REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana oleju silnikowego
Opel Omega B/B FL wymiana oleju silnikowego

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju pozwala na utrzymanie silnika w bardzo dobrym stanie. W poradniku tym pokażemy jak dokonać wymiany oleju w Oplu Omega B oraz B FL (zwana też Omegą C)

Wymianę oleju jak i innych płynów eksploatacyjnych zalecamy wykonać co roku o tej samej porze. Jeśli wykonujemy duże przebiegi to należy wymieniać olej co 20 000 kilometrów. Zakup filtra oleju to wydatek około 20 złotych. Pamiętajmy, żeby wybrać olej tego samego gatunku i najlepiej producenta. Zbyt częste zmiany oleju mogą być niebezpieczne dla silnika naszej Omegi.

REKLAMA

Zanim przejdziemy do wymiany należy zebrać wszystkie potrzebne narzędzia i materiały eksploatacyjne.

  • Olej
  • Filtr oleju
  • Podnośnik
  • Klucz do filtrów
  • Puste naczynie
  • Czyste szmatki
  • Klucz nasadowy

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

REKLAMA

Po zebraniu wszystkich potrzebnych rzeczy przechodzimy do przygotowania samochodu do wymiany oleju. Udajemy się na jazdę próbną i kontynuujemy ją do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą. Wracamy i przystępujemy do wymiany. W silnikach benzynowych V6 wyprodukowanych od września 1998 roku oraz w jednostce wysokoprężnej odkręcamy pokrywę filtru oleju. Wykonujemy to za pomocą klucza nasadowego.

Wykręcenie filtra powoduje otwarcie zaworu, który powoduje, że olej zaczyna spływać do miski olejowej. Teraz możemy swobodnie unieść samochód. Do tego będzie nam potrzebna platforma warsztatowa, lewarek z podstawkami lub kanał. Najważniejsze, żeby samochód był w pozycji poziomej. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w osłonę silnika to należy ją wykręcić. Silnik Diesla 2.5 ma specjalną mniejsza pokrywę, którą wykręcamy przed wymiana oleju. Nie ma potrzeby demontażu dużej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odkręcamy korek spustowy na misce olejowej i czekamy aż spłynie cały olej. Warto przyjrzeć się jak wygląda spuszczony olej. Jeżeli widzimy w nim kawałki metalu to znak, że nasz silnik może mieć usterkę lub wykazuje nadmierne zużycie któregoś z elementów. Teraz wkręcamy nowy korek spustowy używając do tego nowej podkładki miedzianej. Przystępujemy do wymiany filtru oleju.

REKLAMA

W silniku benzynowym 2.0, 2.2 oraz V6 wyprodukowanych do sierpnia 1998 roku filtr odkręcamy za pomocą klucza taśmowego. W przypadku jego braku można skorzystać z innej skutecznej metody. Wbijamy ostry śrubokręt w boczną ściankę filtru. Doprowadzi to do jej przebicia. Obracamy śrubokrętem w celu wykręcenia filtru. Warto podłożyć pod niego naczynie, ponieważ wypłynie trochę oleju.

Po wykręceniu czyścimy dokładnie kołnierz filtru i zdejmujemy uszczelkę. Nową smarujemy cienką warstwą oleju i dokręcamy filtr. Najlepiej zrobić to ręcznie do momentu aż nie dotknie gumowej uszczelki. Potem dokręcamy go jeszcze o pół obrotu.

W silniku V6 wyprodukowanym po sierpniu 1998 roku wymiana wygląda inaczej. Można nawet twierdzić, że jest łatwiejsza. Demontujemy pokrywę filtru razem z wkładem. Tak jak zostało to zaznaczone na początku poradnika, pokrywa została odkręcona przed spuszczeniem oleju z silnika. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Przykręcamy pokrywę oleju razem z nowym filtrem i jego uszczelką.

Przechodzimy do silników Diesla. Na początku zaprezentujemy jednostkę 2.0 i 2.2. Podobnie jak to miało miejsce w silniku V6, zdejmujemy pokrywę filtru oleju razem z wkładem. Została ona odkręcona przed spuszczeniem oleju z silnika. Pokrywę przykręcamy razem z nowym filtrem i uszczelką. Na końcu pozostaje nam silnik 2.5. Tutaj proces wymiany uzależniony jest od wersji wyposażenia. Od tego zależy ile dodatkowych elementów należy zdemontować by dostać się do filtru oleju.

Kiedy zapewnimy sobie odpowiedni dostęp to odkręcamy śrubę środkową z pokrywy filtru oleju. Następnie wyjmujemy pokrywę filtru razem ze śrubą. W tym momencie demontujemy stary filtr. Najprawdopodobniej dojdzie do małego wycieku oleju, należy natychmiast wytrzeć wypływający olej. Przed zamontowaniem nowego filtru czyścimy dokładnie obudowę filtru. Na pokrywę i śrubę osadzamy nowe pierścienie uszczelniające. Przykręcamy śrubę mocującą a na końcu dociągamy ją za pomocą klucza.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana filtru paliwa w silniku benzynowym

Kiedy mamy spuszczony stary olej oraz zamontowaną nowy filtr możemy przystąpić do zalania silnika świeżym olejem. Robimy to poprzez otwór w pokrywie głowicy cylindrów. Nie zalecamy wlewać od razu całego oleju. Najlepiej zalać około połowy nominalnej objętości. Uruchamiamy silnik i dajemy mu popracować kilka minut. Sprawdzamy czy nie ma ewentualnych wycieków i opuszczamy samochód.

Sprawdzamy poziom oleju i dolewamy brakująca ilość. Pamiętajmy, żeby nie przelać nominalnej ilości. Zbyt duża ilość oleju silnikowego nie jest zdrowa dla silnika. Warto skontrolować poziom jak silnik całkowicie się nagrzeje. Zalecamy sprawdzać stan oleju co 1000 kilometrów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA