REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przed dokonaniem wymiany oleju należy zakupić odpowiedni filtr.
Przed dokonaniem wymiany oleju należy zakupić odpowiedni filtr.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju pozwala na utrzymanie silnika w dobrym stanie technicznym. W poradniku tym zaprezentujemy jak wymienić olej silnikowy w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Podobnie jak w pozostałych autach, również w Fordzie Focusie i C-MAX zalecamy wymianę oleju silnikowego co roku. Jeżeli pokonujemy długie trasy to przebiegiem granicznym powinno być dla nas 20 000 kilometrów. W przypadku krótkich dystansów zalecamy wymianę co 15 000 kilometrów. Oczywiście razem z olejem musi być wymieniony filtr.

REKLAMA

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Przed dokonaniem wymiany należy zakupić odpowiedni olej oraz filtr. Jeśli chodzi o olej to zalecamy wybrać taki sam jak przy ostatniej wymianie. Częste zmiany producentów i rodzaju oleju może doprowadzić do wycieków a w najgorszym wypadku do usterki silnika. Koszt zakupu uzależniony jest od marki. W przypadku filtra oleju należy pamiętać, żeby dobrać odpowiedni do naszej wersji silnikowej. Ceny zaczynają się już od 20 złotych.

W zależności od pojemności będzie nam potrzebna następująca ilość oleju:

  • 1.4 Duratec – 3.8L
  • 1.6 Duratec – 4.1L
  • 1.6 Ti-VCT – 4.1L
  • 1.8 Duratec – 4.3L
  • 2.0 Duratec – 4.3L
  • 2.5 Duratec ST – 6.4L
  • 1.6 Duratorq TDCi – 3.8L
  • 1.8 Duratorq TDCi – 5.6L
  • 2.0 Duratorq TDCi – 5.5L

Zanim zabierzemy się za wymianę oleju należy przygotować sobie odpowiednie narzędzia. Przede wszystkim będzie nam potrzebny podnośnik. Jeśli mamy taką możliwość warto skorzystać z platformy warsztatowej. W innym przypadku pozostaje nam tradycyjny lewarek wraz z „kobyłkami”. Będzie nam również potrzebny komplet kluczy, puste naczynie o pojemności około 7 litrów (w zależności od wersji silnikowej) oraz klucz do filtrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy wymienić filtr powietrza?

REKLAMA

Przed rozpoczęciem wymiany należy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Oczywiście istnieje ryzyko poparzenia, jednak przy rozgrzanym oleju mamy możliwość spuszczenia wszystkich zanieczyszczeń będących w silniku. Po powrocie ustawiamy samochód na platformie warsztatowej i podnosimy. Jeśli korzystamy z lewarka to unosimy tylko przód samochodu, pamiętając o zabezpieczeniu tylnych kół.

Na początku musimy wymontować dolną osłonę silnika jeśli nasze auto taką posiada. Odkładamy ją na bok i przechodzimy do spuszczenia oleju z silnika. Podkładamy pod miskę olejową puste naczynie i luzujemy powoli korek spustowy za pomocą klucza płaskiego (oczkowy). Przy ostatnim etapie wykręcania należy zachować szczególną ostrożność. Rozgrzany olej wytryśnie z otworu i może nas poparzyć. W przypadku problemów ze znalezieniem korka spustowego:

  • Silnik benzynowy – znajduje się w tylnej części miski olejowej
  • Silnik Diesla – znajduje się w środkowej części miski olejowej

Kiedy spłynie cały olej zakręcamy korek spustowy i przesuwamy naczynie pod filtr oleju. Warto sprawdzić czy w zlanym oleju nie ma widocznych i wyczuwalnych metalowych opiłków. Może to świadczyć o znacznym zużyciu silnika, co więcej o jego usterce. Nie należy czekać z naprawą.

Zobacz też: Jak wyjmować akumulator?

REKLAMA

Zaczynamy od silników benzynowych oraz jednostki wysokoprężnej 1.8 Duratorq. W tych modelach będzie potrzebny specjalny klucz taśmowy lub łańcuchowy do odkręcania filtra oleju. Dobrą alternatywą jest zwyczajny śrubokręt. Wbijamy go w ściankę filtra i przekręcamy tak, żeby odkręcić filtr. Przed montażem nowego należy nałożyć cienką warstwę oleju na uszczelkę. Filtr dokręcamy ręcznie.

W silnikach Diesla 1.6 i 2.0 filtr oleju umieszczony jest pod specjalną pokrywą. Stojąc przodem do kierunku jazdy znajduje się ona po prawej stronie samochodu. Odkręcamy ją za pomocą klucza do filtrów. Zazwyczaj takie nasadki są dostępne w zestawach kluczy. Zdejmujemy starą uszczelkę a w jej miejsce osadzamy nową nawilżając ją cienką warstwą oleju. Wkładamy nowy filtr i dokręcamy ręcznie pokrywę.

Kolejny krok to napełnienie silnika świeżym olejem. Na początku artykułu znajdują się wytyczne co do odpowiedniej ilości.  Zalecamy wlać około ¾ nominalnej objętości. Zakręcamy korek wlewu i uruchamiamy silnik. Czekamy do momentu aż zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju. Jest to bardzo ważne, szczególnie w samochodach wyposażonych w turbosprężarkę. Kontrolka ta gaśnie w momencie kiedy filtr wypełni się olejem.

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Po powrocie sprawdzamy stan oleju. Na pewno będziemy musieli zrobić dolewkę. Wykonujemy to bardzo umiejętnie. Poziom oleju w silniku nie może być za wysoki. Na końcu sprawdzamy czy nie są widoczne wycieki i zakładamy dolną osłonę silnika. Uruchamiamy ponownie silnik i sprawdzamy stan oleju.

Stary filtr oraz zużyty olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie wolno wyrzucać takich odpadów w dowolne miejsce.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA