REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: demontaż półosi napędowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra G/Zafira A demontaż półosi napędowych
Opel Astra G/Zafira A demontaż półosi napędowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana półosi napędowych nie jest trudna jednak należy przestrzegać kilku zasad podczas wykonywania pracy. W poradniku tym przedstawimy jak samemu wymontować półosie napędowe w modelu Zafira A i Astra G.

Podczas wymiany półosi napędowych w Oplu Astra i Oplu Zafira istotne jest, żeby wyciągać półoś tylko za przegub. Wyjmowanie elementu ciągnąc za półoś ze skrzyni biegów nie jest dobrym krokiem. Na początku musimy wrzucić dowolny bieg i zaciągnąć hamulec ręczny. Luzujemy śruby kół po obu stronach i podnosimy samochód. Można wykorzystać do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Nie jest wymagane unoszenie na platformie, chociaż jest to wygodne rozwiązanie.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż kolumny zawieszenia

REKLAMA

W celu ułatwienia pracy zalecamy zdemontowanie dolnej osłony silnika. Wszystkie mocowania są dobrze widoczne i nie będzie z nimi żadnych problemów. Kolejnym krokiem będzie wykręcenie nakrętki piasty koła. Jest ona przykręcona dużą siłą więc należy robić to wyjątkowo solidnym kluczem. W tym momencie przyda nam się pomoc drugiej osoby, musi wcisnąć pedał hamulca, żeby piasta się nie obracała.

Również dobrym rozwiązaniem jest poluzowanie nakrętki przed zdjęciem koła. W takim wypadku nie musimy prosić o pomoc drugiej osoby. Teraz odkręcamy nakrętkę mocującą końcówkę drążka kierowniczego. W warsztatach stosowany jest do tego specjalny ściągacz. Warto spróbować bez konieczności zakupu jego. Można wspomóc się delikatnymi uderzeniami młotkiem poprzez kawałek drewna.

Następnie demontujemy drążek łącznika stabilizatora. W tym celu można pomóc sobie płaskim kluczem, którym będziemy podtrzymywać kulową część przegubu. Teraz odkręcamy śrubkę mocującą przegub a następnie uginamy wahacz do dołu. Spowoduje to wysunięcie się przedniej części przegubu. W tym momencie wyjmujemy półoś z piasty. Może okazać się to wyjątkowo trudne. W przypadku wielkich trudności będziemy musieli dokonać zakupu specjalnego ściągacza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podwieszamy obie półosie i zaczynamy proces wymontowania z samochodu. Na początku wybijamy lewą a następnie prawą. W serwisach stosowany jest do tego specjalny przyrząd, który umożliwia bezpieczne wyjęcie półosi. Jak wiadomo nie wiele osób ma odstęp do takiego przyrządu. W tym celu możemy się posłużyć tradycyjną metalową łyżką do opon. Wsuwamy ją pomiędzy koniec półosi a wałek koła zębatego.

Robimy to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić żadnego elementu. Jak da się zauważyć po ich wymontowaniu zaczyna wyciekać olej. Należy zatkać te miejsca odpowiednio dopasowanym korkiem. Zachowamy czystość w układzie i unikniemy zbędnego wycieku. Pamiętajmy, żeby nie poruszać samochodu po wymontowaniu półosi. Jeżeli koniecznie musimy to zrobić to należy przykręcić końcówkę półosi.

Przechodzimy do zamontowania półosi. Należy to robić bardzo uważnie i ostrożnie. Jakiekolwiek złe osadzenie będzie skutkowało nieprawidłową pracą. Na początku wycieramy dokładnie miejsce osadzenia zewnętrznego przegubu oraz powierzchnię styku łożyska kulkowego z piastę koła. Robimy to bardzo dokładnie, w tych miejscach nie mogą występować żadne zanieczyszczenia. Najlepiej jakby szmatka nie pozostawiała włókien.

Teraz montujemy nowy pierścień zabezpieczający w wycięciu końcówki przegubu od strony skrzyni biegów. Pamiętajmy, żeby za bardzo nie naginać ani rozciągać pierścienia. Nie może być jakkolwiek uszkodzony. Następnie smarujemy dokładnie wypust półosi znajdujący się w obudowie przekładni. Możemy teraz wcisnąć półoś w obudowę skrzyni biegów. Jeżeli jest wstępnie zamocowana to wbijamy ją za pomocą śrubokręta pobijając go lekko młotkiem.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymontowanie pompy paliwa w silniku benzynowym

Pierścień zabezpieczający musi być dobrze osadzony. Nie należy przykładać śrubokręta do osłony. Jedynym miejscem jest zgrubienie, które jest jako pierwsze patrząc od strony skrzyni biegów. Jest tam połączenie zgrzewane. Teraz należy przeprowadzić pewien test odnośnie prawidłowego zamocowana. Chwytamy za zewnętrzną część przegubu i pociągamy do siebie. Nie można łapać za półoś.

Przechodzimy do kolejnego kroku. Na początku smarujemy olejem przekładniowym wypust piasty koła i montujemy na nim półoś. Dokręcamy delikatnie nakrętkę koronową razem z podkładką. W tym momencie możemy zamontować przegub prowadzący w zwrotnicy. Pamiętajmy do dobrym dokręceniu. Teraz przykręcamy drążek łącznika stabilizatora. Jeżeli mamy taką możliwość warto użyć nowych nakrętek.

Montujemy końcówkę drążka kierowniczego. Tutaj również zalecamy skorzystanie z nowych nakrętek. W tym momencie przystępujemy do przykręcania nakrętki piasty koła. Prosimy drugą osobę o pomoc – dokładnie o wciśnięcie pedału hamulca. Nakrętkę piasty dokręcamy momentem 120Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego musi być to odpowiednio duża siła z pewnym wyczuciem.

Na końcu dokręcamy nakrętkę koronową o ¼ obrotu i zapinamy zawleczkę blokującą. Jeżeli będzie problem to należy poluzować nakrętkę, tak aby zawleczka była spasowana z jednym z wycięć nakrętki koronowej. Pozostało nam założyć koła i opuścić samochód. Na koniec polecamy wykonać jazdę próbną.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA