REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: pomiar ciśnienia sprężania

Robert Kuśpiel
Chcąc sprawdzić jak bardzo są zużyte elementy silnika należy zmierzyć ciśnienie sprężania Fot. Ford
Chcąc sprawdzić jak bardzo są zużyte elementy silnika należy zmierzyć ciśnienie sprężania Fot. Ford

REKLAMA

REKLAMA

Pomiar ciśnienia sprężania pozwoli nam na realną ocenę stanu technicznego silnika naszego Forda. Poniżej znajduje się opis jak zmierzyć ciśnienie sprężania w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Nie ma konkretnego przebiegu, przy którym należy wykonywać pomiar ciśnienia sprężania. Jeżeli zauważymy, że nasze auto straciło wyraźnie na dynamice to znak, że trzeba wykonać dokładny przegląd a na końcu pomiar ciśnienia sprężania. W przypadku kiedy mamy pewność, że wszystkie podzespoły (np. turbosprężarka) pracują prawidłowo to możemy podejrzewać usterkę silnika. Najczęściej spotyka się zużyte tłoki, nadpalone zawory, uszkodzenie uszczelki pod głowicą, zużyte wtryskiwacze.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Chcąc sprawdzić jak bardzo są zużyte te elementy należy zmierzyć ciśnienie sprężania. Cała operacja nie jest skomplikowana i bez problemów wykonamy ją we własnym zakresie. Ciśnienie sprężania nie jest takie same dla wszystkich wersji silnikowych. Poniżej znajduje się zestawienie wszystkich wersji silnikowych wraz z nominalnym ciśnieniem sprężania.

W pierwszej kolumnie znajduje się pojemność oraz moc w KM, druga kolumna przedstawia wartość nominalną w MPa, ostatnia to wartość minimalna.

REKLAMA

Silniki benzynowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 1.4 80KM       1.5 – 1.7          1.3
  • 1.6 100KM     1.5 – 1.7          1.3
  • 1.6 120KM     1.5 – 1.7          1.3
  • 1.8 120KM     1.5 – 1.7          1.3
  • 1.8 125KM     1.5 – 1.7          1.3
  • 2.0 145KM     1.5 – 1.7          1.3

Silniki Diesla

  • 1.6 90KM       2.5 – 3.0          2.1
  • 1.6 109KM     2.5 – 3.0          2.1
  • 1.8 115KM     2.8 – 3.4          2.4
  • 2.0 110KM     2.5 – 3.0          2.1
  • 2.0 136KM     2.5 – 3.0          2.1

W czasie sprawdzania ciśnienia sprężania należy kontrolować dokładnie dwie wartości. Przede wszystkim musi się mieścić w podanym powyżej zakresie wartości. Dodatkowo różnica na poszczególnych cylindrach nie powinna być większa niż 0.2 MPa dla silników benzynowych oraz 0.5 dla silników Diesla. Osiąganie jak najwyższych wartości na poszczególnym cylindrze nie jest tak istotne jak te dwa aspekty.

Zobacz też: Jak i po co przeliczać jednostki mocy?

Do przeprowadzenia tej operacji będzie nam potrzebny miernik do kontroli ciśnienia sprężania. W przypadku silników wysokoprężnych taki ciśnieniomierz powinien mieć znacznie większy zakres. Zalecamy stosować przyrządy, które mają wkręcaną końcówkę. Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby.

Zaczniemy od silników benzynowych

Na początku rozgrzewamy silnik do roboczej temperatury pracy. Teraz otwieramy przednią maskę i lokalizujemy skrzynkę bezpieczników i przekaźników. Wyjmujemy przekaźnik od pompy paliwa. Znajduje się on po środku skrzynki, pomiędzy bezpiecznikami. Uruchamiamy silnik i czekamy aż zatrzyma się z powodu braku paliwa w obwodzie. W silniku 1.4 i 1.6 musimy odpiąć kostkę elektryczną, która znajduje się w zespole cewek zapłonowych.

Zobacz też: Jak wybrać olej silnikowy?

Na początku musimy zdemontować świece zapłonowe. Pełny opis wymontowania w tych modelach znajduje się w odrębnym poradniku. Osoba będąca w samochodzie zaciąga hamulec ręczny i ustawia dźwignię zmiany biegów na luz. Wkręcamy lub dociskamy końcówkę przyrządu pomiarowego do otworu po świecy 1 cylindra. Druga osoba zaczyna obracać rozrusznikiem na około 7 sekund. Odczytujemy wartość ciśnienia i notujemy. Z pozostałymi cylindrami postępujemy w ten sam sposób. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Na koniec porównujemy wszystkie wartości i podejmujemy decyzję odnośnie dalszego „losu” naszego silnika. Focus MK2 i C-MAX to stosunkowo młode auta i w razie potrzeby nie powinno być problemów z kupnem używanego silnika.

A w silnikach Diesla...

Pomiar ciśnienia sprężania w silniku Diesla jest znacznie trudniejszy. Dla osób, które nigdy nie miały do czynienia z tego typu czynnościami może okazać się to zbyt trudne. Jeżeli nie czujemy się na siłach to nie zalecamy podejmować się tej pracy. W silnikach wysokoprężnych będzie wymagany szereg dodatkowych czynności.

Na początku musimy nagrzać dobrze silnik. Najlepiej udać się w krótką trasę. Po powrocie zaczynamy od demontażu chłodnicy, osłony podszybia i osłony silnika. Wyjmujemy z gniazd elektrycznych złącza wtryskiwaczy o odpinamy wtyk elektryczny od przekaźnika świec żarowych. Na przewodzie od recyrkulacji spalin powinny znajdować się trzy nakrętki, które również należy wykręcić. Następnie demontujemy przewód i wyjmujemy go z auta.

Teraz odpinamy cztery przewody od świec żarowych i wykręcamy świece. Dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku. W przypadku świec żarowych należy wykonywać tą czynność bardzo ostrożnie. Osoba będąca w samochodzie zaciąga hamulec ręczny i ustawia dźwignię zmiany biegów na luz. Wkręcamy lub dociskamy końcówkę przyrządu pomiarowego do otworu po świecy 1 cylindra. Druga osoba zaczyna obracać rozrusznikiem na około 7 sekund. Odczytujemy wartość ciśnienia i notujemy. Z pozostałymi cylindrami postępujemy w ten sam sposób. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Felga aluminiowa na zimę? Czy to dobry czy zły pomysł?

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Podobnie jak w przypadku silnika benzynowego należy porównać uzyskane wyniki i ocenić stan silnika.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA