REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana wtryskiwaczy w silniku benzynowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Uszkodzone wtryskiwacze źle wpływają na pracę silnika
Uszkodzone wtryskiwacze źle wpływają na pracę silnika

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone wtryskiwacze przekładają się na pracę silnika. Poważna usterka może doprowadzić do unieruchomienia auta. W poradniku tym pokażemy jak wymienić wtryskiwacze silnika benzynowego w modelu Omega B i B FL.

Wtryskiwacze silnika benzynowego są znacznie bardziej wytrzymałe niż w jednostce wysokoprężnej. W przypadku usterki nie należy czekać aż przestanie całkowicie pracować. Profesjonalny test wtryskiwaczy można wykonać w zakładzie zajmującym się naprawą i regeneracją wtryskiwaczy. Standardową kontrolę wykonuje się za pomocą stetoskopu, czyli słuchawek lekarskich.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż półosi

Alternatywą pozostaje tradycyjny śrubokręt. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na biegu jałowym. Należy sprawdzić czy każdy wtryskiwacz wykonuje charakterystyczne kliknięcie, które występuje przy otwieraniu i zamykaniu się dyszy. Jeżeli dochodzące dźwięki będą niewyraźne lub zdecydowanie inne, wówczas należy udać się na profesjonalny test. Można również od razu podjąć się wymiany wtryskiwacza. Jednak zalecamy upewnić się czy to na pewno wina wtryskiwacza.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż chłodnicy

REKLAMA

Przechodzimy do wymiany. Jeśli chodzi o wtryskiwacze mamy tutaj pewien wybór. Możemy kupić używane lub oddać nasze do regeneracji. Jeżeli mamy dostęp do sprawdzonych, używanych części to warto zdecydować się na taki zakup. W regeneracji należy pamiętać, że wydajność wtryskiwacza zależy zazwyczaj od zakłady, który go regenerował. Wysoka precyzja i dokładność przekładają się na parametry jego pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początki odpinamy ujemną klemę od akumulatora. Teraz redukujemy ciśnienie w całym układzie. W silnikach V6 demontujemy rynnę odpowiedzialną za odprowadzanie wody. Znajduje się ona pod przednią szybą. Do kolejnej operacji będzie nam potrzebny manometr. Na kolektorze wtryskiwaczy znajduje się specjalny króciec kontrolny. Odkręcamy kapturek ochronny i przykładamy do niego manometr. Paliwo, które wypływa należy wycierać za pomocą suchej szmatki. Zakręcamy kapturek ochronny i w silniku V6 montujemy rynnę odprowadzania wody.

W silniku 16 zaworowym rozpinamy złącza od przewodów czujnika temperatury powietrza dolotowego, czujnika położenia przepustnicy i przepływomierza powietrza. Na głowicy cylindrów znajduje się przewód odpowietrzający skrzynię korbową. Opinamy go po czym luzujemy opaski i zdejmujemy przewód dolotowy z obudowy filtru powietrza oraz obudowy przepustnicy.

Zobacz też: Jak postępować podczas upałów w przypadku awarii układu chłodzenia silnika?

REKLAMA

Na pokrywie głowicy cylindrów jest przewód odpowietrzania silnika, który również demontujemy. Tak samo postępujemy z przewodem podciśnienia na regulatorze ciśnienia paliwa. Na końcu odpinamy przewód masowy od kolektora paliwa. Przytrzymujemy płaskim kluczem króciec i odkręcamy przewód powrotny paliwa. Znajduje się on poniżej przewodu podciśnienia.

Teraz odpinamy cięgno przepustnicy i zdejmujemy złącze z zaworu regulacyjnego biegu jałowego. W silniku OHC odkręcamy od kolektora paliwa przewód pierwotny i dopływowy. Następnie odkręcamy nakrętkę trzymającą przewód masowy na trzpieniu mocującym. Sam trzpień również demontujemy. Odpinamy od listwy złącza wtryskiwaczy. Za pomocą śrubokręta odpinamy klamry mocujące wtryskiwaczy (wciskamy w stronę silnika).

Teraz wyjmujemy listwę złączy i odkręcamy śrubę trzymającą kolektor paliwa. W kolejnym kroku zdejmujemy opaskę, która mocuje łącznik przewodu dopływającego paliwa do wspornika cięgna przepustnicy. Następnie wyjmujemy z kolektora dolotowego kolektor paliwa razem z wtryskiwaczami. Kolejna operacja wymaga od nas szczególnej ostrożności. Montujemy kolektor paliwa w imadle i zdejmujemy klamry mocujące wtryskiwacze. Pamiętajmy o zabezpieczeniu kolektora, podkładając osłonę pomiędzy kolektor a imadło.

Zalecamy przyjrzeć się i zapamiętać w jaki sposób były zamontowane klamry. Podczas montażu będzie nam znacznie łatwiej.

Przechodzimy do montażu. Najważniejszy punkt to pierścienie uszczelniające. Należy bezwzględnie pamiętać o ich wymianie podczas montowania wtryskiwaczy. Zalecamy nałożyć na ich powierzchnię cienką warstwę wazeliny.

Montujemy wtryskiwacze na swoje miejsce i zabezpieczamy je klamrami. Dokładność zapięcia jest bardzo ważna. Jeżeli wykonamy to niepoprawnie to zaczepy listwy złączy nie zostaną zabezpieczone. Pamiętajmy, że złącze elektryczne wtryskiwacza powinno być skierowane ku górze. Instalujemy kolektor paliwa z wtryskiwaczami do kolektora dolotowego. Całość przykręcamy 2 śrubami.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: przegląd i regulacja hamulca ręcznego

Następnie dokręcamy do wspornika cięgna przepustnicy opaskę łącznika przewodu dopływowego paliwa. Teraz montujemy listwę złączy do wtryskiwaczy. Jeżeli wykonaliśmy to prawidłowo powinniśmy usłyszeć charakterystyczne kliknięcie. Możemy teraz przykręcić do łącznika przewód dopływowy paliwa. Zalecamy przytrzymać go za kołnierza za pomocą klucza płaskiego.

Instalujemy cięgno przepustnicy i podłączamy złącze zaworu regulacji biegu jałowego. Powoli zbliżamy się do końca montażu. Na pokrywie głowicy cylindrów montujemy przewód odpowietrzania silnika. Natomiast przewód podciśnienia osadzamy na regulatorze ciśnienia paliwa. Na końcu podpinamy przewód masy do kolektora paliwa. W kolejnym kroku montujemy przewód powrotny paliwa do kolektora paliwa. Przy wykonywaniu tej czynności najlepiej przytrzymać kołnierz łącznika za pomocą płaskiego klucza.

Pozostaje nam podłączyć akumulator i uruchomić silnik. Sprawdzamy przy tym dokładnie czy nie ma żadnych nieszczelności w całym układzie. Wyłączamy silnik i ponownie uruchamiamy, dokonując ponownej kontroli.

Zobacz też: Daewoo Lanos: wymiana półosi

W silnikach V6 wymiana wygląda trochę inaczej. Na początku demontujemy łącznik dolotowy. Teraz wyjmujemy z mocowania złącze przewodów wtryskiwaczy i rozpinamy je. W kolejnym kroku wykręcamy dwie śruby od adaptera. Następnie luzujemy nakrętkę mocującą przewody odpowiedzialne za doprowadzanie i odprowadzanie paliwa. Podczas wykonywania tej czynność zalecamy przytrzymywać kolektor paliwa.

Zdejmujemy osłonę wiązki przewodów (jeśli jest w naszej wersji) i odkręcamy śruby mocujące kolektor paliwa. W tym momencie wyjmujemy kolektor paliwa razem z wtryskiwaczami z łącznika dolotowego.

Przechodzimy do montażu. Na początku instalujemy kolektor paliwa z wtryskiwaczami do łącznika dolotowego. Skręcamy wszystko za pomocą śrub. Należy upewnić się, czy wtryskiwacze zostały poprawnie zamontowane.

Jeżeli występowała osłona przewodów to mocujemy ją na swoje miejsce. Dokręcamy przewody paliwowe oraz dokręcamy adapter. Teraz podłączamy i osadzamy złącze przewodów wtryskiwaczy. Na końcu pozostaje nam zamontowanie łącznika dolotowego.

Uruchamiamy silnik i kontrolujemy czy nie ma żadnych wycieków.

Jak widać wymiana wtryskiwaczy wymaga jest stosunkowo czasochłonna. Podczas wykonywania tej pracy bardzo ważna jest dokładność. Każdy element musi zostać prawidłowo zamontowany.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA