REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: kontrola automatycznej skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej wrażliwa na zaniedbania niż manualna
Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej wrażliwa na zaniedbania niż manualna

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej wrażliwa na zaniedbania niż manualna. W poradniku tym pokażemy jak wykonać przegląd automatycznej skrzyni biegów w Oplu Omega B i B FL.

Opel Omega występował również z automatyczną skrzynią biegów. Każde auto z taką przekładnią wymaga szczególnej uwagi. Nienaganny stan skrzyni przekłada się na jej funkcjonowanie. Nie wiele osób zdaję sobie sprawę, że naprawa automatycznej skrzyni biegów może być bardzo kosztowna. Pamiętajmy, że samochód możemy holować tradycyjnie do 100 kilometrów. Powyżej tej odległości należy unieść przednie koła holowanego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana żarówek

REKLAMA

Zaczynamy od zewnętrznych oględzin skrzyni biegów. Na początku unosimy samochód. Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału. W ostateczności możemy posłużyć się tradycyjnym lewarkiem razem z podstawkami. Kiedy podniesiemy samochód sprawdzamy dokładnie czy nie ma widocznych wycieków. Jeżeli obudowa skrzyni biegów jest zabrudzona to należy ja dokładnie umyć.

Robimy to za pomocą środka do czyszczenia na zimno. Jest on dostępny w sklepach motoryzacyjnych i hipermarketach. Myjemy dokładnie całą skrzynie i posypujemy kreda wszystkie miejsca podejrzane o wycieki. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie ponownie podnosimy samochód i sprawdzamy ewentualne wycieki. Jeśli nic nie widać to przechodzimy do kontroli oleju.

Standardowe kontrole nie są wymagane, jednak warto je wykonywać. Mamy wtedy możliwość oceny stanu technicznego naszej skrzyni. Na początku warto zaznaczyć, że skrzynia biegów nie jest wyposażona w specjalny bagnet do kontroli poziomu oleju. Omegi pracujące w ciężkich warunkach tym bardziej nie powinny zaniedbywać tego przeglądu. Jeśli chodzi o wymianę oleju należy wykonywać to co 7 lat lub 100 000 kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanim przystąpimy do sprawdzenia lub wymiany oleju, zalecamy kupić olej przekładniowy ATF. Najlepiej wybrać taki sam jak był stosowany wcześniej.  Przystępujemy do sprawdzenia oleju. Na początku rozgrzewamy skrzynię do około 60 stopni. W tym celu należy przejechać samochodem około 20 kilometrów. Po powrocie unosimy samochód tak, żeby nie był przechylony na jedną ze stron.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż półosi

REKLAMA

Zdejmujemy osłonę skrzyni i przesuwamy dźwignię zmiany biegów w każde możliwe położenie. Na końcu ustawiamy ją w pozycji „P” i wyłączamy radio i klimatyzację. Podczas kontroli silnik powinien pracować na luzie. W ten sposób zapewnia ciągłe napełnianie przekładni hydrokinetycznej.

Na misce olejowej przekładni znajduje się korek wlewowy, który należy odkręcić. Prawidłowy poziom oleju powinien sięgać dolnej krawędzi. Chcąc ocenić ile oleju brakuje należy wprowadzić do otworu zagięty drut. Do uzupełniania zalecamy olej ATF rekomendowany przez firmę Opel. Zazwyczaj jest on dokupienia w autoryzowanych serwisach tej marki. W ten sposób unikniemy pomyłek i będziemy mieli pewność, że na takim oleju przekładnia automatyczna będzie pracować prawidłowo.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana świec żarowych

Kiedy sprawdzimy poziom oleju i dokonamy ewentualnych dolewek możemy wkręcić korek wlewowy. Pamiętajmy, że podczas kontroli silnik musi być ciągle uruchomiony. To samo tyczy się momentu, w którym będziemy wkręcać korek wlewowy. Nie można wykonywać tej czynności przy wyłączonym silniku. Na koniec montujemy osłonę skrzyni biegów i opuszczamy samochód.

Przechodzimy do wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Jak wiadomo po opróżnieniu przekładni nie wolno jeździć ani holować auta. do wykonania tej czynności będzie nam potrzebna platforma warsztatowa. Unosimy samochód, zdejmujemy osłonę skrzyni biegów i odkręcamy korek wlewowy. Do opróżnienia skrzyni będzie nam potrzebna specjalna pompka lub odsysacz.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana przednich tarcz i klocków

Olej spuszczamy do pustego naczynia. Warto przyjrzeć się jaki ma kolor i jak pachnie. Jeśli jest czarny i czuć od niego spaleniznę, oznacza to, że czeka nas naprawa. Nie należy zbyt długo czekać.

Nowy olej wlewamy poprzez przewód elastyczny. Należy robić to bardzo powoli i ostrożnie. Należy zwrócić uwagę, żeby nie przekroczyć dolnej krawędzi otworu. Kiedy zalejemy przekładnię należy zakręcić korek wlewowy i zamontować osłonę skrzyni biegów.

Opuszczamy samochód i uruchamiamy silnik. Przed jazda próbną zalecamy przesunąć dźwignię we wszystkie możliwe położenia. Praca skrzyni biegów powinna być płynna oraz cicha. Jeśli jest inaczej to najprawdopodobniej czeka nas naprawa skrzyni. Zebrany wcześniej olej oddajemy do punktu utylizacji.

Zobacz też: Jak odzyskać zatrzaśnięte kluczyki?

Nie zaleca się miesza olejów różnych gatunków. Może to doprowadzić do zakłócenia pracy przekładni lub powstaniu wycieków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA