REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu fot. Opel
Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu fot. Opel

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiednie chłodzenie silnika zapewnia mu optymalne warunki pracy. W poradniku tym pokażemy jak dokonać przeglądu układu chłodzenia oraz wymiany płynu chłodniczego.

Naszą pracę zaczniemy od układu kontroli całego układu chłodzenia. Będzie ona polegać na wzrokowym sprawdzeniu szczelności. Sprawdzimy dokładnie stan poszczególnych elementów i mając pewność, że nie ma żadnych usterek podejmiemy się wymiany płynu chłodzącego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak wymienić reflektor w Oplu Omega B?

Płyn hamulcowy wymieniamy co 4 lata. Jeśli chodzi o przegląd układu chłodzenia to zalecamy wykonać go co 20 000 kilometrów lub co roku, razem z wymiana oleju.

Pierwszy krok to sprawdzenie szczelności całego układu. Kontrolujemy przewody elastyczne prowadzące do chłodnicy, silnika. 

REKLAMA

Stan poszczególnych przewodów można ocenić poprzez ściskanie ich. Stwardniałe lub sparciałe przewody kwalifikują się do natychmiastowej wymiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Sprawdzamy również czy końcówki przewodów są prawidłowo osadzone na króćcach. Oczywiście nie zapominamy o kontroli opasek zaciskowych. Muszą być dobrze zaciśnięte, jeżeli stan którejś z nich wzbudza wątpliwości, należy wymienić ją na nową, zazwyczaj śrubową.

Kolejny krok to kontrola płynu chłodniczego.. Poziom płynu powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN i MAX. Polecamy sprawdzać poziom cieczy na zimnym silniku. Wówczas cały układ jest praktycznie pozbawiony ciśnienia. Pamiętajmy, że przy gorącym silniku poziom cieczy jest zawsze wyższy.

Chcąc uzupełnić zbiorniczek musimy odkręcić korek. Jeżeli robimy to przy rozgrzanym silniku, najlepiej owinąć go szmatką. Zbyt szybkie odkręcenie spowoduje wylanie cieczy ze zbiorniczka, konsekwencją tego mogą być poparzenia. Nie należy przekraczać poziomu MAX. Jeżeli w układzie będzie zbyt duża ilość płynu zostanie on upuszczony poprzez korek spustowy.

Niewielkie ubytki można uzupełniać przy zimnym i ciepłym silniku. Wlewanie zbyt dużej ilości cieczy na rozgrzany silnik może doprowadzić do jego uszkodzenia. Po takim zabiegu zalecamy sprawdzenie poziomu płynu za kilka dni. Jeżeli znowu zauważymy ubytek to najprawdopodobniej gdzieś jest wyciek lub mamy uszkodzony silnik.

Przechodzimy do wymiany płynu chłodzącego. W silniku benzynowym operacja ta nie jest konieczna. W przypadku tej jednostki wymiana wymagana jest wówczas kiedy prowadziliśmy naprawę chłodnicy lub jej wymianę. Nie ma konieczności wykonywania regularnej wymiany. W przypadki silnika Diesla sytuacja jest zupełnie odmienna. Tutaj producent zaleca wymianę co 4 lata.

Do uzupełniania układu zalecamy stosować oryginalny płyn Opla. Wbrew pozorom jest on bardzo dobry i w zasadzie nie jest wymagany jakikolwiek lepszy. Można go kupić w autoryzowanym serwisie lub serwisach aukcyjnych.

Wymianę zaczynamy od odkręcenia dolnej osłony silnika. Najlepiej będzie jak cały samochód podniesiemy do góry.

Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z kanału. W przypadku tradycyjnego lewarka wraz z kobyłkami należy zachować szczególną ostrożność. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli silnik jest rozgrzany to zalecamy wykonywać tą operację poprzez szmatkę gdyż istnieje ryzyko poparzenia. Następnie podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i odkręcamy korek spustowy.

Zobacz też: Jak wymienić podporę wału w Oplu Omega MV6?

Stojąc przodem do auta to zawór znajduje się z przodu po prawej stronie ponad belką przedniej osi. Czekamy aż spłynie cała ciecz i zakręcamy korek spustowy. Układ napełniamy jednym typem płynu. Uzupełniamy zbiorniczek aż do napisu MAX i przystępujemy do odpowietrzania układu. Uruchamiamy silnik i czekamy aż otworzy się termostat. Możemy to sprawdzić dotykając dolny przewód cieczy chłodzącej. Powinien być ciepły.

Kontrolujemy czy nie ma żadnych wycieków i czekamy aż silnik trochę ostygnie. Sprawdzamy ponownie poziom płynu chłodniczego i uzupełniamy ewentualne braki. Zalecamy kontrolować poziom jeszcze przez kilka dni. Jeśli zdemontowaliśmy wcześniej osłonę silnika to mocujemy ją ponownie na swoje miejsce i opuszczamy samochód. Układ chłodzenia odpowietrza się samoczynnie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA