Opel Zafira w najnowszej odsłonie
REKLAMA
REKLAMA
Pierwsza generacja Zafiry została wprowadzona na rynek w 1999 roku. Jako pierwsze auto w swojej klasie była wyposażona w siedem miejsc. Od 1999 roku Opel sprzedał w Europie już ponad 2 miliony sztuk swojego vana.
REKLAMA
Innowacją w nowej Zafirze jest system gospodarowania przestrzenią we wnętrzu. Drugi rząd siedzeń składa się z trzech oddzielnych foteli, które można składać i przesuwać niezależnie od siebie, natomiast 3 rząd składa się na płasko. Dodatkowo siedzenia zewnętrzne wysuwają się o 50 mm w stronę środka wnętrza, co stanowi prawdziwą nowość w segmencie.
Zobacz też: Test Opel Astra Tourer: wielkość nie jest najważniejsza
REKLAMA
Przestrzeń we wnętrzu i elastyczny system siedzeń (Zafira Tourer oferuje 710 l pojemności w konfiguracji pięciu siedzeń (65 l więcej niż obecna Zafira) i 1 860 litrów, gdy wszystkie tylne siedzenia są złożone.) mają zapewnić wygodę w dalekich podróżach, do których auto zostało stworzone. Opel będzie oferował również zintegrowany system przewożenia rowerów FlexFix. Jest wysuwany z tylnego zderzaka, tak jak szuflada.
Wygląd nowej Zafiry nabrał muskulatury. Charakterystyczne dla Opla zagięcie w środku i trapezoidalna osłona chłodnicy tworzą dynamiczny wygląd, raczej nietypowy dla vanów. Podobnie jak w innych modelach Opla, przednie reflektory prezentują typową dla niego grafikę świateł do jazdy dziennej w kształcie skrzydeł. Widoczność kierowcy została poprawiona dzięki przekonstruowaniu przedniej części samochodu. Wąskie słupki, a duże okna boczne i tylne zapewniają kierowcy lepszą widoczność niż w poprzedniku.
Wnętrze jest przestronne i widne. Na życzenie dostępna jest panoramiczna szyba przednia – wpływa ona do szklanego szyberdachu, co wizualnie rozszerza ją aż do tylnej części samochodu.
Zawieszenie
Zafira Tourer jest wyposażona w oś przednią Insignii z izolowaną ramą pomocniczą i kolumną McPhersona. Układ osi tylnej, podobnie jak Astra łączy belkę wahaczową z drążkami Watta. Taka konstrukcja zapewnia stabilność i komfort.
W opcji dostępny będzie w pełni adaptacyjny układ sterowania podwoziem FlexRide. Zwiększa on komfort i bezpieczeństwo jazdy. Automatycznie dostosowuje się do warunków drogowych panując nad prędkością, ruchem pojazdu i indywidualnym stylem jazdy w celu zapewnienia maksymalnej stabilności. Kierowca wybiera spośród 3 ustawień: Standard, Tour i Sport.
Innowacje
REKLAMA
Nową propozycją w ofercie jest radarowy system dostosowujący prędkość pojazdu (ACC) z systemem ograniczającym skutki kolizji. Monitoruje on odległość pojazdów znajdujących się z przodu. Jeżeli zadana prędkość nie jest przestrzegana, system automatycznie zmniejsza prędkość pojazdu lub w skrajnych przypadkach wyzwala hamowanie awaryjne, aby zapobiec kolizji.
Przedni system kamer Opel Eye będzie m. in ostrzegał o niekontrolowanej zmianie pasa. A jego funkcja rozpoznawania znaków drogowych została udoskonalona. Kamera obsługuje również ciekawą funkcję „Intelligent Light Ranging”. Reguluje ona snop świateł mijania stosownie do odległości samochodu jadącego z przodu i stale dostosowuje go w celu zoptymalizowania oświetlenia jezdni bez efektu oślepiania. Asystent parkowania i monitorowanie martwego punktu w lusterkach to kolejne systemy dostępne na długiej liście opcji.
Silniki:
Zafira Tourer będzie dostępna z trzema wersjami silnika diesla.
2.0 CDTI znanego z Astry i Insignii (110, 130 i 165 KM).
Propozycja silników benzynowych obejmuje dwie oszczędne jednostki.
1.4 ECOTEC z turbodoładowaniem, o mocy 120 i 140 KM.
Dostępne będą sześciostopniowe manualne i automatyczne skrzynie biegów.
Zobacz też: Skoda Yeti: konstrukcja wszechstronna
Opcjonalnie pojawi się możliwość wyposażenia silników w system Start/Stop. Na polski rynek przygotowano jeszcze jedną wersję: silnik o pojemności 1,8 l (115 KM) z manualna skrzynią MT5. Wkrótce po debiucie oferta zostanie rozszerzona o odmianę z napędem na sprężony gaz ziemny CNG i LPG.
Obecny model Opla Zafiry w dalszym ciągu będzie się znajdować w ofercie obok nowej Zafiry Tourer. Oba modele będą konstruowane wyłącznie w zakładzie Opla w niemieckim Bochum. Zafira Tourer do sprzedaży wejdzie jesienią 2011 roku.
REKLAMA
REKLAMA