REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana sprężyn i amortyzatorów

Robert Kuśpiel
Uszkodzone amortyzatory lub sprężyny obniżają bezpieczeństwo i komfort jazdy
Uszkodzone amortyzatory lub sprężyny obniżają bezpieczeństwo i komfort jazdy

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone amortyzatory lub sprężyny obniżają bezpieczeństwo i komfort jazdy. W poradniku tym dokonamy wymiany amortyzatorów i sprężyn w Oplu Omega B i B FL.

Porada zostanie podzielona na dwie części. Na początku zajmiemy się przednim zawieszeniem. Dokonamy tutaj wymiany amortyzatorów i sprężyn. Przed podjęciem pracy należy zakupić odpowiednie sprężyny i amortyzatory do naszego auta. Oczywiście można wymieniać te podzespoły niezależenie. Zalecamy wybierać sprawdzone amortyzatory, znanych firm. Produkty „No name” mogą nam długo nie posłużyć.

REKLAMA

REKLAMA

Przy sprężynach bardzo istotne jest z jakiego źródła pochodzą. Większość z nich ma zupełnie inną charakterystykę niż oryginalne. Mogłoby się wydawać, że jest to dla nas bez znaczenia. Różnicę zauważymy po zamontowaniu zamiennika. Najczęściej sprężyny nie utrzymują ciężaru auta i zawieszenie obniża się. Może to być nawet 20mm lub więcej. Efekt wizualny jest interesujący. Jednak auto traci na prowadzeniu, jest zupełnie inna amortyzacja.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana tylnych tarcz i klocków

Przednie zawieszenie

REKLAMA

Do wykonania pracy będzie nam potrzebny podnośnik. Możemy skorzystać z platformy warsztatowej lub tradycyjnego lewarka pamiętając o podstawkach. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Zdejmujemy koło i mamy dostęp do wszystkich mocowań. Na początku odpinamy z kolumny przewody czujnika zużycia klocków oraz czujnik prędkości obrotowej koła razem z przewodem hamulcowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz należy zdemontować zacisk hamulca. Odkręcamy prowadniki i powoli zsuwamy zacisk. Nie należy odłączać przewodów hamulcowych gdyż będzie wymagane odpowietrzenie całego układu. Zacisk podwieszamy za pomocą druta. Swobodne zwisanie zacisku może doprowadzić do uszkodzenia przewodów. Następnie odkręcamy łącznik stabilizatora.

W przypadku problemów z odkręceniem nakrętki należy przytrzymać sworzeń kulisty za pomocą klucza płaskiego. Kolejny krok to odkręcenie kolumny zawieszenia od zwrotnicy. Może się zdarzyć, że śruby mocujące będą skorodowane. Zalecamy polać je preparatem odrdzewiającym. Po wyjęciu śrub odciągamy zwrotnicę na zewnątrz samochodu. Teraz będzie nam potrzebny kolejny podnośnik. Podkładamy go od dołu kolumny w celu zabezpieczenia jej przed upadkiem podczas demontowania górnych mocowań.

Otwieramy przednią maskę i wykręcamy nakrętkę mocującą przy gnieździe kolumny za pomocą klucza oczkowego 24. Tłoczysko najlepiej przytrzymać również za pomocą klucza oczkowego, trochę mniejszego – 11. Wyjmujemy kolumnę z samochodu i przystępujemy do wymiany amortyzatora lub sprężyny.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż kolumny zawieszenia

Do tej operacji będzie nam potrzebny specjalny ściągacz. Jest on do kupienia w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych. Jego cena to około 30 złotych. Nie należy stosować „domowych wynalazków” może to doprowadzić do wypadku. Ściągacz zakładamy solidnie na zwoje sprężyny tak, żeby objął wszystkie. Sprężynę ściskamy do momentu aż będzie można ją swobodnie poruszać.

Odkręcamy nakrętkę mocującą łożysko oporowe kolumny zawieszenia. Będzie nam do tego potrzebny klucz oczkowy do podtrzymywania tłoczyska. Demontujemy podkładkę i zdejmujemy łożysko oporowe z tłoczyska. Wyjmujemy wszystkie elementy montażowe i wyciągamy amortyzator razem z dolnym pierścieniem mocującym. W przypadku kiedy wymieniamy samą sprężynę należy ją poluzować. Ściągacz rozkręcamy powoli.

Przechodzimy do montażu. Jeżeli mamy nową sprężynę to montujemy ją do ściągacza i ściskamy. Wkładamy do sprężyny amortyzator i instalujemy wszystkie części montażowe. Pamiętajmy, żeby zachować odpowiednią kolejność. Na końcu dokręcamy łożysko oporowe za pomocą nowej nakrętki. Luzujemy ściągacz, rozprężając powoli sprężynę. W ten oto sposób mamy przygotowaną kolumnę do ponownego montażu w naszym aucie.

Wsadzamy kolumnę od dołu i załapujemy górną śrubę mocującą po czym przykręcamy ją solidnie. Mocujemy kolumnę do zwrotnicy oraz instalujemy łącznik stabilizatora. Osadzamy zacisk hamulca i dokręcamy go. Na końcu pozostaje nam podpiąć wszystkie kable i przewody do kolumny. Dokręcamy koło i opuszczamy samochód. W taki sam sposób postępujemy po drugiej stronie auta. Pamiętajmy, że wymiany w zawieszeniu wykonujemy parami.

Tylne zawieszenie

W przypadku tylnego zawieszenia mamy znacznie mniej pracy. Zasada doboru nowych sprężyn i amortyzatorów jest taka sama jak w przypadku przedniego zawieszenia. Tylne zawieszenie w Oplu Omega nie zezwala na jednoczesne wymontowanie amortyzatorów. W zależności od rodzaju nadwozia, wymiana przebiega nieco inaczej.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola manualnej skrzyni biegów

W sedanie na początku demontujemy z mocowania amortyzatora osłonę. Teraz wykręcamy nakrętkę, która mocuje amortyzator. Najlepiej przytrzymać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego 7. W kombi należy unieść dywanik podłogi bagażnika i odkręcić 4 śruby osłony mocowania amortyzatora. Następnie odkręcamy nakrętkę amortyzatora i zdejmujemy gumowy zderzak razem z talerzem.

Kolejne kroki są identyczne dla obydwu typów nadwozia. Musimy unieść tył auta. Robimy to za pomocą tradycyjnego lewarka lub platformy warsztatowej. Jeżeli nasze auto posiada regulowaną wysokość zawieszenia to należy zdjąć klamrę sprężystą i odłączyć przewód ciśnieniowy od amortyzatora. W kolejnym kroku będzie nam potrzebny dodatkowy lewarek. Kładziemy na niego kawałek deski i podkładamy pod wahacz i delikatnie go unosimy.

Odkręcamy śrubę mocującą wahacz do amortyzatora i wyjmujemy go. Nie należy opuszczać tylnego koła do czasu zamontowania nowego amortyzatora.

Przystępujemy do montażu. Wsadzamy nowy amortyzator od dołu i załapujemy go śrubą do wahacza. Instalujemy na górze gumowy zderzak razem z talerzem i dokręcamy nową nakrętką.

Podłączamy przewód ciśnieniowy do amortyzatora, który występuje przy regulowanym zawieszeniu. Teraz dokręcamy śrubę od dolnego mocowania i opuszczamy samochód. Pamiętajmy o wcześniejszym usunięciu podnośnika spod wahacza tylnego. Na końcu dokręcamy nakrętkę tłoczyska amortyzatora. Dodatkowo w sedanie montujemy gumową osłonę górnego mocowania amortyzatora. W kombi instalujemy osłonę i opuszczamy poszycie bagażnika.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola automatycznej skrzyni biegów

Przystępujemy do wymiany sprężyny tylnego zawieszenia. Na początku podnosimy tył samochodu. Wystarczy do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Teraz odłączamy przewód hamulcowy z uchwytu na wahaczu. Jeżeli mamy regulowane zawieszenie to należy odłączyć od wahacza drążek łączący czujnika. Kolejny krok to odłączenie układu wydechowego. Nie należy go całkowicie demontować. Wystarczy opuścić go o około 20 cm i podwiesić na drucie.

Podkładamy podnośnik pod wahacz i delikatnie go unosimy. Odkręcamy śrubę mocującą amortyzator do wahacza. Następnie odłączamy od przekładni kostki czujników prędkości obrotowej kół. W tym momencie będzie nam potrzebny kolejny podnośnik. Podpieramy nim przekładnię i odkręcamy od podwozia bloczki tłumiące. Dopiero teraz możemy zacząć wyjmować sprężynę.

Opuszczamy powoli tylną oś do momentu aż będzie możliwe wyjęcie sprężyny. Demontujemy ją razem z gumowymi pierścieniami amortyzującymi. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Zalecamy wymienić pierścienie amortyzujące na nowe. Montujemy sprężynę na swoje miejsce i unosimy tylną oś tak, żeby bloczki tłumiące stykały się z podwoziem, po czym przykręcamy je.

Wkręcamy dolną śrubę amortyzatora. Wpinamy złącza czujników i instalujemy układ wydechowy. W autach z regulowany zawieszeniem, dokręcamy drążek łączący czujnika. Na końcu montujemy na wahaczu przewód hamulcowy i zakładamy koło. Po drugiej stronie auta postępujemy taki sam sposób.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA