REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sprawny silnik też zużywa olej

Max Trela
Sprawny silnik też zużywa olej. Fot. Fotolia
Sprawny silnik też zużywa olej. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubywający olej nie musi być znakiem, że silnik jest niesprawny lub nadmiernie zużyty. Nawet nowe silniki zużywają olej, co jest zjawiskiem normalnym. Ile oleju może spalić silnik, kiedy zużycie jest już nadmierne?

Gdzie znika olej?

To, że oleju ubywa wcale nie musi oznaczać, że za duże jego ilości przedostają się do komór spalania. Silnik wcale nie musi „palić oleju”, może go po prostu... gubić.  Warto na początek sprawdzić czy olej przypadkiem nie ucieka wszelkimi możliwymi szczelinami.

REKLAMA

Najpopularniejsze miejsca wycieku to połączenie bloku i miski olejowej oraz pokrywy zaworowej i głowicy. Parciejące uszczelki mogą „przepuszczać” nawet litr oleju na 35 tysięcy kilometrów, bez wyraźnych śladów wycieków (plam oleju na asfalcie).

Zobacz też: Czy olej ma termin ważności? Jak długo można przechowywać otwarty olej bez utraty jego właściwości?

REKLAMA

Podejrzana może być też odma, czyli rura, która odprowadza część oparów oleju z bloku dbając tym samym o prawidłowe ciśnienie w bloku silnika. W większości silników nadmierna ilość oleju oddawana do układu dolotowego. Tam opary ulegają skropleniu, a separator kieruje olej do miski. Oczywiście pod warunkiem, że wszystkie przewody są szczelne.

W końcu... Oleju może ubywać, bo zostaje on na gładziach cylindrów i wypala się podczas jego pracy. To zupełnie normalne, olej ma w końcu minimalizować zużycie gładzi i pierścieni. Producenci zawsze określają tzw. normy zużycia oleju przez sprawny nowy silnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Im większy silnik tym więcej oleju może ubywać

Trudno mówić, że to zasada, ale większe silnik zużywają zazwyczaj więcej oleju niż małe litraże . Tak samo silniki w układzie V mają większe „normy” niż jednostki rzędowe. Konkretne wartości można odczytać w instrukcjach serwisowych. Podobnie jest z ilością zaworów, im jest ich więcej, tym więcej oleju ucieka uszczelniaczami zaworowymi.

Generalnie czterocylindrowe rzędówki mogą pochłonąć nawet 100 gram oleju na 1500 kilometrów. Silniki V6 i V12 z końca lat 90-tych mogły spalać nawet nawet 300 gram oleju na 1000 przejechanych kilometrów!

Gdzie jest granica...

Jak rozpoznać, że silnik przepala stanowczo za dużo oleju? Niepokojący powinien być niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej, nawet jeśli silnik pracuje w optymalnej temperaturze. Im częściej po odjęciu gazu za samochodem zostaje szaroniebieska chmura, tym większe prawdopodobieństwo, że któryś z cylindrów stracił kompresje.

Zobacz też: Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG?

Jeśli po wyłączeniu auta z końcowego tłumika kapie olej, wtedy mamy już pewność. Nadmierne zużycie oleju można też sprawdzić na stacji diagnostycznej - badając skład spalin. Przekroczone normy ilości cząstek stałych i węglowodorów powinny być powodem do niepokoju, choć nie przesądzają jeszcze sprawy. Wycięcie katalizatora w układu wydechowego może dawać podobne efekty.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

REKLAMA