Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
Podobnie jak w pozostałych autach, również w Fordzie Focusie i C-MAX zalecamy wymianę oleju silnikowego co roku. Jeżeli pokonujemy długie trasy to przebiegiem granicznym powinno być dla nas 20 000 kilometrów. W przypadku krótkich dystansów zalecamy wymianę co 15 000 kilometrów. Oczywiście razem z olejem musi być wymieniony filtr.
REKLAMA
Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?
Przed dokonaniem wymiany należy zakupić odpowiedni olej oraz filtr. Jeśli chodzi o olej to zalecamy wybrać taki sam jak przy ostatniej wymianie. Częste zmiany producentów i rodzaju oleju może doprowadzić do wycieków a w najgorszym wypadku do usterki silnika. Koszt zakupu uzależniony jest od marki. W przypadku filtra oleju należy pamiętać, żeby dobrać odpowiedni do naszej wersji silnikowej. Ceny zaczynają się już od 20 złotych.
W zależności od pojemności będzie nam potrzebna następująca ilość oleju:
- 1.4 Duratec – 3.8L
- 1.6 Duratec – 4.1L
- 1.6 Ti-VCT – 4.1L
- 1.8 Duratec – 4.3L
- 2.0 Duratec – 4.3L
- 2.5 Duratec ST – 6.4L
- 1.6 Duratorq TDCi – 3.8L
- 1.8 Duratorq TDCi – 5.6L
- 2.0 Duratorq TDCi – 5.5L
Zanim zabierzemy się za wymianę oleju należy przygotować sobie odpowiednie narzędzia. Przede wszystkim będzie nam potrzebny podnośnik. Jeśli mamy taką możliwość warto skorzystać z platformy warsztatowej. W innym przypadku pozostaje nam tradycyjny lewarek wraz z „kobyłkami”. Będzie nam również potrzebny komplet kluczy, puste naczynie o pojemności około 7 litrów (w zależności od wersji silnikowej) oraz klucz do filtrów.
Zobacz też: Kiedy wymienić filtr powietrza?
REKLAMA
Przed rozpoczęciem wymiany należy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Oczywiście istnieje ryzyko poparzenia, jednak przy rozgrzanym oleju mamy możliwość spuszczenia wszystkich zanieczyszczeń będących w silniku. Po powrocie ustawiamy samochód na platformie warsztatowej i podnosimy. Jeśli korzystamy z lewarka to unosimy tylko przód samochodu, pamiętając o zabezpieczeniu tylnych kół.
Na początku musimy wymontować dolną osłonę silnika jeśli nasze auto taką posiada. Odkładamy ją na bok i przechodzimy do spuszczenia oleju z silnika. Podkładamy pod miskę olejową puste naczynie i luzujemy powoli korek spustowy za pomocą klucza płaskiego (oczkowy). Przy ostatnim etapie wykręcania należy zachować szczególną ostrożność. Rozgrzany olej wytryśnie z otworu i może nas poparzyć. W przypadku problemów ze znalezieniem korka spustowego:
- Silnik benzynowy – znajduje się w tylnej części miski olejowej
- Silnik Diesla – znajduje się w środkowej części miski olejowej
Kiedy spłynie cały olej zakręcamy korek spustowy i przesuwamy naczynie pod filtr oleju. Warto sprawdzić czy w zlanym oleju nie ma widocznych i wyczuwalnych metalowych opiłków. Może to świadczyć o znacznym zużyciu silnika, co więcej o jego usterce. Nie należy czekać z naprawą.
Zobacz też: Jak wyjmować akumulator?
REKLAMA
Zaczynamy od silników benzynowych oraz jednostki wysokoprężnej 1.8 Duratorq. W tych modelach będzie potrzebny specjalny klucz taśmowy lub łańcuchowy do odkręcania filtra oleju. Dobrą alternatywą jest zwyczajny śrubokręt. Wbijamy go w ściankę filtra i przekręcamy tak, żeby odkręcić filtr. Przed montażem nowego należy nałożyć cienką warstwę oleju na uszczelkę. Filtr dokręcamy ręcznie.
W silnikach Diesla 1.6 i 2.0 filtr oleju umieszczony jest pod specjalną pokrywą. Stojąc przodem do kierunku jazdy znajduje się ona po prawej stronie samochodu. Odkręcamy ją za pomocą klucza do filtrów. Zazwyczaj takie nasadki są dostępne w zestawach kluczy. Zdejmujemy starą uszczelkę a w jej miejsce osadzamy nową nawilżając ją cienką warstwą oleju. Wkładamy nowy filtr i dokręcamy ręcznie pokrywę.
Kolejny krok to napełnienie silnika świeżym olejem. Na początku artykułu znajdują się wytyczne co do odpowiedniej ilości. Zalecamy wlać około ¾ nominalnej objętości. Zakręcamy korek wlewu i uruchamiamy silnik. Czekamy do momentu aż zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju. Jest to bardzo ważne, szczególnie w samochodach wyposażonych w turbosprężarkę. Kontrolka ta gaśnie w momencie kiedy filtr wypełni się olejem.
Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?
Po powrocie sprawdzamy stan oleju. Na pewno będziemy musieli zrobić dolewkę. Wykonujemy to bardzo umiejętnie. Poziom oleju w silniku nie może być za wysoki. Na końcu sprawdzamy czy nie są widoczne wycieki i zakładamy dolną osłonę silnika. Uruchamiamy ponownie silnik i sprawdzamy stan oleju.
Stary filtr oraz zużyty olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie wolno wyrzucać takich odpadów w dowolne miejsce.
REKLAMA
REKLAMA