REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana przednich tarcz i klocków

Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana przednich tarcz i klocków
Opel Omega B/B FL wymiana przednich tarcz i klocków

REKLAMA

REKLAMA

Klocki i tarcze hamulcowe wymagają okresowej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak wymienić przednie klocki i tarcze hamulcowe w Oplu Omega B i B FL.

Wymianę przeprowadzimy w dwóch etapach. Przedstawimy z osobna wymianę klocków i tarcz hamulcowych. Pierwszy punkt to jest zakup odpowiednich klocków i tarcz hamulcowych. Chcąc uniknąć problemów najlepiej podać sprzedawcy: rocznik, pojemność i numer nadwozia. Pamiętajmy, że wymieniając tarcze hamulcowe należy zamontować nowe klocki. Warto przemyśleć zakup całego kompletu. W serwisach aukcyjnych można znaleźć markowe zestawy w bardzo przystępnych cenach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana tylnych tarcz i klocków

Do wymiany będzie potrzebny tradycyjny lewarek z podstawkami lub platforma warsztatowa. Na początku luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Następnie zdejmujemy koło i mamy dostęp do wszystkich elementów. Zaczniemy od wymiany samych klocków. W drugiej części poradnika pokażemy jak wymienić tarcze hamulcowe. Pierwszy krok to wyjęcie czujnika zużycia klocków.

Najlepiej zrobić to za pomocą śrubokręta. Podważamy czujni i wyjmujemy go z klocka hamulcowego. Teraz odczepiamy przewód z zatrzasków na przewodzie hamulcowym. Następnie wyjmujemy blaszkę zabezpieczającą i wypinamy przewód hamulcowy z kolumny zawieszenia. W modelach 4 cylindrowych wyprodukowany do sierpnia 1997 roku, wymiana przebiega w następujący sposób.

REKLAMA

Na początku podważamy sprężynę mocującą i wyjmujemy ją z zacisku. Najlepiej zrobić to za pomocą śrubokręta. Teraz wyjmujemy zaślepki i odkręcamy prowadniki zacisku. Zdejmujemy zacisk i podwieszamy do nadwozia za pomocą drutu. Należy uważać, żeby przewody nie były zbyt mocno poskręcane. Nie ma potrzeby rozłączania przewodów hamulcowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za pomocą śrubokręta podważamy i wyjmujemy klocek z tłoczka zacisku wewnętrznego. Następnie wyjmujemy zewnętrzny klocek. W siniku 4 cylindrowym produkowanym po sierpniu 1997 i jednostkach 6 cylindrowych wymiana przebiega trochę inaczej.

Pierwszy krok to odkręcenie dolnego prowadnika zacisku. Następnie odchylamy go do góry. Tutaj również nie ma konieczności odpinania przewodów hamulcowych. Demontujemy klocki hamulcowe z zacisku i możemy przechodzić do montażu nowych.

Początkowe czynności są identyczne dla każdej wersji silnikowej. Czyścimy dokładnie powierzchnie prowadzące oraz powierzchnie montażową klocków. Najlepiej zrobić to za pomocą szczotki drucianej. Nie zalecamy stosować rozpuszczalników. Kontrolujemy osłonę przeciwpyłową. Jeżeli jest popękana to wymiana jest konieczna. Jeżeli nie mamy zastrzeżeń to przystępujemy do wciśnięcia tłoczka hamulcowego.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż zderzaków

W serwisach używane jest specjalne narzędzie. Jak wiadomo nie każdy ma do niego dostęp. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z drewnianej rączki młotka. Podczas wykonywania tej pracy należy kontrolować poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Nadmiar odsysamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Kolejne czynności będą odmienne dla poszczególnych roczników i wersji silnikowej.

Zaczynamy od jednostki 4 cylindrowej, produkowanej do sierpnia 1997. Najpierw montujemy w tłoczku zewnętrzną wkładkę razem z klamrą, następnie zewnętrzną. Instalujemy zacisk na swoje miejsce i wkręcamy prowadniki mocujące. Zakładamy zaślepki ochronne i montujemy sprężynę mocującą na zacisku hamulcowym.

W silnikach 4 cylindrowych od września 1997 i jednostkach 6 cylindrowych montaż również nie przysparza problemów. Montujemy nowe klocki do zacisku i opuszczamy go po czym dokręcamy prowadnik. Kolejne kroki są takie same dla każdej wersji. Montujemy przewód hamulcowy na kolumnie zawieszenia i zabezpieczamy go za pomocą blaszki. Wkładamy czujnik zużycia klocków w wewnętrzny klocek i możemy przykręcać koło.

Po drugiej stronie auta wymiana przebiega w taki sam sposób. Na końcu kontrolujemy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Jeżeli jest zbyt dużo to odciągamy go za pomocą strzykawki. W przypadku konieczności uzupełnienia, używamy tylko świeżego płynu.

Tarcze hamulcowe

Wymiana tarcz hamulcowych przebiega w podobny sposób. Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych. Jednak w tym przypadku nie wystarczy tylko demontaż zacisku. Potrzeba również odkręcić ramkę, do której jest przykręcony. Następnie odkręcamy śrubę ustalającą za pomocą klucza imbusowego 5. Zdejmujemy tarczę z piasty. Tutaj mogą wystąpić pewne problemy. Jeżeli tarcza nie będzie montowana ponownie to można w nią uderzyć kilka razy młotkiem.

Przed montażem czyścimy dokładnie powierzchnię przylegania. Wszelkie zanieczyszczenia mogą ujemnie wpłynąć na pracę tarczy. Odtłuszczamy tarczę za pomocą nitro i montujemy na swoje miejsce. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Przez pierwsze 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania. Tarcza jak i klocek musi się dotrzeć.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA