REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana świec zapłonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wielu kierowców uważa, że tylko silniki Diesla wymagają wymiany świec
Wielu kierowców uważa, że tylko silniki Diesla wymagają wymiany świec

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana świec zapłonowych w silniku benzynowym jest bardzo ważna. W poradniku tym pokażemy jak dokonać wymiany świec zapłonowych w Oplu Omega B.

Przedstawiony opis dotyczy modeli Omega B i Omega B FL (zwany też potocznie Omegą C).  W zależności od posiadanej wersji silnikowej należy kupić odpowiednią ilość świec. Pamiętajmy, żeby nie kierować się nazwą na starych świecach. Najprawdopodobniej były wymieniane kilka lat temu i w ich miejsce pojawiły się takie same, lecz z innymi oznaczeniami.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego

REKLAMA

Najlepszym rozwiązaniem będzie podanie sprzedawcy: numeru nadwozia, roku produkcji, kodu silnika oraz pojemności. Koszt zakupu jednej sztuki to wydatek około 20 złotych. Świece wymieniamy co 4 lata, w silniku 2.0 115KM co 2 lata. Pracę wykonujemy na zimnym, ewentualnie delikatnie ciepłym silniku. W innym przypadku istnieje ryzyko ukręcenia świecy.

Uszkodzone gwinty lub ukręcone świece są możliwe do naprawienia, potrzebna jest jednak ingerencja specjalisty z odpowiednimi narzędziami. Plusem takiego zabiegu jest brak konieczności demontowania głowicy, minusem pozostaje cena. W zależności od miasta, ceny wahają się w granicach 150 – 350 złotych od świecy.

Pracę zaczynamy od silnika, który wymaga wymiany świec co 2 lata, czyli benzynowego 2.0 115KM. Zaczynamy od przewodów wysokiego napięcia. Mają one na sobie specjalne oznaczenie informujące o przyporządkowaniu do odpowiedniego cylindra. Jeśli nie znajdziemy żadnego numeru to warto wprowadzić swoje oznaczenia tak, żeby przy montażu uniknąć pomyłki. Pierwszy cylinder znajduje się od strony paska zębatego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pierwszy krok to zdjęcie końcówek przewodów ze świec. Nie należy ciągnąć za kable tylko za ich końcówki (fajki). Zanim przejdziemy do wykręcenia świec to należy wyczyścić dokładnie ich osłony. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza. Wszelkie zabrudzenia muszą być usunięte, istnieje ryzyko wprowadzenia ich do środka silnika przez otwór po wykręconej świecy.

Odkręcamy je za pomocą klucza nasadowego 16. Prowadzimy go równo z osią świecy, żeby nie uszkodzić ceramicznego izolatora. Tak samo postępujemy z pozostałymi. Przechodzimy do montażu. Nowe świece wkręcamy ręcznie do momentu aż wyczujemy opór. Należy uważać, żeby nie wkręcać świecy ukośnie - uszkodzenie gwintu świecy w głowicy wiąże się z bardzo poważnymi kosztami napraw. Teraz dokręcamy świece kluczem dynamometrycznym, momentem 25Nm. W przypadku braku takiego narzędzia pozostaje nam wkręcanie na wyczucie - świece wkręcamy jednak niezbyt mocno, aby możliwe było ich łatwe odkręcenie.

Do tego potrzebne jest pewne doświadczenie, żeby nie uszkodzić świecy. Mało doświadczonym osobom polecamy zakup klucza dynamometrycznego. Przyda się w wielu pracach przy aucie. Na koniec zakładamy końcówki przewodów na świece zachowując odpowiednią kolejność.

Kolejnym silnikiem jest również 2.0 jednak o mocy 136KM. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż osłony przewodów wysokiego napięcia. Zamocowana jest ona na dwóch śrubach, które znajdują się pomiędzy napisem „Ecotec”. Teraz zdejmujemy końcówki przewodów ze świec. Potrzebny jest do tego specjalny przyrząd. Znajduje się on na jednej z końcówek przewodów.

Czyścimy dokładnie okolice świec za pomocą odkurzacza lub sprężonego powietrza i odkręcamy świece kluczem do świec. Najlepiej jakby był na specjalnej przedłużce. Oczywiście klucz dynamometryczny jest wskazany. Przystępujemy do montażu. Wkręcamy nowe świece ręcznie a następnie dociągamy je kluczem dynamometrycznym momentem 25Nm. Podczas wykonywania tej czynności nie należy przekrzywiać klucza. Zakładamy końcówki przewodów i przykręcamy osłonę przewodów wysokiego napięcia.

Dalej: 2,2 144 KM


Ostatni z silników 4 cylindrowych to jednostka o pojemności 2.2 litra i mocy 144 KM. Na początku należy wymontować moduł zapłonowy. Wyłączamy zapłon, unosimy przednią maskę i odbezpieczamy zabezpieczenie i odpinamy złącze wielostykowe z modułu zapłonowego. Teraz odkręcamy od pokrywy głowicy cylindrów osłonę przewodów wysokiego napięcia. Moduł zamocowany jest na wsporniku za pomocą 4 śrub. Wykręcamy je a następnie odpinamy przewody wysokiego napięcia od modułu zapłonowego. Wykonujemy to ciągnąc za złącza.

Przechodzimy do wymontowania świec. Zasada działania jest taka sama jak w silniku 2.0 o mocy 136KM. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności, również możemy wzorować się na silniku 2.0.

W tej części poradnika przedstawimy wymianę świec w silnikach V6 o pojemności 2.5 i 3.0. Na początku wyjmujemy przewód ze złącza zaworu regulacyjnego biegu jałowego. Sam zawór wyjmujemy bardzo ostrożnie. Wychodzi on razem z gumową prowadnicą. Jest ona podatna na uszkodzenia dlatego należy przy tym uważać. Następnie demontujemy mocowania cięgna przepustnicy od przewodu dolotowego powietrza.

Wyjmujemy klamrę zabezpieczającą i demontujemy cięgno przepustnicy z czopa. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w tempomat to należy dodatkowo zdjąć cięgno tempomatu z czopa. W tym celu musimy podważyć zabezpieczenie. Teraz zdejmujemy końcówki przewodów ze świec. Potrzebne jest do tego specjalne narzędzie, które znajduje się na jednej z końcówek przewodów wysokiego napięcia.

Świece odkręcamy za pomocą specjalnego klucza. Pamiętajmy o przedmuchaniu sprężonym powietrzem powierzchni wokół nich. Przechodzimy do montażu. Na początku dokręcamy świece ręcznie. Następnie za pomocą klucza dynamometrycznego, ustawiając moment 25Nm. Zwracajmy uwagę, żeby prosto prowadzić klucz. Ukośne ustawienie się świecy jest niedopuszczalne.

Teraz zakładamy końcówki na świece i kładziemy przewody wysokiego napięcia na głowicy cylindrów. Mocujemy przyrząd do końcówek świec na jednej z końcówek i przykręcamy mocowanie cięgna przepustnicy do przewodu dolotowego. Instalujemy na czopie cięgno przepustnicy i cięgno tempomatu. Pamiętajmy o zapięciu klamry zabezpieczającej. Na końcu wciskamy zawór regulacyjny biegu jałowego razem z prowadnicą. Podpinamy złącze elektryczne.

Zobacz też: Jak wymienić reflektor w Oplu Omega B?

Pozostały nam ostatnie dwa silniki V6, które były montowane w Omegach. Jest to jednostka 2,6 i 3,2. W obydwu silnikach wymiana przebiega w identyczny sposób. Na początku należy wymontować moduł zapłonowy. Przekręcamy kluczyk w pozycję „0” i wyjmujemy go ze stacyjki. Unosimy przednią maskę i odbezpieczamy zabezpieczenie i odpinamy złącze wielostykowe z modułu zapłonowego.

Teraz odkręcamy od pokrywy głowicy cylindrów osłonę przewodów wysokiego napięcia. Moduł zamocowany jest na wsporniku za pomocą 4 śrub. Wykręcamy je a następnie odpinamy przewody wysokiego napięcia od modułu zapłonowego. Wykonujemy to ciągnąc za złącza. W rzędzie cylindrów od strony pasażera (1-3-5) odłączamy przewody paliwowe. Przy drugim rzędzie cylindrów odłączamy złącze przy przewodzie dolotowym oraz wyjmujemy króciec wlewu oleju.

Demontujemy mocowania przewodów obok modułu zapłonowego i odciągamy na bok przewody. Odpinamy złącze od modułu i wykręcamy dwie śruby mocujące. Wyjmujemy moduł zapłonowy. Teraz możemy przejść do wykręcania świec zapłonowych. Robimy to w taki sam sposób jak w poprzednich silnikach. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Po wymianie świec montujemy moduł zapłonowy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA