REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Passat czy Opel Vectra?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Dwa niemieckie auta, duże, przestronne, wygodne. Często wykorzystywane jako służbowe, rodzinne, limuzyny i woły robocze. Który jest bardziej wszechstronny, bardziej niezawodny, po prostu lepszy?

Volkswagen Passat podobnie jak Golf zdążył obrosnąć legendą. Wieść niesie, że jest trwały, bezawaryjny i doskonały jakościowo. Opel Vectra wyszedł już z produkcji, zastąpiła go Insignia. Ale dał się poznać jako solidne auto. Vectra była częstym wyborem wielu firm i korporacji - do dziś jeździ sporo służbówek a ich stan nie pozostawia wiele do życzenia. Ba, wybór jednej z korporacji daje już na starcie punkt przewagi Oplowi. Większość kierowców na widok Vectry w lusterku zwalnia i zjeżdża na prawą stronę jezdni. A jeśli na desce rozdzielczej jest coś białego – efekt murowany. Strach przed policyjnymi Vectrami to duży atut.

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagenie Passacie

Ostatnia produkowana wersja Vectry nosiła kryptonim C (2002 – 2008), obecny Passat oznaczony jest jako B6 lub 3C. Wszedł na rynek w roku 2005 i do dziś jest schodzi z taśm.

Co ładniejsze?

REKLAMA

Sylwetka Vectry może się podobać. Jest zwarta, silna, nieco kanciasta, ale wygląda nowocześnie. Auto nie sprawia wrażenia dużego, w przeciwieństwie do Passata. Pomiary to potwierdzają – VW ma 4765 mm długości (kombi 4774 mm), Opel - 4596 mm (kombi 4822), szerokość Passata to 1820 mm, Vectry – 1798 mm. Auto z Wolfsburga jest też o ok. 2 cm wyższe. Passat po prostu celuje w klasę wyższą – stąd duży rozmiar. Stylistykę Volkswagena trudno uznać za porywającą – jest duży, obły i trudno się za nim obejrzeć.

VW występuje w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i kombi, Vectra ma o jedną więcej – pięciodrzwiowy liftback. Owszem, jest jeszcze Passat CC, ale jego wejście na rynek zbiegło się z końcem produkcji Vectry, więc porównanie byłoby nie na miejscu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo (nieco) mniejszych rozmiarów w kwestii stylu wygrywa Vectra. Trzeba jednak podkreślić, że to taki typowo niemiecki styl, mało finezyjny, dość pancerny. Chyba nieprzypadkowo Vectry kupiło również polskie wojsko i wozi nimi generałów...

Który lepiej jeździ?

Oba auta mają niezłe zawieszenie, jak na tę klasę przystało. W Passacie jest ono zestrojone raczej twardo, ale nie traci na tym komfort jazdy. Tylna czterowahaczowa oś jest izolowana od nadwozia ramą pomocniczą. Zawieszenie Vectry również daje sporo komfortu, jednocześnie dokładnie przekazując kierowcy co dzieje się na dole. Oba auta są bardzo poprawne – chyba trzeba ogłosić remis. Ale ze wskazaniem na Passata – ma seryjnie montowane ESP.

Interior

Wnętrze to kwestia gustu. Oba auta w środku są ergonomiczne, ładnie poukładane. I jedno, i drugie ma fajne praktyczne rozwiązania. Passat jest nieco większy, więc oferuje trochę więcej przestrzeni. Ale nie w bagażniku – tu króluje Opel, dając 500 l pojemności, VW „tylko” 475. Również w wersji kombi – często wybieranej przez polskich klientów – lepiej sprawdzi się Vectra. Jest dłuższa od Passata w wersji Variant i oferuje w standardzie oferuje 530 litrów. Co prawda VW chwali się, że do Passata można zapakować ponad 600 litrów, ale pod warunkiem, że zamiast koła zapasowego mamy tzw. zestaw naprawczy. Z kołem zapasowym pojemność bagażnika wynosi 513 litrów. Poza tym bagażnik Opla jest dużo lepiej pomyślany – są tu uchwyty, siatki a próg załadunku jest niski.

Cóż, to oznacza chyba remis. Oba auta najlepiej obejrzeć i dobrać to, które w ważnych dla nas detalach jest lepsze.

Silniki: niemiecki pojedynek

Może od razu ogłosimy remis? Najpopularniejsze wersje silnikowe w Oplu i Volkswagenie są do siebie bardzo zbliżone osiągami. Dwulitrowe benzynowe FSI w Passacie i 2.2 w Vectrze sprawnie rozpędzają auta i dają swobodę podróżowania. Podobnie turbodiesle – dwulitrowe silniki mają bardzo podobne parametry.

Zobacz również: Opinie kierowców o Oplu Vectra

Koszty

Można się domyślić, że również ceny aut są zbliżone. Mniej więcej za 25-30 tysięcy można kupić auta obu marek z rocznika 2006. Oba auta nie są skłonne poddawać się korozji, nie mają jakichś typowych problemów. To sprawdzone konstrukcje, dopracowywane przez lata. Reasumując – o wyborze z tych dwóch modeli powinny decydować detale i bardzo konkretne przeznaczenie. Do wożenia kartonów lepsza będzie Vectra, do dłuższych podróży raczej Passat.

VW Passat

Porównanie Volkswagena Passata i Opla Vectry
Opel Vectra
Silniki: Benzynowe: 1.4 TSI 122KM; 1.4 TSI EcoFuel 150 KM; 1.6 16V - 102 KM; 1.6 FSI 115 KM; 1.8 TSI 160 KM; 2.0 FSI 150 KM; 2.0 TSI 200 KM; 3.2 FSI VR6 250 KM; R36 3.6 FSI VR6 300KM.
Diesla: 1.6 TDI 16V (CR) 105 KM; 1.9 TDI (PD) 105 KM; 2.0 TDI 16V (CR) 110 KM; 2.0 TDI (PD) 136 KM; 2.0 TDI (PD) 140 KM; 2.0 TDI 16V (PD) 140 KM; 2.0 TDI 16V (CR) 140 KM; 2.0 TDI 16V (CR) 143 KM; 2.0 TDI 16V (PD) 170 KM; 2.0 TDI 16V (CR) 170 KM.
Benzynowe: 1.6 16V 100 KM; 1.8 16V 122 KM; 2.2 16V 147 KM; 2.2 Direct 16V 155 KM; 2.0 T 16V 175 KM; 3.2 V6 211 KM; 2.8 V6 Turbo 230, 250, 255 i 280 KM.

Diesla: 2.0 DTI 16V 100 KM; 2.2 DTI 16V 125 KM; 1.9 CDTI 8V 100, 8V 120 i 16V 150 KM; 3.0 CDTI V6 177 i 186 KM
Skrzynia biegów: 5,6-biegowa manualna 6-biegowa DSG 5,6-biegowa manualna 5,6-biegowa automatyczna, sekwencyjna
Długość: 4765 mm sedan; sedan i liftback - 4596 mm 4774 mm kombi kombi - 4822 mm (4840mm po face liftingu)
Szerokość: 1820 mm; sedan liftback i kombi - 1798 mm
Wysokość: 1472 mm sedan sedan i liftback - 1460 mm; 1517 mm kombi kombi - 1500 mm

fot. Newspress
Volkswagen
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA