REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: przegląd układu hamulcowego i wymiana płynu

Robert Kuśpiel
Przegląd ukladu hamulcowego w modelu Omega B i B FL
Przegląd ukladu hamulcowego w modelu Omega B i B FL

REKLAMA

REKLAMA

Od sprawnego układu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. W poradniku tym pokażemy jak wykonać przegląd układu hamulcowego oraz wymienić płyn hamulcowy w Oplu Omega B/B FL.

Zanim przejdziemy do wymiany płynu hamulcowego w Oplu Omedze B/B FL, wykonajmy przegląd całego układu. W ten sposób będziemy mogli wyeliminować ewentualne usterki. Najlepiej wykonywać taki  przegląd 2 razy do roku. Wiemy wtedy w jakim stanie są poszczególne podzespoły. Do wykonania tej pracy nie będzie nam potrzebny specjalistyczny sprzęt, wystarczy dobre oświetlenie i podstawowe klucze (opcjonalnie).

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia płynu hamulcowego. Zbiorniczek znajduje się w przedziale silnika. Podzielony jest na dwie części, osobne dla każdego obwodu. Korek ma otwór odpowietrzający, który powinien być zawsze drożny. Sam zbiorniczek jest przezroczysty, co ułatwia nam kontrolę

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

Poziom płynu nie powinien przekroczyć górnego oznaczenia „MAX” oraz nie opaść poniżej „MIN”, kiedy zbiornik jest szczelnie zamknięty. W celu uzupełnienia używamy tylko i wyłącznie płynu z oznaczeniem DOT4. Z czasem klocki hamulcowe zmniejszają się, jest to normalny efekt zużycia. Efektem tego może być nieznaczne obniżenie się poziomu płynu hamulcowego. Nie należy się tym przejmować.

Powodem do zmartwień może być szybki ubytek płynu. Świadczy to o możliwym, niezlokalizowanym wycieku. W takim przypadku należy obejrzeć cały układ w poszukiwaniu nieszczelności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przechodzimy do sprawdzenia stanu klocków hamulcowych. Wzrokowo sprawdzamy ich grubość. Oczywiście nie wliczając do tego metalowej płytki. Najlepiej zrobić to od góry zacisku. Granica grubości klocka to 3mm. Jeżeli według naszej oceny nie pozostało zbyt wiele, warto je wymienić. Nie ma potrzeby wyjmowania go i mierzenia suwmiarką.

Sposób przedstawiony powyżej tyczy się aut wyposażonych w alufelgi. Najczęściej ich budowa pozwala na oględziny z zewnątrz bez konieczności zdejmowania koła. W przypadku felg stalowych należy unieść auto i zdjąć koło. Na końcu sprawdzamy zaciski hamulcowe, nie może wyciekać z nich płyn. Przed założeniem koła oglądamy tarczę hamulcową. Jeżeli rant jest zbyt duży to kwalifikuje się do wymiany.

Jeżeli nie znaleźliśmy żadnych usterek w układzie to możemy zająć się wymianą płynu hamulcowego. Jest to czynność serwisowa, którą należy wykonywać co dwa lata. Po tym okresie płyn hamulcowy traci swoje właściwości. Nasze auto będzie nadal hamować, jednak zdecydowanie straci na skuteczności. Jeżeli dodamy do tego zużyte klocki to nasza droga hamowania może się wydłużyć.

Dalej: wymiana płynu hamulcowego


Zanim rozpoczniemy wymianę płynu hamulcowego należy zebrać odpowiednie narzędzia i materiały eksploatacyjne:

  • Klucz oczkowy 9
  • Wężyk gumowy
  • Około 1 litra płynu hamulcowego DOT 4
  • Czyste szmatki
  • Puste naczynie
  • Strzykawka

Kupując płyn hamulcowy warto przemyśleć zakup oryginalnego GM. Jest dostępny w autoryzowanych serwisach i portalach aukcyjnych.

REKLAMA

Na początku należy odessać stary płyn hamulcowy ze zbiorniczka. Najlepiej zrobić to za pomocą strzykawki. Operację tą prowadzimy do momentu aż poziom płynu spadnie do oznaczenia MIN. Jeżeli doprowadzimy do całkowitego opróżnienia zbiorniczka to należy przeprowadzić odpowietrzanie całego układu w specjalistycznym warsztacie.

Teraz nalewamy płynu hamulcowego aż do oznaczenia MAX i unosimy samochód. Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej. Oczywiście poradzimy sobie również za pomocą tradycyjnego lewarka z podstawkami. Zaczynamy od prawego tylnego hamulca. Zdejmujemy kapturek odpowietrznika, czyścimy go i zakładamy na niego wężyk gumowy. Jego drugi koniec wkładamy do naczynia z płynem hamulcowym (napełnione do połowy).

W tym momencie będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Zaczyna ona pompować pedałem hamulca do momentu aż stanie się twardy. My odkręcamy wtedy odpowietrznik i czekamy aż pedał się zapadnie. Zakręcamy odpowietrznik i powtarzamy ta czynność do momentu aż nie zacznie wypływać czysty płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. W taki sam sposób postępujemy z pozostałymi zaciskami, w kolejności:

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego

  • Prawy tył
  • Lewy tył
  • Prawy przód
  • Lewy przód

Pamiętajmy o dobrym zakręceniu odpowietrzników. Podczas całego procesu należy kontrolować poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jest to częsty błąd podczas wymiany płynu. Zdarzają się przypadki całkowitego opróżnienia zbiorniczka a co za tym idzie zapowietrzenia układu.

Zużyty płyn gromadzimy do jednego zbiornika, który na koniec oddajemy do punktu utylizacji.

Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku. Jeżeli jest go zbyt mało to uzupełniamy brakującą ilość. Zalecamy kontrolować jego poziom jeszcze przez kilka dni.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA