REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: pomiar ciśnienia sprężania

Robert Kuśpiel
Chcąc sprawdzić jak bardzo są zużyte elementy silnika należy zmierzyć ciśnienie sprężania Fot. Ford
Chcąc sprawdzić jak bardzo są zużyte elementy silnika należy zmierzyć ciśnienie sprężania Fot. Ford

REKLAMA

REKLAMA

Pomiar ciśnienia sprężania pozwoli nam na realną ocenę stanu technicznego silnika naszego Forda. Poniżej znajduje się opis jak zmierzyć ciśnienie sprężania w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Nie ma konkretnego przebiegu, przy którym należy wykonywać pomiar ciśnienia sprężania. Jeżeli zauważymy, że nasze auto straciło wyraźnie na dynamice to znak, że trzeba wykonać dokładny przegląd a na końcu pomiar ciśnienia sprężania. W przypadku kiedy mamy pewność, że wszystkie podzespoły (np. turbosprężarka) pracują prawidłowo to możemy podejrzewać usterkę silnika. Najczęściej spotyka się zużyte tłoki, nadpalone zawory, uszkodzenie uszczelki pod głowicą, zużyte wtryskiwacze.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Chcąc sprawdzić jak bardzo są zużyte te elementy należy zmierzyć ciśnienie sprężania. Cała operacja nie jest skomplikowana i bez problemów wykonamy ją we własnym zakresie. Ciśnienie sprężania nie jest takie same dla wszystkich wersji silnikowych. Poniżej znajduje się zestawienie wszystkich wersji silnikowych wraz z nominalnym ciśnieniem sprężania.

W pierwszej kolumnie znajduje się pojemność oraz moc w KM, druga kolumna przedstawia wartość nominalną w MPa, ostatnia to wartość minimalna.

REKLAMA

Silniki benzynowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 1.4 80KM       1.5 – 1.7          1.3
  • 1.6 100KM     1.5 – 1.7          1.3
  • 1.6 120KM     1.5 – 1.7          1.3
  • 1.8 120KM     1.5 – 1.7          1.3
  • 1.8 125KM     1.5 – 1.7          1.3
  • 2.0 145KM     1.5 – 1.7          1.3

Silniki Diesla

  • 1.6 90KM       2.5 – 3.0          2.1
  • 1.6 109KM     2.5 – 3.0          2.1
  • 1.8 115KM     2.8 – 3.4          2.4
  • 2.0 110KM     2.5 – 3.0          2.1
  • 2.0 136KM     2.5 – 3.0          2.1

W czasie sprawdzania ciśnienia sprężania należy kontrolować dokładnie dwie wartości. Przede wszystkim musi się mieścić w podanym powyżej zakresie wartości. Dodatkowo różnica na poszczególnych cylindrach nie powinna być większa niż 0.2 MPa dla silników benzynowych oraz 0.5 dla silników Diesla. Osiąganie jak najwyższych wartości na poszczególnym cylindrze nie jest tak istotne jak te dwa aspekty.

Zobacz też: Jak i po co przeliczać jednostki mocy?

Do przeprowadzenia tej operacji będzie nam potrzebny miernik do kontroli ciśnienia sprężania. W przypadku silników wysokoprężnych taki ciśnieniomierz powinien mieć znacznie większy zakres. Zalecamy stosować przyrządy, które mają wkręcaną końcówkę. Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby.

Zaczniemy od silników benzynowych

Na początku rozgrzewamy silnik do roboczej temperatury pracy. Teraz otwieramy przednią maskę i lokalizujemy skrzynkę bezpieczników i przekaźników. Wyjmujemy przekaźnik od pompy paliwa. Znajduje się on po środku skrzynki, pomiędzy bezpiecznikami. Uruchamiamy silnik i czekamy aż zatrzyma się z powodu braku paliwa w obwodzie. W silniku 1.4 i 1.6 musimy odpiąć kostkę elektryczną, która znajduje się w zespole cewek zapłonowych.

Zobacz też: Jak wybrać olej silnikowy?

Na początku musimy zdemontować świece zapłonowe. Pełny opis wymontowania w tych modelach znajduje się w odrębnym poradniku. Osoba będąca w samochodzie zaciąga hamulec ręczny i ustawia dźwignię zmiany biegów na luz. Wkręcamy lub dociskamy końcówkę przyrządu pomiarowego do otworu po świecy 1 cylindra. Druga osoba zaczyna obracać rozrusznikiem na około 7 sekund. Odczytujemy wartość ciśnienia i notujemy. Z pozostałymi cylindrami postępujemy w ten sam sposób. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Na koniec porównujemy wszystkie wartości i podejmujemy decyzję odnośnie dalszego „losu” naszego silnika. Focus MK2 i C-MAX to stosunkowo młode auta i w razie potrzeby nie powinno być problemów z kupnem używanego silnika.

A w silnikach Diesla...

Pomiar ciśnienia sprężania w silniku Diesla jest znacznie trudniejszy. Dla osób, które nigdy nie miały do czynienia z tego typu czynnościami może okazać się to zbyt trudne. Jeżeli nie czujemy się na siłach to nie zalecamy podejmować się tej pracy. W silnikach wysokoprężnych będzie wymagany szereg dodatkowych czynności.

Na początku musimy nagrzać dobrze silnik. Najlepiej udać się w krótką trasę. Po powrocie zaczynamy od demontażu chłodnicy, osłony podszybia i osłony silnika. Wyjmujemy z gniazd elektrycznych złącza wtryskiwaczy o odpinamy wtyk elektryczny od przekaźnika świec żarowych. Na przewodzie od recyrkulacji spalin powinny znajdować się trzy nakrętki, które również należy wykręcić. Następnie demontujemy przewód i wyjmujemy go z auta.

Teraz odpinamy cztery przewody od świec żarowych i wykręcamy świece. Dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku. W przypadku świec żarowych należy wykonywać tą czynność bardzo ostrożnie. Osoba będąca w samochodzie zaciąga hamulec ręczny i ustawia dźwignię zmiany biegów na luz. Wkręcamy lub dociskamy końcówkę przyrządu pomiarowego do otworu po świecy 1 cylindra. Druga osoba zaczyna obracać rozrusznikiem na około 7 sekund. Odczytujemy wartość ciśnienia i notujemy. Z pozostałymi cylindrami postępujemy w ten sam sposób. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Felga aluminiowa na zimę? Czy to dobry czy zły pomysł?

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Podobnie jak w przypadku silnika benzynowego należy porównać uzyskane wyniki i ocenić stan silnika.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA