Opel Omega B/B FL: wymiana paska klinowego
REKLAMA
REKLAMA
Pasek klinowy odpowiedzialny jest za napędzanie alternatora, sprężarki klimatyzacji i układu wspomagania. Dodatkowo w silnikach Diesla jest jeszcze jeden pasek, oddzielny dla sprężarki klimatyzacji. Pasek regulowany jest za pomocą napinacza (automatyczny). Wymianę przeprowadzamy w przypadku uszkodzenia mechanicznego paska, głośnej pracy lub zerwania.
REKLAMA
Do każdej wersji silnikowej przewidziany jest inny pasek. Podczas dokonywania zakupu należy poinformować sprzedawcę o naszej wersji silnikowej i roczniku. Wymianę zaczniemy od silników benzynowych. Na początku będzie to jednostka 2.0 i 2.2. Pierwszy krok to obrócenie rolki napinającej za pomocą klucza w kierunku ruchu wskazówek zegara. W ten sposób luzujemy pasek klinowy. Wyjmujemy go i przystępujemy do montażu nowego. Na początku obracamy napinacz w prawo i układamy pasek klinowy. Zwalniamy napinacz i sprawdzamy czy pasek nie odstaje od prowadnic kół pasowych.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana termostatu
REKLAMA
Kolejnym silnikiem są jednostki V6. Tutaj cała operacja jest znacznie trudniejsza. W silnikach 2.5 i 3.0 na początku rozpinamy połączenia przewodów elastycznych, które znajdują się na metalowej rurce. Na końcu odkręcamy mocowanie rurki, żeby ułatwić sobie dostęp do paska klinowego.
Następnie obracamy rolkę napinacza w prawo i luzujemy pasek klinowy. Napinacz znajduje się w górnej części silnika po lewej stronie. Na początku zdejmujemy pasek z koła pompy cieczy chłodzącej, znajduje się ona nad kołem pasowym wału korbowego. Potem po kolei z każdego koła. Wyjmujemy stary pasek i zaczynamy montować nowy. Przekręcamy Rolke napinacza w prawo i układamy pasek na każdym z kół. Na samym końcu nakładamy go na koło pasowe pompy cieczy chłodzącej.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana pompy paliwa w silniku benzynowym
Dodatkowo podczas montażu w silnikach 2.5 i 3.0 należy pamiętać o montażu metalowej rurki. Łączymy ją z przewodami elastycznymi za pomocą opasek zaciskowych. Na końcu dokręcamy rurkę do silnika. Przechodzimy do silników wysokoprężnych. Jako pierwszy zaprezentujemy silnik 2.5. Na początku demontujemy dolną osłonę silnika. Jeżeli nasze auto wyposażone jest w klimatyzację to zwalniamy pasek sprężarki klimatyzacji.
REKLAMA
Teraz demontujemy górną osłonę silnika razem z przewodem powietrza doładowującego. Wkładamy solidny śrubokręt pod amortyzator napinacza i przesuwamy go do dołu tak, żeby dało się poluzować pasek. Pasek przeciągamy pomiędzy wentylatorem chłodnicy a obudową wentylatora. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.
W silniku 2.0 i 2.2 jest znacznie łatwiej. Wystarczy zdjąć dolną osłonę silnika i obrócić napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Wyjmujemy stary pasek i instalujemy nowy w odwrotnej kolejności.
REKLAMA
REKLAMA