REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszalność olejów silnikowych – to nie takie proste

 Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
olej castrol magnatec
olej castrol magnatec
castrol

REKLAMA

REKLAMA

Czy oleje silnikowe można mieszać? Jak wybrać odpowiedni olej, gdy konieczna jest dolewka? Po czym poznać, który olej silnikowy mamy wybrać?

Jak wybrać odpowiedni olej, gdy konieczna jest dolewka - klasyfikacja API

Przy mieszaniu olejów silnikowych trzeba zwrócić uwagę na klasę jakości wg API. Wg tej organizacji oleje są mieszalne począwszy od klasy SG w górę. Opierając się na tym każde dwa oleje spełniające tę lub wyższą klasyfikację API będą mieszalne ze sobą. Mieszalność w tym przypadku oznacza tworzenie jednorodnej mieszany z dwóch różnych olejów, gdzie nie zachodzi nawet w najmniejszym stopniu żelowanie olejów, wytrącanie pakietów dodatków czy inne niepożądane trwałe zmiany mieszaniny lub każdego składnika z osobna. Jeśli będziemy stosować się do tych wytycznych po każdej dolewce oleju np. w trasie będzie można bezpiecznie kontynuować podróż.

REKLAMA

Zobacz też: Co to jest niskotemperaturowa lepkość oleju?

Jak wybrać odpowiedni olej, gdy konieczna jest dolewka - klasyfikacja SAE

Kolejne problemy mogą pojawić się na dwóch poziomach – lepkościowym i jakościowym. Lepkości są opisywane klasyfikacją SAE i tutaj zakładając że mając w silniku olej np. 10W-40 przy dolaniu oleju 5W-40 mieszanina będzie miała lepkość inną niż każdy z olejów osobno, a wypadkowa lepkość będzie oczywiście uzależniona od proporcji mieszanych olejów. Biorąc pod uwagę ten przykład dolewka taka spowoduje, iż mieszanina olejów będzie miała lepsze zachowanie w niskich temperaturach gdyż olej „5W-X” może pracować od niższych temperatur, natomiast po rozgrzaniu silnika lepkości w obu olejach są takie same „XW-40” więc nie powinniśmy zaobserwować różnic.

Zobacz też: Czy olej ma termin ważności? Jak długo można przechowywać otwarty olej bez utraty jego właściwości?

REKLAMA

Drugim parametrem jest jakość oleju i tutaj niestety nie jest tak łatwo. Jeśli używamy oleju Longlife to zastosowanie na dolewkę oleju bez tej technologii spowoduje, że cała mieszanina przestaje być Longlife. Kolejną różnicą może być niskopopiołowość oleju, czyli współpraca z filtrami cząstek stałych DPF. Jeśli mamy filtr DPF w aucie i stosujemy olej niskopopiołowy (Low SAPS) to zastosowanie dolewki innym olejem czyni z mieszaniny olej nieodpowiedni do aut z filtrem cząstek stałych DPF. Kolejną różnicą może być energooszczędność oleju – dolewka oleju konwencjonalnego do oleju energooszczędnego czyni mieszaninę olejem nieenergooszczędnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczne mieszanie olejów powinno zawsze sprowadzać się do mieszania olejów podobnych pod względem lepkości i jakości. Lepiej i bezpieczniej na dolewkę użyć oleju wyższej jakości, niż zastosowany w silniku. Dolewanie oleju niższej jakości powinno się traktować jako ostateczność.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA