REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: przegląd i regulacja hamulca ręcznego

Robert Kuśpiel
Nie wielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego
Nie wielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego

REKLAMA

REKLAMA

Hamulec ręczny również wymaga regularnego przeglądu. W poradniku tym pokażemy jak wyregulować hamulec ręczny w Oplu Omega B. Dodatkową czynnością będzie wymiana szczęk hamulca ręcznego.

Niewielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego. Większość uważa, że jak da się zaciągnąć dźwignię to nie ma problemu. Jednak skuteczność tego hamulca może być bardzo mała. Kiedy wyczuwamy, że hamulec ręczny nie trzyma pomimo poprawnej regulacji to oznacza konieczność wymiany szczęk hamulca ręcznego. Ich graniczne zużycie to 0.5mm powyżej główek nitów.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy krok to wymontowanie tarczy hamulcowej. Unosimy samochód i zdejmujemy koło. Wybijamy prowadniki z zacisku i demontujemy klocki hamulcowe. Następnie odkręcamy zacisk od wahacza skośnego i podwieszamy go do nadwozia za pomocą drutu. Przekręcamy tarczę, żeby otwór w tarczy ustawił się w pozycji regulatora ustawienia szczęk. Wkładamy śrubokręt i obracamy nakrętkę do wyczuwalnego oporu. Teraz odkręcamy nakrętkę ustalającą tarczy hamulcowej i zdejmujemy tarcze.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż zderzaków

Kolejnym krokiem jest odłączenie od dźwigni sprężyny ściągającej. Znajduje się ona z tyłu osłony. Najpierw zdejmujemy górną a potem dolną sprężynę ściągającą szczęki. Wykonujemy to za pomocą szczypiec. Samochody wyprodukowane od października 1997 roku mają zmienione prowadniki szczęk hamulca awaryjnego. We wcześniejszych wersjach można było regulować i wymieniać prowadniki za pomocą śrubokręta.

REKLAMA

W przypadku nowych prowadników nie zostało zastosowane żadne nacięcie. W serwisach stosowane jest do tego specjalne narzędzie. Nie ma problemów z samodzielnym wykonaniem takiego przyrządu. Wystarczy znaleźć odpowiednią rurkę i dokonać nacięcia na jej końcu za pomocą piłki do metalu. Teraz obracamy prowadniki za pomocą śrubokręta lub specjalnego przyrządu i demontujemy je.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym momencie możemy wymontować szczęki hamulca razem z regulatorem i dźwignią hamulca ręcznego. Czyścimy dokładnie wszystkie części spirytusem i oglądamy wszystkie elementy. Jeżeli będziemy wymieniać prowadniki szczęk hamulca to należy odkręcić śruby mocujące blaszanej osłony a następnie odciągamy ją do przodu. Nowe prowadniki wkładamy od tyłu.

Przechodzimy do montażu. Na początku dokręcamy śruby blaszanej osłony tarczy hamulcowej jeśli była wcześniej demontowana. Następnie nakładamy cienką warstwę smaru na wszystkie elementy współpracujące. Zalecamy specjalny smar dostępny w serwisach autoryzowanych lub sklepach motoryzacyjnych. Musi być przeznaczony do układów hamulcowych.

Teraz skręcamy do końca regulator ustawienia szczęk. Należy tak nim obracać, żeby jego długość zmniejszała się. Następnie montujemy jedną szczękę na prowadniku. Jednocześnie należy podtrzymywać go z drugiej strony. Instalujemy na swoje miejsce dźwignię hamulca ręcznego, mocujemy drugą szczękę i zabezpieczamy ją za pomocą prowadnika. Montujemy dolną sprężynę ściągającą i wkładamy między szczęki regulator ustawiania szczęk.

Kolejny krok to montaż górnej sprężyny ściągającej. Teraz rozkręcamy regulator do momentu aż tarcza hamulcowa da się zamontować. Mocujemy do dźwigni hamulca linkę hamulca oraz sprężynę ściągającą. Dokręcamy tarczę hamulcową i przechodzimy do regulacji hamulca ręcznego.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana alternatora

Podczas każdej pracy przy hamulcu ręcznym należy pamiętać o jego regulacji. Oczywiście warto wykonać ją również podczas przeglądu okresowego. Zanim zaczniemy regulację zalecamy zaciągnąć delikatnie hamulec ręczny i przejechać autem około 200 metrów. Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny lewarek wraz z podstawkami. Unosimy cały tył samochodu i podpieramy go na „kobyłkach”.

Zdejmujemy koła i spuszczamy hamulec ręczny po czym zaciągamy go ponownie na trzeci ząbek. Przy takim ustawieniu powinno rozpocząć się początkowe hamowanie. Zdejmujemy tylne koła i odkręcamy nakrętkę regulacyjną (zabezpieczającą) na końcówce przy zaczepie linek hamulca ręcznego. Teraz obracamy tarczę w ten sposób, żeby otwór w tarczy był w linii pionowej ponad regulatorem ustawiania szczęk.

Wkładamy śrubokręt i obracamy nakrętkę regulatora w ten sposób, żeby szczęki zbliżyły się do tarczy hamulca. Sama tarcza nie powinna się wówczas obracać. Bardzo ważny jest sposób obracania nakrętki regulatora. W przypadku prawego koła obracamy ją do góry, w przypadku lewego do dołu. Teraz odkręcamy nakrętkę do momentu aż tarcza będzie mogła swobodnie się obracać.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana przednich tarcz i klocków

W kolejnym kroku przykręcamy nakrętkę samozabezpieczającą na gwintowanej końcówce do momentu aż szczęki zaczną hamować koła. Rozkład siły na koła powinien być taki sam. Pozostaje nam sprawdzić działanie hamulca ręcznego. Jeżeli zaciągniemy go na trzecią zapadkę to koła powinny dać się obrócić. Na siódmej, koła powinny być całkowicie zablokowane.

Jeżeli ustawienie jest prawidłowe i nie mamy żadnych zastrzeżeń co do działania to zakładamy koła i udajemy się na jazdę próbną. Najlepiej na małą górkę w celu sprawdzenia sprawności hamowania.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA