REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: kontrola manualnej skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrolę skrzyni biegów przeprowadzamy co roku
Kontrolę skrzyni biegów przeprowadzamy co roku
moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Regularne kontrole skrzyni biegów zapewniają przekładni poprawną pracę. W poradniku tym sprawdzimy szczelność i poziom oleju w namulanej skrzyni biegów w modelu Omega B i B FL.

Kontrolę skrzyni biegów przeprowadzamy co roku. Nie zalecamy wydłużać tego okresu tym bardziej, że jest to praca niewymagająca zbyt dużego wkładu a będziemy spokojni, że stan naszej skrzyni jest prawidłowy. Poważna awaria przekładni na pewno zatrzyma nasz samochód. W poradniku tym przyjrzymy się dokładnie przekładni manualnej jak i automatycznej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż półosi

Zaczynamy od skrzynki manualnej. Jakiekolwiek wycieki bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. Na samym początku zaczniemy od sprawdzenia miejsc gdzie najczęściej mogą się pojawić. Do tego będzie nam potrzebny kanał lub tradycyjny podnośnik i dwie „kobyłki”. Najwygodniejsze są dwie pierwsze opcje, jednak jak wiadomo nie każdy ma dostęp do takiego miejsca.

Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korek wlewowo - kontrolny oleju oraz miejsce połączenia półosi ze skrzynią biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się na jazdę próbną.

REKLAMA

Zobacz też: Dobra żarówka, czyli jaka? Poradnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzimy ją do momentu aż olej będzie dostatecznie rzadki. Najlepiej około 30km. Unosimy samochód i oglądamy wszystkie miejsca gdzie jest naniesiona kreda. Przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w skrzyni biegów. Należy to wykonywać, co 20 000 razem z przedstawionym wyżej sprawdzeniem szczelności. Bardzo ważne jest, żeby samochód był równo uniesiony.

Do wykonania pomiaru będzie nam potrzebny specjalny przyrząd w kształcie litery L. Dłuższe ramię powinno mieć długość około 20cm, natomiast krótsze około 2cm. Teraz odkręcamy korek wlewowy skrzyni biegów. Umiejscowiony jest na obudowie po prawej stronie, stojąc przodem do kierunku jazdy. Warto mieć przy sobie kilka czystych szmatek i puste naczynie do zebrania oleju.

Jeżeli podczas wykręcania korka olej będzie intensywnie wypływał to świadczy to o zbyt wysokim poziomie. Może się to przekładać na trudności z działaniem skrzyni biegów. Wkładamy wcześniej skonstruowany przyrząd pomiarowy w otwór po korku. Prawidłowy stan jest wtedy, gdy poziom jest 9mm poniżej krawędzi otworu. W przypadku kiedy jest niewystarczająca ilość oleju należy uzupełnić braki.

Wykonujemy to poprzez ten sam otwór. Do wykonania tej pracy będzie potrzebny gumowy wężyk. Podczas wykonywania dolewki należy robić to ostrożnie i w małych ilościach. Olej przekładniowy jest gęsty i nie spływa od razu. Zaleca się stosowanie tego samego oleju. Wymieszanie dwóch różnych olejów może doprowadzić do nieprawidłowej pracy przekładni lub wycieków. Pojemność skrzyni biegów to około 1.2 litra. Zakręcamy korek kontrolny i opuszczamy auto.

Zobacz też: Jak działa dyfuzor?

Wymiana oleju w przekładni manualnej nie jest konieczna. Jednak zdarzają się sytuacje kiedy jest to wymagane. Jeżeli zauważymy, że każdy bieg włącza się z oporem i czuć jak dźwignia się zacina, jest to pierwszy znak o konieczności zmiany oleju. Nie radzimy czekać z wymianą. Dalsza eksploatacja może doprowadzić do całkowitego uszkodzenia skrzyni biegów lub jej elementów.

W celu wymiany najpierw należy przepłukać skrzynię. Odkręcamy korek spustowy znajdujący się w na dole obudowy skrzyni biegów i spuszczamy olej do pustego naczynia. Przed wykonaniem tej czynności zalecamy rozgrzać skrzynię biegów do temperatury roboczej. Należy uważać, gdyż istnieje ryzyko poparzeń. Przekładnie napełniamy nowym olejem.

Polecamy oryginalny GM. Olej wlewamy powoli. Zalewamy skrzynię do dolnej krawędzi otworu. Udajemy się na jazdę próbną, najlepiej pokonać około 30kilometrów, żeby olej dokładnie rozprowadził się po całej skrzyni. Po powrocie spuszczamy olej do naczynia i przy okazji kontrolujemy czy nie pojawiły się wycieki. Jeśli ich nie ma to napełniamy ponownie przekładnie. Tym razem należy przestrzegać, żeby poziom był 9mm poniżej dolnej krawędzi otworu.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana żarówek

Zakręcamy korek i udajemy się na jazdę próbną. Powinniśmy poczuć różnicę w pracy przekładni. Dźwignia powinna pracować płynnie i bez zacinania. Zużyty olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie można go wyrzucać do normalnych odpadów lub wylewać w dowolne miejsce. Do wykonania całej pracy wystarczy nam około 3 litrów oleju.

Radzimy nie pomijać płukania skrzyni biegów. Warto zużyć więcej oleju i mieć pewność, że wymiana została przeprowadzona poprawnie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA