Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
REKLAMA
W Fordzie Focusie MK2 i C-MAX wymiana świec zapłonowych powinna być przeprowadzona co 3 lata lub co 60 000 kilometrów. Nie ma potrzeby wykonywania tej czynności znacznie częściej niż przewiduje producent. Trudny rozruch silnika lub szarpanie podczas jazdy to najczęstsze objawy zużytych świec. Nie należy czekać z wyminą. Nie jest to duży wydatek.
REKLAMA
Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana świec żarowych
REKLAMA
Zakup jednej świecy to koszt zaczynający się już od 20 złotych. Zalecamy podać sprzedawcy wszystkie najbardziej istotne dane dotyczące naszego auta: pojemność, rok produkcji, numer nadwozia. Mamy wtedy praktycznie 100% pewność, że świece zostaną prawidłowo dobrane. Warto zapłać kilka złotych więcej i kupić świece sprawdzonych producentów. Do wymiany świec będzie nam potrzebny specjalny klucz do świec. Najczęściej są one dostępna w zestawach kluczy (kilka rozmiarów).
Przechodzimy do demontażu. W silniku 1.4 i 1.6 należy zdjąć nasadki ze świec zapłonowych. Pamiętajmy, żeby ciągnąć za nasadkę a nie za przewód zapłonowy. W silniku 1.8 i 2.0 należy zdemontować z osobna każdą cewkę zapłonową. Teraz czyścimy dokładnie okolice gniazda świec. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza lub odkurzacza. Nie należy dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń w otwory po świecach.
Luzujemy delikatnie każdą ze świec. Jeżeli wyczuwamy opór nie należy robić tego na siłę. Znanych jest kilka metod na zapieczone świece. Jedną z nich jest użycie WD40. Jest to dosyć kontrowersyjny sposób, jednak niejednokrotnie okazało się, że polanie świecy (dokładnie miejsca styku gwintu) pomaga. Po wykręceniu świec odkładamy je na bok i przechodzimy do montażu nowych.
Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana oleju silnikowego
Zalecamy nałożyć na ich gwinty cienką warstwę pasty miedzianej, która jest odporna na wysoką temperaturę. Na początku wkręcamy je ręcznie a na końcu dokręcamy każdą z nich kluczem o około 60 stopni. Należy robić to z dużym wyczuciem. Jeżeli mamy do dyspozycji klucz dynamometryczny to ustawiamy moment 15Nm. Jeżeli „przekręcimy” gwint to czeka nas wizyta w specjalistycznym zakładzie. Koszt wykręcenia takiej świecy waha się od 150 do 350zł w zależności od miasta.
Montaż pozostałych elementów przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Jeżeli dobrze podłączyliśmy wszystkie elementy to nie powinno być problemów z uruchomieniem silnika.
REKLAMA
REKLAMA