Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?
REKLAMA
REKLAMA
Gaźnik samochodowy jest zamontowany do kolektora ssącego i odpowiada za wprowadzenie benzyny do silnika po wymieszaniu jej z powietrzem. Najczęściej także bezpośrednio nad nim znajduje się filtr powietrza. Gaźnik działa całkowicie inaczej niż obecnie montowane w samochodach wtryskiwacze. Paliwo w gaźniku jest dostarczane (zasysane) na skutek panującego w podciśnienia w gardzieli, natomiast wtryskiwacze wtryskują paliwo do kolektora dolotowego otwierając się na kilka milisekund.
REKLAMA
Jak działa gaźnik?
Gaźnik w dużym uproszczeniu możemy podzielić na komorę pływakową oraz gardziel wraz z przepustnicą. Komora pływakowa bierze swoją nazwę właśnie od pływaka, który unosi się na zgromadzonym w niej paliwie. Na ramieniu pływaka jest zamontowany zawór iglicowy, który zamyka dopływ benzyny ze zbiornika paliwa po to, by nie dopuścić do samoistnego przelania się paliwa z dyszy do gardzieli. Górny koniec dyszy znajduje się w gardzieli wyżej niż maksymalny poziom paliwa w komorze pływakowej. Benzyna musi być po prostu wyssana z dyszy na skutek zwiększenia podciśnienia w najwęższym punkcie przelotu. Kiedy naciskamy pedał przyśpieszenia, otwieramy przepustnicę, silnik zasysa większą ilość powietrza, a z dyszy jest zasysana większa ilość paliwa. Właśnie w gardzieli zassana dawka benzyny miesza się z powietrzem i przemieszcza do kolektora ssącego, a dalej do cylindra, który wykonuje w danym momencie suw ssania.
Zobacz też: Układ olejenia w silniku – jak to działa?
Gaźnik to nie tylko gardziel, przepustnica i komora pływakowa
REKLAMA
Gaźniki posiadają wiele podzespołów wspomagających poprawne zasilanie silnika. Okazuje się, że wykorzystywanie do zassania paliwa występującego w silniku podciśnienia, nie jest wstanie zagwarantować optymalnego składu mieszanki przy wszystkich stanach silnika (rozruch zimnego silnika, bieg jałowy, dynamiczne przyśpieszanie, hamowanie silnikiem). Dlatego gaźniki są wyposażone w urządzenia wspomagające oraz niektóre z nich posiadają większą ilość przelotów.
Gaźnik, który posiadamy w naszym samochodzie może być jedno-, dwu- lub na przykład czteroprzelotowy. Każda gardziel (przelot) posiada przepustnicę. Jednak każda z tych przepustnic może otwierać się w innym zakresie. Przykładowo przy gaźniku dwugardzielowym, jeżeli naciśniemy pedał przyśpieszenia do połowy, przepustnica pierwszej gardzieli będzie otwarta w połowie, a przepustnica drugiej – zamknięta. Jednak, gdy wciśniemy gaz mocniej, pierwsza przepustnica otworzy się w 100%, a sprzężony z nią mechanizm spowoduje otwarcie w odpowiednim zakresie również drugiej przepustnicy. Niektóre konstrukcje, np. w starszych samochodach sportowych posiadały gaźniki, w których każdy przelot odpowiadał za zasilenie jednego cylindra.
Zobacz też: Napęd 4x4 - jakie rozwiązania oferują producenci?
Wzbogacanie mieszanki w gaźniku
Podczas rozruchu zimnego silnika mieszanka musi być wzbogacona. Starsze samochody posiadały tak zwane ssanie, które musieliśmy włączyć ręcznie w kabinie kierowcy. Natomiast wiele gaźników samochodów produkowanych w latach dziewięćdziesiątych posiadało także elektroniczne sterowanie wzbogaceniem mieszanki. Bez ssania, na skutek niewielkiego przepływu powietrza przez gardziel, benzyna nie mogłaby być zassana w wystarczającej ilości. Wśród stosowanych rozwiązań znajdziemy m.in. urządzenie rozruchowe, które posiada dodatkową przepustnicę, a jego konstrukcja zwiększa podciśnienie w gaźniku wymuszając wyssanie większej dawki paliwa. Inne rodzaje gaźników wyposażone są w dodatkowy kanał doprowadzający paliwo w okolice przepustnicy bezpośrednio z komory pływakowej, z zaworem odcinającym kanał po nagrzaniu silnika. Do wzbogacania mieszanki służy także dysza wolnych obrotów, która dostarczając dodatkowe paliwo pozwala na utrzymanie odpowiedniej prędkości obrotowej silnika.
Dodatkowy wtrysk również podczas nagłego przyśpieszenia
REKLAMA
Kiedy chcemy szybko przyśpieszyć, wciskamy dynamicznie pedał gazu w podłogę. Aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na paliwo i umożliwić płynne, szybkie przyśpieszenie, gaźnik wyposażono również w urządzenie zwane pompką przyśpieszającą. W momencie gwałtownego wciśnięcia gazu powoduje ona wtłoczenie paliwa do gardzieli gaźnika. W tym przypadku możemy mówić o wtryśnięciu benzyny do przelotu, a nie jej zassaniu.
Kolejnym układem wzbogacania jest układ zwiększający dawkę paliwa w momencie pracy w pełnych obciążeniach. W gaźniku w takim przypadku znajduje się dodatkowa dysza wysokich obrotów, która może być zamykana zaworem iglicowym. Innym rozwiązaniem są tzw. rurki emulsyjne. Paliwo wypływa z nich przez otwory na ich ściankach. Otwory natomiast są ułożone w taki sposób, by przy niższych prędkościach obrotowych benzyna przedostawała się przez mniejszą liczbę otworów, a przy dużych obciążeniach, przez dużo większą liczbę otworów.
Zobacz też: Czujniki w samochodzie - jak wpływają na pracę silnika?
Całkowite odcięcie paliwa
Całkowite odcięcie dopływu paliwa do kolektora ssącego następuje, gdy odejmiemy nogę z pedału przyśpieszenia. Mamy wtedy do czynienia z tzw. hamowaniem silnikiem. Zamykany jest wtedy zawór dyszy wolnych obrotów. Jego sterowanie może odbywać się poprzez membranę (różnicę ciśnień) lub elektronicznie. W związku z tym, że przepustnica jest zamknięta, paliwo nie jest również zasysane główną dyszą paliwową.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA