REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana oleju silnikowego
Opel Omega B/B FL wymiana oleju silnikowego

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju pozwala na utrzymanie silnika w bardzo dobrym stanie. W poradniku tym pokażemy jak dokonać wymiany oleju w Oplu Omega B oraz B FL (zwana też Omegą C)

Wymianę oleju jak i innych płynów eksploatacyjnych zalecamy wykonać co roku o tej samej porze. Jeśli wykonujemy duże przebiegi to należy wymieniać olej co 20 000 kilometrów. Zakup filtra oleju to wydatek około 20 złotych. Pamiętajmy, żeby wybrać olej tego samego gatunku i najlepiej producenta. Zbyt częste zmiany oleju mogą być niebezpieczne dla silnika naszej Omegi.

REKLAMA

Zanim przejdziemy do wymiany należy zebrać wszystkie potrzebne narzędzia i materiały eksploatacyjne.

  • Olej
  • Filtr oleju
  • Podnośnik
  • Klucz do filtrów
  • Puste naczynie
  • Czyste szmatki
  • Klucz nasadowy

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

REKLAMA

Po zebraniu wszystkich potrzebnych rzeczy przechodzimy do przygotowania samochodu do wymiany oleju. Udajemy się na jazdę próbną i kontynuujemy ją do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą. Wracamy i przystępujemy do wymiany. W silnikach benzynowych V6 wyprodukowanych od września 1998 roku oraz w jednostce wysokoprężnej odkręcamy pokrywę filtru oleju. Wykonujemy to za pomocą klucza nasadowego.

Wykręcenie filtra powoduje otwarcie zaworu, który powoduje, że olej zaczyna spływać do miski olejowej. Teraz możemy swobodnie unieść samochód. Do tego będzie nam potrzebna platforma warsztatowa, lewarek z podstawkami lub kanał. Najważniejsze, żeby samochód był w pozycji poziomej. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w osłonę silnika to należy ją wykręcić. Silnik Diesla 2.5 ma specjalną mniejsza pokrywę, którą wykręcamy przed wymiana oleju. Nie ma potrzeby demontażu dużej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odkręcamy korek spustowy na misce olejowej i czekamy aż spłynie cały olej. Warto przyjrzeć się jak wygląda spuszczony olej. Jeżeli widzimy w nim kawałki metalu to znak, że nasz silnik może mieć usterkę lub wykazuje nadmierne zużycie któregoś z elementów. Teraz wkręcamy nowy korek spustowy używając do tego nowej podkładki miedzianej. Przystępujemy do wymiany filtru oleju.

REKLAMA

W silniku benzynowym 2.0, 2.2 oraz V6 wyprodukowanych do sierpnia 1998 roku filtr odkręcamy za pomocą klucza taśmowego. W przypadku jego braku można skorzystać z innej skutecznej metody. Wbijamy ostry śrubokręt w boczną ściankę filtru. Doprowadzi to do jej przebicia. Obracamy śrubokrętem w celu wykręcenia filtru. Warto podłożyć pod niego naczynie, ponieważ wypłynie trochę oleju.

Po wykręceniu czyścimy dokładnie kołnierz filtru i zdejmujemy uszczelkę. Nową smarujemy cienką warstwą oleju i dokręcamy filtr. Najlepiej zrobić to ręcznie do momentu aż nie dotknie gumowej uszczelki. Potem dokręcamy go jeszcze o pół obrotu.

W silniku V6 wyprodukowanym po sierpniu 1998 roku wymiana wygląda inaczej. Można nawet twierdzić, że jest łatwiejsza. Demontujemy pokrywę filtru razem z wkładem. Tak jak zostało to zaznaczone na początku poradnika, pokrywa została odkręcona przed spuszczeniem oleju z silnika. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Przykręcamy pokrywę oleju razem z nowym filtrem i jego uszczelką.

Przechodzimy do silników Diesla. Na początku zaprezentujemy jednostkę 2.0 i 2.2. Podobnie jak to miało miejsce w silniku V6, zdejmujemy pokrywę filtru oleju razem z wkładem. Została ona odkręcona przed spuszczeniem oleju z silnika. Pokrywę przykręcamy razem z nowym filtrem i uszczelką. Na końcu pozostaje nam silnik 2.5. Tutaj proces wymiany uzależniony jest od wersji wyposażenia. Od tego zależy ile dodatkowych elementów należy zdemontować by dostać się do filtru oleju.

Kiedy zapewnimy sobie odpowiedni dostęp to odkręcamy śrubę środkową z pokrywy filtru oleju. Następnie wyjmujemy pokrywę filtru razem ze śrubą. W tym momencie demontujemy stary filtr. Najprawdopodobniej dojdzie do małego wycieku oleju, należy natychmiast wytrzeć wypływający olej. Przed zamontowaniem nowego filtru czyścimy dokładnie obudowę filtru. Na pokrywę i śrubę osadzamy nowe pierścienie uszczelniające. Przykręcamy śrubę mocującą a na końcu dociągamy ją za pomocą klucza.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana filtru paliwa w silniku benzynowym

Kiedy mamy spuszczony stary olej oraz zamontowaną nowy filtr możemy przystąpić do zalania silnika świeżym olejem. Robimy to poprzez otwór w pokrywie głowicy cylindrów. Nie zalecamy wlewać od razu całego oleju. Najlepiej zalać około połowy nominalnej objętości. Uruchamiamy silnik i dajemy mu popracować kilka minut. Sprawdzamy czy nie ma ewentualnych wycieków i opuszczamy samochód.

Sprawdzamy poziom oleju i dolewamy brakująca ilość. Pamiętajmy, żeby nie przelać nominalnej ilości. Zbyt duża ilość oleju silnikowego nie jest zdrowa dla silnika. Warto skontrolować poziom jak silnik całkowicie się nagrzeje. Zalecamy sprawdzać stan oleju co 1000 kilometrów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA