REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana żarówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana żarówek Fot. Opel
Opel Omega B/B FL wymiana żarówek Fot. Opel

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana żarówek może wydawać się bardzo łatwa. Problemy pojawiają się kiedy musimy wymienić przepaloną żarówkę podczas nocnej podróży. W poradniku tym przeprowadzimy wymianę wszystkich żarówek zewnętrznych i wewnętrznych w Oplu Omega B i B FL.

Do Omegi jak i każdego innego samochodu zalecamy kupić zestaw zapasowych żarówek. Nie jest to duży wydatek a mamy pewność, że znajdują się w nim wszystkie odpowiednie żarówki do naszego auta.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana świec żarowych

Przednie lampy

Tutaj mamy dwa warianty lamp. Omega była wyposażona w tradycyjne lampy jak i lampy ksenonowe. Na początku przedstawimy wymianę świateł mijania a następnie drogowych (długich) i na końcu postojowych. Zaczniemy od tradycyjnych lamp wyposażonych w żarówkę typu H1. Pierwszy krok to otworzenie maski. W zależności od posiadanej wersji musimy zdemontować plastikową pokrywę. Czynność tą wykonujemy w celu ułatwienia sobie dostępu do tylnej części reflektora.

Przekręcamy zamek pokrywy za pomocą blaszki. Zdejmujemy pokrywę i przystępujemy do wymiany żarówki. W przypadku lewego reflektora może okazać się, że będziemy musieli wymontować akumulator. Wszystko uzależnione jest od tego czy mamy dostatecznie zwinne ręce. Teraz zdejmujemy gumową osłonę i odpinamy złącze od żarówki. Następnie musimy odblokować sprężystą obejmę.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są plusy i minusy reflektorów ksenonowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym celu dociskamy ją do reflektora i zwalniamy z zaczepów. Odchylamy ją na zewnątrz i przesuwamy do dołu. W tym momencie możemy wyjąć żarówkę z reflektora.

Z lampami ksenonowymi czeka nas trochę więcej pracy. Różnica jest również w cenie. Za dwa żarniki ksenonowe możemy kupić kilka dobrych żarówek.

Zaczynamy od odłączenia klem akumulatora. Następnie musimy odłączyć akumulator i wyjąć go całkowicie z auta. Teraz przechodzimy do demontażu filtra powietrza. Musimy go całkowicie wyjąć (górna i dolna obudowa)

Po wymontowaniu tych elementów powinniśmy zobaczyć metalową osłonę żarnika ksenonu. Kształtem przypomina puszkę, do której podłączony jest kabel. Puszka ta przykręcona jest za pomocą 3 śrub typu Torx 15. Niestety, są one tak umiejscowione, że trzeba trochę pokombinować, żeby je wykręcić. Dobrym rozwiązaniem jest również odpięcie wtyczek od kierunkowskazów i od silniczka odpowiedzialnego za regulację ksenonów. W ten sposób ułatwimy sobie demontaż.

Zobacz też: Czy opłaca się montować czujniki, kamery parkowania – co to daje? Czy systemy fabryczne są lepsze?

Zdejmujemy pokrywę puszki i mamy już dostęp do wtyczki żarnika. Przekręcamy wtyczkę przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Sprawdzamy stan wtyczki, czy nie widać śladów korozji. W tym samym kierunku obracamy pierścień trzymający żarnik. Wyjmujemy żarnik i montujemy nowy tak jak wskazują wycięcia na dnie odbłyśnika. Żarniki wymieniamy parami. Należy pamiętać, żeby nie dotykać palcami szklanej bańki żarnika.

Przechodzimy do świateł drogowych (długich). Tutaj w zależności od rocznika były montowane dwa typy żarówek – H1 i H7. Wymiana jest bardzo łatwa. Chwytamy za złącze i dociskamy żarówkę do dołu. Wyjmujemy ją z obudowy. Wymieniamy na nową i instalujemy ją w odwrotnej kolejności. Na końcu zakładamy osłonę i montujemy akumulator jeśli był wcześniej wymontowany.

Na końcu pozostają nam światła postojowe. Tutaj również może być wymagany demontaż akumulatora. Wszystko zależy od tego czy zmieścimy rękę w przestrzeń, która jest dostępna. Na początku wyjmujemy gumową osłonę żarówki światła drogowego. Następnie wyciągamy oprawkę razem z żarówką światła postojowego. Teraz wyjmujemy żarówkę z oprawki i wkładamy nową. Instalujemy oprawkę z żarówką do reflektora i montujemy akumulator na swoje miejsce jeśli był wcześniej wymontowany.

Zobacz też: Uciekający prąd w samochodzie: gdzie szukać?

Kierunkowskazy przednie

W przypadku kierunkowskazów przednich również może wystąpić konieczność wymontowania akumulatora. Podobnie jak w poprzednich żarówkach liczą się zwinne ręce. Teraz dociskamy i obracamy oprawkę żarówki przeciwnie do ruchów wskazówek zegara. Wyjmujemy oprawkę i wciskamy delikatnie żarówkę i również obracamy w lewo. Wkładamy nową żarówkę i obracamy ją w oprawce zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Instalujemy ją w reflektorze. Montujemy akumulator jeśli był wcześniej wymontowany i zakładamy gumową osłonę.

Światła przeciwmgielne przednie

Na początku przedstawimy zasadę postępowania dla aut wyprodukowanych do września 1999 roku. Pierwszy krok to odkręcenie kratki znajdującej się bezpośrednio przy halogenie. Następnie odkręcamy śrubkę mocującą lampę przeciwmgielną. Teraz obracamy osłonę z tyłu lampy i odpinamy złącze elektryczne. Żarówka zamocowana jest za pomocą sprężystej klamry. Odczepiamy ją z zaczepu i odchylamy. W tym momencie możemy wyjąć żarówkę.

Zobacz też: Prosty komputer diagnostyczny – czy to zadziała? Czy mogę sobie takiego kupić?

Instalujemy nową żarówkę w taki sposób, żeby weszła idealnie w wycięcia reflektora. Zapinamy drucianą sprężynę i podpinamy złącze elektryczne. Zakładamy pokrywę ochronną i montujemy całą lampę na swoje miejsce. Na końcu przykręcamy plastikową kratkę, która umiejscowiona jest obok halogenu.

Tylna lampa - sedan

W lewej lampie należy wcisnąć 2 przyciski a następnie odchylić do dołu osłonę koła zapasowego, które wyjmujemy z bagażnika samochodu. W przypadku prawej lampy wystarczy otworzyć osłonę od apteczki. Teraz musimy wyjąć cały panel razem z żarówkami. W tym celu ściskamy dwa zatrzaski mocujące i wyjmujemy go z oprawki. Na samej górze znajduje się kierunkowskaz, na dole po zewnętrznej stronie – światło stopu i pozycji, na dole pośrodku – światło pozycyjne.

Jeżeli potrzebujemy wymienić żarówki, które są zamontowane w klapie bagażnika to należy ścisnąć dwa zatrzaski mocujące osłonę. Na samej górze znajduje się światło cofania a na dole, światło przeciwmgielne.

Zobacz też: Dlaczego reflektory słabiej świecą?

Przechodzimy do wymiany żarówki. Wciskamy ją lekko w oprawkę i obracamy w lewo. W jej miejsce montujemy nową, dociskamy i przekręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Montujemy panel do oprawki i zatrzaskujemy go. Na samym końcu montujemy osłonę lampy i wkładamy koło zapasowe jeśli było wyjęte.

Tylna lampa – kombi

Wymiana żarówek w kombi jest równie łatwa jak w przypadku sedana. Najpierw obracamy zacisk tylnej osłony po czym otwieramy ją. Następnie wciskamy do dołu zatrzask na oprawce i wyjmujemy panel z żarówkami z oprawki. Patrząc od góry rozkład żarówek jest następujący: światło stopu, kierunkowskaz, światło cofania, światło postojowe, światło przeciwmgielne. Lokalizujemy spaloną żarówkę i wymieniamy ją.

Wciskamy żarówkę w oprawkę i obracamy ją w lewo. W jej miejsce montujemy nową, dociskamy i przekręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Montujemy panel do oprawki i zatrzaskujemy go. Na samym końcu montujemy osłonę lampy i wkładamy koło zapasowe jeśli było wyjęte.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Oświetlenie tablicy rejestracyjnej

Tutaj również jest podział na nadwozia. W sedanie wyjmujemy lampkę ze zderzaka za pomocą małego śrubokręta.  Następnie ściskamy boczne zatrzaski i wyjmujemy klosz lampy z obudowy. Wciskamy żarówkę w oprawkę i obracamy ją w lewo. Montujemy nową w odwrotnej kolejności. Lampkę wciskamy w zderzak, nie będzie nam do tego potrzebny śrubokręt.

W kombi wymiana przebiega trochę inaczej. Najpierw otwieramy klapę bagażnika. Teraz odkręcamy lampkę oświetlenia tablicy rejestracyjnej od uchwytu tylnej klapy bagażnika. Przepaloną żarówkę wciskamy w kierunku sprężystego styku i wyjmujemy ją. Nową żarówkę instalujemy w odwrotnej kolejności.

Zestawienie żarówek

  • Światła mijania: H1 lub ksenon D2s
  • Światła drogowe: H1 lub H7
  • Świtała pozycyjne: W5W
  • Kierunkowskazy przednie: PY21W
  • Światła przeciwmgielne: HB4 lub H1
  • Kierunkowskazy boczne: W5W
  • Światła stopu/pozycyjne: P21/5W
  • Światła przeciwmgielne tylne, cofania: P21W
  • Kierunkowskazy tylne: P21W
  • Oświetlenie tablicy rejestracyjnej: R10W
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA