REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DSG, PDK, Powershift): co to jest, jak działa, ile kosztuje i czy jest warta swojej ceny?

Max Trela
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów to najbardziej zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych fot. moto.wieszjak.pl
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów to najbardziej zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów takie jak DSG, PDK czy Powershift to najbardziej zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych. Takie przekładnie łączą zalety manualnej skrzyni biegów z możliwością pełnej jej automatyzacji. Takie skrzynie potrafią zmieniać biegi szybciej niż najlepsi kierowcy wyścigowi, a jednak i one swoje humory.

Jak skonstruowana jest dwusprzęgłowa przekładnia biegów?

Skrzynia dwusprzęgłowa to bardzo specyficzna przekładnia. Po pierwsze dlatego, że jest ona zaliczana do skrzyń automatycznych, a w rzeczywistości jest zlepkiem dwóch ręcznych skrzyń biegów o stałym zazębieniu. Po drugie, jak sama nazwa wskazuje taka przekładnia nie ma jednego, a aż dwa sprzęgła.

REKLAMA

Jak to działa? Jak już wspomnieliśmy w jednej obudowie są to dwie skrzynie, ze stałym zazębieniem, a każda ma cały czas „zapięty” jeden z biegów. Jedna ma biegi parzyste (i wsteczny), druga nieparzyste. Całością steruje komputer, który zarządza siłownikami elektromechanicznymi lub hydraulicznymi. Oddzielne siłowniki wybierają biegi, inne puszczają lub załączają sprzęgło.

Zobacz też: Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Skrzynia w trybie automatycznym sama zmienia biegi, sama decyduje które przełożenie zapiać i które (odpowiednie do przełożenia) sprzęgło zwolnić. Możliwe jest jednak przełączenie skrzyni dwusprzęgłowej w tryb manualny, co daje kierowcy możliwość zmiany biegów– czy to za pomocą drążka czy łopatek.

Dlaczego skrzynie dwusprzęgłowe dają się lubić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Największa zaleta skrzyń dwusprzęgłowych to ich szybkość działania, co najłatwiej zrozumieć na następującym przykładzie.  Załóżmy, ze ruszamy z miejsca. Skrzynia ma od razu zapięty pierwszy i drugi bieg. Puszczamy hamulec, auto rusza, obroty rosną, dochodzą do maksimum i... zmienia się tylko sprzęgło, które przejmuje moc z silnika.

Nie ma momentu zmiany biegów (chwilowego odłączenia silnika od napędu)! Po prostu puszczone zostaje drugie sprzęgło z drugim biegiem i auto cały czas płynnie przyspiesza. W międzyczasie skrzynia (w zależności od położenia pedału gazu) albo od razu przełącza pierwszy człon na trzeci bieg, albo (gdy odpuścimy gaz) pozostaje na jedynce. Tak samo jest z kolejnymi biegami.

Kolejna zaleta to fakt, że skrzynia dwusprzęgłowa mimo, że jest automatem, może zachowywać się dokładnie jak skrzynia ręczna. To znaczy, że możemy przeciągnąć obroty aż do odcięcia zapłonu. To było niemożliwe w żadnej innej skrzyni automatycznej z możliwością zmiany ręcznej (z elektronicznie zaprogramowanymi przełożeniami). Zarówno skrzynie hydrokinetyczne, jak i bezstopniowe w chwili gdy osiągamy „czerwone pole” automatycznie przełączają bieg na wyższy.

Zobacz też: Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?

W końcu... Automat dwusprzęgłowy właściwie nie ma ograniczenia w mocy silnika i momencie obrotowym, ponieważ odsługuje „klasyczne” sprzęgła! To daje możliwość montażu takich ultraszybkich przekładni nawet w najmocniejszych autach sportowych bez ryzyka dramatycznie niskiej trwałości skrzyni i sprzęgła. Podobnie wyeliminowane zostały wszystkie wady automatów przy ciągnięciu ciężkich przyczep.

Słabe punkty skrzyni DSG

Tajemnicą poliszynela jest, że skrzynie DSG źle znoszą duże przebiegi, powyżej 120 tysięcy kilometrów. Dużym problemem w przekładniach tego typu jest to, że bardzo trudno je naprawić. Dopiero od niedawna inżynierowie Volkswagena głowią się, jak uczynić je bardziej "rozbieralnymi" i "serwisowalnymi". DSG są też droższe w zakupie, należy też pamiętać, że w razie jakiejkolwiek awarii będziemy skazani na ASO, bowiem ze skrzyniami tego typu niewielu mechaników miało do czynienia. W razie poważnej awarii skrzyni DSG będziemy mieć więc właściwie dwie możliwości: wymienić ją na nową, lub na... używaną.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

REKLAMA

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA