Mieszalność olejów silnikowych – to nie takie proste
REKLAMA
REKLAMA
Jak wybrać odpowiedni olej, gdy konieczna jest dolewka - klasyfikacja API
Przy mieszaniu olejów silnikowych trzeba zwrócić uwagę na klasę jakości wg API. Wg tej organizacji oleje są mieszalne począwszy od klasy SG w górę. Opierając się na tym każde dwa oleje spełniające tę lub wyższą klasyfikację API będą mieszalne ze sobą. Mieszalność w tym przypadku oznacza tworzenie jednorodnej mieszany z dwóch różnych olejów, gdzie nie zachodzi nawet w najmniejszym stopniu żelowanie olejów, wytrącanie pakietów dodatków czy inne niepożądane trwałe zmiany mieszaniny lub każdego składnika z osobna. Jeśli będziemy stosować się do tych wytycznych po każdej dolewce oleju np. w trasie będzie można bezpiecznie kontynuować podróż.
REKLAMA
Zobacz też: Co to jest niskotemperaturowa lepkość oleju?
Jak wybrać odpowiedni olej, gdy konieczna jest dolewka - klasyfikacja SAE
Kolejne problemy mogą pojawić się na dwóch poziomach – lepkościowym i jakościowym. Lepkości są opisywane klasyfikacją SAE i tutaj zakładając że mając w silniku olej np. 10W-40 przy dolaniu oleju 5W-40 mieszanina będzie miała lepkość inną niż każdy z olejów osobno, a wypadkowa lepkość będzie oczywiście uzależniona od proporcji mieszanych olejów. Biorąc pod uwagę ten przykład dolewka taka spowoduje, iż mieszanina olejów będzie miała lepsze zachowanie w niskich temperaturach gdyż olej „5W-X” może pracować od niższych temperatur, natomiast po rozgrzaniu silnika lepkości w obu olejach są takie same „XW-40” więc nie powinniśmy zaobserwować różnic.
Zobacz też: Czy olej ma termin ważności? Jak długo można przechowywać otwarty olej bez utraty jego właściwości?
REKLAMA
Drugim parametrem jest jakość oleju i tutaj niestety nie jest tak łatwo. Jeśli używamy oleju Longlife to zastosowanie na dolewkę oleju bez tej technologii spowoduje, że cała mieszanina przestaje być Longlife. Kolejną różnicą może być niskopopiołowość oleju, czyli współpraca z filtrami cząstek stałych DPF. Jeśli mamy filtr DPF w aucie i stosujemy olej niskopopiołowy (Low SAPS) to zastosowanie dolewki innym olejem czyni z mieszaniny olej nieodpowiedni do aut z filtrem cząstek stałych DPF. Kolejną różnicą może być energooszczędność oleju – dolewka oleju konwencjonalnego do oleju energooszczędnego czyni mieszaninę olejem nieenergooszczędnym.
Bezpieczne mieszanie olejów powinno zawsze sprowadzać się do mieszania olejów podobnych pod względem lepkości i jakości. Lepiej i bezpieczniej na dolewkę użyć oleju wyższej jakości, niż zastosowany w silniku. Dolewanie oleju niższej jakości powinno się traktować jako ostateczność.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.