REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Olej do auta z filtrem DPF - najważniejsze cechy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zły olej silnikowy przyspieszy zatkanie filtra DPF. Z tego powodu zaleca się stosowanie tylko olejów niskopopiołowych klasy C wg normy ACEA. Fot. Fotolia
Zły olej silnikowy przyspieszy zatkanie filtra DPF. Z tego powodu zaleca się stosowanie tylko olejów niskopopiołowych klasy C wg normy ACEA. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niskopopiołowy olej do silnika Diesla zwiększa żywotność filtra cząstek stałych DPF. Zobacz jakie oznaczenia ma taki olej.

Olej silnikowy a trwałość filtra DPF

Użytkownicy aut, które wyposażone są w filtr cząstek stałych, muszą zwracać baczną uwagę na klasę oleju, który wybierają do swego pojazdu. Zastosowanie zwykłego oleju może znacząco przyspieszyć zatykanie się filtra DPF w wyniku związków powstających w trakcie jego rozkładu (częściowe spalanie). Jeśli filtr ulegnie trwałemu zapchaniu pozostanie tylko jego wymiana na nowy. W zależności od producenta samochodu jego koszt to od 4000 do 10 000 zł.

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać od filtr DPF? Jak wydłużyć jego żywotność?

Niskopopiołowe oleje silnikowe - norma ACEA

Na rynku funkcjonują dwie klasyfikacje jakościowe olejów silnikowych: API oraz ACEA. Pierwsza dotyczy rynku amerykańskiego, druga stosowana jest w Europie. Europejska klasyfikacja ACEA określa jakość olejów dla samochodów ze standardowym silnikiem benzynowym (A), Diesla (B), oleje kompatybilne z systemem katalitycznym dla silników benzynowych i Diesla z wtórnym obiegiem spalin i o niskiej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanych (C) oraz olejów do samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym (E).

Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów ACEA wprowadziło specjalne normy dla silników Diesla, z układami oczyszczania spalin, jak i silników benzynowych z katalizatorami - ACEA C1/C2/C3/C4. Właściwie każdy duży producent olejów silnikowych dysponuje produktem dostosowanym do nowoczesnych jednostek spalinowych. Podstawowe.  Oleje, które charakteryzują się niską zawartością popiołów siarczanowych to oleje niskopopiołowe Low SAPS. Warto zwrócić uwagę, że klasyfikacja olejów uwzględnia zawartość w nich popiołów siarczanowych oraz stopień lepkości HTHS. Niski HTHS ma za zadanie obniżenie zużycia paliwa, natomiast wysoki HTHS zwiększyć  ochronę silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ile kosztuje nowy filtr cząstek stałych DPF?

Klasyfikacja jakościowa olejów do silników Diesla z DPF:

C1 - oleje low SAPS dla silników wymagających olejów o niskim stopniu lepkości HTHS większej od 2,9MPa.s spełniające wymagania Euro IV, zawartość popiołów siarczanowych maksymalnie 0,5% (m.in. Mazda, Ford, Mitsubishi);
C2 - oleje mid SAPS dla silników wymagających olejów o niskim stopniu lepkości większej od 2,9MPa.s spełniające wymagania Euro IV, zawartość popiołów siarczanowych maksymalnie 0,8% (m.in. Peugeot, Toyota, Honda, Subaru);
C3 - oleje mid SAPS dla silników wymagających olejów o HTHS wyższym niż 3,5MPa.s i spełniających wymagania Euro IV, zawartość popiołów siarczanowych maks.0,8% (m.in. Daimler Chrysler, BMW, Nissan, Fiat, Suzuki, KIA);
C4 - oleje najwyższej jakości low SAPS dla silników wymagających olejów o HTHS wyższym niż 3,5MPa.s i spełniające wymagania Euro IV, zawartość popiołu siarczanowego poniżej 0,5%, zawartość siarki na poziomie 0,2%, niska skłonność do odparowywania (m.in. Renault ze specyfikacją RN0720).

Zobacz też: Masz auto z filtrem cząstek stałych? O tym musisz pamietać!

Przed zakupem oleju radzimy sprawdzić jakie są zalecenia wobec niego ze strony producenta samochodu! Jednostki napędowe, przechodzą stałe udoskonalanie, dlatego mogą się różnić także pod względem zalecanego do nich oleju silnikowego (nawet w obrębie tej samej marki aut).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA