REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Golf czy Ford Focus?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Oba auta pretendują do miana "króla kompaktów". Golf to flagowy model Volkswagena, w Polsce jest to już prawie ikona motoryzacji. Focus jednak depcze mu po piętach. Kto wygra?

Fenomen Golfa to prawdziwa zagadka. Od kilkudziesięciu lat VW wyznacza trendy w produkcji kompaktów, pozornie nieznacznie zmieniając swój flagowy model. Golf to praktycznie jedna wersja nadwoziowa, pomijając kabriolety czy wersje Variant i Plus. To zaledwie kilka silników, trochę odmian wyposażenia i legendarna niezawodność.

REKLAMA

REKLAMA

Ford z doświadczeń Volkswagena czerpie swoje inspiracje, niekiedy je rozwijając. Focus to następca Escorta, nawiązujący do jego sportowych, rajdowych tradycji. Golf nigdy ich nie miał, ale chyba też nie potrzebował.

Jak one wyglądają?

Porównajmy Focusa drugiej generacji, sprzedawanego od 2005 roku z Golfem piątej generacji, który gościł w salonach w latach 2003 - 2008. Ford w 2008 przeszedł facelifting, dostał nowe światła i kilka innych drobiazgów. Dzięki temu wygląda dość nowocześnie. Szkoda jednak, że projektanci nie nawiązali zbytnio do pierwszej, naprawdę ciekawej generacji Focusa. Ten starszy ciągle wygląda ciekawiej, ten nowszy jest mocno uładzony. Wnętrze również straciło nieco uroku, choć jest doskonale wykonane a jakość materiałów nie budzi zastrzeżeń.

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagenie Golfie

REKLAMA

Golf ciągle wygląda tak samo, na pierwszy rzut oka łatwo pomylić wersje. Jego stylizacja już dawno przestała budzić jakiekolwiek emocje. Wnętrze jest do bólu ergonomiczne, można je obsługiwać niemal z zamkniętymi oczami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o ilość miejsca w kabinie pasażerskiej, to lepszy okazuje się Golf. Focus ma nisko poprowadzoną tylną szybę, co przytłacza pasażerów na kanapie. Za to kompakt Forda ma wyraźnie większy bagażnik.

Noty za styl? Remis, ze wskazaniem na Focusa.

Jak one jeżdżą?

Focus pierwszej generacji powalił konkurencję na kolana swoim zawieszeniem - z kolumnami McPhersona z przodu i układem wielowahaczowym z tyłu. Innym firmom opracowanie podobnie skutecznego rozwiązania zajęło lata. Golf oczywiście ma już coś takiego, ale działa zdecydowanie gorzej. Focusa prowadzi się jak po sznurku, kierowca doskonale wie, co dzieje się z samochodem a nierówności wybierane są sprężyście, ale nie za twardo. Golf również jest stabilny, ale dużo trudniej go wyczuć, zupełnie jakby kierowca był oddzielony od kół jakąś niewidzialną barierą. Może to subiektywne odczucia, ale podziela je wielu kierowców. W Focusie można sobie pozwolić na więcej – więcej frajdy, więcej pewności, więcej przyjemności. Punkt dla niego!

Silniki i osiągi

Zaraz, zaraz – król kompaktów miałby przegrać? Na pewno ma lepsze osiągi. Cóż, zależy od silnika. Niewielkie silniki benzynowe na pierwszym miejscu stawiają na pewno Golfa. Volkswagenowska konstrukcja TSI i FSI wyciąga z silnika 1.4 litra 90, 122, 140 lub nawet 170 KM. Motory Forda są tu zdecydowanie gorsze, ale jeśli sięgniemy po rozwiązania mniej nowoczesne, to silniki VW i Forda można zaliczyć do tej samej klasy. I to one mimo wszystko rządzą na rynku – są mniej skomplikowane, a więc tańsze w zakupie i serwisie.

Zobacz również: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

W używanych autach bardzo popularne są silniki Diesla, a tu akurat VW nie ma się czym pochwalić. Pompowtryskiwacze nie dają rady konkurować z bezpośrednim wtryskiem w Fordach. Porównanie podstawowych silników diesla – 1.6 TDCi u Forda oraz 1.9 TDI w VW wypada korzystnie dla tego pierwszego.

W przypadku silników najmocniejszych sprawa nie jest jednoznaczna – Golf R32 i Focus RS poszły nieco inną drogą. VW ma potężny sześciocylindrowy rzędowy silnik 3.2 o mocy 250 KM, Focus zaś pięciocylindrowe turbo o pojemności 2.5 litra i mocy 225 koni. Golfa można również kupić w nieco słabszej wersji GTI – z dwulitrowym motorem o mocy 200 i 230 KM. Wynik? Po wyrównanej rundzie, punkt trafia do Golfa.

Wady Focusa i Golfa

W zasadzie oba auta nie mają charakterystycznych słabych punktów, czegoś co zawsze się psuje czy szwankuje. Prawidłowo eksploatowane są praktycznie bezawaryjne i trwałe. Golf sprawia wrażenie nieco bardziej solidnego, ale miewa drobne problemy z osprzętem silnika, Ford zaś z korozją. Oba auta są niezwykle popularne, więc koszty serwisu i części nie są wysokie. Mamy remis.

Ceny – Focus czy Golf?

Najtańsze w ofercie aut używanych są popularne diesle. Za 20-25 tysięcy złotych można kupić dobrze wyposażonego Focusa z roku 2007. Ofert jest mnóstwo. Golf w zasadzie startuje od tej ceny a realny wybór z dużej liczby porównywalnych aut zaczyna się mniej więcej przy kwocie 30 – 35 tysięcy złotych. W zasadzie w każdej wersji Golf jest dużo droższy od Focusa. Jaki werdykt? Skoro można mieć praktycznie to samo za niższą cenę, w dodatku ładniej opakowane, to po co przepłacać?

fot. Newspress
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA