REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DSG, PDK, Powershift): co to jest, jak działa, ile kosztuje i czy jest warta swojej ceny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów to najbardziej zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych fot. moto.wieszjak.pl
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów to najbardziej zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów takie jak DSG, PDK czy Powershift to najbardziej zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych. Takie przekładnie łączą zalety manualnej skrzyni biegów z możliwością pełnej jej automatyzacji. Takie skrzynie potrafią zmieniać biegi szybciej niż najlepsi kierowcy wyścigowi, a jednak i one swoje humory.

Jak skonstruowana jest dwusprzęgłowa przekładnia biegów?

Skrzynia dwusprzęgłowa to bardzo specyficzna przekładnia. Po pierwsze dlatego, że jest ona zaliczana do skrzyń automatycznych, a w rzeczywistości jest zlepkiem dwóch ręcznych skrzyń biegów o stałym zazębieniu. Po drugie, jak sama nazwa wskazuje taka przekładnia nie ma jednego, a aż dwa sprzęgła.

REKLAMA

Jak to działa? Jak już wspomnieliśmy w jednej obudowie są to dwie skrzynie, ze stałym zazębieniem, a każda ma cały czas „zapięty” jeden z biegów. Jedna ma biegi parzyste (i wsteczny), druga nieparzyste. Całością steruje komputer, który zarządza siłownikami elektromechanicznymi lub hydraulicznymi. Oddzielne siłowniki wybierają biegi, inne puszczają lub załączają sprzęgło.

Zobacz też: Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Skrzynia w trybie automatycznym sama zmienia biegi, sama decyduje które przełożenie zapiać i które (odpowiednie do przełożenia) sprzęgło zwolnić. Możliwe jest jednak przełączenie skrzyni dwusprzęgłowej w tryb manualny, co daje kierowcy możliwość zmiany biegów– czy to za pomocą drążka czy łopatek.

Dlaczego skrzynie dwusprzęgłowe dają się lubić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Największa zaleta skrzyń dwusprzęgłowych to ich szybkość działania, co najłatwiej zrozumieć na następującym przykładzie.  Załóżmy, ze ruszamy z miejsca. Skrzynia ma od razu zapięty pierwszy i drugi bieg. Puszczamy hamulec, auto rusza, obroty rosną, dochodzą do maksimum i... zmienia się tylko sprzęgło, które przejmuje moc z silnika.

Nie ma momentu zmiany biegów (chwilowego odłączenia silnika od napędu)! Po prostu puszczone zostaje drugie sprzęgło z drugim biegiem i auto cały czas płynnie przyspiesza. W międzyczasie skrzynia (w zależności od położenia pedału gazu) albo od razu przełącza pierwszy człon na trzeci bieg, albo (gdy odpuścimy gaz) pozostaje na jedynce. Tak samo jest z kolejnymi biegami.

Kolejna zaleta to fakt, że skrzynia dwusprzęgłowa mimo, że jest automatem, może zachowywać się dokładnie jak skrzynia ręczna. To znaczy, że możemy przeciągnąć obroty aż do odcięcia zapłonu. To było niemożliwe w żadnej innej skrzyni automatycznej z możliwością zmiany ręcznej (z elektronicznie zaprogramowanymi przełożeniami). Zarówno skrzynie hydrokinetyczne, jak i bezstopniowe w chwili gdy osiągamy „czerwone pole” automatycznie przełączają bieg na wyższy.

Zobacz też: Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?

W końcu... Automat dwusprzęgłowy właściwie nie ma ograniczenia w mocy silnika i momencie obrotowym, ponieważ odsługuje „klasyczne” sprzęgła! To daje możliwość montażu takich ultraszybkich przekładni nawet w najmocniejszych autach sportowych bez ryzyka dramatycznie niskiej trwałości skrzyni i sprzęgła. Podobnie wyeliminowane zostały wszystkie wady automatów przy ciągnięciu ciężkich przyczep.

Słabe punkty skrzyni DSG

Tajemnicą poliszynela jest, że skrzynie DSG źle znoszą duże przebiegi, powyżej 120 tysięcy kilometrów. Dużym problemem w przekładniach tego typu jest to, że bardzo trudno je naprawić. Dopiero od niedawna inżynierowie Volkswagena głowią się, jak uczynić je bardziej "rozbieralnymi" i "serwisowalnymi". DSG są też droższe w zakupie, należy też pamiętać, że w razie jakiejkolwiek awarii będziemy skazani na ASO, bowiem ze skrzyniami tego typu niewielu mechaników miało do czynienia. W razie poważnej awarii skrzyni DSG będziemy mieć więc właściwie dwie możliwości: wymienić ją na nową, lub na... używaną.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

REKLAMA