Opel Omega B/B FL: kontrola manualnej skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Kontrolę skrzyni biegów przeprowadzamy co roku. Nie zalecamy wydłużać tego okresu tym bardziej, że jest to praca niewymagająca zbyt dużego wkładu a będziemy spokojni, że stan naszej skrzyni jest prawidłowy. Poważna awaria przekładni na pewno zatrzyma nasz samochód. W poradniku tym przyjrzymy się dokładnie przekładni manualnej jak i automatycznej.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż półosi
REKLAMA
Zaczynamy od skrzynki manualnej. Jakiekolwiek wycieki bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. Na samym początku zaczniemy od sprawdzenia miejsc gdzie najczęściej mogą się pojawić. Do tego będzie nam potrzebny kanał lub tradycyjny podnośnik i dwie „kobyłki”. Najwygodniejsze są dwie pierwsze opcje, jednak jak wiadomo nie każdy ma dostęp do takiego miejsca.
Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korek wlewowo - kontrolny oleju oraz miejsce połączenia półosi ze skrzynią biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się na jazdę próbną.
Zobacz też: Dobra żarówka, czyli jaka? Poradnik
Prowadzimy ją do momentu aż olej będzie dostatecznie rzadki. Najlepiej około 30km. Unosimy samochód i oglądamy wszystkie miejsca gdzie jest naniesiona kreda. Przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w skrzyni biegów. Należy to wykonywać, co 20 000 razem z przedstawionym wyżej sprawdzeniem szczelności. Bardzo ważne jest, żeby samochód był równo uniesiony.
REKLAMA
Do wykonania pomiaru będzie nam potrzebny specjalny przyrząd w kształcie litery L. Dłuższe ramię powinno mieć długość około 20cm, natomiast krótsze około 2cm. Teraz odkręcamy korek wlewowy skrzyni biegów. Umiejscowiony jest na obudowie po prawej stronie, stojąc przodem do kierunku jazdy. Warto mieć przy sobie kilka czystych szmatek i puste naczynie do zebrania oleju.
Jeżeli podczas wykręcania korka olej będzie intensywnie wypływał to świadczy to o zbyt wysokim poziomie. Może się to przekładać na trudności z działaniem skrzyni biegów. Wkładamy wcześniej skonstruowany przyrząd pomiarowy w otwór po korku. Prawidłowy stan jest wtedy, gdy poziom jest 9mm poniżej krawędzi otworu. W przypadku kiedy jest niewystarczająca ilość oleju należy uzupełnić braki.
Wykonujemy to poprzez ten sam otwór. Do wykonania tej pracy będzie potrzebny gumowy wężyk. Podczas wykonywania dolewki należy robić to ostrożnie i w małych ilościach. Olej przekładniowy jest gęsty i nie spływa od razu. Zaleca się stosowanie tego samego oleju. Wymieszanie dwóch różnych olejów może doprowadzić do nieprawidłowej pracy przekładni lub wycieków. Pojemność skrzyni biegów to około 1.2 litra. Zakręcamy korek kontrolny i opuszczamy auto.
Zobacz też: Jak działa dyfuzor?
Wymiana oleju w przekładni manualnej nie jest konieczna. Jednak zdarzają się sytuacje kiedy jest to wymagane. Jeżeli zauważymy, że każdy bieg włącza się z oporem i czuć jak dźwignia się zacina, jest to pierwszy znak o konieczności zmiany oleju. Nie radzimy czekać z wymianą. Dalsza eksploatacja może doprowadzić do całkowitego uszkodzenia skrzyni biegów lub jej elementów.
W celu wymiany najpierw należy przepłukać skrzynię. Odkręcamy korek spustowy znajdujący się w na dole obudowy skrzyni biegów i spuszczamy olej do pustego naczynia. Przed wykonaniem tej czynności zalecamy rozgrzać skrzynię biegów do temperatury roboczej. Należy uważać, gdyż istnieje ryzyko poparzeń. Przekładnie napełniamy nowym olejem.
Polecamy oryginalny GM. Olej wlewamy powoli. Zalewamy skrzynię do dolnej krawędzi otworu. Udajemy się na jazdę próbną, najlepiej pokonać około 30kilometrów, żeby olej dokładnie rozprowadził się po całej skrzyni. Po powrocie spuszczamy olej do naczynia i przy okazji kontrolujemy czy nie pojawiły się wycieki. Jeśli ich nie ma to napełniamy ponownie przekładnie. Tym razem należy przestrzegać, żeby poziom był 9mm poniżej dolnej krawędzi otworu.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana żarówek
Zakręcamy korek i udajemy się na jazdę próbną. Powinniśmy poczuć różnicę w pracy przekładni. Dźwignia powinna pracować płynnie i bez zacinania. Zużyty olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie można go wyrzucać do normalnych odpadów lub wylewać w dowolne miejsce. Do wykonania całej pracy wystarczy nam około 3 litrów oleju.
Radzimy nie pomijać płukania skrzyni biegów. Warto zużyć więcej oleju i mieć pewność, że wymiana została przeprowadzona poprawnie.
REKLAMA
REKLAMA