REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: kontrola automatycznej skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej wrażliwa na zaniedbania niż manualna
Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej wrażliwa na zaniedbania niż manualna

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej wrażliwa na zaniedbania niż manualna. W poradniku tym pokażemy jak wykonać przegląd automatycznej skrzyni biegów w Oplu Omega B i B FL.

Opel Omega występował również z automatyczną skrzynią biegów. Każde auto z taką przekładnią wymaga szczególnej uwagi. Nienaganny stan skrzyni przekłada się na jej funkcjonowanie. Nie wiele osób zdaję sobie sprawę, że naprawa automatycznej skrzyni biegów może być bardzo kosztowna. Pamiętajmy, że samochód możemy holować tradycyjnie do 100 kilometrów. Powyżej tej odległości należy unieść przednie koła holowanego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana żarówek

REKLAMA

Zaczynamy od zewnętrznych oględzin skrzyni biegów. Na początku unosimy samochód. Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału. W ostateczności możemy posłużyć się tradycyjnym lewarkiem razem z podstawkami. Kiedy podniesiemy samochód sprawdzamy dokładnie czy nie ma widocznych wycieków. Jeżeli obudowa skrzyni biegów jest zabrudzona to należy ja dokładnie umyć.

Robimy to za pomocą środka do czyszczenia na zimno. Jest on dostępny w sklepach motoryzacyjnych i hipermarketach. Myjemy dokładnie całą skrzynie i posypujemy kreda wszystkie miejsca podejrzane o wycieki. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie ponownie podnosimy samochód i sprawdzamy ewentualne wycieki. Jeśli nic nie widać to przechodzimy do kontroli oleju.

Standardowe kontrole nie są wymagane, jednak warto je wykonywać. Mamy wtedy możliwość oceny stanu technicznego naszej skrzyni. Na początku warto zaznaczyć, że skrzynia biegów nie jest wyposażona w specjalny bagnet do kontroli poziomu oleju. Omegi pracujące w ciężkich warunkach tym bardziej nie powinny zaniedbywać tego przeglądu. Jeśli chodzi o wymianę oleju należy wykonywać to co 7 lat lub 100 000 kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanim przystąpimy do sprawdzenia lub wymiany oleju, zalecamy kupić olej przekładniowy ATF. Najlepiej wybrać taki sam jak był stosowany wcześniej.  Przystępujemy do sprawdzenia oleju. Na początku rozgrzewamy skrzynię do około 60 stopni. W tym celu należy przejechać samochodem około 20 kilometrów. Po powrocie unosimy samochód tak, żeby nie był przechylony na jedną ze stron.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż półosi

REKLAMA

Zdejmujemy osłonę skrzyni i przesuwamy dźwignię zmiany biegów w każde możliwe położenie. Na końcu ustawiamy ją w pozycji „P” i wyłączamy radio i klimatyzację. Podczas kontroli silnik powinien pracować na luzie. W ten sposób zapewnia ciągłe napełnianie przekładni hydrokinetycznej.

Na misce olejowej przekładni znajduje się korek wlewowy, który należy odkręcić. Prawidłowy poziom oleju powinien sięgać dolnej krawędzi. Chcąc ocenić ile oleju brakuje należy wprowadzić do otworu zagięty drut. Do uzupełniania zalecamy olej ATF rekomendowany przez firmę Opel. Zazwyczaj jest on dokupienia w autoryzowanych serwisach tej marki. W ten sposób unikniemy pomyłek i będziemy mieli pewność, że na takim oleju przekładnia automatyczna będzie pracować prawidłowo.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana świec żarowych

Kiedy sprawdzimy poziom oleju i dokonamy ewentualnych dolewek możemy wkręcić korek wlewowy. Pamiętajmy, że podczas kontroli silnik musi być ciągle uruchomiony. To samo tyczy się momentu, w którym będziemy wkręcać korek wlewowy. Nie można wykonywać tej czynności przy wyłączonym silniku. Na koniec montujemy osłonę skrzyni biegów i opuszczamy samochód.

Przechodzimy do wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Jak wiadomo po opróżnieniu przekładni nie wolno jeździć ani holować auta. do wykonania tej czynności będzie nam potrzebna platforma warsztatowa. Unosimy samochód, zdejmujemy osłonę skrzyni biegów i odkręcamy korek wlewowy. Do opróżnienia skrzyni będzie nam potrzebna specjalna pompka lub odsysacz.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana przednich tarcz i klocków

Olej spuszczamy do pustego naczynia. Warto przyjrzeć się jaki ma kolor i jak pachnie. Jeśli jest czarny i czuć od niego spaleniznę, oznacza to, że czeka nas naprawa. Nie należy zbyt długo czekać.

Nowy olej wlewamy poprzez przewód elastyczny. Należy robić to bardzo powoli i ostrożnie. Należy zwrócić uwagę, żeby nie przekroczyć dolnej krawędzi otworu. Kiedy zalejemy przekładnię należy zakręcić korek wlewowy i zamontować osłonę skrzyni biegów.

Opuszczamy samochód i uruchamiamy silnik. Przed jazda próbną zalecamy przesunąć dźwignię we wszystkie możliwe położenia. Praca skrzyni biegów powinna być płynna oraz cicha. Jeśli jest inaczej to najprawdopodobniej czeka nas naprawa skrzyni. Zebrany wcześniej olej oddajemy do punktu utylizacji.

Zobacz też: Jak odzyskać zatrzaśnięte kluczyki?

Nie zaleca się miesza olejów różnych gatunków. Może to doprowadzić do zakłócenia pracy przekładni lub powstaniu wycieków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA