REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszalność olejów silnikowych – to nie takie proste

 Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
olej castrol magnatec
olej castrol magnatec
castrol

REKLAMA

REKLAMA

Czy oleje silnikowe można mieszać? Jak wybrać odpowiedni olej, gdy konieczna jest dolewka? Po czym poznać, który olej silnikowy mamy wybrać?

Jak wybrać odpowiedni olej, gdy konieczna jest dolewka - klasyfikacja API

Przy mieszaniu olejów silnikowych trzeba zwrócić uwagę na klasę jakości wg API. Wg tej organizacji oleje są mieszalne począwszy od klasy SG w górę. Opierając się na tym każde dwa oleje spełniające tę lub wyższą klasyfikację API będą mieszalne ze sobą. Mieszalność w tym przypadku oznacza tworzenie jednorodnej mieszany z dwóch różnych olejów, gdzie nie zachodzi nawet w najmniejszym stopniu żelowanie olejów, wytrącanie pakietów dodatków czy inne niepożądane trwałe zmiany mieszaniny lub każdego składnika z osobna. Jeśli będziemy stosować się do tych wytycznych po każdej dolewce oleju np. w trasie będzie można bezpiecznie kontynuować podróż.

REKLAMA

Zobacz też: Co to jest niskotemperaturowa lepkość oleju?

Jak wybrać odpowiedni olej, gdy konieczna jest dolewka - klasyfikacja SAE

Kolejne problemy mogą pojawić się na dwóch poziomach – lepkościowym i jakościowym. Lepkości są opisywane klasyfikacją SAE i tutaj zakładając że mając w silniku olej np. 10W-40 przy dolaniu oleju 5W-40 mieszanina będzie miała lepkość inną niż każdy z olejów osobno, a wypadkowa lepkość będzie oczywiście uzależniona od proporcji mieszanych olejów. Biorąc pod uwagę ten przykład dolewka taka spowoduje, iż mieszanina olejów będzie miała lepsze zachowanie w niskich temperaturach gdyż olej „5W-X” może pracować od niższych temperatur, natomiast po rozgrzaniu silnika lepkości w obu olejach są takie same „XW-40” więc nie powinniśmy zaobserwować różnic.

Zobacz też: Czy olej ma termin ważności? Jak długo można przechowywać otwarty olej bez utraty jego właściwości?

REKLAMA

Drugim parametrem jest jakość oleju i tutaj niestety nie jest tak łatwo. Jeśli używamy oleju Longlife to zastosowanie na dolewkę oleju bez tej technologii spowoduje, że cała mieszanina przestaje być Longlife. Kolejną różnicą może być niskopopiołowość oleju, czyli współpraca z filtrami cząstek stałych DPF. Jeśli mamy filtr DPF w aucie i stosujemy olej niskopopiołowy (Low SAPS) to zastosowanie dolewki innym olejem czyni z mieszaniny olej nieodpowiedni do aut z filtrem cząstek stałych DPF. Kolejną różnicą może być energooszczędność oleju – dolewka oleju konwencjonalnego do oleju energooszczędnego czyni mieszaninę olejem nieenergooszczędnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczne mieszanie olejów powinno zawsze sprowadzać się do mieszania olejów podobnych pod względem lepkości i jakości. Lepiej i bezpieczniej na dolewkę użyć oleju wyższej jakości, niż zastosowany w silniku. Dolewanie oleju niższej jakości powinno się traktować jako ostateczność.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA