REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana sprężyn i amortyzatorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Uszkodzone amortyzatory lub sprężyny obniżają bezpieczeństwo i komfort jazdy
Uszkodzone amortyzatory lub sprężyny obniżają bezpieczeństwo i komfort jazdy

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone amortyzatory lub sprężyny obniżają bezpieczeństwo i komfort jazdy. W poradniku tym dokonamy wymiany amortyzatorów i sprężyn w Oplu Omega B i B FL.

Porada zostanie podzielona na dwie części. Na początku zajmiemy się przednim zawieszeniem. Dokonamy tutaj wymiany amortyzatorów i sprężyn. Przed podjęciem pracy należy zakupić odpowiednie sprężyny i amortyzatory do naszego auta. Oczywiście można wymieniać te podzespoły niezależenie. Zalecamy wybierać sprawdzone amortyzatory, znanych firm. Produkty „No name” mogą nam długo nie posłużyć.

REKLAMA

Przy sprężynach bardzo istotne jest z jakiego źródła pochodzą. Większość z nich ma zupełnie inną charakterystykę niż oryginalne. Mogłoby się wydawać, że jest to dla nas bez znaczenia. Różnicę zauważymy po zamontowaniu zamiennika. Najczęściej sprężyny nie utrzymują ciężaru auta i zawieszenie obniża się. Może to być nawet 20mm lub więcej. Efekt wizualny jest interesujący. Jednak auto traci na prowadzeniu, jest zupełnie inna amortyzacja.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana tylnych tarcz i klocków

Przednie zawieszenie

REKLAMA

Do wykonania pracy będzie nam potrzebny podnośnik. Możemy skorzystać z platformy warsztatowej lub tradycyjnego lewarka pamiętając o podstawkach. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Zdejmujemy koło i mamy dostęp do wszystkich mocowań. Na początku odpinamy z kolumny przewody czujnika zużycia klocków oraz czujnik prędkości obrotowej koła razem z przewodem hamulcowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz należy zdemontować zacisk hamulca. Odkręcamy prowadniki i powoli zsuwamy zacisk. Nie należy odłączać przewodów hamulcowych gdyż będzie wymagane odpowietrzenie całego układu. Zacisk podwieszamy za pomocą druta. Swobodne zwisanie zacisku może doprowadzić do uszkodzenia przewodów. Następnie odkręcamy łącznik stabilizatora.

W przypadku problemów z odkręceniem nakrętki należy przytrzymać sworzeń kulisty za pomocą klucza płaskiego. Kolejny krok to odkręcenie kolumny zawieszenia od zwrotnicy. Może się zdarzyć, że śruby mocujące będą skorodowane. Zalecamy polać je preparatem odrdzewiającym. Po wyjęciu śrub odciągamy zwrotnicę na zewnątrz samochodu. Teraz będzie nam potrzebny kolejny podnośnik. Podkładamy go od dołu kolumny w celu zabezpieczenia jej przed upadkiem podczas demontowania górnych mocowań.

Otwieramy przednią maskę i wykręcamy nakrętkę mocującą przy gnieździe kolumny za pomocą klucza oczkowego 24. Tłoczysko najlepiej przytrzymać również za pomocą klucza oczkowego, trochę mniejszego – 11. Wyjmujemy kolumnę z samochodu i przystępujemy do wymiany amortyzatora lub sprężyny.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż kolumny zawieszenia

REKLAMA

Do tej operacji będzie nam potrzebny specjalny ściągacz. Jest on do kupienia w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych. Jego cena to około 30 złotych. Nie należy stosować „domowych wynalazków” może to doprowadzić do wypadku. Ściągacz zakładamy solidnie na zwoje sprężyny tak, żeby objął wszystkie. Sprężynę ściskamy do momentu aż będzie można ją swobodnie poruszać.

Odkręcamy nakrętkę mocującą łożysko oporowe kolumny zawieszenia. Będzie nam do tego potrzebny klucz oczkowy do podtrzymywania tłoczyska. Demontujemy podkładkę i zdejmujemy łożysko oporowe z tłoczyska. Wyjmujemy wszystkie elementy montażowe i wyciągamy amortyzator razem z dolnym pierścieniem mocującym. W przypadku kiedy wymieniamy samą sprężynę należy ją poluzować. Ściągacz rozkręcamy powoli.

Przechodzimy do montażu. Jeżeli mamy nową sprężynę to montujemy ją do ściągacza i ściskamy. Wkładamy do sprężyny amortyzator i instalujemy wszystkie części montażowe. Pamiętajmy, żeby zachować odpowiednią kolejność. Na końcu dokręcamy łożysko oporowe za pomocą nowej nakrętki. Luzujemy ściągacz, rozprężając powoli sprężynę. W ten oto sposób mamy przygotowaną kolumnę do ponownego montażu w naszym aucie.

Wsadzamy kolumnę od dołu i załapujemy górną śrubę mocującą po czym przykręcamy ją solidnie. Mocujemy kolumnę do zwrotnicy oraz instalujemy łącznik stabilizatora. Osadzamy zacisk hamulca i dokręcamy go. Na końcu pozostaje nam podpiąć wszystkie kable i przewody do kolumny. Dokręcamy koło i opuszczamy samochód. W taki sam sposób postępujemy po drugiej stronie auta. Pamiętajmy, że wymiany w zawieszeniu wykonujemy parami.

Tylne zawieszenie

W przypadku tylnego zawieszenia mamy znacznie mniej pracy. Zasada doboru nowych sprężyn i amortyzatorów jest taka sama jak w przypadku przedniego zawieszenia. Tylne zawieszenie w Oplu Omega nie zezwala na jednoczesne wymontowanie amortyzatorów. W zależności od rodzaju nadwozia, wymiana przebiega nieco inaczej.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola manualnej skrzyni biegów

W sedanie na początku demontujemy z mocowania amortyzatora osłonę. Teraz wykręcamy nakrętkę, która mocuje amortyzator. Najlepiej przytrzymać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego 7. W kombi należy unieść dywanik podłogi bagażnika i odkręcić 4 śruby osłony mocowania amortyzatora. Następnie odkręcamy nakrętkę amortyzatora i zdejmujemy gumowy zderzak razem z talerzem.

Kolejne kroki są identyczne dla obydwu typów nadwozia. Musimy unieść tył auta. Robimy to za pomocą tradycyjnego lewarka lub platformy warsztatowej. Jeżeli nasze auto posiada regulowaną wysokość zawieszenia to należy zdjąć klamrę sprężystą i odłączyć przewód ciśnieniowy od amortyzatora. W kolejnym kroku będzie nam potrzebny dodatkowy lewarek. Kładziemy na niego kawałek deski i podkładamy pod wahacz i delikatnie go unosimy.

Odkręcamy śrubę mocującą wahacz do amortyzatora i wyjmujemy go. Nie należy opuszczać tylnego koła do czasu zamontowania nowego amortyzatora.

Przystępujemy do montażu. Wsadzamy nowy amortyzator od dołu i załapujemy go śrubą do wahacza. Instalujemy na górze gumowy zderzak razem z talerzem i dokręcamy nową nakrętką.

Podłączamy przewód ciśnieniowy do amortyzatora, który występuje przy regulowanym zawieszeniu. Teraz dokręcamy śrubę od dolnego mocowania i opuszczamy samochód. Pamiętajmy o wcześniejszym usunięciu podnośnika spod wahacza tylnego. Na końcu dokręcamy nakrętkę tłoczyska amortyzatora. Dodatkowo w sedanie montujemy gumową osłonę górnego mocowania amortyzatora. W kombi instalujemy osłonę i opuszczamy poszycie bagażnika.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola automatycznej skrzyni biegów

Przystępujemy do wymiany sprężyny tylnego zawieszenia. Na początku podnosimy tył samochodu. Wystarczy do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Teraz odłączamy przewód hamulcowy z uchwytu na wahaczu. Jeżeli mamy regulowane zawieszenie to należy odłączyć od wahacza drążek łączący czujnika. Kolejny krok to odłączenie układu wydechowego. Nie należy go całkowicie demontować. Wystarczy opuścić go o około 20 cm i podwiesić na drucie.

Podkładamy podnośnik pod wahacz i delikatnie go unosimy. Odkręcamy śrubę mocującą amortyzator do wahacza. Następnie odłączamy od przekładni kostki czujników prędkości obrotowej kół. W tym momencie będzie nam potrzebny kolejny podnośnik. Podpieramy nim przekładnię i odkręcamy od podwozia bloczki tłumiące. Dopiero teraz możemy zacząć wyjmować sprężynę.

Opuszczamy powoli tylną oś do momentu aż będzie możliwe wyjęcie sprężyny. Demontujemy ją razem z gumowymi pierścieniami amortyzującymi. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Zalecamy wymienić pierścienie amortyzujące na nowe. Montujemy sprężynę na swoje miejsce i unosimy tylną oś tak, żeby bloczki tłumiące stykały się z podwoziem, po czym przykręcamy je.

Wkręcamy dolną śrubę amortyzatora. Wpinamy złącza czujników i instalujemy układ wydechowy. W autach z regulowany zawieszeniem, dokręcamy drążek łączący czujnika. Na końcu montujemy na wahaczu przewód hamulcowy i zakładamy koło. Po drugiej stronie auta postępujemy taki sam sposób.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA