Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana świec żarowych
REKLAMA
REKLAMA
W silniku Diesla świece należy wymieniać co 2 lata lub co 60 000 kilometrów. O ile jednostka benzynowa jest w stanie „przetrzymać” pewnie opóźnienie w wymianie to silnik wysokoprężny jest bardzo wrażliwy na takie zaniedbania. Cała operacja nie jest tak łatwa jak to miało miejsce w silniku benzynowym. Pierwszy krok to zakup odpowiednich świec. Ceny zaczynają się od 40 – 50 złotych.
REKLAMA
Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
Podając sprzedawcy wszystkie dane auta mamy pewność, że będą dobrze dobrane. W silniku Diesla jest problem, który tyczy się wszystkich aut. Istnieje bardzo duże ryzyko „ukręcenia” świecy. Warsztaty zajmujące się wykręcaniem takich świec nie narzekają na brak klientów. Świeca żarowa jest znacznie bardziej podatna na uszkodzenia niż zapłonowa. W przypadku Forda Focusa i C-Max dodatkowo musimy zdemontować szereg podzespołów. Jeśli nie mieliśmy wcześniej kontaktu z mechaniką powinniśmy poprosić o pomoc osobę, która nie wykonuje tego pierwszy raz.
Całą operację przeprowadzimy na przykładzie silnika 2.0 TDCi. Na początku odpinamy przewód masowy od akumulatora. Następnie zdejmujemy górna osłonę silnika oraz obudowę filtra powietrza. W tym celu odkręcamy trzy śruby Torx i zdejmujemy pokrywę filtru ciągnąc ją w kierunku przodu samochodu. Wyjmujemy papierowy filtr i demontujemy dolną cześć obudowy.
Teraz demontujemy zawór EGR z bloku silnika. Najpierw zdejmujemy opaskę zaciskową od przewodu zaworu po czym odłączamy sam przewód. Odpinamy od EGR wtyczkę elektryczną i odkręcamy dwie śruby z kołnierza chłodnicy spalin. Następnie wykręcamy dolną śrubę i dwie boczne. W tym momencie możemy wyjąć EGR. W sumie do odkręcenia mamy 5 śrub.
Do chłodnicy spalin zamocowany jest przewód za pomocą klamer mocujących. Odpinamy je i wyjmujemy przewód. Kolejny krok to zdemontowanie osłony termicznej. Zamocowana jest za pomocą dwóch nakrętek. Na kołnierzu chłodnicy spalin znajdują się dwie nakrętki mocujące, które również odkręcamy. Pamiętajmy o zdjęciu uszczelki.
Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: pomiar ciśnienia sprężania
Teraz zdejmujemy przewody elektryczne od świec żarowych. Czyścimy dokładnie okolice świec za pomocą sprężonego powietrza i przystępujemy do wykręcenia świec. Wykonujemy to bardzo ostrożnie. Klucz musi być prowadzony idealnie w osi świecy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Jak widać cała operacja nie jest łatwa i wymaga demontażu kilku dodatkowych elementów. W pozostałych silnikach wymiana jest znacznie trudniejsza.
REKLAMA
REKLAMA