegają dokładnie do ścian cylindra- dymienie jest zauważalne podczas pracy silnika na wysokich obrotach (np. po dynamicznej jeździe na torze czy na trasie)
  • turbosprężarki, która pracując w warunkach wysokich temperatur i przy dużym obciążeniu, ulega szybkiemu zużyciu, a zwłaszcza wirnik turbiny (efektem tego jest wyraźny gwizd powietrza, wcześniej znacznie słabiej słyszalny)

Preparaty uszczelniające silnik - sposób na jego kosztowny remont?

Wysokie koszty remontu silnika skłaniają wiele osób do zakupu specjalnych preparatów uszczelniających silnik. Na rynku ich wybór jest ogromny, a każdy chwalony jest przez swojego producenta jako niezwykle skuteczny. Większość z tych środków rozwiązuje problem nadmiernego zużycia oleju poprzez jego zagęszczenie. Inne mają wejść w reakcje chemiczne z elementami wykonanymi z tworzysz sztucznych, które stanowią standardowe uszczelnienie silnika (wszelkiego rodzaju gumowe uszczelki itp.)

Preparaty uszczelniające silnik  - niszczą silnik?

Zdaniem mechaników, stosowanie tego typu preparatów nie rozwiązuje problemów z nadmiernym zużyciem oleju przez silnik. Co więcej, bardziej prawdopodobnym jest, że problemy te się zaognią i spotęgują tylko koszty naprawy. Jak to możliwe?

Zapchane kanały olejowe

Największy problem z preparatami uszczelniającymi silnik jest taki, że mogą one zapchać wszelkiego rodzaju kanały olejowe, którymi krąży olej w jednostce napędowej. Paradoksalnie ryzyko zatarcia silnika poprzez niedrożność kanałów olejowych jest tym bardziej prawdopodobne, im większy jest przebieg motoru.  Związane jest to z zalegającym w nim w dużych ilościach nagarem.

Typowe usterki związane ze stosowaniem preparatów uszczelniających silnik

Co może się zatem stać z silnikiem, w którym użyto preparatu uszczelniającego? Najczęstsze problemy dotyczą zatkanych kanałów olejowych. Niekoniecznie dochodzi od razu do zatarcia jednostki napędowej. Bardzo często jako pierwsze posłuszeństwa odmawiają panewki, które tracą smarowanie, przez co dochodzi do ich obrócenia. Poza tym zdarza się, że zapchaniu ulega smok olejowy (Mazda 6 2.0 diesel). Poważne problemy grożą także wałkom rozrządu, które źle smarowane mogą błyskawicznie ulec zużyciu (wytarte krzywki). Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że pod wpływem preparatu uszczelniającego, olej silnikowy może zmienić swoje parametry, a w rezultacie stracić swoje wysokie właściwością chłodzące. Jeśli nie będzie mógł w dostateczny sposób odbierać ciepła z poszczególnych podzespołów silnika, to może to prowadzić do przegania motoru i uszkodzenia uszczelki pod głowicą.

Kiedy warto stosować "płynne uszczelniacze silnika" ?

Według mechaników nie warto w ogóle ich stosować bo po pokonaniu kilku tysięcy kilometrów silnik ulegnie awarii. Są jedna głosy, którym ciężko zaprzeczyć, że stosowanie takich preparatów działa. Walory tego typu uszczelniaczy podkreślają użytkownicy starszych aut, z prostymi silnikami, które pracują już resztką "tchu". Podobno odzyskują one cześć dawnego wigoru, ciszej pracują i istotnemu ograniczeniu ulega poziom dymienia z układu wydechowego.

Preparaty uszczelniające silnik - warto zaryzykować?

Czy zatem warto? Jeśli uwzględnimy koszt przeciętnego remontu silnika kształtujący się na poziomie ok. 1500 zł (czasem nawet kilka razy tyle) to może się okazać, że z przyczyn ekonomicznych nie ma on sensu naprawiać tak wysłużonego pojazdu. Skoro auto i tak już pracuje resztą sił, to wiele nie stracimy jeśli zaryzykujemy napełnienie go preparatem za kilkadziesiąt złotych. W przypadku nowszych aut, o bardziej zaawansowanych układach smarowania jednostki napędowej (np. kilku pomp oleju itd.) nie warto ryzykować z tego typu preparatami. Okazać się może, że koszt naprawy silnika spowodowany dodaniem "uszczelniacza" okaże się kilkukrotnie większy, niż remont np. uszczelniaczy zaworowych (jeden z typowych powodów podwyższonego zużycia oleju).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA