REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Golf czy Ford Focus?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Oba auta pretendują do miana "króla kompaktów". Golf to flagowy model Volkswagena, w Polsce jest to już prawie ikona motoryzacji. Focus jednak depcze mu po piętach. Kto wygra?

Fenomen Golfa to prawdziwa zagadka. Od kilkudziesięciu lat VW wyznacza trendy w produkcji kompaktów, pozornie nieznacznie zmieniając swój flagowy model. Golf to praktycznie jedna wersja nadwoziowa, pomijając kabriolety czy wersje Variant i Plus. To zaledwie kilka silników, trochę odmian wyposażenia i legendarna niezawodność.

REKLAMA

REKLAMA

Ford z doświadczeń Volkswagena czerpie swoje inspiracje, niekiedy je rozwijając. Focus to następca Escorta, nawiązujący do jego sportowych, rajdowych tradycji. Golf nigdy ich nie miał, ale chyba też nie potrzebował.

Jak one wyglądają?

Porównajmy Focusa drugiej generacji, sprzedawanego od 2005 roku z Golfem piątej generacji, który gościł w salonach w latach 2003 - 2008. Ford w 2008 przeszedł facelifting, dostał nowe światła i kilka innych drobiazgów. Dzięki temu wygląda dość nowocześnie. Szkoda jednak, że projektanci nie nawiązali zbytnio do pierwszej, naprawdę ciekawej generacji Focusa. Ten starszy ciągle wygląda ciekawiej, ten nowszy jest mocno uładzony. Wnętrze również straciło nieco uroku, choć jest doskonale wykonane a jakość materiałów nie budzi zastrzeżeń.

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagenie Golfie

REKLAMA

Golf ciągle wygląda tak samo, na pierwszy rzut oka łatwo pomylić wersje. Jego stylizacja już dawno przestała budzić jakiekolwiek emocje. Wnętrze jest do bólu ergonomiczne, można je obsługiwać niemal z zamkniętymi oczami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o ilość miejsca w kabinie pasażerskiej, to lepszy okazuje się Golf. Focus ma nisko poprowadzoną tylną szybę, co przytłacza pasażerów na kanapie. Za to kompakt Forda ma wyraźnie większy bagażnik.

Noty za styl? Remis, ze wskazaniem na Focusa.

Jak one jeżdżą?

Focus pierwszej generacji powalił konkurencję na kolana swoim zawieszeniem - z kolumnami McPhersona z przodu i układem wielowahaczowym z tyłu. Innym firmom opracowanie podobnie skutecznego rozwiązania zajęło lata. Golf oczywiście ma już coś takiego, ale działa zdecydowanie gorzej. Focusa prowadzi się jak po sznurku, kierowca doskonale wie, co dzieje się z samochodem a nierówności wybierane są sprężyście, ale nie za twardo. Golf również jest stabilny, ale dużo trudniej go wyczuć, zupełnie jakby kierowca był oddzielony od kół jakąś niewidzialną barierą. Może to subiektywne odczucia, ale podziela je wielu kierowców. W Focusie można sobie pozwolić na więcej – więcej frajdy, więcej pewności, więcej przyjemności. Punkt dla niego!

Silniki i osiągi

Zaraz, zaraz – król kompaktów miałby przegrać? Na pewno ma lepsze osiągi. Cóż, zależy od silnika. Niewielkie silniki benzynowe na pierwszym miejscu stawiają na pewno Golfa. Volkswagenowska konstrukcja TSI i FSI wyciąga z silnika 1.4 litra 90, 122, 140 lub nawet 170 KM. Motory Forda są tu zdecydowanie gorsze, ale jeśli sięgniemy po rozwiązania mniej nowoczesne, to silniki VW i Forda można zaliczyć do tej samej klasy. I to one mimo wszystko rządzą na rynku – są mniej skomplikowane, a więc tańsze w zakupie i serwisie.

Zobacz również: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

W używanych autach bardzo popularne są silniki Diesla, a tu akurat VW nie ma się czym pochwalić. Pompowtryskiwacze nie dają rady konkurować z bezpośrednim wtryskiem w Fordach. Porównanie podstawowych silników diesla – 1.6 TDCi u Forda oraz 1.9 TDI w VW wypada korzystnie dla tego pierwszego.

W przypadku silników najmocniejszych sprawa nie jest jednoznaczna – Golf R32 i Focus RS poszły nieco inną drogą. VW ma potężny sześciocylindrowy rzędowy silnik 3.2 o mocy 250 KM, Focus zaś pięciocylindrowe turbo o pojemności 2.5 litra i mocy 225 koni. Golfa można również kupić w nieco słabszej wersji GTI – z dwulitrowym motorem o mocy 200 i 230 KM. Wynik? Po wyrównanej rundzie, punkt trafia do Golfa.

Wady Focusa i Golfa

W zasadzie oba auta nie mają charakterystycznych słabych punktów, czegoś co zawsze się psuje czy szwankuje. Prawidłowo eksploatowane są praktycznie bezawaryjne i trwałe. Golf sprawia wrażenie nieco bardziej solidnego, ale miewa drobne problemy z osprzętem silnika, Ford zaś z korozją. Oba auta są niezwykle popularne, więc koszty serwisu i części nie są wysokie. Mamy remis.

Ceny – Focus czy Golf?

Najtańsze w ofercie aut używanych są popularne diesle. Za 20-25 tysięcy złotych można kupić dobrze wyposażonego Focusa z roku 2007. Ofert jest mnóstwo. Golf w zasadzie startuje od tej ceny a realny wybór z dużej liczby porównywalnych aut zaczyna się mniej więcej przy kwocie 30 – 35 tysięcy złotych. W zasadzie w każdej wersji Golf jest dużo droższy od Focusa. Jaki werdykt? Skoro można mieć praktycznie to samo za niższą cenę, w dodatku ładniej opakowane, to po co przepłacać?

fot. Newspress
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA