REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel Zafira A (1999-2005)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
Opel Zafira A
Opel Zafira A

REKLAMA

REKLAMA

Bazując na podzespołach Astry II, Opel zbudował auto do konkurowania z przebojowym Renault Scenic. Udało się?

Scenic był bodaj najważniejszym autem nowej klasy zwanej MPV – kompaktowych minivanów, pomyślanych jako auta dla rodziny. Czy to racjonalne, czy nie, MPV zdobyły dużą popularność. Zafira pojawiła się trzy lata po premierze Scenica i od razu odgryzła kawałek zarezerwowanego dla Francuzów tortu. Głównie za sprawą trzeciego rzędu siedzeń. Opel na bazie Astry jest w stanie pomieścić 7 osób. To rozwiązanie raczej doraźne, bo dwa dodatkowe siedzenia zapewniają gorszy komfort, niż taboret w ciasnej kuchni. Ale są, w razie potrzeby można ich użyć.

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o Oplu Zafirze

A gdy takowej nie ma, dwa siedzenia z dziecinną łatwością chowa się w podłodze i można cieszyć się ponad 640 litrami (tylko 140 przy podniesionych siedzeniach trzeciego rzędu) przestrzeni bagażowej. To kolejny parametr, nokautujący konkurencję. Warto jeszcze zauważyć, że większość producentów za trzeci rząd siedzeń żądało dopłaty, zaś w Zafirze był on standardem. Trzeci rząd siedzeń i duży bagażnik to nie wszystko. Opel zasługuje na pochwałę za doskonale zaprojektowane wnętrze z dużą liczbą pojemnych schowków. Dziś nie wygląda ono supernowocześnie, nie jest też wzorem trwałości, ale praktyczności akurat nie straci.

Prowadzenie osobówki

Podczas gdy wiele aut segmentu MPV prowadzi się jak vany ze wszystkimi ich wadami, Zafira pełnymi garściami czerpie z dobrodziejstw podzespołów Astry. Nie przechyla się na zakrętach, jak francuska konkurencja, nieźle przyspiesza – 10 sekund do setki w pośrednich wersjach silnikowych to wynik bardzo przyzwoity. Nie, więcej – bardzo dobry.

Silniki

Gamę benzynowych silników otwiera 1.6 o mocy 101 KM, zbyt słaby do tego samochodu. Dalej jest już lepiej. 1.8 o mocy 116/125 KM i 2.2 o mocy 147 KM doskonale dają sobie radę z Zafirą. Creme de la creme to dwustukonna wersja OPC – jeden z najszybszych i najsztywniej zestrojonych autobusików na świecie. Rozsądną propozycją są silniki diesla. Podstawowy 2.0 ma moc zaledwie 82 KM, w wersji z turbosprężarką – 101 KM. Idealny jest motor 2.2 o mocy 125 koni. Łączy dobre osiągi z wysoką kulturą pracy i niskim spalaniem. Osoby superoszczędne mogą poszukać auta z możliwością zasilania CNG, ale występują one sporadycznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Renault Laguna II

Awaryjność – ciężko wyczuć

Trudno powiedzieć dlaczego jedne Zafiry uchodzą za niezawodne a inne ulegają awariom. Niektóre z nich po prostu są dręczone przez awarie. Dotyczą na ogół drobiazgów: a to odrobiny rdzy, a to awaria silniczka wycieraczki, innym razem elementów zawieszenia. Naprawy są na ogół dość tanie – Zafira to kuzynka popularnej Astry II. Poważniejsze awarie nękają silniki diesla. Wersje 2.2 mają zapiekające się świece, ich wymiana może być bardzo kosztowna i uciążliwa. Dwulitrowe motory mają niezbyt sprawną pompę wtryskową. We wszystkich Zafirach zawieść może (ale nie musi) przekładnia kierownicza.

Wartość

Użytkowo Zafira jest autem bardzo cennym. Przestronna, wygodna, dość solidna, dobrze się prowadzi. Ile za tę przyjemność trzeba zapłacić? Przynajmniej 11-13 tysięcy. Tyle kosztują najtańsze auta z lat 1999-2000. Wybór nowszego samochodu (2001-2002) to wydatek rzędu 16-18 tysięcy. Roczniki 2003-2005 kosztują startują z poziomu 20 tys. złotych. Za kilkuletnie, dobre rodzinne auto warto tyle zapłacić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA