REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana świec zapłonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wielu kierowców uważa, że tylko silniki Diesla wymagają wymiany świec
Wielu kierowców uważa, że tylko silniki Diesla wymagają wymiany świec

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana świec zapłonowych w silniku benzynowym jest bardzo ważna. W poradniku tym pokażemy jak dokonać wymiany świec zapłonowych w Oplu Omega B.

Przedstawiony opis dotyczy modeli Omega B i Omega B FL (zwany też potocznie Omegą C).  W zależności od posiadanej wersji silnikowej należy kupić odpowiednią ilość świec. Pamiętajmy, żeby nie kierować się nazwą na starych świecach. Najprawdopodobniej były wymieniane kilka lat temu i w ich miejsce pojawiły się takie same, lecz z innymi oznaczeniami.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego

REKLAMA

Najlepszym rozwiązaniem będzie podanie sprzedawcy: numeru nadwozia, roku produkcji, kodu silnika oraz pojemności. Koszt zakupu jednej sztuki to wydatek około 20 złotych. Świece wymieniamy co 4 lata, w silniku 2.0 115KM co 2 lata. Pracę wykonujemy na zimnym, ewentualnie delikatnie ciepłym silniku. W innym przypadku istnieje ryzyko ukręcenia świecy.

Uszkodzone gwinty lub ukręcone świece są możliwe do naprawienia, potrzebna jest jednak ingerencja specjalisty z odpowiednimi narzędziami. Plusem takiego zabiegu jest brak konieczności demontowania głowicy, minusem pozostaje cena. W zależności od miasta, ceny wahają się w granicach 150 – 350 złotych od świecy.

Pracę zaczynamy od silnika, który wymaga wymiany świec co 2 lata, czyli benzynowego 2.0 115KM. Zaczynamy od przewodów wysokiego napięcia. Mają one na sobie specjalne oznaczenie informujące o przyporządkowaniu do odpowiedniego cylindra. Jeśli nie znajdziemy żadnego numeru to warto wprowadzić swoje oznaczenia tak, żeby przy montażu uniknąć pomyłki. Pierwszy cylinder znajduje się od strony paska zębatego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pierwszy krok to zdjęcie końcówek przewodów ze świec. Nie należy ciągnąć za kable tylko za ich końcówki (fajki). Zanim przejdziemy do wykręcenia świec to należy wyczyścić dokładnie ich osłony. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza. Wszelkie zabrudzenia muszą być usunięte, istnieje ryzyko wprowadzenia ich do środka silnika przez otwór po wykręconej świecy.

Odkręcamy je za pomocą klucza nasadowego 16. Prowadzimy go równo z osią świecy, żeby nie uszkodzić ceramicznego izolatora. Tak samo postępujemy z pozostałymi. Przechodzimy do montażu. Nowe świece wkręcamy ręcznie do momentu aż wyczujemy opór. Należy uważać, żeby nie wkręcać świecy ukośnie - uszkodzenie gwintu świecy w głowicy wiąże się z bardzo poważnymi kosztami napraw. Teraz dokręcamy świece kluczem dynamometrycznym, momentem 25Nm. W przypadku braku takiego narzędzia pozostaje nam wkręcanie na wyczucie - świece wkręcamy jednak niezbyt mocno, aby możliwe było ich łatwe odkręcenie.

Do tego potrzebne jest pewne doświadczenie, żeby nie uszkodzić świecy. Mało doświadczonym osobom polecamy zakup klucza dynamometrycznego. Przyda się w wielu pracach przy aucie. Na koniec zakładamy końcówki przewodów na świece zachowując odpowiednią kolejność.

Kolejnym silnikiem jest również 2.0 jednak o mocy 136KM. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż osłony przewodów wysokiego napięcia. Zamocowana jest ona na dwóch śrubach, które znajdują się pomiędzy napisem „Ecotec”. Teraz zdejmujemy końcówki przewodów ze świec. Potrzebny jest do tego specjalny przyrząd. Znajduje się on na jednej z końcówek przewodów.

Czyścimy dokładnie okolice świec za pomocą odkurzacza lub sprężonego powietrza i odkręcamy świece kluczem do świec. Najlepiej jakby był na specjalnej przedłużce. Oczywiście klucz dynamometryczny jest wskazany. Przystępujemy do montażu. Wkręcamy nowe świece ręcznie a następnie dociągamy je kluczem dynamometrycznym momentem 25Nm. Podczas wykonywania tej czynności nie należy przekrzywiać klucza. Zakładamy końcówki przewodów i przykręcamy osłonę przewodów wysokiego napięcia.

Dalej: 2,2 144 KM


Ostatni z silników 4 cylindrowych to jednostka o pojemności 2.2 litra i mocy 144 KM. Na początku należy wymontować moduł zapłonowy. Wyłączamy zapłon, unosimy przednią maskę i odbezpieczamy zabezpieczenie i odpinamy złącze wielostykowe z modułu zapłonowego. Teraz odkręcamy od pokrywy głowicy cylindrów osłonę przewodów wysokiego napięcia. Moduł zamocowany jest na wsporniku za pomocą 4 śrub. Wykręcamy je a następnie odpinamy przewody wysokiego napięcia od modułu zapłonowego. Wykonujemy to ciągnąc za złącza.

Przechodzimy do wymontowania świec. Zasada działania jest taka sama jak w silniku 2.0 o mocy 136KM. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności, również możemy wzorować się na silniku 2.0.

W tej części poradnika przedstawimy wymianę świec w silnikach V6 o pojemności 2.5 i 3.0. Na początku wyjmujemy przewód ze złącza zaworu regulacyjnego biegu jałowego. Sam zawór wyjmujemy bardzo ostrożnie. Wychodzi on razem z gumową prowadnicą. Jest ona podatna na uszkodzenia dlatego należy przy tym uważać. Następnie demontujemy mocowania cięgna przepustnicy od przewodu dolotowego powietrza.

Wyjmujemy klamrę zabezpieczającą i demontujemy cięgno przepustnicy z czopa. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w tempomat to należy dodatkowo zdjąć cięgno tempomatu z czopa. W tym celu musimy podważyć zabezpieczenie. Teraz zdejmujemy końcówki przewodów ze świec. Potrzebne jest do tego specjalne narzędzie, które znajduje się na jednej z końcówek przewodów wysokiego napięcia.

Świece odkręcamy za pomocą specjalnego klucza. Pamiętajmy o przedmuchaniu sprężonym powietrzem powierzchni wokół nich. Przechodzimy do montażu. Na początku dokręcamy świece ręcznie. Następnie za pomocą klucza dynamometrycznego, ustawiając moment 25Nm. Zwracajmy uwagę, żeby prosto prowadzić klucz. Ukośne ustawienie się świecy jest niedopuszczalne.

Teraz zakładamy końcówki na świece i kładziemy przewody wysokiego napięcia na głowicy cylindrów. Mocujemy przyrząd do końcówek świec na jednej z końcówek i przykręcamy mocowanie cięgna przepustnicy do przewodu dolotowego. Instalujemy na czopie cięgno przepustnicy i cięgno tempomatu. Pamiętajmy o zapięciu klamry zabezpieczającej. Na końcu wciskamy zawór regulacyjny biegu jałowego razem z prowadnicą. Podpinamy złącze elektryczne.

Zobacz też: Jak wymienić reflektor w Oplu Omega B?

Pozostały nam ostatnie dwa silniki V6, które były montowane w Omegach. Jest to jednostka 2,6 i 3,2. W obydwu silnikach wymiana przebiega w identyczny sposób. Na początku należy wymontować moduł zapłonowy. Przekręcamy kluczyk w pozycję „0” i wyjmujemy go ze stacyjki. Unosimy przednią maskę i odbezpieczamy zabezpieczenie i odpinamy złącze wielostykowe z modułu zapłonowego.

Teraz odkręcamy od pokrywy głowicy cylindrów osłonę przewodów wysokiego napięcia. Moduł zamocowany jest na wsporniku za pomocą 4 śrub. Wykręcamy je a następnie odpinamy przewody wysokiego napięcia od modułu zapłonowego. Wykonujemy to ciągnąc za złącza. W rzędzie cylindrów od strony pasażera (1-3-5) odłączamy przewody paliwowe. Przy drugim rzędzie cylindrów odłączamy złącze przy przewodzie dolotowym oraz wyjmujemy króciec wlewu oleju.

Demontujemy mocowania przewodów obok modułu zapłonowego i odciągamy na bok przewody. Odpinamy złącze od modułu i wykręcamy dwie śruby mocujące. Wyjmujemy moduł zapłonowy. Teraz możemy przejść do wykręcania świec zapłonowych. Robimy to w taki sam sposób jak w poprzednich silnikach. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Po wymianie świec montujemy moduł zapłonowy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA