REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: przegląd układu hamulcowego i wymiana płynu

Robert Kuśpiel
Przegląd ukladu hamulcowego w modelu Omega B i B FL
Przegląd ukladu hamulcowego w modelu Omega B i B FL

REKLAMA

REKLAMA

Od sprawnego układu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. W poradniku tym pokażemy jak wykonać przegląd układu hamulcowego oraz wymienić płyn hamulcowy w Oplu Omega B/B FL.

Zanim przejdziemy do wymiany płynu hamulcowego w Oplu Omedze B/B FL, wykonajmy przegląd całego układu. W ten sposób będziemy mogli wyeliminować ewentualne usterki. Najlepiej wykonywać taki  przegląd 2 razy do roku. Wiemy wtedy w jakim stanie są poszczególne podzespoły. Do wykonania tej pracy nie będzie nam potrzebny specjalistyczny sprzęt, wystarczy dobre oświetlenie i podstawowe klucze (opcjonalnie).

REKLAMA

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia płynu hamulcowego. Zbiorniczek znajduje się w przedziale silnika. Podzielony jest na dwie części, osobne dla każdego obwodu. Korek ma otwór odpowietrzający, który powinien być zawsze drożny. Sam zbiorniczek jest przezroczysty, co ułatwia nam kontrolę

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

Poziom płynu nie powinien przekroczyć górnego oznaczenia „MAX” oraz nie opaść poniżej „MIN”, kiedy zbiornik jest szczelnie zamknięty. W celu uzupełnienia używamy tylko i wyłącznie płynu z oznaczeniem DOT4. Z czasem klocki hamulcowe zmniejszają się, jest to normalny efekt zużycia. Efektem tego może być nieznaczne obniżenie się poziomu płynu hamulcowego. Nie należy się tym przejmować.

REKLAMA

Powodem do zmartwień może być szybki ubytek płynu. Świadczy to o możliwym, niezlokalizowanym wycieku. W takim przypadku należy obejrzeć cały układ w poszukiwaniu nieszczelności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do sprawdzenia stanu klocków hamulcowych. Wzrokowo sprawdzamy ich grubość. Oczywiście nie wliczając do tego metalowej płytki. Najlepiej zrobić to od góry zacisku. Granica grubości klocka to 3mm. Jeżeli według naszej oceny nie pozostało zbyt wiele, warto je wymienić. Nie ma potrzeby wyjmowania go i mierzenia suwmiarką.

Sposób przedstawiony powyżej tyczy się aut wyposażonych w alufelgi. Najczęściej ich budowa pozwala na oględziny z zewnątrz bez konieczności zdejmowania koła. W przypadku felg stalowych należy unieść auto i zdjąć koło. Na końcu sprawdzamy zaciski hamulcowe, nie może wyciekać z nich płyn. Przed założeniem koła oglądamy tarczę hamulcową. Jeżeli rant jest zbyt duży to kwalifikuje się do wymiany.

Jeżeli nie znaleźliśmy żadnych usterek w układzie to możemy zająć się wymianą płynu hamulcowego. Jest to czynność serwisowa, którą należy wykonywać co dwa lata. Po tym okresie płyn hamulcowy traci swoje właściwości. Nasze auto będzie nadal hamować, jednak zdecydowanie straci na skuteczności. Jeżeli dodamy do tego zużyte klocki to nasza droga hamowania może się wydłużyć.

Dalej: wymiana płynu hamulcowego


Zanim rozpoczniemy wymianę płynu hamulcowego należy zebrać odpowiednie narzędzia i materiały eksploatacyjne:

  • Klucz oczkowy 9
  • Wężyk gumowy
  • Około 1 litra płynu hamulcowego DOT 4
  • Czyste szmatki
  • Puste naczynie
  • Strzykawka

Kupując płyn hamulcowy warto przemyśleć zakup oryginalnego GM. Jest dostępny w autoryzowanych serwisach i portalach aukcyjnych.

Na początku należy odessać stary płyn hamulcowy ze zbiorniczka. Najlepiej zrobić to za pomocą strzykawki. Operację tą prowadzimy do momentu aż poziom płynu spadnie do oznaczenia MIN. Jeżeli doprowadzimy do całkowitego opróżnienia zbiorniczka to należy przeprowadzić odpowietrzanie całego układu w specjalistycznym warsztacie.

Teraz nalewamy płynu hamulcowego aż do oznaczenia MAX i unosimy samochód. Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej. Oczywiście poradzimy sobie również za pomocą tradycyjnego lewarka z podstawkami. Zaczynamy od prawego tylnego hamulca. Zdejmujemy kapturek odpowietrznika, czyścimy go i zakładamy na niego wężyk gumowy. Jego drugi koniec wkładamy do naczynia z płynem hamulcowym (napełnione do połowy).

W tym momencie będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Zaczyna ona pompować pedałem hamulca do momentu aż stanie się twardy. My odkręcamy wtedy odpowietrznik i czekamy aż pedał się zapadnie. Zakręcamy odpowietrznik i powtarzamy ta czynność do momentu aż nie zacznie wypływać czysty płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. W taki sam sposób postępujemy z pozostałymi zaciskami, w kolejności:

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego

  • Prawy tył
  • Lewy tył
  • Prawy przód
  • Lewy przód

Pamiętajmy o dobrym zakręceniu odpowietrzników. Podczas całego procesu należy kontrolować poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jest to częsty błąd podczas wymiany płynu. Zdarzają się przypadki całkowitego opróżnienia zbiorniczka a co za tym idzie zapowietrzenia układu.

Zużyty płyn gromadzimy do jednego zbiornika, który na koniec oddajemy do punktu utylizacji.

Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku. Jeżeli jest go zbyt mało to uzupełniamy brakującą ilość. Zalecamy kontrolować jego poziom jeszcze przez kilka dni.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA