REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania
Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola ciśnienia sprężania pozwala na ocenę stanu technicznego silnika. W poradniku tym zaprezentujemy jak sprawdzić ciśnienie sprężania w Oplu Omega B i B FL.

W każdym samochodzie silnik ulega zużyciu. Wszystko uzależnione jest od warunków eksploatacji i stylu jazdy. Jeśli chcemy jednak ocenić stan zużycia najważniejszych elementów silnika (gładzie cylindrów, tłoki, pierścienie tłokowe czy uszczelniacze zaworowe) najlepiej jest zmierzyć ciśnienie sprężania.

REKLAMA

REKLAMA

Do przeprowadzenia tej czynności będzie nam potrzebny próbnik do ciśnienia sprężania. Takie manometry można kupić w specjalistycznych sklepach motoryzacyjnych i na serwisach aukcyjnych. Jeżeli mamy silnik Diesla to należy zwrócić uwagę, żeby zakres był do 4MPa. Podczas wykonywania pomiaru najważniejsza jest różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami. Nie powinna wynosić ponad 0.1MPa.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Jeżeli uzyskane różnice są większe to może to świadczyć o uszkodzeniu zaworów lub zużyciu pierścieni tłokowych. Podczas wykonywania pomiaru silnik musi być rozgrzany. Wykręcanie świec przy takiej temperaturze (około 90 stopni) jest ryzykowne (istnieje możliwość poparzenia), jednak przy zimnym silniku nie uzyskamy dokładnych wyników.

REKLAMA

Kontrolę zaczniemy od silników benzynowych. Zasada demontażu jest prawie taka sama dla wszystkich jednostek. Na początku należy wykręcić świece zapłonowe. Pamiętajmy o wyczyszczeniu powierzchni wokół nich za pomocą sprężonego powietrza. W silniku 2.0 i jednostkach V6 dodatkowo należy odpiąć złącze modułu zapłonowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnie zdejmujemy pokrywę ze skrzynki przekaźników. Lokalizujemy przekaźnik pompy paliwa i wyjmujemy go. W ten sposób zatrzymamy wtrysk paliwa do cylindra podczas uruchomienia silnika. Jeżeli nie mamy rozkładu przekaźników to może być problem z ustaleniem, który przekaźnik należy wymontować. Jest on na pierwszej pozycji, w 10 rzędzie licząc od lewej strony.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana paska klinowego

Teraz zaciągamy hamulec ręczny i obracamy kilkakrotnie rozrusznikiem w celu wydmuchania niespalonego paliwa i sadzy. Teraz podłączamy przyrząd pomiarowy. W zależności od modelu, najczęściej jest on wciskany lub wkręcany. Do dalszych czynności przyda nam się pomoc drugiej osoby. Musi ona wcisnąć do oporu pedał gazu i zacząć obracać rozrusznikiem.

Jeżeli ciśnienie ustabilizuje się to kończymy wykonywanie pomiaru. Podobnie postępujemy z pozostałymi cylindrami. Na koniec porównujemy wartości i obliczamy różnicę pomiędzy nimi. Dla silnika benzynowego ciśnienie sprężania powinno się kształtować na poziomie od 1.2 do 1.5 MPa.

Wkręcamy świece zapłonowe kluczem dynamometrycznym z momentem 25Nm. W silniku 2.0 i V6 podpinamy złącze od modułu zapłonowego. Wciskamy przekaźnik pompy paliwa na swoje miejsce.

Silnik Diesla

Przechodzimy do silników wysokoprężnych. W silniku 2.5 należy wymontować kolektor dolotowy. Na początku należy zdemontować osłony silnika a potem zdjąć sztywny przewód powietrza doładowującego. Odpinamy przewód czujnika temperatury powietrza doładowującego, przewód podciśnienia od zaworu recyrkulacji spalin oraz dolnej części kolektora dolotowego. Odkręcamy kolektor od głowicy i zdejmujemy razem z uszczelkami. Nie ma potrzeby demontażu EGR z kolektora.

Dodatkowo w tym silniku należy odkręcić przewód od zaworu odcinającego dopływ paliwa na pompie wtryskowej. W ten sposób unikniemy wtryskiwania paliwa podczas wykonywania pomiaru. Demontujemy również przewody wysokociśnieniowe od wtryskiwacza 3 i 4 cylindra – dwa środkowe. Podczas tej operacji wypłynie nam paliwo, które należy wytrzeć za pomocą suchej szmatki.

W jednostkach 2.0 i 2.2 należy odpiąć złącze od sterownika pompy wtryskowej. Nie będzie wtedy możliwe podawanie paliwa podczas przeprowadzania testu. Urządzenie sterujące znajduje się nad pompą wtryskową. Teraz możemy wykręcić świece żarowe. Należy robić to bardzo delikatnie, żeby ich nie uszkodzić. W miejsce po świecy wkręcamy lub wciskamy końcówkę przyrządu pomiarowego.

Podobnie jak w silniku benzynowym, jedna osoba uruchamia silnik (kręci rozrusznikiem) a druga odczytuje najwyższą ustabilizowaną wartość. Dla silników 2.0 i 2.2 powinno to być 2.5 – 2.8 MPa. Poprawna wartość dla jednostki 2.5 to minimum 2.0 MPa. Różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami nie powinna być większa jak 0.1MPa. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wkręcając świece żarowe należy uważać, żeby ich nie ukręcić. Najlepiej zastosować klucz dynamometryczny.

Tak przeprowadzony test daje nam realny obraz odnośnie stanu technicznego naszego silnika. Jeżeli różnice pomiędzy cylindrami są znaczące to czeka nas poważna naprawa lub wymiana silnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA