REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana przednich tarcz i klocków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana przednich tarcz i klocków
Opel Omega B/B FL wymiana przednich tarcz i klocków

REKLAMA

REKLAMA

Klocki i tarcze hamulcowe wymagają okresowej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak wymienić przednie klocki i tarcze hamulcowe w Oplu Omega B i B FL.

Wymianę przeprowadzimy w dwóch etapach. Przedstawimy z osobna wymianę klocków i tarcz hamulcowych. Pierwszy punkt to jest zakup odpowiednich klocków i tarcz hamulcowych. Chcąc uniknąć problemów najlepiej podać sprzedawcy: rocznik, pojemność i numer nadwozia. Pamiętajmy, że wymieniając tarcze hamulcowe należy zamontować nowe klocki. Warto przemyśleć zakup całego kompletu. W serwisach aukcyjnych można znaleźć markowe zestawy w bardzo przystępnych cenach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana tylnych tarcz i klocków

Do wymiany będzie potrzebny tradycyjny lewarek z podstawkami lub platforma warsztatowa. Na początku luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Następnie zdejmujemy koło i mamy dostęp do wszystkich elementów. Zaczniemy od wymiany samych klocków. W drugiej części poradnika pokażemy jak wymienić tarcze hamulcowe. Pierwszy krok to wyjęcie czujnika zużycia klocków.

Najlepiej zrobić to za pomocą śrubokręta. Podważamy czujni i wyjmujemy go z klocka hamulcowego. Teraz odczepiamy przewód z zatrzasków na przewodzie hamulcowym. Następnie wyjmujemy blaszkę zabezpieczającą i wypinamy przewód hamulcowy z kolumny zawieszenia. W modelach 4 cylindrowych wyprodukowany do sierpnia 1997 roku, wymiana przebiega w następujący sposób.

REKLAMA

Na początku podważamy sprężynę mocującą i wyjmujemy ją z zacisku. Najlepiej zrobić to za pomocą śrubokręta. Teraz wyjmujemy zaślepki i odkręcamy prowadniki zacisku. Zdejmujemy zacisk i podwieszamy do nadwozia za pomocą drutu. Należy uważać, żeby przewody nie były zbyt mocno poskręcane. Nie ma potrzeby rozłączania przewodów hamulcowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za pomocą śrubokręta podważamy i wyjmujemy klocek z tłoczka zacisku wewnętrznego. Następnie wyjmujemy zewnętrzny klocek. W siniku 4 cylindrowym produkowanym po sierpniu 1997 i jednostkach 6 cylindrowych wymiana przebiega trochę inaczej.

Pierwszy krok to odkręcenie dolnego prowadnika zacisku. Następnie odchylamy go do góry. Tutaj również nie ma konieczności odpinania przewodów hamulcowych. Demontujemy klocki hamulcowe z zacisku i możemy przechodzić do montażu nowych.

Początkowe czynności są identyczne dla każdej wersji silnikowej. Czyścimy dokładnie powierzchnie prowadzące oraz powierzchnie montażową klocków. Najlepiej zrobić to za pomocą szczotki drucianej. Nie zalecamy stosować rozpuszczalników. Kontrolujemy osłonę przeciwpyłową. Jeżeli jest popękana to wymiana jest konieczna. Jeżeli nie mamy zastrzeżeń to przystępujemy do wciśnięcia tłoczka hamulcowego.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż zderzaków

W serwisach używane jest specjalne narzędzie. Jak wiadomo nie każdy ma do niego dostęp. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z drewnianej rączki młotka. Podczas wykonywania tej pracy należy kontrolować poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Nadmiar odsysamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Kolejne czynności będą odmienne dla poszczególnych roczników i wersji silnikowej.

Zaczynamy od jednostki 4 cylindrowej, produkowanej do sierpnia 1997. Najpierw montujemy w tłoczku zewnętrzną wkładkę razem z klamrą, następnie zewnętrzną. Instalujemy zacisk na swoje miejsce i wkręcamy prowadniki mocujące. Zakładamy zaślepki ochronne i montujemy sprężynę mocującą na zacisku hamulcowym.

W silnikach 4 cylindrowych od września 1997 i jednostkach 6 cylindrowych montaż również nie przysparza problemów. Montujemy nowe klocki do zacisku i opuszczamy go po czym dokręcamy prowadnik. Kolejne kroki są takie same dla każdej wersji. Montujemy przewód hamulcowy na kolumnie zawieszenia i zabezpieczamy go za pomocą blaszki. Wkładamy czujnik zużycia klocków w wewnętrzny klocek i możemy przykręcać koło.

Po drugiej stronie auta wymiana przebiega w taki sam sposób. Na końcu kontrolujemy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Jeżeli jest zbyt dużo to odciągamy go za pomocą strzykawki. W przypadku konieczności uzupełnienia, używamy tylko świeżego płynu.

Tarcze hamulcowe

Wymiana tarcz hamulcowych przebiega w podobny sposób. Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych. Jednak w tym przypadku nie wystarczy tylko demontaż zacisku. Potrzeba również odkręcić ramkę, do której jest przykręcony. Następnie odkręcamy śrubę ustalającą za pomocą klucza imbusowego 5. Zdejmujemy tarczę z piasty. Tutaj mogą wystąpić pewne problemy. Jeżeli tarcza nie będzie montowana ponownie to można w nią uderzyć kilka razy młotkiem.

Przed montażem czyścimy dokładnie powierzchnię przylegania. Wszelkie zanieczyszczenia mogą ujemnie wpłynąć na pracę tarczy. Odtłuszczamy tarczę za pomocą nitro i montujemy na swoje miejsce. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Przez pierwsze 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania. Tarcza jak i klocek musi się dotrzeć.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA