REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: demontaż półosi napędowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra G/Zafira A demontaż półosi napędowych
Opel Astra G/Zafira A demontaż półosi napędowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana półosi napędowych nie jest trudna jednak należy przestrzegać kilku zasad podczas wykonywania pracy. W poradniku tym przedstawimy jak samemu wymontować półosie napędowe w modelu Zafira A i Astra G.

Podczas wymiany półosi napędowych w Oplu Astra i Oplu Zafira istotne jest, żeby wyciągać półoś tylko za przegub. Wyjmowanie elementu ciągnąc za półoś ze skrzyni biegów nie jest dobrym krokiem. Na początku musimy wrzucić dowolny bieg i zaciągnąć hamulec ręczny. Luzujemy śruby kół po obu stronach i podnosimy samochód. Można wykorzystać do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Nie jest wymagane unoszenie na platformie, chociaż jest to wygodne rozwiązanie.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż kolumny zawieszenia

REKLAMA

W celu ułatwienia pracy zalecamy zdemontowanie dolnej osłony silnika. Wszystkie mocowania są dobrze widoczne i nie będzie z nimi żadnych problemów. Kolejnym krokiem będzie wykręcenie nakrętki piasty koła. Jest ona przykręcona dużą siłą więc należy robić to wyjątkowo solidnym kluczem. W tym momencie przyda nam się pomoc drugiej osoby, musi wcisnąć pedał hamulca, żeby piasta się nie obracała.

Również dobrym rozwiązaniem jest poluzowanie nakrętki przed zdjęciem koła. W takim wypadku nie musimy prosić o pomoc drugiej osoby. Teraz odkręcamy nakrętkę mocującą końcówkę drążka kierowniczego. W warsztatach stosowany jest do tego specjalny ściągacz. Warto spróbować bez konieczności zakupu jego. Można wspomóc się delikatnymi uderzeniami młotkiem poprzez kawałek drewna.

Następnie demontujemy drążek łącznika stabilizatora. W tym celu można pomóc sobie płaskim kluczem, którym będziemy podtrzymywać kulową część przegubu. Teraz odkręcamy śrubkę mocującą przegub a następnie uginamy wahacz do dołu. Spowoduje to wysunięcie się przedniej części przegubu. W tym momencie wyjmujemy półoś z piasty. Może okazać się to wyjątkowo trudne. W przypadku wielkich trudności będziemy musieli dokonać zakupu specjalnego ściągacza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podwieszamy obie półosie i zaczynamy proces wymontowania z samochodu. Na początku wybijamy lewą a następnie prawą. W serwisach stosowany jest do tego specjalny przyrząd, który umożliwia bezpieczne wyjęcie półosi. Jak wiadomo nie wiele osób ma odstęp do takiego przyrządu. W tym celu możemy się posłużyć tradycyjną metalową łyżką do opon. Wsuwamy ją pomiędzy koniec półosi a wałek koła zębatego.

Robimy to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić żadnego elementu. Jak da się zauważyć po ich wymontowaniu zaczyna wyciekać olej. Należy zatkać te miejsca odpowiednio dopasowanym korkiem. Zachowamy czystość w układzie i unikniemy zbędnego wycieku. Pamiętajmy, żeby nie poruszać samochodu po wymontowaniu półosi. Jeżeli koniecznie musimy to zrobić to należy przykręcić końcówkę półosi.

Przechodzimy do zamontowania półosi. Należy to robić bardzo uważnie i ostrożnie. Jakiekolwiek złe osadzenie będzie skutkowało nieprawidłową pracą. Na początku wycieramy dokładnie miejsce osadzenia zewnętrznego przegubu oraz powierzchnię styku łożyska kulkowego z piastę koła. Robimy to bardzo dokładnie, w tych miejscach nie mogą występować żadne zanieczyszczenia. Najlepiej jakby szmatka nie pozostawiała włókien.

Teraz montujemy nowy pierścień zabezpieczający w wycięciu końcówki przegubu od strony skrzyni biegów. Pamiętajmy, żeby za bardzo nie naginać ani rozciągać pierścienia. Nie może być jakkolwiek uszkodzony. Następnie smarujemy dokładnie wypust półosi znajdujący się w obudowie przekładni. Możemy teraz wcisnąć półoś w obudowę skrzyni biegów. Jeżeli jest wstępnie zamocowana to wbijamy ją za pomocą śrubokręta pobijając go lekko młotkiem.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymontowanie pompy paliwa w silniku benzynowym

Pierścień zabezpieczający musi być dobrze osadzony. Nie należy przykładać śrubokręta do osłony. Jedynym miejscem jest zgrubienie, które jest jako pierwsze patrząc od strony skrzyni biegów. Jest tam połączenie zgrzewane. Teraz należy przeprowadzić pewien test odnośnie prawidłowego zamocowana. Chwytamy za zewnętrzną część przegubu i pociągamy do siebie. Nie można łapać za półoś.

Przechodzimy do kolejnego kroku. Na początku smarujemy olejem przekładniowym wypust piasty koła i montujemy na nim półoś. Dokręcamy delikatnie nakrętkę koronową razem z podkładką. W tym momencie możemy zamontować przegub prowadzący w zwrotnicy. Pamiętajmy do dobrym dokręceniu. Teraz przykręcamy drążek łącznika stabilizatora. Jeżeli mamy taką możliwość warto użyć nowych nakrętek.

Montujemy końcówkę drążka kierowniczego. Tutaj również zalecamy skorzystanie z nowych nakrętek. W tym momencie przystępujemy do przykręcania nakrętki piasty koła. Prosimy drugą osobę o pomoc – dokładnie o wciśnięcie pedału hamulca. Nakrętkę piasty dokręcamy momentem 120Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego musi być to odpowiednio duża siła z pewnym wyczuciem.

Na końcu dokręcamy nakrętkę koronową o ¼ obrotu i zapinamy zawleczkę blokującą. Jeżeli będzie problem to należy poluzować nakrętkę, tak aby zawleczka była spasowana z jednym z wycięć nakrętki koronowej. Pozostało nam założyć koła i opuścić samochód. Na koniec polecamy wykonać jazdę próbną.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elektryki jeździły po Warszawie już pół wieku temu

Samochody elektryczne to wcale nie nowość. Już w latach 70. można było zwiedzać Warszawę takim autem. Do celów obsługi ruchu turystycznego wykorzystywano krajowe melexy. Takie zwiedzanie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

REKLAMA

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

REKLAMA

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

REKLAMA