REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: przegląd układu hamulcowego i wymiana płynu

Robert Kuśpiel
Przegląd ukladu hamulcowego w modelu Omega B i B FL
Przegląd ukladu hamulcowego w modelu Omega B i B FL

REKLAMA

REKLAMA

Od sprawnego układu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. W poradniku tym pokażemy jak wykonać przegląd układu hamulcowego oraz wymienić płyn hamulcowy w Oplu Omega B/B FL.

Zanim przejdziemy do wymiany płynu hamulcowego w Oplu Omedze B/B FL, wykonajmy przegląd całego układu. W ten sposób będziemy mogli wyeliminować ewentualne usterki. Najlepiej wykonywać taki  przegląd 2 razy do roku. Wiemy wtedy w jakim stanie są poszczególne podzespoły. Do wykonania tej pracy nie będzie nam potrzebny specjalistyczny sprzęt, wystarczy dobre oświetlenie i podstawowe klucze (opcjonalnie).

REKLAMA

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia płynu hamulcowego. Zbiorniczek znajduje się w przedziale silnika. Podzielony jest na dwie części, osobne dla każdego obwodu. Korek ma otwór odpowietrzający, który powinien być zawsze drożny. Sam zbiorniczek jest przezroczysty, co ułatwia nam kontrolę

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

Poziom płynu nie powinien przekroczyć górnego oznaczenia „MAX” oraz nie opaść poniżej „MIN”, kiedy zbiornik jest szczelnie zamknięty. W celu uzupełnienia używamy tylko i wyłącznie płynu z oznaczeniem DOT4. Z czasem klocki hamulcowe zmniejszają się, jest to normalny efekt zużycia. Efektem tego może być nieznaczne obniżenie się poziomu płynu hamulcowego. Nie należy się tym przejmować.

REKLAMA

Powodem do zmartwień może być szybki ubytek płynu. Świadczy to o możliwym, niezlokalizowanym wycieku. W takim przypadku należy obejrzeć cały układ w poszukiwaniu nieszczelności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do sprawdzenia stanu klocków hamulcowych. Wzrokowo sprawdzamy ich grubość. Oczywiście nie wliczając do tego metalowej płytki. Najlepiej zrobić to od góry zacisku. Granica grubości klocka to 3mm. Jeżeli według naszej oceny nie pozostało zbyt wiele, warto je wymienić. Nie ma potrzeby wyjmowania go i mierzenia suwmiarką.

Sposób przedstawiony powyżej tyczy się aut wyposażonych w alufelgi. Najczęściej ich budowa pozwala na oględziny z zewnątrz bez konieczności zdejmowania koła. W przypadku felg stalowych należy unieść auto i zdjąć koło. Na końcu sprawdzamy zaciski hamulcowe, nie może wyciekać z nich płyn. Przed założeniem koła oglądamy tarczę hamulcową. Jeżeli rant jest zbyt duży to kwalifikuje się do wymiany.

Jeżeli nie znaleźliśmy żadnych usterek w układzie to możemy zająć się wymianą płynu hamulcowego. Jest to czynność serwisowa, którą należy wykonywać co dwa lata. Po tym okresie płyn hamulcowy traci swoje właściwości. Nasze auto będzie nadal hamować, jednak zdecydowanie straci na skuteczności. Jeżeli dodamy do tego zużyte klocki to nasza droga hamowania może się wydłużyć.

Dalej: wymiana płynu hamulcowego


Zanim rozpoczniemy wymianę płynu hamulcowego należy zebrać odpowiednie narzędzia i materiały eksploatacyjne:

  • Klucz oczkowy 9
  • Wężyk gumowy
  • Około 1 litra płynu hamulcowego DOT 4
  • Czyste szmatki
  • Puste naczynie
  • Strzykawka

Kupując płyn hamulcowy warto przemyśleć zakup oryginalnego GM. Jest dostępny w autoryzowanych serwisach i portalach aukcyjnych.

Na początku należy odessać stary płyn hamulcowy ze zbiorniczka. Najlepiej zrobić to za pomocą strzykawki. Operację tą prowadzimy do momentu aż poziom płynu spadnie do oznaczenia MIN. Jeżeli doprowadzimy do całkowitego opróżnienia zbiorniczka to należy przeprowadzić odpowietrzanie całego układu w specjalistycznym warsztacie.

Teraz nalewamy płynu hamulcowego aż do oznaczenia MAX i unosimy samochód. Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej. Oczywiście poradzimy sobie również za pomocą tradycyjnego lewarka z podstawkami. Zaczynamy od prawego tylnego hamulca. Zdejmujemy kapturek odpowietrznika, czyścimy go i zakładamy na niego wężyk gumowy. Jego drugi koniec wkładamy do naczynia z płynem hamulcowym (napełnione do połowy).

W tym momencie będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Zaczyna ona pompować pedałem hamulca do momentu aż stanie się twardy. My odkręcamy wtedy odpowietrznik i czekamy aż pedał się zapadnie. Zakręcamy odpowietrznik i powtarzamy ta czynność do momentu aż nie zacznie wypływać czysty płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. W taki sam sposób postępujemy z pozostałymi zaciskami, w kolejności:

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego

  • Prawy tył
  • Lewy tył
  • Prawy przód
  • Lewy przód

Pamiętajmy o dobrym zakręceniu odpowietrzników. Podczas całego procesu należy kontrolować poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jest to częsty błąd podczas wymiany płynu. Zdarzają się przypadki całkowitego opróżnienia zbiorniczka a co za tym idzie zapowietrzenia układu.

Zużyty płyn gromadzimy do jednego zbiornika, który na koniec oddajemy do punktu utylizacji.

Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku. Jeżeli jest go zbyt mało to uzupełniamy brakującą ilość. Zalecamy kontrolować jego poziom jeszcze przez kilka dni.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA