REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana przednich tarcz i klocków

Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana przednich tarcz i klocków
Opel Omega B/B FL wymiana przednich tarcz i klocków

REKLAMA

REKLAMA

Klocki i tarcze hamulcowe wymagają okresowej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak wymienić przednie klocki i tarcze hamulcowe w Oplu Omega B i B FL.

Wymianę przeprowadzimy w dwóch etapach. Przedstawimy z osobna wymianę klocków i tarcz hamulcowych. Pierwszy punkt to jest zakup odpowiednich klocków i tarcz hamulcowych. Chcąc uniknąć problemów najlepiej podać sprzedawcy: rocznik, pojemność i numer nadwozia. Pamiętajmy, że wymieniając tarcze hamulcowe należy zamontować nowe klocki. Warto przemyśleć zakup całego kompletu. W serwisach aukcyjnych można znaleźć markowe zestawy w bardzo przystępnych cenach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana tylnych tarcz i klocków

Do wymiany będzie potrzebny tradycyjny lewarek z podstawkami lub platforma warsztatowa. Na początku luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Następnie zdejmujemy koło i mamy dostęp do wszystkich elementów. Zaczniemy od wymiany samych klocków. W drugiej części poradnika pokażemy jak wymienić tarcze hamulcowe. Pierwszy krok to wyjęcie czujnika zużycia klocków.

Najlepiej zrobić to za pomocą śrubokręta. Podważamy czujni i wyjmujemy go z klocka hamulcowego. Teraz odczepiamy przewód z zatrzasków na przewodzie hamulcowym. Następnie wyjmujemy blaszkę zabezpieczającą i wypinamy przewód hamulcowy z kolumny zawieszenia. W modelach 4 cylindrowych wyprodukowany do sierpnia 1997 roku, wymiana przebiega w następujący sposób.

REKLAMA

Na początku podważamy sprężynę mocującą i wyjmujemy ją z zacisku. Najlepiej zrobić to za pomocą śrubokręta. Teraz wyjmujemy zaślepki i odkręcamy prowadniki zacisku. Zdejmujemy zacisk i podwieszamy do nadwozia za pomocą drutu. Należy uważać, żeby przewody nie były zbyt mocno poskręcane. Nie ma potrzeby rozłączania przewodów hamulcowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za pomocą śrubokręta podważamy i wyjmujemy klocek z tłoczka zacisku wewnętrznego. Następnie wyjmujemy zewnętrzny klocek. W siniku 4 cylindrowym produkowanym po sierpniu 1997 i jednostkach 6 cylindrowych wymiana przebiega trochę inaczej.

Pierwszy krok to odkręcenie dolnego prowadnika zacisku. Następnie odchylamy go do góry. Tutaj również nie ma konieczności odpinania przewodów hamulcowych. Demontujemy klocki hamulcowe z zacisku i możemy przechodzić do montażu nowych.

Początkowe czynności są identyczne dla każdej wersji silnikowej. Czyścimy dokładnie powierzchnie prowadzące oraz powierzchnie montażową klocków. Najlepiej zrobić to za pomocą szczotki drucianej. Nie zalecamy stosować rozpuszczalników. Kontrolujemy osłonę przeciwpyłową. Jeżeli jest popękana to wymiana jest konieczna. Jeżeli nie mamy zastrzeżeń to przystępujemy do wciśnięcia tłoczka hamulcowego.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż zderzaków

W serwisach używane jest specjalne narzędzie. Jak wiadomo nie każdy ma do niego dostęp. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z drewnianej rączki młotka. Podczas wykonywania tej pracy należy kontrolować poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Nadmiar odsysamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Kolejne czynności będą odmienne dla poszczególnych roczników i wersji silnikowej.

Zaczynamy od jednostki 4 cylindrowej, produkowanej do sierpnia 1997. Najpierw montujemy w tłoczku zewnętrzną wkładkę razem z klamrą, następnie zewnętrzną. Instalujemy zacisk na swoje miejsce i wkręcamy prowadniki mocujące. Zakładamy zaślepki ochronne i montujemy sprężynę mocującą na zacisku hamulcowym.

W silnikach 4 cylindrowych od września 1997 i jednostkach 6 cylindrowych montaż również nie przysparza problemów. Montujemy nowe klocki do zacisku i opuszczamy go po czym dokręcamy prowadnik. Kolejne kroki są takie same dla każdej wersji. Montujemy przewód hamulcowy na kolumnie zawieszenia i zabezpieczamy go za pomocą blaszki. Wkładamy czujnik zużycia klocków w wewnętrzny klocek i możemy przykręcać koło.

Po drugiej stronie auta wymiana przebiega w taki sam sposób. Na końcu kontrolujemy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Jeżeli jest zbyt dużo to odciągamy go za pomocą strzykawki. W przypadku konieczności uzupełnienia, używamy tylko świeżego płynu.

Tarcze hamulcowe

Wymiana tarcz hamulcowych przebiega w podobny sposób. Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych. Jednak w tym przypadku nie wystarczy tylko demontaż zacisku. Potrzeba również odkręcić ramkę, do której jest przykręcony. Następnie odkręcamy śrubę ustalającą za pomocą klucza imbusowego 5. Zdejmujemy tarczę z piasty. Tutaj mogą wystąpić pewne problemy. Jeżeli tarcza nie będzie montowana ponownie to można w nią uderzyć kilka razy młotkiem.

Przed montażem czyścimy dokładnie powierzchnię przylegania. Wszelkie zanieczyszczenia mogą ujemnie wpłynąć na pracę tarczy. Odtłuszczamy tarczę za pomocą nitro i montujemy na swoje miejsce. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Przez pierwsze 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania. Tarcza jak i klocek musi się dotrzeć.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA