REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana świec zapłonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wielu kierowców uważa, że tylko silniki Diesla wymagają wymiany świec
Wielu kierowców uważa, że tylko silniki Diesla wymagają wymiany świec

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana świec zapłonowych w silniku benzynowym jest bardzo ważna. W poradniku tym pokażemy jak dokonać wymiany świec zapłonowych w Oplu Omega B.

Przedstawiony opis dotyczy modeli Omega B i Omega B FL (zwany też potocznie Omegą C).  W zależności od posiadanej wersji silnikowej należy kupić odpowiednią ilość świec. Pamiętajmy, żeby nie kierować się nazwą na starych świecach. Najprawdopodobniej były wymieniane kilka lat temu i w ich miejsce pojawiły się takie same, lecz z innymi oznaczeniami.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego

Najlepszym rozwiązaniem będzie podanie sprzedawcy: numeru nadwozia, roku produkcji, kodu silnika oraz pojemności. Koszt zakupu jednej sztuki to wydatek około 20 złotych. Świece wymieniamy co 4 lata, w silniku 2.0 115KM co 2 lata. Pracę wykonujemy na zimnym, ewentualnie delikatnie ciepłym silniku. W innym przypadku istnieje ryzyko ukręcenia świecy.

Uszkodzone gwinty lub ukręcone świece są możliwe do naprawienia, potrzebna jest jednak ingerencja specjalisty z odpowiednimi narzędziami. Plusem takiego zabiegu jest brak konieczności demontowania głowicy, minusem pozostaje cena. W zależności od miasta, ceny wahają się w granicach 150 – 350 złotych od świecy.

REKLAMA

Pracę zaczynamy od silnika, który wymaga wymiany świec co 2 lata, czyli benzynowego 2.0 115KM. Zaczynamy od przewodów wysokiego napięcia. Mają one na sobie specjalne oznaczenie informujące o przyporządkowaniu do odpowiedniego cylindra. Jeśli nie znajdziemy żadnego numeru to warto wprowadzić swoje oznaczenia tak, żeby przy montażu uniknąć pomyłki. Pierwszy cylinder znajduje się od strony paska zębatego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy krok to zdjęcie końcówek przewodów ze świec. Nie należy ciągnąć za kable tylko za ich końcówki (fajki). Zanim przejdziemy do wykręcenia świec to należy wyczyścić dokładnie ich osłony. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza. Wszelkie zabrudzenia muszą być usunięte, istnieje ryzyko wprowadzenia ich do środka silnika przez otwór po wykręconej świecy.

Odkręcamy je za pomocą klucza nasadowego 16. Prowadzimy go równo z osią świecy, żeby nie uszkodzić ceramicznego izolatora. Tak samo postępujemy z pozostałymi. Przechodzimy do montażu. Nowe świece wkręcamy ręcznie do momentu aż wyczujemy opór. Należy uważać, żeby nie wkręcać świecy ukośnie - uszkodzenie gwintu świecy w głowicy wiąże się z bardzo poważnymi kosztami napraw. Teraz dokręcamy świece kluczem dynamometrycznym, momentem 25Nm. W przypadku braku takiego narzędzia pozostaje nam wkręcanie na wyczucie - świece wkręcamy jednak niezbyt mocno, aby możliwe było ich łatwe odkręcenie.

Do tego potrzebne jest pewne doświadczenie, żeby nie uszkodzić świecy. Mało doświadczonym osobom polecamy zakup klucza dynamometrycznego. Przyda się w wielu pracach przy aucie. Na koniec zakładamy końcówki przewodów na świece zachowując odpowiednią kolejność.

Kolejnym silnikiem jest również 2.0 jednak o mocy 136KM. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż osłony przewodów wysokiego napięcia. Zamocowana jest ona na dwóch śrubach, które znajdują się pomiędzy napisem „Ecotec”. Teraz zdejmujemy końcówki przewodów ze świec. Potrzebny jest do tego specjalny przyrząd. Znajduje się on na jednej z końcówek przewodów.

Czyścimy dokładnie okolice świec za pomocą odkurzacza lub sprężonego powietrza i odkręcamy świece kluczem do świec. Najlepiej jakby był na specjalnej przedłużce. Oczywiście klucz dynamometryczny jest wskazany. Przystępujemy do montażu. Wkręcamy nowe świece ręcznie a następnie dociągamy je kluczem dynamometrycznym momentem 25Nm. Podczas wykonywania tej czynności nie należy przekrzywiać klucza. Zakładamy końcówki przewodów i przykręcamy osłonę przewodów wysokiego napięcia.

Dalej: 2,2 144 KM


Ostatni z silników 4 cylindrowych to jednostka o pojemności 2.2 litra i mocy 144 KM. Na początku należy wymontować moduł zapłonowy. Wyłączamy zapłon, unosimy przednią maskę i odbezpieczamy zabezpieczenie i odpinamy złącze wielostykowe z modułu zapłonowego. Teraz odkręcamy od pokrywy głowicy cylindrów osłonę przewodów wysokiego napięcia. Moduł zamocowany jest na wsporniku za pomocą 4 śrub. Wykręcamy je a następnie odpinamy przewody wysokiego napięcia od modułu zapłonowego. Wykonujemy to ciągnąc za złącza.

Przechodzimy do wymontowania świec. Zasada działania jest taka sama jak w silniku 2.0 o mocy 136KM. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności, również możemy wzorować się na silniku 2.0.

W tej części poradnika przedstawimy wymianę świec w silnikach V6 o pojemności 2.5 i 3.0. Na początku wyjmujemy przewód ze złącza zaworu regulacyjnego biegu jałowego. Sam zawór wyjmujemy bardzo ostrożnie. Wychodzi on razem z gumową prowadnicą. Jest ona podatna na uszkodzenia dlatego należy przy tym uważać. Następnie demontujemy mocowania cięgna przepustnicy od przewodu dolotowego powietrza.

Wyjmujemy klamrę zabezpieczającą i demontujemy cięgno przepustnicy z czopa. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w tempomat to należy dodatkowo zdjąć cięgno tempomatu z czopa. W tym celu musimy podważyć zabezpieczenie. Teraz zdejmujemy końcówki przewodów ze świec. Potrzebne jest do tego specjalne narzędzie, które znajduje się na jednej z końcówek przewodów wysokiego napięcia.

Świece odkręcamy za pomocą specjalnego klucza. Pamiętajmy o przedmuchaniu sprężonym powietrzem powierzchni wokół nich. Przechodzimy do montażu. Na początku dokręcamy świece ręcznie. Następnie za pomocą klucza dynamometrycznego, ustawiając moment 25Nm. Zwracajmy uwagę, żeby prosto prowadzić klucz. Ukośne ustawienie się świecy jest niedopuszczalne.

Teraz zakładamy końcówki na świece i kładziemy przewody wysokiego napięcia na głowicy cylindrów. Mocujemy przyrząd do końcówek świec na jednej z końcówek i przykręcamy mocowanie cięgna przepustnicy do przewodu dolotowego. Instalujemy na czopie cięgno przepustnicy i cięgno tempomatu. Pamiętajmy o zapięciu klamry zabezpieczającej. Na końcu wciskamy zawór regulacyjny biegu jałowego razem z prowadnicą. Podpinamy złącze elektryczne.

Zobacz też: Jak wymienić reflektor w Oplu Omega B?

Pozostały nam ostatnie dwa silniki V6, które były montowane w Omegach. Jest to jednostka 2,6 i 3,2. W obydwu silnikach wymiana przebiega w identyczny sposób. Na początku należy wymontować moduł zapłonowy. Przekręcamy kluczyk w pozycję „0” i wyjmujemy go ze stacyjki. Unosimy przednią maskę i odbezpieczamy zabezpieczenie i odpinamy złącze wielostykowe z modułu zapłonowego.

Teraz odkręcamy od pokrywy głowicy cylindrów osłonę przewodów wysokiego napięcia. Moduł zamocowany jest na wsporniku za pomocą 4 śrub. Wykręcamy je a następnie odpinamy przewody wysokiego napięcia od modułu zapłonowego. Wykonujemy to ciągnąc za złącza. W rzędzie cylindrów od strony pasażera (1-3-5) odłączamy przewody paliwowe. Przy drugim rzędzie cylindrów odłączamy złącze przy przewodzie dolotowym oraz wyjmujemy króciec wlewu oleju.

Demontujemy mocowania przewodów obok modułu zapłonowego i odciągamy na bok przewody. Odpinamy złącze od modułu i wykręcamy dwie śruby mocujące. Wyjmujemy moduł zapłonowy. Teraz możemy przejść do wykręcania świec zapłonowych. Robimy to w taki sam sposób jak w poprzednich silnikach. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Po wymianie świec montujemy moduł zapłonowy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA