REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przed dokonaniem wymiany oleju należy zakupić odpowiedni filtr.
Przed dokonaniem wymiany oleju należy zakupić odpowiedni filtr.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju pozwala na utrzymanie silnika w dobrym stanie technicznym. W poradniku tym zaprezentujemy jak wymienić olej silnikowy w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Podobnie jak w pozostałych autach, również w Fordzie Focusie i C-MAX zalecamy wymianę oleju silnikowego co roku. Jeżeli pokonujemy długie trasy to przebiegiem granicznym powinno być dla nas 20 000 kilometrów. W przypadku krótkich dystansów zalecamy wymianę co 15 000 kilometrów. Oczywiście razem z olejem musi być wymieniony filtr.

REKLAMA

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Przed dokonaniem wymiany należy zakupić odpowiedni olej oraz filtr. Jeśli chodzi o olej to zalecamy wybrać taki sam jak przy ostatniej wymianie. Częste zmiany producentów i rodzaju oleju może doprowadzić do wycieków a w najgorszym wypadku do usterki silnika. Koszt zakupu uzależniony jest od marki. W przypadku filtra oleju należy pamiętać, żeby dobrać odpowiedni do naszej wersji silnikowej. Ceny zaczynają się już od 20 złotych.

W zależności od pojemności będzie nam potrzebna następująca ilość oleju:

  • 1.4 Duratec – 3.8L
  • 1.6 Duratec – 4.1L
  • 1.6 Ti-VCT – 4.1L
  • 1.8 Duratec – 4.3L
  • 2.0 Duratec – 4.3L
  • 2.5 Duratec ST – 6.4L
  • 1.6 Duratorq TDCi – 3.8L
  • 1.8 Duratorq TDCi – 5.6L
  • 2.0 Duratorq TDCi – 5.5L

Zanim zabierzemy się za wymianę oleju należy przygotować sobie odpowiednie narzędzia. Przede wszystkim będzie nam potrzebny podnośnik. Jeśli mamy taką możliwość warto skorzystać z platformy warsztatowej. W innym przypadku pozostaje nam tradycyjny lewarek wraz z „kobyłkami”. Będzie nam również potrzebny komplet kluczy, puste naczynie o pojemności około 7 litrów (w zależności od wersji silnikowej) oraz klucz do filtrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy wymienić filtr powietrza?

REKLAMA

Przed rozpoczęciem wymiany należy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Oczywiście istnieje ryzyko poparzenia, jednak przy rozgrzanym oleju mamy możliwość spuszczenia wszystkich zanieczyszczeń będących w silniku. Po powrocie ustawiamy samochód na platformie warsztatowej i podnosimy. Jeśli korzystamy z lewarka to unosimy tylko przód samochodu, pamiętając o zabezpieczeniu tylnych kół.

Na początku musimy wymontować dolną osłonę silnika jeśli nasze auto taką posiada. Odkładamy ją na bok i przechodzimy do spuszczenia oleju z silnika. Podkładamy pod miskę olejową puste naczynie i luzujemy powoli korek spustowy za pomocą klucza płaskiego (oczkowy). Przy ostatnim etapie wykręcania należy zachować szczególną ostrożność. Rozgrzany olej wytryśnie z otworu i może nas poparzyć. W przypadku problemów ze znalezieniem korka spustowego:

  • Silnik benzynowy – znajduje się w tylnej części miski olejowej
  • Silnik Diesla – znajduje się w środkowej części miski olejowej

Kiedy spłynie cały olej zakręcamy korek spustowy i przesuwamy naczynie pod filtr oleju. Warto sprawdzić czy w zlanym oleju nie ma widocznych i wyczuwalnych metalowych opiłków. Może to świadczyć o znacznym zużyciu silnika, co więcej o jego usterce. Nie należy czekać z naprawą.

Zobacz też: Jak wyjmować akumulator?

REKLAMA

Zaczynamy od silników benzynowych oraz jednostki wysokoprężnej 1.8 Duratorq. W tych modelach będzie potrzebny specjalny klucz taśmowy lub łańcuchowy do odkręcania filtra oleju. Dobrą alternatywą jest zwyczajny śrubokręt. Wbijamy go w ściankę filtra i przekręcamy tak, żeby odkręcić filtr. Przed montażem nowego należy nałożyć cienką warstwę oleju na uszczelkę. Filtr dokręcamy ręcznie.

W silnikach Diesla 1.6 i 2.0 filtr oleju umieszczony jest pod specjalną pokrywą. Stojąc przodem do kierunku jazdy znajduje się ona po prawej stronie samochodu. Odkręcamy ją za pomocą klucza do filtrów. Zazwyczaj takie nasadki są dostępne w zestawach kluczy. Zdejmujemy starą uszczelkę a w jej miejsce osadzamy nową nawilżając ją cienką warstwą oleju. Wkładamy nowy filtr i dokręcamy ręcznie pokrywę.

Kolejny krok to napełnienie silnika świeżym olejem. Na początku artykułu znajdują się wytyczne co do odpowiedniej ilości.  Zalecamy wlać około ¾ nominalnej objętości. Zakręcamy korek wlewu i uruchamiamy silnik. Czekamy do momentu aż zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju. Jest to bardzo ważne, szczególnie w samochodach wyposażonych w turbosprężarkę. Kontrolka ta gaśnie w momencie kiedy filtr wypełni się olejem.

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Po powrocie sprawdzamy stan oleju. Na pewno będziemy musieli zrobić dolewkę. Wykonujemy to bardzo umiejętnie. Poziom oleju w silniku nie może być za wysoki. Na końcu sprawdzamy czy nie są widoczne wycieki i zakładamy dolną osłonę silnika. Uruchamiamy ponownie silnik i sprawdzamy stan oleju.

Stary filtr oraz zużyty olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie wolno wyrzucać takich odpadów w dowolne miejsce.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA