REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DSG, PDK, Powershift): co to jest, jak działa, ile kosztuje i czy jest warta swojej ceny?

Max Trela
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów to najbardziej zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych fot. moto.wieszjak.pl
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów to najbardziej zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów takie jak DSG, PDK czy Powershift to najbardziej zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych. Takie przekładnie łączą zalety manualnej skrzyni biegów z możliwością pełnej jej automatyzacji. Takie skrzynie potrafią zmieniać biegi szybciej niż najlepsi kierowcy wyścigowi, a jednak i one swoje humory.

Jak skonstruowana jest dwusprzęgłowa przekładnia biegów?

Skrzynia dwusprzęgłowa to bardzo specyficzna przekładnia. Po pierwsze dlatego, że jest ona zaliczana do skrzyń automatycznych, a w rzeczywistości jest zlepkiem dwóch ręcznych skrzyń biegów o stałym zazębieniu. Po drugie, jak sama nazwa wskazuje taka przekładnia nie ma jednego, a aż dwa sprzęgła.

REKLAMA

Jak to działa? Jak już wspomnieliśmy w jednej obudowie są to dwie skrzynie, ze stałym zazębieniem, a każda ma cały czas „zapięty” jeden z biegów. Jedna ma biegi parzyste (i wsteczny), druga nieparzyste. Całością steruje komputer, który zarządza siłownikami elektromechanicznymi lub hydraulicznymi. Oddzielne siłowniki wybierają biegi, inne puszczają lub załączają sprzęgło.

Zobacz też: Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Skrzynia w trybie automatycznym sama zmienia biegi, sama decyduje które przełożenie zapiać i które (odpowiednie do przełożenia) sprzęgło zwolnić. Możliwe jest jednak przełączenie skrzyni dwusprzęgłowej w tryb manualny, co daje kierowcy możliwość zmiany biegów– czy to za pomocą drążka czy łopatek.

Dlaczego skrzynie dwusprzęgłowe dają się lubić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Największa zaleta skrzyń dwusprzęgłowych to ich szybkość działania, co najłatwiej zrozumieć na następującym przykładzie.  Załóżmy, ze ruszamy z miejsca. Skrzynia ma od razu zapięty pierwszy i drugi bieg. Puszczamy hamulec, auto rusza, obroty rosną, dochodzą do maksimum i... zmienia się tylko sprzęgło, które przejmuje moc z silnika.

Nie ma momentu zmiany biegów (chwilowego odłączenia silnika od napędu)! Po prostu puszczone zostaje drugie sprzęgło z drugim biegiem i auto cały czas płynnie przyspiesza. W międzyczasie skrzynia (w zależności od położenia pedału gazu) albo od razu przełącza pierwszy człon na trzeci bieg, albo (gdy odpuścimy gaz) pozostaje na jedynce. Tak samo jest z kolejnymi biegami.

Kolejna zaleta to fakt, że skrzynia dwusprzęgłowa mimo, że jest automatem, może zachowywać się dokładnie jak skrzynia ręczna. To znaczy, że możemy przeciągnąć obroty aż do odcięcia zapłonu. To było niemożliwe w żadnej innej skrzyni automatycznej z możliwością zmiany ręcznej (z elektronicznie zaprogramowanymi przełożeniami). Zarówno skrzynie hydrokinetyczne, jak i bezstopniowe w chwili gdy osiągamy „czerwone pole” automatycznie przełączają bieg na wyższy.

Zobacz też: Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?

W końcu... Automat dwusprzęgłowy właściwie nie ma ograniczenia w mocy silnika i momencie obrotowym, ponieważ odsługuje „klasyczne” sprzęgła! To daje możliwość montażu takich ultraszybkich przekładni nawet w najmocniejszych autach sportowych bez ryzyka dramatycznie niskiej trwałości skrzyni i sprzęgła. Podobnie wyeliminowane zostały wszystkie wady automatów przy ciągnięciu ciężkich przyczep.

Słabe punkty skrzyni DSG

Tajemnicą poliszynela jest, że skrzynie DSG źle znoszą duże przebiegi, powyżej 120 tysięcy kilometrów. Dużym problemem w przekładniach tego typu jest to, że bardzo trudno je naprawić. Dopiero od niedawna inżynierowie Volkswagena głowią się, jak uczynić je bardziej "rozbieralnymi" i "serwisowalnymi". DSG są też droższe w zakupie, należy też pamiętać, że w razie jakiejkolwiek awarii będziemy skazani na ASO, bowiem ze skrzyniami tego typu niewielu mechaników miało do czynienia. W razie poważnej awarii skrzyni DSG będziemy mieć więc właściwie dwie możliwości: wymienić ją na nową, lub na... używaną.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

REKLAMA

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA