REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu fot. Opel
Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu fot. Opel

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiednie chłodzenie silnika zapewnia mu optymalne warunki pracy. W poradniku tym pokażemy jak dokonać przeglądu układu chłodzenia oraz wymiany płynu chłodniczego.

Naszą pracę zaczniemy od układu kontroli całego układu chłodzenia. Będzie ona polegać na wzrokowym sprawdzeniu szczelności. Sprawdzimy dokładnie stan poszczególnych elementów i mając pewność, że nie ma żadnych usterek podejmiemy się wymiany płynu chłodzącego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak wymienić reflektor w Oplu Omega B?

Płyn hamulcowy wymieniamy co 4 lata. Jeśli chodzi o przegląd układu chłodzenia to zalecamy wykonać go co 20 000 kilometrów lub co roku, razem z wymiana oleju.

Pierwszy krok to sprawdzenie szczelności całego układu. Kontrolujemy przewody elastyczne prowadzące do chłodnicy, silnika. 

REKLAMA

Stan poszczególnych przewodów można ocenić poprzez ściskanie ich. Stwardniałe lub sparciałe przewody kwalifikują się do natychmiastowej wymiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Sprawdzamy również czy końcówki przewodów są prawidłowo osadzone na króćcach. Oczywiście nie zapominamy o kontroli opasek zaciskowych. Muszą być dobrze zaciśnięte, jeżeli stan którejś z nich wzbudza wątpliwości, należy wymienić ją na nową, zazwyczaj śrubową.

Kolejny krok to kontrola płynu chłodniczego.. Poziom płynu powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN i MAX. Polecamy sprawdzać poziom cieczy na zimnym silniku. Wówczas cały układ jest praktycznie pozbawiony ciśnienia. Pamiętajmy, że przy gorącym silniku poziom cieczy jest zawsze wyższy.

Chcąc uzupełnić zbiorniczek musimy odkręcić korek. Jeżeli robimy to przy rozgrzanym silniku, najlepiej owinąć go szmatką. Zbyt szybkie odkręcenie spowoduje wylanie cieczy ze zbiorniczka, konsekwencją tego mogą być poparzenia. Nie należy przekraczać poziomu MAX. Jeżeli w układzie będzie zbyt duża ilość płynu zostanie on upuszczony poprzez korek spustowy.

Niewielkie ubytki można uzupełniać przy zimnym i ciepłym silniku. Wlewanie zbyt dużej ilości cieczy na rozgrzany silnik może doprowadzić do jego uszkodzenia. Po takim zabiegu zalecamy sprawdzenie poziomu płynu za kilka dni. Jeżeli znowu zauważymy ubytek to najprawdopodobniej gdzieś jest wyciek lub mamy uszkodzony silnik.

Przechodzimy do wymiany płynu chłodzącego. W silniku benzynowym operacja ta nie jest konieczna. W przypadku tej jednostki wymiana wymagana jest wówczas kiedy prowadziliśmy naprawę chłodnicy lub jej wymianę. Nie ma konieczności wykonywania regularnej wymiany. W przypadki silnika Diesla sytuacja jest zupełnie odmienna. Tutaj producent zaleca wymianę co 4 lata.

Do uzupełniania układu zalecamy stosować oryginalny płyn Opla. Wbrew pozorom jest on bardzo dobry i w zasadzie nie jest wymagany jakikolwiek lepszy. Można go kupić w autoryzowanym serwisie lub serwisach aukcyjnych.

Wymianę zaczynamy od odkręcenia dolnej osłony silnika. Najlepiej będzie jak cały samochód podniesiemy do góry.

Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z kanału. W przypadku tradycyjnego lewarka wraz z kobyłkami należy zachować szczególną ostrożność. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli silnik jest rozgrzany to zalecamy wykonywać tą operację poprzez szmatkę gdyż istnieje ryzyko poparzenia. Następnie podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i odkręcamy korek spustowy.

Zobacz też: Jak wymienić podporę wału w Oplu Omega MV6?

Stojąc przodem do auta to zawór znajduje się z przodu po prawej stronie ponad belką przedniej osi. Czekamy aż spłynie cała ciecz i zakręcamy korek spustowy. Układ napełniamy jednym typem płynu. Uzupełniamy zbiorniczek aż do napisu MAX i przystępujemy do odpowietrzania układu. Uruchamiamy silnik i czekamy aż otworzy się termostat. Możemy to sprawdzić dotykając dolny przewód cieczy chłodzącej. Powinien być ciepły.

Kontrolujemy czy nie ma żadnych wycieków i czekamy aż silnik trochę ostygnie. Sprawdzamy ponownie poziom płynu chłodniczego i uzupełniamy ewentualne braki. Zalecamy kontrolować poziom jeszcze przez kilka dni. Jeśli zdemontowaliśmy wcześniej osłonę silnika to mocujemy ją ponownie na swoje miejsce i opuszczamy samochód. Układ chłodzenia odpowietrza się samoczynnie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA