Opel Omega B/B FL: wymiana sprężyn i amortyzatorów
REKLAMA
REKLAMA
Porada zostanie podzielona na dwie części. Na początku zajmiemy się przednim zawieszeniem. Dokonamy tutaj wymiany amortyzatorów i sprężyn. Przed podjęciem pracy należy zakupić odpowiednie sprężyny i amortyzatory do naszego auta. Oczywiście można wymieniać te podzespoły niezależenie. Zalecamy wybierać sprawdzone amortyzatory, znanych firm. Produkty „No name” mogą nam długo nie posłużyć.
REKLAMA
Przy sprężynach bardzo istotne jest z jakiego źródła pochodzą. Większość z nich ma zupełnie inną charakterystykę niż oryginalne. Mogłoby się wydawać, że jest to dla nas bez znaczenia. Różnicę zauważymy po zamontowaniu zamiennika. Najczęściej sprężyny nie utrzymują ciężaru auta i zawieszenie obniża się. Może to być nawet 20mm lub więcej. Efekt wizualny jest interesujący. Jednak auto traci na prowadzeniu, jest zupełnie inna amortyzacja.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana tylnych tarcz i klocków
Przednie zawieszenie
REKLAMA
Do wykonania pracy będzie nam potrzebny podnośnik. Możemy skorzystać z platformy warsztatowej lub tradycyjnego lewarka pamiętając o podstawkach. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Zdejmujemy koło i mamy dostęp do wszystkich mocowań. Na początku odpinamy z kolumny przewody czujnika zużycia klocków oraz czujnik prędkości obrotowej koła razem z przewodem hamulcowym.
Teraz należy zdemontować zacisk hamulca. Odkręcamy prowadniki i powoli zsuwamy zacisk. Nie należy odłączać przewodów hamulcowych gdyż będzie wymagane odpowietrzenie całego układu. Zacisk podwieszamy za pomocą druta. Swobodne zwisanie zacisku może doprowadzić do uszkodzenia przewodów. Następnie odkręcamy łącznik stabilizatora.
W przypadku problemów z odkręceniem nakrętki należy przytrzymać sworzeń kulisty za pomocą klucza płaskiego. Kolejny krok to odkręcenie kolumny zawieszenia od zwrotnicy. Może się zdarzyć, że śruby mocujące będą skorodowane. Zalecamy polać je preparatem odrdzewiającym. Po wyjęciu śrub odciągamy zwrotnicę na zewnątrz samochodu. Teraz będzie nam potrzebny kolejny podnośnik. Podkładamy go od dołu kolumny w celu zabezpieczenia jej przed upadkiem podczas demontowania górnych mocowań.
Otwieramy przednią maskę i wykręcamy nakrętkę mocującą przy gnieździe kolumny za pomocą klucza oczkowego 24. Tłoczysko najlepiej przytrzymać również za pomocą klucza oczkowego, trochę mniejszego – 11. Wyjmujemy kolumnę z samochodu i przystępujemy do wymiany amortyzatora lub sprężyny.
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż kolumny zawieszenia
REKLAMA
Do tej operacji będzie nam potrzebny specjalny ściągacz. Jest on do kupienia w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych. Jego cena to około 30 złotych. Nie należy stosować „domowych wynalazków” może to doprowadzić do wypadku. Ściągacz zakładamy solidnie na zwoje sprężyny tak, żeby objął wszystkie. Sprężynę ściskamy do momentu aż będzie można ją swobodnie poruszać.
Odkręcamy nakrętkę mocującą łożysko oporowe kolumny zawieszenia. Będzie nam do tego potrzebny klucz oczkowy do podtrzymywania tłoczyska. Demontujemy podkładkę i zdejmujemy łożysko oporowe z tłoczyska. Wyjmujemy wszystkie elementy montażowe i wyciągamy amortyzator razem z dolnym pierścieniem mocującym. W przypadku kiedy wymieniamy samą sprężynę należy ją poluzować. Ściągacz rozkręcamy powoli.
Przechodzimy do montażu. Jeżeli mamy nową sprężynę to montujemy ją do ściągacza i ściskamy. Wkładamy do sprężyny amortyzator i instalujemy wszystkie części montażowe. Pamiętajmy, żeby zachować odpowiednią kolejność. Na końcu dokręcamy łożysko oporowe za pomocą nowej nakrętki. Luzujemy ściągacz, rozprężając powoli sprężynę. W ten oto sposób mamy przygotowaną kolumnę do ponownego montażu w naszym aucie.
Wsadzamy kolumnę od dołu i załapujemy górną śrubę mocującą po czym przykręcamy ją solidnie. Mocujemy kolumnę do zwrotnicy oraz instalujemy łącznik stabilizatora. Osadzamy zacisk hamulca i dokręcamy go. Na końcu pozostaje nam podpiąć wszystkie kable i przewody do kolumny. Dokręcamy koło i opuszczamy samochód. W taki sam sposób postępujemy po drugiej stronie auta. Pamiętajmy, że wymiany w zawieszeniu wykonujemy parami.
Tylne zawieszenie
W przypadku tylnego zawieszenia mamy znacznie mniej pracy. Zasada doboru nowych sprężyn i amortyzatorów jest taka sama jak w przypadku przedniego zawieszenia. Tylne zawieszenie w Oplu Omega nie zezwala na jednoczesne wymontowanie amortyzatorów. W zależności od rodzaju nadwozia, wymiana przebiega nieco inaczej.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola manualnej skrzyni biegów
W sedanie na początku demontujemy z mocowania amortyzatora osłonę. Teraz wykręcamy nakrętkę, która mocuje amortyzator. Najlepiej przytrzymać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego 7. W kombi należy unieść dywanik podłogi bagażnika i odkręcić 4 śruby osłony mocowania amortyzatora. Następnie odkręcamy nakrętkę amortyzatora i zdejmujemy gumowy zderzak razem z talerzem.
Kolejne kroki są identyczne dla obydwu typów nadwozia. Musimy unieść tył auta. Robimy to za pomocą tradycyjnego lewarka lub platformy warsztatowej. Jeżeli nasze auto posiada regulowaną wysokość zawieszenia to należy zdjąć klamrę sprężystą i odłączyć przewód ciśnieniowy od amortyzatora. W kolejnym kroku będzie nam potrzebny dodatkowy lewarek. Kładziemy na niego kawałek deski i podkładamy pod wahacz i delikatnie go unosimy.
Odkręcamy śrubę mocującą wahacz do amortyzatora i wyjmujemy go. Nie należy opuszczać tylnego koła do czasu zamontowania nowego amortyzatora.
Przystępujemy do montażu. Wsadzamy nowy amortyzator od dołu i załapujemy go śrubą do wahacza. Instalujemy na górze gumowy zderzak razem z talerzem i dokręcamy nową nakrętką.
Podłączamy przewód ciśnieniowy do amortyzatora, który występuje przy regulowanym zawieszeniu. Teraz dokręcamy śrubę od dolnego mocowania i opuszczamy samochód. Pamiętajmy o wcześniejszym usunięciu podnośnika spod wahacza tylnego. Na końcu dokręcamy nakrętkę tłoczyska amortyzatora. Dodatkowo w sedanie montujemy gumową osłonę górnego mocowania amortyzatora. W kombi instalujemy osłonę i opuszczamy poszycie bagażnika.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola automatycznej skrzyni biegów
Przystępujemy do wymiany sprężyny tylnego zawieszenia. Na początku podnosimy tył samochodu. Wystarczy do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Teraz odłączamy przewód hamulcowy z uchwytu na wahaczu. Jeżeli mamy regulowane zawieszenie to należy odłączyć od wahacza drążek łączący czujnika. Kolejny krok to odłączenie układu wydechowego. Nie należy go całkowicie demontować. Wystarczy opuścić go o około 20 cm i podwiesić na drucie.
Podkładamy podnośnik pod wahacz i delikatnie go unosimy. Odkręcamy śrubę mocującą amortyzator do wahacza. Następnie odłączamy od przekładni kostki czujników prędkości obrotowej kół. W tym momencie będzie nam potrzebny kolejny podnośnik. Podpieramy nim przekładnię i odkręcamy od podwozia bloczki tłumiące. Dopiero teraz możemy zacząć wyjmować sprężynę.
Opuszczamy powoli tylną oś do momentu aż będzie możliwe wyjęcie sprężyny. Demontujemy ją razem z gumowymi pierścieniami amortyzującymi. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Zalecamy wymienić pierścienie amortyzujące na nowe. Montujemy sprężynę na swoje miejsce i unosimy tylną oś tak, żeby bloczki tłumiące stykały się z podwoziem, po czym przykręcamy je.
Wkręcamy dolną śrubę amortyzatora. Wpinamy złącza czujników i instalujemy układ wydechowy. W autach z regulowany zawieszeniem, dokręcamy drążek łączący czujnika. Na końcu montujemy na wahaczu przewód hamulcowy i zakładamy koło. Po drugiej stronie auta postępujemy taki sam sposób.
REKLAMA
REKLAMA