Opel Omega B/B FL: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla
REKLAMA
REKLAMA
W modelu Omega wymiana filtra paliwa wskazana jest co 2 lata, natomiast odwadnianie co roku. Warto skrócić te okresy o połowę. Pomimo, że nie są to nowoczesne silniki to dbałość o dobrą filtrację paliwa znacznie poprawie pracę naszego silnika. Koszt zakupu filtra to wydatek około 50 złotych. Podczas całej pracy nie będą nam potrzebne żadne szczególne narzędzia. Z domowym zestawem narzędzi poradzimy sobie bez najmniejszego problemu.
REKLAMA
Kupując filtr paliwa należy zadbać o to, żeby był odpowiedni dla naszego auta. Przy zakupie warto podać numer VIN, pojemność oraz rok produkcji. Pozwoli to na dokładne dopasowanie odpowiedniego modelu. Poza filtrem paliwa będą nam potrzebne pierścienie uszczelniające do króćców paliwa. Tyczy się to silnika Diesla 2.5. W jednostkach 2.0 i 2.2 będą nam potrzebne pierścienie uszczelniające do pokrywy obudowy filtru. Przyda nam się również puste naczynie oraz kilka czystych szmatek.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu
REKLAMA
Zaczynamy od silnika wysokoprężnego X25DT. Na początku zaprezentujemy sposób na odwadnianie filtru. Na początki odczepiany przewód odpływowy z uchwytu. Jest on skierowany do dołu. Teraz podstawiamy puste naczynie pod przewód i luzujemy śrubę odpowietrzającą na pokrywie filtru paliwa. Następnie wykręcamy na dole zawór odwadniający i spuszczamy około 0.1L cieczy. Należy kontynuować tą czynność do momentu aż nie wypłynie czysty olej napędowy.
Przykręcamy zawór odpowietrzający razem z odwadniającym. Na końcu wpinamy w uchwyt przewód odpływowy. Po procesie odwadniania nie ma konieczności odpowietrzania układu paliwowego. Teraz zaprezentujemy wymianę filtru w tym silniku. Początek jest taki sam jak w przypadku odwadniania. Zlewamy ciecz a następnie odpinamy przewód odpływowy z filtru.
Kolejny krok to odkręcenie od pokrywy filtru przewodu paliwowego. Następnie demontujemy ze wspornika filtr paliwa. Do tej operacji można użyć klucza taśmowego lub łańcuchowego. Nowy filtr dokręcamy ręcznie. Pamiętajmy o zwilżeniu olejem nowej uszczelki. Na końcu dokręcamy przewód paliwa stosując nowe uszczelki i naciągamy przewód odpływowy na nowy filtr.
REKLAMA
Zajmiemy się teraz drugim rodzajem silnika 2.5 a mianowicie Y25DT. W przypadku tej jednostki nie ma potrzeby odwadniania filtru, dokonujemy tylko wymiany. Na początku zdejmujemy złącza z obudowy filtru i odkręcamy czujnik ciśnienia. Następnie odpinamy przewody paliwowe. Warto przyjrzeć się dokładnie jak są zamontowane, żeby nie pomylić kolejności podczas montażu.
Wykręcamy śrubę mocującą i wyjmujemy filtr z uchwytu. Nowy filtr montujemy w odwrotnej kolejności. Po wymianie może być konieczne odpowietrzenie układu paliwowego. W tym celu przekręcamy kluczyk na zapłon i czekamy około minuty. Po tym czasie układ Omegi będzie odpowietrzony.
Na końcu pozostają nam silniki 2.0 i 2.2. W obydwu jednostkach wymiana przebiega w ten sam sposób. Na początku podstawiamy puste naczynie pod filtr paliwa. Warto również mieć przy sobie kilka czystych szmatek jakby doszło do niekontrolowanego wycieku. Teraz luzujemy na dole filtru zawór odwadniający o jeden obrót. Następnie odkręcamy delikatnie śrubę środkową na górnej pokrywie filtru i spuszczamy wodę do naczynia. Czynność tą wykonujemy do momentu aż nie zacznie wypływać czysty olej napędowy.
Nie należy doprowadzać do całkowitego opróżnienia filtru. Będziemy musieli udać się do autoryzowanego serwisu w celu odpowietrzenia układu. Na końcu zakręcamy zawór odwadniający i przykręcamy śrubę środkową. Przechodzimy do wymiany filtru. Na początku luzujemy delikatnie śrubę środkową na górnej pokrywie filtru paliwa. Teraz wyjmujemy ze wspornika obudowę filtru.
Następnie odpinamy złącze podgrzewania filtru paliwa po czym odpinamy od pokrywy górnej dwa przewody paliwowe. Przy montażu nie należy ich pomylić. W kolejnym kroku odkręcamy do końca śrubę środkową i wyjmujemy stary filtr. Należy to robić bardzo ostrożnie ponieważ obudowa filtru jest wypełniona olejem napędowym. Wylewamy go i czyścimy dokładnie wnętrze za pomocą czystej szmatki.
Wlewamy świeży olej napędowy do obudowy filtru i montujemy wkładkę w odwrotnej kolejności. Zwracamy uwagę, żeby podłączyć wszystkie elementy. Po wymianie, przekręcamy kluczyk na zapłon i czekamy kilka chwil. Nie powinno być problemów z uruchomieniem silnika. Zazwyczaj wystarczy popróbować kilka razy.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana filtru paliwa w silniku benzynowym
Zużyty olej napędowy oraz filtry należy oddać do punktu utylizacji. Nie należy wylewać paliwa w przypadkowe miejsca. Po wymianie wykonujemy jazdę próbną po której sprawdzamy czy nie ma wycieków z okolic filtra.
REKLAMA
REKLAMA