REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: kontrola automatycznej skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej wrażliwa na zaniedbania niż manualna
Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej wrażliwa na zaniedbania niż manualna

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej wrażliwa na zaniedbania niż manualna. W poradniku tym pokażemy jak wykonać przegląd automatycznej skrzyni biegów w Oplu Omega B i B FL.

Opel Omega występował również z automatyczną skrzynią biegów. Każde auto z taką przekładnią wymaga szczególnej uwagi. Nienaganny stan skrzyni przekłada się na jej funkcjonowanie. Nie wiele osób zdaję sobie sprawę, że naprawa automatycznej skrzyni biegów może być bardzo kosztowna. Pamiętajmy, że samochód możemy holować tradycyjnie do 100 kilometrów. Powyżej tej odległości należy unieść przednie koła holowanego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana żarówek

REKLAMA

Zaczynamy od zewnętrznych oględzin skrzyni biegów. Na początku unosimy samochód. Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału. W ostateczności możemy posłużyć się tradycyjnym lewarkiem razem z podstawkami. Kiedy podniesiemy samochód sprawdzamy dokładnie czy nie ma widocznych wycieków. Jeżeli obudowa skrzyni biegów jest zabrudzona to należy ja dokładnie umyć.

Robimy to za pomocą środka do czyszczenia na zimno. Jest on dostępny w sklepach motoryzacyjnych i hipermarketach. Myjemy dokładnie całą skrzynie i posypujemy kreda wszystkie miejsca podejrzane o wycieki. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie ponownie podnosimy samochód i sprawdzamy ewentualne wycieki. Jeśli nic nie widać to przechodzimy do kontroli oleju.

Standardowe kontrole nie są wymagane, jednak warto je wykonywać. Mamy wtedy możliwość oceny stanu technicznego naszej skrzyni. Na początku warto zaznaczyć, że skrzynia biegów nie jest wyposażona w specjalny bagnet do kontroli poziomu oleju. Omegi pracujące w ciężkich warunkach tym bardziej nie powinny zaniedbywać tego przeglądu. Jeśli chodzi o wymianę oleju należy wykonywać to co 7 lat lub 100 000 kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanim przystąpimy do sprawdzenia lub wymiany oleju, zalecamy kupić olej przekładniowy ATF. Najlepiej wybrać taki sam jak był stosowany wcześniej.  Przystępujemy do sprawdzenia oleju. Na początku rozgrzewamy skrzynię do około 60 stopni. W tym celu należy przejechać samochodem około 20 kilometrów. Po powrocie unosimy samochód tak, żeby nie był przechylony na jedną ze stron.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż półosi

REKLAMA

Zdejmujemy osłonę skrzyni i przesuwamy dźwignię zmiany biegów w każde możliwe położenie. Na końcu ustawiamy ją w pozycji „P” i wyłączamy radio i klimatyzację. Podczas kontroli silnik powinien pracować na luzie. W ten sposób zapewnia ciągłe napełnianie przekładni hydrokinetycznej.

Na misce olejowej przekładni znajduje się korek wlewowy, który należy odkręcić. Prawidłowy poziom oleju powinien sięgać dolnej krawędzi. Chcąc ocenić ile oleju brakuje należy wprowadzić do otworu zagięty drut. Do uzupełniania zalecamy olej ATF rekomendowany przez firmę Opel. Zazwyczaj jest on dokupienia w autoryzowanych serwisach tej marki. W ten sposób unikniemy pomyłek i będziemy mieli pewność, że na takim oleju przekładnia automatyczna będzie pracować prawidłowo.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana świec żarowych

Kiedy sprawdzimy poziom oleju i dokonamy ewentualnych dolewek możemy wkręcić korek wlewowy. Pamiętajmy, że podczas kontroli silnik musi być ciągle uruchomiony. To samo tyczy się momentu, w którym będziemy wkręcać korek wlewowy. Nie można wykonywać tej czynności przy wyłączonym silniku. Na koniec montujemy osłonę skrzyni biegów i opuszczamy samochód.

Przechodzimy do wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Jak wiadomo po opróżnieniu przekładni nie wolno jeździć ani holować auta. do wykonania tej czynności będzie nam potrzebna platforma warsztatowa. Unosimy samochód, zdejmujemy osłonę skrzyni biegów i odkręcamy korek wlewowy. Do opróżnienia skrzyni będzie nam potrzebna specjalna pompka lub odsysacz.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana przednich tarcz i klocków

Olej spuszczamy do pustego naczynia. Warto przyjrzeć się jaki ma kolor i jak pachnie. Jeśli jest czarny i czuć od niego spaleniznę, oznacza to, że czeka nas naprawa. Nie należy zbyt długo czekać.

Nowy olej wlewamy poprzez przewód elastyczny. Należy robić to bardzo powoli i ostrożnie. Należy zwrócić uwagę, żeby nie przekroczyć dolnej krawędzi otworu. Kiedy zalejemy przekładnię należy zakręcić korek wlewowy i zamontować osłonę skrzyni biegów.

Opuszczamy samochód i uruchamiamy silnik. Przed jazda próbną zalecamy przesunąć dźwignię we wszystkie możliwe położenia. Praca skrzyni biegów powinna być płynna oraz cicha. Jeśli jest inaczej to najprawdopodobniej czeka nas naprawa skrzyni. Zebrany wcześniej olej oddajemy do punktu utylizacji.

Zobacz też: Jak odzyskać zatrzaśnięte kluczyki?

Nie zaleca się miesza olejów różnych gatunków. Może to doprowadzić do zakłócenia pracy przekładni lub powstaniu wycieków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA