REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: przegląd układu hamulcowego i wymiana płynu

Robert Kuśpiel
Przegląd ukladu hamulcowego w modelu Omega B i B FL
Przegląd ukladu hamulcowego w modelu Omega B i B FL

REKLAMA

REKLAMA

Od sprawnego układu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. W poradniku tym pokażemy jak wykonać przegląd układu hamulcowego oraz wymienić płyn hamulcowy w Oplu Omega B/B FL.

Zanim przejdziemy do wymiany płynu hamulcowego w Oplu Omedze B/B FL, wykonajmy przegląd całego układu. W ten sposób będziemy mogli wyeliminować ewentualne usterki. Najlepiej wykonywać taki  przegląd 2 razy do roku. Wiemy wtedy w jakim stanie są poszczególne podzespoły. Do wykonania tej pracy nie będzie nam potrzebny specjalistyczny sprzęt, wystarczy dobre oświetlenie i podstawowe klucze (opcjonalnie).

REKLAMA

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia płynu hamulcowego. Zbiorniczek znajduje się w przedziale silnika. Podzielony jest na dwie części, osobne dla każdego obwodu. Korek ma otwór odpowietrzający, który powinien być zawsze drożny. Sam zbiorniczek jest przezroczysty, co ułatwia nam kontrolę

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

Poziom płynu nie powinien przekroczyć górnego oznaczenia „MAX” oraz nie opaść poniżej „MIN”, kiedy zbiornik jest szczelnie zamknięty. W celu uzupełnienia używamy tylko i wyłącznie płynu z oznaczeniem DOT4. Z czasem klocki hamulcowe zmniejszają się, jest to normalny efekt zużycia. Efektem tego może być nieznaczne obniżenie się poziomu płynu hamulcowego. Nie należy się tym przejmować.

REKLAMA

Powodem do zmartwień może być szybki ubytek płynu. Świadczy to o możliwym, niezlokalizowanym wycieku. W takim przypadku należy obejrzeć cały układ w poszukiwaniu nieszczelności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do sprawdzenia stanu klocków hamulcowych. Wzrokowo sprawdzamy ich grubość. Oczywiście nie wliczając do tego metalowej płytki. Najlepiej zrobić to od góry zacisku. Granica grubości klocka to 3mm. Jeżeli według naszej oceny nie pozostało zbyt wiele, warto je wymienić. Nie ma potrzeby wyjmowania go i mierzenia suwmiarką.

Sposób przedstawiony powyżej tyczy się aut wyposażonych w alufelgi. Najczęściej ich budowa pozwala na oględziny z zewnątrz bez konieczności zdejmowania koła. W przypadku felg stalowych należy unieść auto i zdjąć koło. Na końcu sprawdzamy zaciski hamulcowe, nie może wyciekać z nich płyn. Przed założeniem koła oglądamy tarczę hamulcową. Jeżeli rant jest zbyt duży to kwalifikuje się do wymiany.

Jeżeli nie znaleźliśmy żadnych usterek w układzie to możemy zająć się wymianą płynu hamulcowego. Jest to czynność serwisowa, którą należy wykonywać co dwa lata. Po tym okresie płyn hamulcowy traci swoje właściwości. Nasze auto będzie nadal hamować, jednak zdecydowanie straci na skuteczności. Jeżeli dodamy do tego zużyte klocki to nasza droga hamowania może się wydłużyć.

Dalej: wymiana płynu hamulcowego


Zanim rozpoczniemy wymianę płynu hamulcowego należy zebrać odpowiednie narzędzia i materiały eksploatacyjne:

  • Klucz oczkowy 9
  • Wężyk gumowy
  • Około 1 litra płynu hamulcowego DOT 4
  • Czyste szmatki
  • Puste naczynie
  • Strzykawka

Kupując płyn hamulcowy warto przemyśleć zakup oryginalnego GM. Jest dostępny w autoryzowanych serwisach i portalach aukcyjnych.

Na początku należy odessać stary płyn hamulcowy ze zbiorniczka. Najlepiej zrobić to za pomocą strzykawki. Operację tą prowadzimy do momentu aż poziom płynu spadnie do oznaczenia MIN. Jeżeli doprowadzimy do całkowitego opróżnienia zbiorniczka to należy przeprowadzić odpowietrzanie całego układu w specjalistycznym warsztacie.

Teraz nalewamy płynu hamulcowego aż do oznaczenia MAX i unosimy samochód. Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej. Oczywiście poradzimy sobie również za pomocą tradycyjnego lewarka z podstawkami. Zaczynamy od prawego tylnego hamulca. Zdejmujemy kapturek odpowietrznika, czyścimy go i zakładamy na niego wężyk gumowy. Jego drugi koniec wkładamy do naczynia z płynem hamulcowym (napełnione do połowy).

W tym momencie będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Zaczyna ona pompować pedałem hamulca do momentu aż stanie się twardy. My odkręcamy wtedy odpowietrznik i czekamy aż pedał się zapadnie. Zakręcamy odpowietrznik i powtarzamy ta czynność do momentu aż nie zacznie wypływać czysty płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. W taki sam sposób postępujemy z pozostałymi zaciskami, w kolejności:

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego

  • Prawy tył
  • Lewy tył
  • Prawy przód
  • Lewy przód

Pamiętajmy o dobrym zakręceniu odpowietrzników. Podczas całego procesu należy kontrolować poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jest to częsty błąd podczas wymiany płynu. Zdarzają się przypadki całkowitego opróżnienia zbiorniczka a co za tym idzie zapowietrzenia układu.

Zużyty płyn gromadzimy do jednego zbiornika, który na koniec oddajemy do punktu utylizacji.

Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku. Jeżeli jest go zbyt mało to uzupełniamy brakującą ilość. Zalecamy kontrolować jego poziom jeszcze przez kilka dni.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA