REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Oleje silnikowe

Subskrybuj nas na Youtube
Prawidłowy dobór oleju. Fot. Fotolia
Prawidłowy dobór oleju. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Różnorodność olejów silnikowych może przyprawić kierowcę o zawrót głowy, przy doborze odpowiedniego, idealnie nadającego się do jego pojazdu. Oto kilka wskazówek na temat doboru oleju.

Należy stosować olej silnikowy, zalecany przez producenta auta, a dopiero gdy jest on niedostępny lub nie można odnaleźć zaleceń, wówczas można stosować zamiennik.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi

Klasyfikację olejów dzieli się na trzy grupy:
1. Klasyfikacja ze względu na lepkość;
2. Klasyfikacja jakościowa;
3. Klasyfikacja ekonomiczna (uzyskiwania oszczędności paliwa).

W pierwszej grupie występuje 11 klas oleju:
¬ Sześć klas z literą „W” oznaczającą oleje do stosowania zimą: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Im mniejsza liczba, tym niższa temperatura krzepnięcia oleju.
– Pięć klas bez dodatkowego symbolu - są to oleje letnie: 20, 30, 30 50, 60. Im większa liczba, tym większa dopuszczalna temperatura zewnętrzna, w jakiej będzie eksploatowany olej. Liczby te oznaczają stopnie Celsjusza.
Najlepszy olej wielosezonowy miałby oznaczenie SAE 0W/60. Otrzymanie oleju nie krzepnącego przy rekordowych mrozach i smarującego dobrze silnik podczas największych upałów jest niezwykle trudne, dlatego na rynku nie ma oleju z takimi symbolami. Najkorzystniejszy olej w naszych warunkach klimatycznych ma oznaczenie klasy: SAE 15W/40 lub SAE 15W/50 lepszy na upalne lato.

Zobacz też: Jaki olej silnikowy wybrać zimą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Klasyfikacja jakościowa wiąże się ściśle z rodzajem i datą produkcji silnika, w jakim ma być zastosowany olej. Litera „C” w tym oznakowaniu wskazuje na olej do silników z zapłonem samoczynnym, litera „S” widnieje na opakowaniach oleju do silników z zapłonem iskrowym. Druga litera w tym oznakowaniu wskazuje na „metrykalny” wiek silnika, w jakim można zastosować dany olej. Im model silnika jest starszy, tym litera ta powinna być bliższa początkowi alfabetu. Np. w wysokoprężnym silniku archaicznym, o konstrukcji sprzed pół wieku można stosować jedynie oleje oznaczone CA i CB, zaś w silniku benzynowym, skonstruowanym w ostatnich latach można stosować jedynie oleje oznaczone symbolem SJ. 

Klasyfikacja ekonomiczna zawiera trzy klasy:
EC I - olej dający (teoretyczną) oszczędność paliwa co najmniej 1,5%,
EC II - olej dający (teoretyczną) oszczędność paliwa co najmniej 2,7%,
EC III - olej dający (teoretyczną) oszczędność paliwa co najmniej 3,9%.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA