REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompendium: silnik 3SGE Toyota 2.0 16v. Wady, zalety, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Silnik 3SGE Toyoty był produkowany w latach 1986-2005, a więc niemal przez 20 lat.
Silnik 3SGE Toyoty był produkowany w latach 1986-2005, a więc niemal przez 20 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota jest jedna z tych firm, która bardzo rzadko zmieniała jednostki napędowe w swoich autach. Jedna i ta sama konstrukcja potrafiła – oczywiście z modyfikacjami – przetrwać u Toyoty nawet 20 lat. Silnik 3SGE jest dobrym tego potwierdzeniem.

Historia

Walka na moce zaczęła się między Nissanem, Honda a Toyotą na początku lat 90. Był to okres gdy triumfy święciła brytyjska seria wyścigowa samochodów turystycznych BTCC. Rodzinne sedany wpuszczone na tor miały być przeciwwagą do popularnych w latach 80-tych aut klasy hothatch i gdy pomysł „zaskoczył”, do walki z koalicją niemiecko-francuską stanęli i japończycy.

REKLAMA

REKLAMA

Efektem konkurencji producentów były dwie serie bardzo mocnych czterocylindrowych silników benzynowych. Pierwsze miały pojemność 1,6 litra, drugie równe „europejskie” 2 litry. Silnik 3SGE należy do tej drugiej grupy i w swoim czasie była to topowa jednostka dostępna pod marką Toyota.

Zobacz też: Co robić gdy zabraknie paliwa? Czy brak paliwa może uszkodzić samochód?

Warto dodać od razu, że silnik 3SGE od razu konstruowany był jako jednostka wolnossąca o wysokich osiągach i prawdopodobnie to ją pogrążyło. Zaawansowany technicznie i drogi w budowie silnik zdążył trafić do modeli Carina (w wersji St-01), Celica GTI i MR2 (I i II generacji). Po mniej niż 10 latach produkcji 3SGE zakończyło swoją karierę odchodząc do historii jako najbardziej wysilony silnik Toyoty nie wyposażony w turbinę.

REKLAMA

Budowa

Jednostka 3SGE w czasach, gdy powstawała, reklamowana była jako szczytowe osiągnięcie inżynierów Toyoty, co przy ówczesnych konstrukcjach Hondy mogło odrobinę śmieszyć. Silnik był bowiem zaskakująco prosty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żeliwny blok i szesnastozaworowa głowica, rozrząd DOHC napędzany paskiem i zawory z ręczną regulacją, a do tego pojedyncza świeca (Alfa Romeo stosowała już technologię TS) – żadne z tych rozwiązań nie były niczym co mogło zdradzać moc tej jednostki.

Seria 3SGE miała jednak jedną właściwość, dzięki której stała się kultowa. Silnik był perfekcyjnie wykonany i spasowany. Głowice już w serii miała polerowane kanały i pasowane zawory, zaś koła napędzające wałki wykonane były z grafitu. Dolot był oczywiście aluminiowy, choć sam filtr powietrza stosowano już zwykły w ordynarnej plastikowej obudowie.

Zobacz też: Kompendium: silnik Honda 1,4 16v, 90 KM. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Oprogramowanie i jednostka sterująca EFI została przeprogramowana na potrzeby wydechu o dużym przekroju, czyli silnik na wolnych obrotach ciągle działał na podciśnieniu wewnątrz cylindra. Taka konfiguracja wymagała właściwie tylko jednego „specyficznego” elementu jakim są świece z platynową elektrodą. Reszta osprzętu była standardowa, czyli dokładnie taka sama jaką znajdziemy w innych toyotach z połowy lat 90-tych.

Warto też dodać, że silnik ten był zawsze (i wyłącznie) łączony z pięciobiegową ręczną skrzynią biegów i... zupełnie nie sportowym sprzęgłem zapożyczonym z Toyoty Camry w wersji kombi.

Osiągi

Wszystkie te niuanse budowy powodowały, że – w gruncie rzeczy nie udziwniona - jednostka 3SGE miała - w zależności od wersji 136,156,165,175,190 lub 210KM koni mechanicznych i moment obrotowy rzędu ponad 250 Nm. Wartości budzą respekt nawet teraz!

Niestety zarówno moc jak i moment dostępne były dopiero powyżej odpowiednio 5 i 4,3 tysiąca obrotów wału na minutę. Co więcej konwencjonalna stała mapa wtrysku i zapłonu powodowały, że do 3,5 tysiąca nie działo się praktycznie nic, a powyżej 5 tysięcy przyrost mocy był nagły i brutalny, co czyniło silnik trudny do wyczucia.

Jak na współczesne standardy zupełnie nie do przyjęcia było też spalanie. Cztery cylindry o pojemności niecałych 500 cm3 każdy potrafiły przepalić średnio 14 litrów benzyny bezołowiowej i jest to wartość średnia. Wykorzystywanie wszystkich 175 koni przy każdym starcie ze świateł skutkowało wynikiem na poziomie 17 litrów...

Zalety, wady, słabe punkty

Jednostka 3SGE nabrała statutu kultowej głównie przez to, że jakość jej wykonania jest równie bezkompromisowa, jak sposób rozwijania mocy. Silnik nawet intensywnie kręcony wytrzymuje przebiegi ponad pół miliona kilometrów. Wystarczy wymieniać olej z filtrem, dbać o czystość filtra powietrza i raz na 60 000 kilometrów zmienić świece i ustawić zawory.

Ciemne strony? Te oczywiście też są. Przeglądy należy robić co MAKSYMALNIE 10 000 kilometrów. Niby nic wielkiego, ale koszty są duże, bo miska olejowa mieści ponad 4,5 lita oleju. O kosztach głównych przeglądów (co 60 000) nawet nie warto wspominać. Potrafią załamać nawet miłośników marki...

Zobacz też: Jak dbać o silnik turbo - na co uważać, jak dbać o turbinę?

Platynowe świece kosztują majątek i trzeba je z wyprzedzeniem zamawiać w autoryzowanym serwisie. Do tego na serwis wręcz trzeba jechać do mechanika, który poznał już silnik 3SGE.

Jeśli chodzi o zużycie i awarie to problemem bywały tylko katalizatory, które wytrzymują około 150 tysięcy kilometrów. Później zostają dosłownie wydmuchane, co owocuje jeszcze większym spalaniem i problemami ze zmieszczeniem się w normach spalin. I to właściwie tyle... Więcej grzechów japońscy inżynierowie nie popełnili.

Gaz LPG

Bądźmy szczerzy, jeśli jakiś silnik ewidentnie nie nadaje się do zagazowania to jednostka 3SGE właśnie jest w tej grupie. Nie chodzi bynajmniej o budowę co o osiągi. 175, a tym bardziej 210 KM z wolnossącego benzyniaka daje się wycisnąć tylko na benzynie i większość właścicieli aut z tą jednostką doskonale o tym wie.

Silnik 3SGE w pigułce

ZALETY:
- niesamowite osiągi
- wzorcowa trwałość
- przyzwoita kultura pracy

WADY:
- BARDZO wysokie spalanie
- horrendalne ceny części zamiennych i serwisu
- praktycznie zerowa podatność na tuning (maksymalne wysilenie)
- wysokie osiągi zachęcały do „przyciśnięcia”, a zatem duża część silników jest mocno zajeżdżona.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA