REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Po co w silniku jest olej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Olej smarujący silnik samochodowy ma do spełnienia kilka ważnych zadań.
Olej smarujący silnik samochodowy ma do spełnienia kilka ważnych zadań.

REKLAMA

REKLAMA

Olej smarujący silnik samochodowy ma do spełnienia kilka ważnych zadań. Smarowanie części trących jest jednym z nich. Równie ważnym jest odprowadzania ciepła, wydzielającego się w układzie korbowym silnika i częściowo ze ścianek tłoków oraz głowicy.

Na chłodzenie silnika spalinowego składają się dwa elementy: chłodzenie cieczą chłodzącą i chłodzenie olejem. Ciecz odprowadza ciepło z bloku silnika i jego głowicy, oraz – pośrednio – ze ścianek tłoka. Pozostałe elementy silnika, a zwłaszcza elementy układu korbowego oraz częściowo elementy rozrządu (wałek, trzonki zaworów itp) i ścianki cylindrów oraz tłoki są chłodzone przez olej. Wyłącznie przez olej są chłodzone korbowody i wał korbowy wraz ze współpracującymi z nim łożyskami i panewkami, bowiem kanały chłodzące są poprowadzone ściankami bloku i głowicy silnika.

REKLAMA

Zobacz też: Ile oleju może zużyć sprawny silnik?

REKLAMA

Można przyjąć, że w przybliżeniu 20 do 30% wydzielającego się w silniku bezużytecznego ciepła jest odprowadzane do atmosfery dzięki olejowi. Z tego powodu istotne jest utrzymywanie chłodnicy oleju (o ile jest) oraz miski olejowej silnika w czystości.

Bardzo ważnym zadaniem oleju silnikowego jest zmywanie i usuwanie różnego rodzaju zanieczyszczeń ze ścianek cylindrów i tłoków, w tym z kanałów, w których pracują pierścienie, oraz z łożysk i panewek układu korbowego. Zanieczyszczenia te powstają także w wyniku spalania się resztek oleju, pozostających w komorach spalania cylindrów w wyniku nieszczelności istniejących między tłokami i ściankami cylindrów, a zwłaszcza w wyniku zużycia pierścieni zgarniających, odpowiedzialnych za usuwanie oleju smarującego ścianki cylindrów. Zmyte zanieczyszczenia są zatrzymywane wstępnie przez filtr oczyszczania zgrubnego, a potem przez filtr oczyszczania dokładnego.

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Część zanieczyszczeń osiada na dnie miski olejowej, tworząc tam po dłuższej eksploatacji silnika dość grubą i spoistą warstwę. Jej obecność ujawnia się najczęściej w czasie mrozów, kiedy dla ułatwienia rozruchu silnika nieostrożny kierowca podgrzewa miską olejową od dołu.

Najczęściej po takim zabiegu niemal natychmiast zapychają się filtry oleju, a bywa że i kanały olejowe o małej średnicy, takie jak w korbowodach i piastach tłoków. Konieczna jest wówczas przedterminowa wymiana filtru dokładnego oczyszczania, co nie zawsze pomaga. Zatkane kanały olejowe często może przepłukać dopiero czysty olej, a więc jedno nieprzemyślane podgrzanie miski olejowej może być bardzo kosztowne. 

Zobacz też: Czy warto kupić droższe świece irydowe?

Olej w silniku pozwala także na wczesne wykrycie nieszczelności układu chłodzenia. Najpierw na powierzchni cieczy chłodzącej pojawią się tłuste „oka” podobne jak na rosole, a potem, kiedy nieszczelność się powiększy, część oleju przekształci się w emulsję wodną, przypominającą wyglądem brunatno-żółte masło, która zwykle osadza się na korku wlewu oleju.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA