Elastyczność silnika: co to oznacza?
REKLAMA
REKLAMA
Pojęcie elastyczności znane z testów oraz danych technicznych samochodów jest okresem czasu, w którym samochód potrafi rozpędzić się na jednym biegu przyśpieszając z zadanej prędkości, do prędkości na przykład o 30 km/h wyższej. Taki test ma odwzorowywać możliwość wyprzedzania wybranym samochodem bez zmiany biegu.
REKLAMA
Jeżeli chcemy wykonać taki pomiar samodzielnie, przyśpieszamy na przykład z prędkości 60-100km/h na czwartym biegu. Możemy wykorzystać także piąty bieg i przyśpieszyć z prędkości 80 km/h do np. 120 km/h, co zobrazuje możliwość wyprzedzania poza terenem zabudowanym. Nikt nam jednak nie broni, by sprawdzić jak samochód zachowuje się przyśpieszając pomiędzy 50 km/h, a 80 km/h.
Czy muszę sprawdzać elastyczność?
Jeżeli dopiero zapoznajemy się z naszym samochodem, sprawdźmy jak zachowuje się podczas przyśpieszania. Silniki mają różne charakterystyki, różne moce, przełożenia skrzyni biegów, a zrywność samochodu z daną jednostką będzie zależała też od jego wagi. Próbując przyśpieszenia na jednym biegu poznamy, jak zachowuje się po wciśnięciu pedału przyśpieszenia w zakresie niższych obrotów i czy jego reakcja będzie wystarczająca, gdy będziemy chcieli w przyszłości wykonać szybki manewr.
Zobacz też: Pomyłka przy tankowaniu. Co zrobić?
Warto wypróbować wtedy także, w jaki sposób auto przyśpiesza, gdy zredukujemy bieg i ocenić, jak zachowuje się w zakresie wyższych obrotów. Takie próby w przyszłości pozwolą nam na wykonanie bezpieczniejszego manewru wyprzedzania.
Elastyczność odczytana z charakterystyk
W technice motoryzacyjnej znane jest pojęcie elastyczności silnika, które wynika z charakterystyki zewnętrznej silnika. Charakterystyka ta określa nam rozkład krzywych mocy i momentu na mapie prędkości obrotowych silnika. Elastyczność (E), którą możemy wyliczyć z tych danych nie wyraża się w sekundach, ale we współczynniku elastyczności. Współczynnik ten jest określany, jako iloczyn elastyczności momentu obrotowego (eM) i prędkości obrotowej (en).
Zobacz też: Dlaczego warto dbać o olej w skrzyni biegów?
REKLAMA
Aby obliczyć elastyczność momentu obrotowego, musimy podzielić wartość maksymalnego momentu, przez wartość momentu w punkcie, w którym silnik osiąga najwyższą moc. Obliczając wskaźnik elastyczności obrotowej dzielimy wartość obrotów przy maksymalnej mocy silnika przez wartość obrotów przy maksymalnym momencie obrotowym. Uzyskane wyniki mnożymy przez siebie i otrzymamy teoretyczną wartość wskaźnika elastyczności silnika.
Elastyczność określana w testach, to nie jest to samo, co elastyczność silnika wyznaczana z charakterystyki silnika. Wyniki nie odnoszą się też bezpośrednio względem siebie, ponieważ wartość elastyczności mierzonej w sekundach podczas przyśpieszania zależy również od przełożeń zastosowanej w samochodzie skrzyni biegów oraz m.in. czynników zewnętrznych, które mają wpływ na auto podczas jazdy.
REKLAMA
REKLAMA