REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: kontrola automatycznej skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej wrażliwa na zaniedbania niż manualna
Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej wrażliwa na zaniedbania niż manualna

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej wrażliwa na zaniedbania niż manualna. W poradniku tym pokażemy jak wykonać przegląd automatycznej skrzyni biegów w Oplu Omega B i B FL.

Opel Omega występował również z automatyczną skrzynią biegów. Każde auto z taką przekładnią wymaga szczególnej uwagi. Nienaganny stan skrzyni przekłada się na jej funkcjonowanie. Nie wiele osób zdaję sobie sprawę, że naprawa automatycznej skrzyni biegów może być bardzo kosztowna. Pamiętajmy, że samochód możemy holować tradycyjnie do 100 kilometrów. Powyżej tej odległości należy unieść przednie koła holowanego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana żarówek

REKLAMA

Zaczynamy od zewnętrznych oględzin skrzyni biegów. Na początku unosimy samochód. Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału. W ostateczności możemy posłużyć się tradycyjnym lewarkiem razem z podstawkami. Kiedy podniesiemy samochód sprawdzamy dokładnie czy nie ma widocznych wycieków. Jeżeli obudowa skrzyni biegów jest zabrudzona to należy ja dokładnie umyć.

Robimy to za pomocą środka do czyszczenia na zimno. Jest on dostępny w sklepach motoryzacyjnych i hipermarketach. Myjemy dokładnie całą skrzynie i posypujemy kreda wszystkie miejsca podejrzane o wycieki. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie ponownie podnosimy samochód i sprawdzamy ewentualne wycieki. Jeśli nic nie widać to przechodzimy do kontroli oleju.

Standardowe kontrole nie są wymagane, jednak warto je wykonywać. Mamy wtedy możliwość oceny stanu technicznego naszej skrzyni. Na początku warto zaznaczyć, że skrzynia biegów nie jest wyposażona w specjalny bagnet do kontroli poziomu oleju. Omegi pracujące w ciężkich warunkach tym bardziej nie powinny zaniedbywać tego przeglądu. Jeśli chodzi o wymianę oleju należy wykonywać to co 7 lat lub 100 000 kilometrów.

Zanim przystąpimy do sprawdzenia lub wymiany oleju, zalecamy kupić olej przekładniowy ATF. Najlepiej wybrać taki sam jak był stosowany wcześniej.  Przystępujemy do sprawdzenia oleju. Na początku rozgrzewamy skrzynię do około 60 stopni. W tym celu należy przejechać samochodem około 20 kilometrów. Po powrocie unosimy samochód tak, żeby nie był przechylony na jedną ze stron.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż półosi

REKLAMA

Zdejmujemy osłonę skrzyni i przesuwamy dźwignię zmiany biegów w każde możliwe położenie. Na końcu ustawiamy ją w pozycji „P” i wyłączamy radio i klimatyzację. Podczas kontroli silnik powinien pracować na luzie. W ten sposób zapewnia ciągłe napełnianie przekładni hydrokinetycznej.

Na misce olejowej przekładni znajduje się korek wlewowy, który należy odkręcić. Prawidłowy poziom oleju powinien sięgać dolnej krawędzi. Chcąc ocenić ile oleju brakuje należy wprowadzić do otworu zagięty drut. Do uzupełniania zalecamy olej ATF rekomendowany przez firmę Opel. Zazwyczaj jest on dokupienia w autoryzowanych serwisach tej marki. W ten sposób unikniemy pomyłek i będziemy mieli pewność, że na takim oleju przekładnia automatyczna będzie pracować prawidłowo.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana świec żarowych

Kiedy sprawdzimy poziom oleju i dokonamy ewentualnych dolewek możemy wkręcić korek wlewowy. Pamiętajmy, że podczas kontroli silnik musi być ciągle uruchomiony. To samo tyczy się momentu, w którym będziemy wkręcać korek wlewowy. Nie można wykonywać tej czynności przy wyłączonym silniku. Na koniec montujemy osłonę skrzyni biegów i opuszczamy samochód.

Przechodzimy do wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Jak wiadomo po opróżnieniu przekładni nie wolno jeździć ani holować auta. do wykonania tej czynności będzie nam potrzebna platforma warsztatowa. Unosimy samochód, zdejmujemy osłonę skrzyni biegów i odkręcamy korek wlewowy. Do opróżnienia skrzyni będzie nam potrzebna specjalna pompka lub odsysacz.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana przednich tarcz i klocków

Olej spuszczamy do pustego naczynia. Warto przyjrzeć się jaki ma kolor i jak pachnie. Jeśli jest czarny i czuć od niego spaleniznę, oznacza to, że czeka nas naprawa. Nie należy zbyt długo czekać.

Nowy olej wlewamy poprzez przewód elastyczny. Należy robić to bardzo powoli i ostrożnie. Należy zwrócić uwagę, żeby nie przekroczyć dolnej krawędzi otworu. Kiedy zalejemy przekładnię należy zakręcić korek wlewowy i zamontować osłonę skrzyni biegów.

Opuszczamy samochód i uruchamiamy silnik. Przed jazda próbną zalecamy przesunąć dźwignię we wszystkie możliwe położenia. Praca skrzyni biegów powinna być płynna oraz cicha. Jeśli jest inaczej to najprawdopodobniej czeka nas naprawa skrzyni. Zebrany wcześniej olej oddajemy do punktu utylizacji.

Zobacz też: Jak odzyskać zatrzaśnięte kluczyki?

Nie zaleca się miesza olejów różnych gatunków. Może to doprowadzić do zakłócenia pracy przekładni lub powstaniu wycieków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Gołoledź na drogach. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    REKLAMA

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    REKLAMA