REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: demontaż półosi napędowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra G/Zafira A demontaż półosi napędowych
Opel Astra G/Zafira A demontaż półosi napędowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana półosi napędowych nie jest trudna jednak należy przestrzegać kilku zasad podczas wykonywania pracy. W poradniku tym przedstawimy jak samemu wymontować półosie napędowe w modelu Zafira A i Astra G.

Podczas wymiany półosi napędowych w Oplu Astra i Oplu Zafira istotne jest, żeby wyciągać półoś tylko za przegub. Wyjmowanie elementu ciągnąc za półoś ze skrzyni biegów nie jest dobrym krokiem. Na początku musimy wrzucić dowolny bieg i zaciągnąć hamulec ręczny. Luzujemy śruby kół po obu stronach i podnosimy samochód. Można wykorzystać do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Nie jest wymagane unoszenie na platformie, chociaż jest to wygodne rozwiązanie.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż kolumny zawieszenia

REKLAMA

W celu ułatwienia pracy zalecamy zdemontowanie dolnej osłony silnika. Wszystkie mocowania są dobrze widoczne i nie będzie z nimi żadnych problemów. Kolejnym krokiem będzie wykręcenie nakrętki piasty koła. Jest ona przykręcona dużą siłą więc należy robić to wyjątkowo solidnym kluczem. W tym momencie przyda nam się pomoc drugiej osoby, musi wcisnąć pedał hamulca, żeby piasta się nie obracała.

Również dobrym rozwiązaniem jest poluzowanie nakrętki przed zdjęciem koła. W takim wypadku nie musimy prosić o pomoc drugiej osoby. Teraz odkręcamy nakrętkę mocującą końcówkę drążka kierowniczego. W warsztatach stosowany jest do tego specjalny ściągacz. Warto spróbować bez konieczności zakupu jego. Można wspomóc się delikatnymi uderzeniami młotkiem poprzez kawałek drewna.

Następnie demontujemy drążek łącznika stabilizatora. W tym celu można pomóc sobie płaskim kluczem, którym będziemy podtrzymywać kulową część przegubu. Teraz odkręcamy śrubkę mocującą przegub a następnie uginamy wahacz do dołu. Spowoduje to wysunięcie się przedniej części przegubu. W tym momencie wyjmujemy półoś z piasty. Może okazać się to wyjątkowo trudne. W przypadku wielkich trudności będziemy musieli dokonać zakupu specjalnego ściągacza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podwieszamy obie półosie i zaczynamy proces wymontowania z samochodu. Na początku wybijamy lewą a następnie prawą. W serwisach stosowany jest do tego specjalny przyrząd, który umożliwia bezpieczne wyjęcie półosi. Jak wiadomo nie wiele osób ma odstęp do takiego przyrządu. W tym celu możemy się posłużyć tradycyjną metalową łyżką do opon. Wsuwamy ją pomiędzy koniec półosi a wałek koła zębatego.

Robimy to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić żadnego elementu. Jak da się zauważyć po ich wymontowaniu zaczyna wyciekać olej. Należy zatkać te miejsca odpowiednio dopasowanym korkiem. Zachowamy czystość w układzie i unikniemy zbędnego wycieku. Pamiętajmy, żeby nie poruszać samochodu po wymontowaniu półosi. Jeżeli koniecznie musimy to zrobić to należy przykręcić końcówkę półosi.

Przechodzimy do zamontowania półosi. Należy to robić bardzo uważnie i ostrożnie. Jakiekolwiek złe osadzenie będzie skutkowało nieprawidłową pracą. Na początku wycieramy dokładnie miejsce osadzenia zewnętrznego przegubu oraz powierzchnię styku łożyska kulkowego z piastę koła. Robimy to bardzo dokładnie, w tych miejscach nie mogą występować żadne zanieczyszczenia. Najlepiej jakby szmatka nie pozostawiała włókien.

Teraz montujemy nowy pierścień zabezpieczający w wycięciu końcówki przegubu od strony skrzyni biegów. Pamiętajmy, żeby za bardzo nie naginać ani rozciągać pierścienia. Nie może być jakkolwiek uszkodzony. Następnie smarujemy dokładnie wypust półosi znajdujący się w obudowie przekładni. Możemy teraz wcisnąć półoś w obudowę skrzyni biegów. Jeżeli jest wstępnie zamocowana to wbijamy ją za pomocą śrubokręta pobijając go lekko młotkiem.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymontowanie pompy paliwa w silniku benzynowym

Pierścień zabezpieczający musi być dobrze osadzony. Nie należy przykładać śrubokręta do osłony. Jedynym miejscem jest zgrubienie, które jest jako pierwsze patrząc od strony skrzyni biegów. Jest tam połączenie zgrzewane. Teraz należy przeprowadzić pewien test odnośnie prawidłowego zamocowana. Chwytamy za zewnętrzną część przegubu i pociągamy do siebie. Nie można łapać za półoś.

Przechodzimy do kolejnego kroku. Na początku smarujemy olejem przekładniowym wypust piasty koła i montujemy na nim półoś. Dokręcamy delikatnie nakrętkę koronową razem z podkładką. W tym momencie możemy zamontować przegub prowadzący w zwrotnicy. Pamiętajmy do dobrym dokręceniu. Teraz przykręcamy drążek łącznika stabilizatora. Jeżeli mamy taką możliwość warto użyć nowych nakrętek.

Montujemy końcówkę drążka kierowniczego. Tutaj również zalecamy skorzystanie z nowych nakrętek. W tym momencie przystępujemy do przykręcania nakrętki piasty koła. Prosimy drugą osobę o pomoc – dokładnie o wciśnięcie pedału hamulca. Nakrętkę piasty dokręcamy momentem 120Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego musi być to odpowiednio duża siła z pewnym wyczuciem.

Na końcu dokręcamy nakrętkę koronową o ¼ obrotu i zapinamy zawleczkę blokującą. Jeżeli będzie problem to należy poluzować nakrętkę, tak aby zawleczka była spasowana z jednym z wycięć nakrętki koronowej. Pozostało nam założyć koła i opuścić samochód. Na koniec polecamy wykonać jazdę próbną.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA