Opel Omega B/B FL: wymiana wtryskiwaczy w silniku benzynowym
REKLAMA
REKLAMA
Wtryskiwacze silnika benzynowego są znacznie bardziej wytrzymałe niż w jednostce wysokoprężnej. W przypadku usterki nie należy czekać aż przestanie całkowicie pracować. Profesjonalny test wtryskiwaczy można wykonać w zakładzie zajmującym się naprawą i regeneracją wtryskiwaczy. Standardową kontrolę wykonuje się za pomocą stetoskopu, czyli słuchawek lekarskich.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż półosi
Alternatywą pozostaje tradycyjny śrubokręt. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na biegu jałowym. Należy sprawdzić czy każdy wtryskiwacz wykonuje charakterystyczne kliknięcie, które występuje przy otwieraniu i zamykaniu się dyszy. Jeżeli dochodzące dźwięki będą niewyraźne lub zdecydowanie inne, wówczas należy udać się na profesjonalny test. Można również od razu podjąć się wymiany wtryskiwacza. Jednak zalecamy upewnić się czy to na pewno wina wtryskiwacza.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż chłodnicy
REKLAMA
Przechodzimy do wymiany. Jeśli chodzi o wtryskiwacze mamy tutaj pewien wybór. Możemy kupić używane lub oddać nasze do regeneracji. Jeżeli mamy dostęp do sprawdzonych, używanych części to warto zdecydować się na taki zakup. W regeneracji należy pamiętać, że wydajność wtryskiwacza zależy zazwyczaj od zakłady, który go regenerował. Wysoka precyzja i dokładność przekładają się na parametry jego pracy.
Na początki odpinamy ujemną klemę od akumulatora. Teraz redukujemy ciśnienie w całym układzie. W silnikach V6 demontujemy rynnę odpowiedzialną za odprowadzanie wody. Znajduje się ona pod przednią szybą. Do kolejnej operacji będzie nam potrzebny manometr. Na kolektorze wtryskiwaczy znajduje się specjalny króciec kontrolny. Odkręcamy kapturek ochronny i przykładamy do niego manometr. Paliwo, które wypływa należy wycierać za pomocą suchej szmatki. Zakręcamy kapturek ochronny i w silniku V6 montujemy rynnę odprowadzania wody.
W silniku 16 zaworowym rozpinamy złącza od przewodów czujnika temperatury powietrza dolotowego, czujnika położenia przepustnicy i przepływomierza powietrza. Na głowicy cylindrów znajduje się przewód odpowietrzający skrzynię korbową. Opinamy go po czym luzujemy opaski i zdejmujemy przewód dolotowy z obudowy filtru powietrza oraz obudowy przepustnicy.
Zobacz też: Jak postępować podczas upałów w przypadku awarii układu chłodzenia silnika?
REKLAMA
Na pokrywie głowicy cylindrów jest przewód odpowietrzania silnika, który również demontujemy. Tak samo postępujemy z przewodem podciśnienia na regulatorze ciśnienia paliwa. Na końcu odpinamy przewód masowy od kolektora paliwa. Przytrzymujemy płaskim kluczem króciec i odkręcamy przewód powrotny paliwa. Znajduje się on poniżej przewodu podciśnienia.
Teraz odpinamy cięgno przepustnicy i zdejmujemy złącze z zaworu regulacyjnego biegu jałowego. W silniku OHC odkręcamy od kolektora paliwa przewód pierwotny i dopływowy. Następnie odkręcamy nakrętkę trzymającą przewód masowy na trzpieniu mocującym. Sam trzpień również demontujemy. Odpinamy od listwy złącza wtryskiwaczy. Za pomocą śrubokręta odpinamy klamry mocujące wtryskiwaczy (wciskamy w stronę silnika).
Teraz wyjmujemy listwę złączy i odkręcamy śrubę trzymającą kolektor paliwa. W kolejnym kroku zdejmujemy opaskę, która mocuje łącznik przewodu dopływającego paliwa do wspornika cięgna przepustnicy. Następnie wyjmujemy z kolektora dolotowego kolektor paliwa razem z wtryskiwaczami. Kolejna operacja wymaga od nas szczególnej ostrożności. Montujemy kolektor paliwa w imadle i zdejmujemy klamry mocujące wtryskiwacze. Pamiętajmy o zabezpieczeniu kolektora, podkładając osłonę pomiędzy kolektor a imadło.
Zalecamy przyjrzeć się i zapamiętać w jaki sposób były zamontowane klamry. Podczas montażu będzie nam znacznie łatwiej.
Przechodzimy do montażu. Najważniejszy punkt to pierścienie uszczelniające. Należy bezwzględnie pamiętać o ich wymianie podczas montowania wtryskiwaczy. Zalecamy nałożyć na ich powierzchnię cienką warstwę wazeliny.
Montujemy wtryskiwacze na swoje miejsce i zabezpieczamy je klamrami. Dokładność zapięcia jest bardzo ważna. Jeżeli wykonamy to niepoprawnie to zaczepy listwy złączy nie zostaną zabezpieczone. Pamiętajmy, że złącze elektryczne wtryskiwacza powinno być skierowane ku górze. Instalujemy kolektor paliwa z wtryskiwaczami do kolektora dolotowego. Całość przykręcamy 2 śrubami.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: przegląd i regulacja hamulca ręcznego
Następnie dokręcamy do wspornika cięgna przepustnicy opaskę łącznika przewodu dopływowego paliwa. Teraz montujemy listwę złączy do wtryskiwaczy. Jeżeli wykonaliśmy to prawidłowo powinniśmy usłyszeć charakterystyczne kliknięcie. Możemy teraz przykręcić do łącznika przewód dopływowy paliwa. Zalecamy przytrzymać go za kołnierza za pomocą klucza płaskiego.
Instalujemy cięgno przepustnicy i podłączamy złącze zaworu regulacji biegu jałowego. Powoli zbliżamy się do końca montażu. Na pokrywie głowicy cylindrów montujemy przewód odpowietrzania silnika. Natomiast przewód podciśnienia osadzamy na regulatorze ciśnienia paliwa. Na końcu podpinamy przewód masy do kolektora paliwa. W kolejnym kroku montujemy przewód powrotny paliwa do kolektora paliwa. Przy wykonywaniu tej czynności najlepiej przytrzymać kołnierz łącznika za pomocą płaskiego klucza.
Pozostaje nam podłączyć akumulator i uruchomić silnik. Sprawdzamy przy tym dokładnie czy nie ma żadnych nieszczelności w całym układzie. Wyłączamy silnik i ponownie uruchamiamy, dokonując ponownej kontroli.
Zobacz też: Daewoo Lanos: wymiana półosi
W silnikach V6 wymiana wygląda trochę inaczej. Na początku demontujemy łącznik dolotowy. Teraz wyjmujemy z mocowania złącze przewodów wtryskiwaczy i rozpinamy je. W kolejnym kroku wykręcamy dwie śruby od adaptera. Następnie luzujemy nakrętkę mocującą przewody odpowiedzialne za doprowadzanie i odprowadzanie paliwa. Podczas wykonywania tej czynność zalecamy przytrzymywać kolektor paliwa.
Zdejmujemy osłonę wiązki przewodów (jeśli jest w naszej wersji) i odkręcamy śruby mocujące kolektor paliwa. W tym momencie wyjmujemy kolektor paliwa razem z wtryskiwaczami z łącznika dolotowego.
Przechodzimy do montażu. Na początku instalujemy kolektor paliwa z wtryskiwaczami do łącznika dolotowego. Skręcamy wszystko za pomocą śrub. Należy upewnić się, czy wtryskiwacze zostały poprawnie zamontowane.
Jeżeli występowała osłona przewodów to mocujemy ją na swoje miejsce. Dokręcamy przewody paliwowe oraz dokręcamy adapter. Teraz podłączamy i osadzamy złącze przewodów wtryskiwaczy. Na końcu pozostaje nam zamontowanie łącznika dolotowego.
Uruchamiamy silnik i kontrolujemy czy nie ma żadnych wycieków.
Jak widać wymiana wtryskiwaczy wymaga jest stosunkowo czasochłonna. Podczas wykonywania tej pracy bardzo ważna jest dokładność. Każdy element musi zostać prawidłowo zamontowany.
REKLAMA
REKLAMA