REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana oleju silnikowego
Opel Omega B/B FL wymiana oleju silnikowego

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju pozwala na utrzymanie silnika w bardzo dobrym stanie. W poradniku tym pokażemy jak dokonać wymiany oleju w Oplu Omega B oraz B FL (zwana też Omegą C)

Wymianę oleju jak i innych płynów eksploatacyjnych zalecamy wykonać co roku o tej samej porze. Jeśli wykonujemy duże przebiegi to należy wymieniać olej co 20 000 kilometrów. Zakup filtra oleju to wydatek około 20 złotych. Pamiętajmy, żeby wybrać olej tego samego gatunku i najlepiej producenta. Zbyt częste zmiany oleju mogą być niebezpieczne dla silnika naszej Omegi.

REKLAMA

REKLAMA

Zanim przejdziemy do wymiany należy zebrać wszystkie potrzebne narzędzia i materiały eksploatacyjne.

  • Olej
  • Filtr oleju
  • Podnośnik
  • Klucz do filtrów
  • Puste naczynie
  • Czyste szmatki
  • Klucz nasadowy

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Po zebraniu wszystkich potrzebnych rzeczy przechodzimy do przygotowania samochodu do wymiany oleju. Udajemy się na jazdę próbną i kontynuujemy ją do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą. Wracamy i przystępujemy do wymiany. W silnikach benzynowych V6 wyprodukowanych od września 1998 roku oraz w jednostce wysokoprężnej odkręcamy pokrywę filtru oleju. Wykonujemy to za pomocą klucza nasadowego.

REKLAMA

Wykręcenie filtra powoduje otwarcie zaworu, który powoduje, że olej zaczyna spływać do miski olejowej. Teraz możemy swobodnie unieść samochód. Do tego będzie nam potrzebna platforma warsztatowa, lewarek z podstawkami lub kanał. Najważniejsze, żeby samochód był w pozycji poziomej. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w osłonę silnika to należy ją wykręcić. Silnik Diesla 2.5 ma specjalną mniejsza pokrywę, którą wykręcamy przed wymiana oleju. Nie ma potrzeby demontażu dużej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odkręcamy korek spustowy na misce olejowej i czekamy aż spłynie cały olej. Warto przyjrzeć się jak wygląda spuszczony olej. Jeżeli widzimy w nim kawałki metalu to znak, że nasz silnik może mieć usterkę lub wykazuje nadmierne zużycie któregoś z elementów. Teraz wkręcamy nowy korek spustowy używając do tego nowej podkładki miedzianej. Przystępujemy do wymiany filtru oleju.

W silniku benzynowym 2.0, 2.2 oraz V6 wyprodukowanych do sierpnia 1998 roku filtr odkręcamy za pomocą klucza taśmowego. W przypadku jego braku można skorzystać z innej skutecznej metody. Wbijamy ostry śrubokręt w boczną ściankę filtru. Doprowadzi to do jej przebicia. Obracamy śrubokrętem w celu wykręcenia filtru. Warto podłożyć pod niego naczynie, ponieważ wypłynie trochę oleju.

Po wykręceniu czyścimy dokładnie kołnierz filtru i zdejmujemy uszczelkę. Nową smarujemy cienką warstwą oleju i dokręcamy filtr. Najlepiej zrobić to ręcznie do momentu aż nie dotknie gumowej uszczelki. Potem dokręcamy go jeszcze o pół obrotu.

W silniku V6 wyprodukowanym po sierpniu 1998 roku wymiana wygląda inaczej. Można nawet twierdzić, że jest łatwiejsza. Demontujemy pokrywę filtru razem z wkładem. Tak jak zostało to zaznaczone na początku poradnika, pokrywa została odkręcona przed spuszczeniem oleju z silnika. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Przykręcamy pokrywę oleju razem z nowym filtrem i jego uszczelką.

Przechodzimy do silników Diesla. Na początku zaprezentujemy jednostkę 2.0 i 2.2. Podobnie jak to miało miejsce w silniku V6, zdejmujemy pokrywę filtru oleju razem z wkładem. Została ona odkręcona przed spuszczeniem oleju z silnika. Pokrywę przykręcamy razem z nowym filtrem i uszczelką. Na końcu pozostaje nam silnik 2.5. Tutaj proces wymiany uzależniony jest od wersji wyposażenia. Od tego zależy ile dodatkowych elementów należy zdemontować by dostać się do filtru oleju.

Kiedy zapewnimy sobie odpowiedni dostęp to odkręcamy śrubę środkową z pokrywy filtru oleju. Następnie wyjmujemy pokrywę filtru razem ze śrubą. W tym momencie demontujemy stary filtr. Najprawdopodobniej dojdzie do małego wycieku oleju, należy natychmiast wytrzeć wypływający olej. Przed zamontowaniem nowego filtru czyścimy dokładnie obudowę filtru. Na pokrywę i śrubę osadzamy nowe pierścienie uszczelniające. Przykręcamy śrubę mocującą a na końcu dociągamy ją za pomocą klucza.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana filtru paliwa w silniku benzynowym

Kiedy mamy spuszczony stary olej oraz zamontowaną nowy filtr możemy przystąpić do zalania silnika świeżym olejem. Robimy to poprzez otwór w pokrywie głowicy cylindrów. Nie zalecamy wlewać od razu całego oleju. Najlepiej zalać około połowy nominalnej objętości. Uruchamiamy silnik i dajemy mu popracować kilka minut. Sprawdzamy czy nie ma ewentualnych wycieków i opuszczamy samochód.

Sprawdzamy poziom oleju i dolewamy brakująca ilość. Pamiętajmy, żeby nie przelać nominalnej ilości. Zbyt duża ilość oleju silnikowego nie jest zdrowa dla silnika. Warto skontrolować poziom jak silnik całkowicie się nagrzeje. Zalecamy sprawdzać stan oleju co 1000 kilometrów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA