REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opel Zafira A
Opel Zafira A

REKLAMA

REKLAMA

Bazując na podzespołach Astry II, Opel zbudował auto do konkurowania z przebojowym Renault Scenic. Udało się?

Scenic był bodaj najważniejszym autem nowej klasy zwanej MPV – kompaktowych minivanów, pomyślanych jako auta dla rodziny. Czy to racjonalne, czy nie, MPV zdobyły dużą popularność. Zafira pojawiła się trzy lata po premierze Scenica i od razu odgryzła kawałek zarezerwowanego dla Francuzów tortu. Głównie za sprawą trzeciego rzędu siedzeń. Opel na bazie Astry jest w stanie pomieścić 7 osób. To rozwiązanie raczej doraźne, bo dwa dodatkowe siedzenia zapewniają gorszy komfort, niż taboret w ciasnej kuchni. Ale są, w razie potrzeby można ich użyć.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o Oplu Zafirze

A gdy takowej nie ma, dwa siedzenia z dziecinną łatwością chowa się w podłodze i można cieszyć się ponad 640 litrami (tylko 140 przy podniesionych siedzeniach trzeciego rzędu) przestrzeni bagażowej. To kolejny parametr, nokautujący konkurencję. Warto jeszcze zauważyć, że większość producentów za trzeci rząd siedzeń żądało dopłaty, zaś w Zafirze był on standardem. Trzeci rząd siedzeń i duży bagażnik to nie wszystko. Opel zasługuje na pochwałę za doskonale zaprojektowane wnętrze z dużą liczbą pojemnych schowków. Dziś nie wygląda ono supernowocześnie, nie jest też wzorem trwałości, ale praktyczności akurat nie straci.

Prowadzenie osobówki

Podczas gdy wiele aut segmentu MPV prowadzi się jak vany ze wszystkimi ich wadami, Zafira pełnymi garściami czerpie z dobrodziejstw podzespołów Astry. Nie przechyla się na zakrętach, jak francuska konkurencja, nieźle przyspiesza – 10 sekund do setki w pośrednich wersjach silnikowych to wynik bardzo przyzwoity. Nie, więcej – bardzo dobry.

REKLAMA

Silniki

Gamę benzynowych silników otwiera 1.6 o mocy 101 KM, zbyt słaby do tego samochodu. Dalej jest już lepiej. 1.8 o mocy 116/125 KM i 2.2 o mocy 147 KM doskonale dają sobie radę z Zafirą. Creme de la creme to dwustukonna wersja OPC – jeden z najszybszych i najsztywniej zestrojonych autobusików na świecie. Rozsądną propozycją są silniki diesla. Podstawowy 2.0 ma moc zaledwie 82 KM, w wersji z turbosprężarką – 101 KM. Idealny jest motor 2.2 o mocy 125 koni. Łączy dobre osiągi z wysoką kulturą pracy i niskim spalaniem. Osoby superoszczędne mogą poszukać auta z możliwością zasilania CNG, ale występują one sporadycznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Renault Laguna II

Awaryjność – ciężko wyczuć

Trudno powiedzieć dlaczego jedne Zafiry uchodzą za niezawodne a inne ulegają awariom. Niektóre z nich po prostu są dręczone przez awarie. Dotyczą na ogół drobiazgów: a to odrobiny rdzy, a to awaria silniczka wycieraczki, innym razem elementów zawieszenia. Naprawy są na ogół dość tanie – Zafira to kuzynka popularnej Astry II. Poważniejsze awarie nękają silniki diesla. Wersje 2.2 mają zapiekające się świece, ich wymiana może być bardzo kosztowna i uciążliwa. Dwulitrowe motory mają niezbyt sprawną pompę wtryskową. We wszystkich Zafirach zawieść może (ale nie musi) przekładnia kierownicza.

Wartość

Użytkowo Zafira jest autem bardzo cennym. Przestronna, wygodna, dość solidna, dobrze się prowadzi. Ile za tę przyjemność trzeba zapłacić? Przynajmniej 11-13 tysięcy. Tyle kosztują najtańsze auta z lat 1999-2000. Wybór nowszego samochodu (2001-2002) to wydatek rzędu 16-18 tysięcy. Roczniki 2003-2005 kosztują startują z poziomu 20 tys. złotych. Za kilkuletnie, dobre rodzinne auto warto tyle zapłacić.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA