REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana żarówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana żarówek Fot. Opel
Opel Omega B/B FL wymiana żarówek Fot. Opel

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana żarówek może wydawać się bardzo łatwa. Problemy pojawiają się kiedy musimy wymienić przepaloną żarówkę podczas nocnej podróży. W poradniku tym przeprowadzimy wymianę wszystkich żarówek zewnętrznych i wewnętrznych w Oplu Omega B i B FL.

Do Omegi jak i każdego innego samochodu zalecamy kupić zestaw zapasowych żarówek. Nie jest to duży wydatek a mamy pewność, że znajdują się w nim wszystkie odpowiednie żarówki do naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana świec żarowych

Przednie lampy

REKLAMA

Tutaj mamy dwa warianty lamp. Omega była wyposażona w tradycyjne lampy jak i lampy ksenonowe. Na początku przedstawimy wymianę świateł mijania a następnie drogowych (długich) i na końcu postojowych. Zaczniemy od tradycyjnych lamp wyposażonych w żarówkę typu H1. Pierwszy krok to otworzenie maski. W zależności od posiadanej wersji musimy zdemontować plastikową pokrywę. Czynność tą wykonujemy w celu ułatwienia sobie dostępu do tylnej części reflektora.

Przekręcamy zamek pokrywy za pomocą blaszki. Zdejmujemy pokrywę i przystępujemy do wymiany żarówki. W przypadku lewego reflektora może okazać się, że będziemy musieli wymontować akumulator. Wszystko uzależnione jest od tego czy mamy dostatecznie zwinne ręce. Teraz zdejmujemy gumową osłonę i odpinamy złącze od żarówki. Następnie musimy odblokować sprężystą obejmę.

Zobacz też: Jakie są plusy i minusy reflektorów ksenonowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym celu dociskamy ją do reflektora i zwalniamy z zaczepów. Odchylamy ją na zewnątrz i przesuwamy do dołu. W tym momencie możemy wyjąć żarówkę z reflektora.

Z lampami ksenonowymi czeka nas trochę więcej pracy. Różnica jest również w cenie. Za dwa żarniki ksenonowe możemy kupić kilka dobrych żarówek.

Zaczynamy od odłączenia klem akumulatora. Następnie musimy odłączyć akumulator i wyjąć go całkowicie z auta. Teraz przechodzimy do demontażu filtra powietrza. Musimy go całkowicie wyjąć (górna i dolna obudowa)

Po wymontowaniu tych elementów powinniśmy zobaczyć metalową osłonę żarnika ksenonu. Kształtem przypomina puszkę, do której podłączony jest kabel. Puszka ta przykręcona jest za pomocą 3 śrub typu Torx 15. Niestety, są one tak umiejscowione, że trzeba trochę pokombinować, żeby je wykręcić. Dobrym rozwiązaniem jest również odpięcie wtyczek od kierunkowskazów i od silniczka odpowiedzialnego za regulację ksenonów. W ten sposób ułatwimy sobie demontaż.

Zobacz też: Czy opłaca się montować czujniki, kamery parkowania – co to daje? Czy systemy fabryczne są lepsze?

REKLAMA

Zdejmujemy pokrywę puszki i mamy już dostęp do wtyczki żarnika. Przekręcamy wtyczkę przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Sprawdzamy stan wtyczki, czy nie widać śladów korozji. W tym samym kierunku obracamy pierścień trzymający żarnik. Wyjmujemy żarnik i montujemy nowy tak jak wskazują wycięcia na dnie odbłyśnika. Żarniki wymieniamy parami. Należy pamiętać, żeby nie dotykać palcami szklanej bańki żarnika.

Przechodzimy do świateł drogowych (długich). Tutaj w zależności od rocznika były montowane dwa typy żarówek – H1 i H7. Wymiana jest bardzo łatwa. Chwytamy za złącze i dociskamy żarówkę do dołu. Wyjmujemy ją z obudowy. Wymieniamy na nową i instalujemy ją w odwrotnej kolejności. Na końcu zakładamy osłonę i montujemy akumulator jeśli był wcześniej wymontowany.

Na końcu pozostają nam światła postojowe. Tutaj również może być wymagany demontaż akumulatora. Wszystko zależy od tego czy zmieścimy rękę w przestrzeń, która jest dostępna. Na początku wyjmujemy gumową osłonę żarówki światła drogowego. Następnie wyciągamy oprawkę razem z żarówką światła postojowego. Teraz wyjmujemy żarówkę z oprawki i wkładamy nową. Instalujemy oprawkę z żarówką do reflektora i montujemy akumulator na swoje miejsce jeśli był wcześniej wymontowany.

Zobacz też: Uciekający prąd w samochodzie: gdzie szukać?

Kierunkowskazy przednie

W przypadku kierunkowskazów przednich również może wystąpić konieczność wymontowania akumulatora. Podobnie jak w poprzednich żarówkach liczą się zwinne ręce. Teraz dociskamy i obracamy oprawkę żarówki przeciwnie do ruchów wskazówek zegara. Wyjmujemy oprawkę i wciskamy delikatnie żarówkę i również obracamy w lewo. Wkładamy nową żarówkę i obracamy ją w oprawce zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Instalujemy ją w reflektorze. Montujemy akumulator jeśli był wcześniej wymontowany i zakładamy gumową osłonę.

Światła przeciwmgielne przednie

Na początku przedstawimy zasadę postępowania dla aut wyprodukowanych do września 1999 roku. Pierwszy krok to odkręcenie kratki znajdującej się bezpośrednio przy halogenie. Następnie odkręcamy śrubkę mocującą lampę przeciwmgielną. Teraz obracamy osłonę z tyłu lampy i odpinamy złącze elektryczne. Żarówka zamocowana jest za pomocą sprężystej klamry. Odczepiamy ją z zaczepu i odchylamy. W tym momencie możemy wyjąć żarówkę.

Zobacz też: Prosty komputer diagnostyczny – czy to zadziała? Czy mogę sobie takiego kupić?

Instalujemy nową żarówkę w taki sposób, żeby weszła idealnie w wycięcia reflektora. Zapinamy drucianą sprężynę i podpinamy złącze elektryczne. Zakładamy pokrywę ochronną i montujemy całą lampę na swoje miejsce. Na końcu przykręcamy plastikową kratkę, która umiejscowiona jest obok halogenu.

Tylna lampa - sedan

W lewej lampie należy wcisnąć 2 przyciski a następnie odchylić do dołu osłonę koła zapasowego, które wyjmujemy z bagażnika samochodu. W przypadku prawej lampy wystarczy otworzyć osłonę od apteczki. Teraz musimy wyjąć cały panel razem z żarówkami. W tym celu ściskamy dwa zatrzaski mocujące i wyjmujemy go z oprawki. Na samej górze znajduje się kierunkowskaz, na dole po zewnętrznej stronie – światło stopu i pozycji, na dole pośrodku – światło pozycyjne.

Jeżeli potrzebujemy wymienić żarówki, które są zamontowane w klapie bagażnika to należy ścisnąć dwa zatrzaski mocujące osłonę. Na samej górze znajduje się światło cofania a na dole, światło przeciwmgielne.

Zobacz też: Dlaczego reflektory słabiej świecą?

Przechodzimy do wymiany żarówki. Wciskamy ją lekko w oprawkę i obracamy w lewo. W jej miejsce montujemy nową, dociskamy i przekręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Montujemy panel do oprawki i zatrzaskujemy go. Na samym końcu montujemy osłonę lampy i wkładamy koło zapasowe jeśli było wyjęte.

Tylna lampa – kombi

Wymiana żarówek w kombi jest równie łatwa jak w przypadku sedana. Najpierw obracamy zacisk tylnej osłony po czym otwieramy ją. Następnie wciskamy do dołu zatrzask na oprawce i wyjmujemy panel z żarówkami z oprawki. Patrząc od góry rozkład żarówek jest następujący: światło stopu, kierunkowskaz, światło cofania, światło postojowe, światło przeciwmgielne. Lokalizujemy spaloną żarówkę i wymieniamy ją.

Wciskamy żarówkę w oprawkę i obracamy ją w lewo. W jej miejsce montujemy nową, dociskamy i przekręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Montujemy panel do oprawki i zatrzaskujemy go. Na samym końcu montujemy osłonę lampy i wkładamy koło zapasowe jeśli było wyjęte.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Oświetlenie tablicy rejestracyjnej

Tutaj również jest podział na nadwozia. W sedanie wyjmujemy lampkę ze zderzaka za pomocą małego śrubokręta.  Następnie ściskamy boczne zatrzaski i wyjmujemy klosz lampy z obudowy. Wciskamy żarówkę w oprawkę i obracamy ją w lewo. Montujemy nową w odwrotnej kolejności. Lampkę wciskamy w zderzak, nie będzie nam do tego potrzebny śrubokręt.

W kombi wymiana przebiega trochę inaczej. Najpierw otwieramy klapę bagażnika. Teraz odkręcamy lampkę oświetlenia tablicy rejestracyjnej od uchwytu tylnej klapy bagażnika. Przepaloną żarówkę wciskamy w kierunku sprężystego styku i wyjmujemy ją. Nową żarówkę instalujemy w odwrotnej kolejności.

Zestawienie żarówek

  • Światła mijania: H1 lub ksenon D2s
  • Światła drogowe: H1 lub H7
  • Świtała pozycyjne: W5W
  • Kierunkowskazy przednie: PY21W
  • Światła przeciwmgielne: HB4 lub H1
  • Kierunkowskazy boczne: W5W
  • Światła stopu/pozycyjne: P21/5W
  • Światła przeciwmgielne tylne, cofania: P21W
  • Kierunkowskazy tylne: P21W
  • Oświetlenie tablicy rejestracyjnej: R10W
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA