REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: przegląd i regulacja hamulca ręcznego

Robert Kuśpiel
Nie wielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego
Nie wielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego

REKLAMA

REKLAMA

Hamulec ręczny również wymaga regularnego przeglądu. W poradniku tym pokażemy jak wyregulować hamulec ręczny w Oplu Omega B. Dodatkową czynnością będzie wymiana szczęk hamulca ręcznego.

Niewielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego. Większość uważa, że jak da się zaciągnąć dźwignię to nie ma problemu. Jednak skuteczność tego hamulca może być bardzo mała. Kiedy wyczuwamy, że hamulec ręczny nie trzyma pomimo poprawnej regulacji to oznacza konieczność wymiany szczęk hamulca ręcznego. Ich graniczne zużycie to 0.5mm powyżej główek nitów.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy krok to wymontowanie tarczy hamulcowej. Unosimy samochód i zdejmujemy koło. Wybijamy prowadniki z zacisku i demontujemy klocki hamulcowe. Następnie odkręcamy zacisk od wahacza skośnego i podwieszamy go do nadwozia za pomocą drutu. Przekręcamy tarczę, żeby otwór w tarczy ustawił się w pozycji regulatora ustawienia szczęk. Wkładamy śrubokręt i obracamy nakrętkę do wyczuwalnego oporu. Teraz odkręcamy nakrętkę ustalającą tarczy hamulcowej i zdejmujemy tarcze.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż zderzaków

Kolejnym krokiem jest odłączenie od dźwigni sprężyny ściągającej. Znajduje się ona z tyłu osłony. Najpierw zdejmujemy górną a potem dolną sprężynę ściągającą szczęki. Wykonujemy to za pomocą szczypiec. Samochody wyprodukowane od października 1997 roku mają zmienione prowadniki szczęk hamulca awaryjnego. We wcześniejszych wersjach można było regulować i wymieniać prowadniki za pomocą śrubokręta.

REKLAMA

W przypadku nowych prowadników nie zostało zastosowane żadne nacięcie. W serwisach stosowane jest do tego specjalne narzędzie. Nie ma problemów z samodzielnym wykonaniem takiego przyrządu. Wystarczy znaleźć odpowiednią rurkę i dokonać nacięcia na jej końcu za pomocą piłki do metalu. Teraz obracamy prowadniki za pomocą śrubokręta lub specjalnego przyrządu i demontujemy je.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym momencie możemy wymontować szczęki hamulca razem z regulatorem i dźwignią hamulca ręcznego. Czyścimy dokładnie wszystkie części spirytusem i oglądamy wszystkie elementy. Jeżeli będziemy wymieniać prowadniki szczęk hamulca to należy odkręcić śruby mocujące blaszanej osłony a następnie odciągamy ją do przodu. Nowe prowadniki wkładamy od tyłu.

Przechodzimy do montażu. Na początku dokręcamy śruby blaszanej osłony tarczy hamulcowej jeśli była wcześniej demontowana. Następnie nakładamy cienką warstwę smaru na wszystkie elementy współpracujące. Zalecamy specjalny smar dostępny w serwisach autoryzowanych lub sklepach motoryzacyjnych. Musi być przeznaczony do układów hamulcowych.

Teraz skręcamy do końca regulator ustawienia szczęk. Należy tak nim obracać, żeby jego długość zmniejszała się. Następnie montujemy jedną szczękę na prowadniku. Jednocześnie należy podtrzymywać go z drugiej strony. Instalujemy na swoje miejsce dźwignię hamulca ręcznego, mocujemy drugą szczękę i zabezpieczamy ją za pomocą prowadnika. Montujemy dolną sprężynę ściągającą i wkładamy między szczęki regulator ustawiania szczęk.

Kolejny krok to montaż górnej sprężyny ściągającej. Teraz rozkręcamy regulator do momentu aż tarcza hamulcowa da się zamontować. Mocujemy do dźwigni hamulca linkę hamulca oraz sprężynę ściągającą. Dokręcamy tarczę hamulcową i przechodzimy do regulacji hamulca ręcznego.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana alternatora

Podczas każdej pracy przy hamulcu ręcznym należy pamiętać o jego regulacji. Oczywiście warto wykonać ją również podczas przeglądu okresowego. Zanim zaczniemy regulację zalecamy zaciągnąć delikatnie hamulec ręczny i przejechać autem około 200 metrów. Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny lewarek wraz z podstawkami. Unosimy cały tył samochodu i podpieramy go na „kobyłkach”.

Zdejmujemy koła i spuszczamy hamulec ręczny po czym zaciągamy go ponownie na trzeci ząbek. Przy takim ustawieniu powinno rozpocząć się początkowe hamowanie. Zdejmujemy tylne koła i odkręcamy nakrętkę regulacyjną (zabezpieczającą) na końcówce przy zaczepie linek hamulca ręcznego. Teraz obracamy tarczę w ten sposób, żeby otwór w tarczy był w linii pionowej ponad regulatorem ustawiania szczęk.

Wkładamy śrubokręt i obracamy nakrętkę regulatora w ten sposób, żeby szczęki zbliżyły się do tarczy hamulca. Sama tarcza nie powinna się wówczas obracać. Bardzo ważny jest sposób obracania nakrętki regulatora. W przypadku prawego koła obracamy ją do góry, w przypadku lewego do dołu. Teraz odkręcamy nakrętkę do momentu aż tarcza będzie mogła swobodnie się obracać.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana przednich tarcz i klocków

W kolejnym kroku przykręcamy nakrętkę samozabezpieczającą na gwintowanej końcówce do momentu aż szczęki zaczną hamować koła. Rozkład siły na koła powinien być taki sam. Pozostaje nam sprawdzić działanie hamulca ręcznego. Jeżeli zaciągniemy go na trzecią zapadkę to koła powinny dać się obrócić. Na siódmej, koła powinny być całkowicie zablokowane.

Jeżeli ustawienie jest prawidłowe i nie mamy żadnych zastrzeżeń co do działania to zakładamy koła i udajemy się na jazdę próbną. Najlepiej na małą górkę w celu sprawdzenia sprawności hamowania.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA