Oleje silnikowe
REKLAMA
REKLAMA
Należy stosować olej silnikowy, zalecany przez producenta auta, a dopiero gdy jest on niedostępny lub nie można odnaleźć zaleceń, wówczas można stosować zamiennik.
REKLAMA
Zobacz też: Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi
Klasyfikację olejów dzieli się na trzy grupy:
1. Klasyfikacja ze względu na lepkość;
2. Klasyfikacja jakościowa;
3. Klasyfikacja ekonomiczna (uzyskiwania oszczędności paliwa).
W pierwszej grupie występuje 11 klas oleju:
¬ Sześć klas z literą „W” oznaczającą oleje do stosowania zimą: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Im mniejsza liczba, tym niższa temperatura krzepnięcia oleju.
– Pięć klas bez dodatkowego symbolu - są to oleje letnie: 20, 30, 30 50, 60. Im większa liczba, tym większa dopuszczalna temperatura zewnętrzna, w jakiej będzie eksploatowany olej. Liczby te oznaczają stopnie Celsjusza.
Najlepszy olej wielosezonowy miałby oznaczenie SAE 0W/60. Otrzymanie oleju nie krzepnącego przy rekordowych mrozach i smarującego dobrze silnik podczas największych upałów jest niezwykle trudne, dlatego na rynku nie ma oleju z takimi symbolami. Najkorzystniejszy olej w naszych warunkach klimatycznych ma oznaczenie klasy: SAE 15W/40 lub SAE 15W/50 lepszy na upalne lato.
Zobacz też: Jaki olej silnikowy wybrać zimą?
REKLAMA
Klasyfikacja jakościowa wiąże się ściśle z rodzajem i datą produkcji silnika, w jakim ma być zastosowany olej. Litera „C” w tym oznakowaniu wskazuje na olej do silników z zapłonem samoczynnym, litera „S” widnieje na opakowaniach oleju do silników z zapłonem iskrowym. Druga litera w tym oznakowaniu wskazuje na „metrykalny” wiek silnika, w jakim można zastosować dany olej. Im model silnika jest starszy, tym litera ta powinna być bliższa początkowi alfabetu. Np. w wysokoprężnym silniku archaicznym, o konstrukcji sprzed pół wieku można stosować jedynie oleje oznaczone CA i CB, zaś w silniku benzynowym, skonstruowanym w ostatnich latach można stosować jedynie oleje oznaczone symbolem SJ.
Klasyfikacja ekonomiczna zawiera trzy klasy:
EC I - olej dający (teoretyczną) oszczędność paliwa co najmniej 1,5%,
EC II - olej dający (teoretyczną) oszczędność paliwa co najmniej 2,7%,
EC III - olej dający (teoretyczną) oszczędność paliwa co najmniej 3,9%.
REKLAMA
REKLAMA