REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel Zafira A (1999-2005)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
Opel Zafira A
Opel Zafira A

REKLAMA

REKLAMA

Bazując na podzespołach Astry II, Opel zbudował auto do konkurowania z przebojowym Renault Scenic. Udało się?

Scenic był bodaj najważniejszym autem nowej klasy zwanej MPV – kompaktowych minivanów, pomyślanych jako auta dla rodziny. Czy to racjonalne, czy nie, MPV zdobyły dużą popularność. Zafira pojawiła się trzy lata po premierze Scenica i od razu odgryzła kawałek zarezerwowanego dla Francuzów tortu. Głównie za sprawą trzeciego rzędu siedzeń. Opel na bazie Astry jest w stanie pomieścić 7 osób. To rozwiązanie raczej doraźne, bo dwa dodatkowe siedzenia zapewniają gorszy komfort, niż taboret w ciasnej kuchni. Ale są, w razie potrzeby można ich użyć.

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o Oplu Zafirze

A gdy takowej nie ma, dwa siedzenia z dziecinną łatwością chowa się w podłodze i można cieszyć się ponad 640 litrami (tylko 140 przy podniesionych siedzeniach trzeciego rzędu) przestrzeni bagażowej. To kolejny parametr, nokautujący konkurencję. Warto jeszcze zauważyć, że większość producentów za trzeci rząd siedzeń żądało dopłaty, zaś w Zafirze był on standardem. Trzeci rząd siedzeń i duży bagażnik to nie wszystko. Opel zasługuje na pochwałę za doskonale zaprojektowane wnętrze z dużą liczbą pojemnych schowków. Dziś nie wygląda ono supernowocześnie, nie jest też wzorem trwałości, ale praktyczności akurat nie straci.

Prowadzenie osobówki

Podczas gdy wiele aut segmentu MPV prowadzi się jak vany ze wszystkimi ich wadami, Zafira pełnymi garściami czerpie z dobrodziejstw podzespołów Astry. Nie przechyla się na zakrętach, jak francuska konkurencja, nieźle przyspiesza – 10 sekund do setki w pośrednich wersjach silnikowych to wynik bardzo przyzwoity. Nie, więcej – bardzo dobry.

Silniki

Gamę benzynowych silników otwiera 1.6 o mocy 101 KM, zbyt słaby do tego samochodu. Dalej jest już lepiej. 1.8 o mocy 116/125 KM i 2.2 o mocy 147 KM doskonale dają sobie radę z Zafirą. Creme de la creme to dwustukonna wersja OPC – jeden z najszybszych i najsztywniej zestrojonych autobusików na świecie. Rozsądną propozycją są silniki diesla. Podstawowy 2.0 ma moc zaledwie 82 KM, w wersji z turbosprężarką – 101 KM. Idealny jest motor 2.2 o mocy 125 koni. Łączy dobre osiągi z wysoką kulturą pracy i niskim spalaniem. Osoby superoszczędne mogą poszukać auta z możliwością zasilania CNG, ale występują one sporadycznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Renault Laguna II

Awaryjność – ciężko wyczuć

Trudno powiedzieć dlaczego jedne Zafiry uchodzą za niezawodne a inne ulegają awariom. Niektóre z nich po prostu są dręczone przez awarie. Dotyczą na ogół drobiazgów: a to odrobiny rdzy, a to awaria silniczka wycieraczki, innym razem elementów zawieszenia. Naprawy są na ogół dość tanie – Zafira to kuzynka popularnej Astry II. Poważniejsze awarie nękają silniki diesla. Wersje 2.2 mają zapiekające się świece, ich wymiana może być bardzo kosztowna i uciążliwa. Dwulitrowe motory mają niezbyt sprawną pompę wtryskową. We wszystkich Zafirach zawieść może (ale nie musi) przekładnia kierownicza.

Wartość

Użytkowo Zafira jest autem bardzo cennym. Przestronna, wygodna, dość solidna, dobrze się prowadzi. Ile za tę przyjemność trzeba zapłacić? Przynajmniej 11-13 tysięcy. Tyle kosztują najtańsze auta z lat 1999-2000. Wybór nowszego samochodu (2001-2002) to wydatek rzędu 16-18 tysięcy. Roczniki 2003-2005 kosztują startują z poziomu 20 tys. złotych. Za kilkuletnie, dobre rodzinne auto warto tyle zapłacić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA