Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania
REKLAMA
REKLAMA
W każdym samochodzie silnik ulega zużyciu. Wszystko uzależnione jest od warunków eksploatacji i stylu jazdy. Jeśli chcemy jednak ocenić stan zużycia najważniejszych elementów silnika (gładzie cylindrów, tłoki, pierścienie tłokowe czy uszczelniacze zaworowe) najlepiej jest zmierzyć ciśnienie sprężania.
REKLAMA
Do przeprowadzenia tej czynności będzie nam potrzebny próbnik do ciśnienia sprężania. Takie manometry można kupić w specjalistycznych sklepach motoryzacyjnych i na serwisach aukcyjnych. Jeżeli mamy silnik Diesla to należy zwrócić uwagę, żeby zakres był do 4MPa. Podczas wykonywania pomiaru najważniejsza jest różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami. Nie powinna wynosić ponad 0.1MPa.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu
REKLAMA
Jeżeli uzyskane różnice są większe to może to świadczyć o uszkodzeniu zaworów lub zużyciu pierścieni tłokowych. Podczas wykonywania pomiaru silnik musi być rozgrzany. Wykręcanie świec przy takiej temperaturze (około 90 stopni) jest ryzykowne (istnieje możliwość poparzenia), jednak przy zimnym silniku nie uzyskamy dokładnych wyników.
Kontrolę zaczniemy od silników benzynowych. Zasada demontażu jest prawie taka sama dla wszystkich jednostek. Na początku należy wykręcić świece zapłonowe. Pamiętajmy o wyczyszczeniu powierzchni wokół nich za pomocą sprężonego powietrza. W silniku 2.0 i jednostkach V6 dodatkowo należy odpiąć złącze modułu zapłonowego.
Następnie zdejmujemy pokrywę ze skrzynki przekaźników. Lokalizujemy przekaźnik pompy paliwa i wyjmujemy go. W ten sposób zatrzymamy wtrysk paliwa do cylindra podczas uruchomienia silnika. Jeżeli nie mamy rozkładu przekaźników to może być problem z ustaleniem, który przekaźnik należy wymontować. Jest on na pierwszej pozycji, w 10 rzędzie licząc od lewej strony.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana paska klinowego
REKLAMA
Teraz zaciągamy hamulec ręczny i obracamy kilkakrotnie rozrusznikiem w celu wydmuchania niespalonego paliwa i sadzy. Teraz podłączamy przyrząd pomiarowy. W zależności od modelu, najczęściej jest on wciskany lub wkręcany. Do dalszych czynności przyda nam się pomoc drugiej osoby. Musi ona wcisnąć do oporu pedał gazu i zacząć obracać rozrusznikiem.
Jeżeli ciśnienie ustabilizuje się to kończymy wykonywanie pomiaru. Podobnie postępujemy z pozostałymi cylindrami. Na koniec porównujemy wartości i obliczamy różnicę pomiędzy nimi. Dla silnika benzynowego ciśnienie sprężania powinno się kształtować na poziomie od 1.2 do 1.5 MPa.
Wkręcamy świece zapłonowe kluczem dynamometrycznym z momentem 25Nm. W silniku 2.0 i V6 podpinamy złącze od modułu zapłonowego. Wciskamy przekaźnik pompy paliwa na swoje miejsce.
Silnik Diesla
Przechodzimy do silników wysokoprężnych. W silniku 2.5 należy wymontować kolektor dolotowy. Na początku należy zdemontować osłony silnika a potem zdjąć sztywny przewód powietrza doładowującego. Odpinamy przewód czujnika temperatury powietrza doładowującego, przewód podciśnienia od zaworu recyrkulacji spalin oraz dolnej części kolektora dolotowego. Odkręcamy kolektor od głowicy i zdejmujemy razem z uszczelkami. Nie ma potrzeby demontażu EGR z kolektora.
Dodatkowo w tym silniku należy odkręcić przewód od zaworu odcinającego dopływ paliwa na pompie wtryskowej. W ten sposób unikniemy wtryskiwania paliwa podczas wykonywania pomiaru. Demontujemy również przewody wysokociśnieniowe od wtryskiwacza 3 i 4 cylindra – dwa środkowe. Podczas tej operacji wypłynie nam paliwo, które należy wytrzeć za pomocą suchej szmatki.
W jednostkach 2.0 i 2.2 należy odpiąć złącze od sterownika pompy wtryskowej. Nie będzie wtedy możliwe podawanie paliwa podczas przeprowadzania testu. Urządzenie sterujące znajduje się nad pompą wtryskową. Teraz możemy wykręcić świece żarowe. Należy robić to bardzo delikatnie, żeby ich nie uszkodzić. W miejsce po świecy wkręcamy lub wciskamy końcówkę przyrządu pomiarowego.
Podobnie jak w silniku benzynowym, jedna osoba uruchamia silnik (kręci rozrusznikiem) a druga odczytuje najwyższą ustabilizowaną wartość. Dla silników 2.0 i 2.2 powinno to być 2.5 – 2.8 MPa. Poprawna wartość dla jednostki 2.5 to minimum 2.0 MPa. Różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami nie powinna być większa jak 0.1MPa. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wkręcając świece żarowe należy uważać, żeby ich nie ukręcić. Najlepiej zastosować klucz dynamometryczny.
Tak przeprowadzony test daje nam realny obraz odnośnie stanu technicznego naszego silnika. Jeżeli różnice pomiędzy cylindrami są znaczące to czeka nas poważna naprawa lub wymiana silnika.
REKLAMA
REKLAMA