REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Golf czy Ford Focus?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Oba auta pretendują do miana "króla kompaktów". Golf to flagowy model Volkswagena, w Polsce jest to już prawie ikona motoryzacji. Focus jednak depcze mu po piętach. Kto wygra?

Fenomen Golfa to prawdziwa zagadka. Od kilkudziesięciu lat VW wyznacza trendy w produkcji kompaktów, pozornie nieznacznie zmieniając swój flagowy model. Golf to praktycznie jedna wersja nadwoziowa, pomijając kabriolety czy wersje Variant i Plus. To zaledwie kilka silników, trochę odmian wyposażenia i legendarna niezawodność.

REKLAMA

Ford z doświadczeń Volkswagena czerpie swoje inspiracje, niekiedy je rozwijając. Focus to następca Escorta, nawiązujący do jego sportowych, rajdowych tradycji. Golf nigdy ich nie miał, ale chyba też nie potrzebował.

Jak one wyglądają?

Porównajmy Focusa drugiej generacji, sprzedawanego od 2005 roku z Golfem piątej generacji, który gościł w salonach w latach 2003 - 2008. Ford w 2008 przeszedł facelifting, dostał nowe światła i kilka innych drobiazgów. Dzięki temu wygląda dość nowocześnie. Szkoda jednak, że projektanci nie nawiązali zbytnio do pierwszej, naprawdę ciekawej generacji Focusa. Ten starszy ciągle wygląda ciekawiej, ten nowszy jest mocno uładzony. Wnętrze również straciło nieco uroku, choć jest doskonale wykonane a jakość materiałów nie budzi zastrzeżeń.

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagenie Golfie

Golf ciągle wygląda tak samo, na pierwszy rzut oka łatwo pomylić wersje. Jego stylizacja już dawno przestała budzić jakiekolwiek emocje. Wnętrze jest do bólu ergonomiczne, można je obsługiwać niemal z zamkniętymi oczami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o ilość miejsca w kabinie pasażerskiej, to lepszy okazuje się Golf. Focus ma nisko poprowadzoną tylną szybę, co przytłacza pasażerów na kanapie. Za to kompakt Forda ma wyraźnie większy bagażnik.

Noty za styl? Remis, ze wskazaniem na Focusa.

Jak one jeżdżą?

Focus pierwszej generacji powalił konkurencję na kolana swoim zawieszeniem - z kolumnami McPhersona z przodu i układem wielowahaczowym z tyłu. Innym firmom opracowanie podobnie skutecznego rozwiązania zajęło lata. Golf oczywiście ma już coś takiego, ale działa zdecydowanie gorzej. Focusa prowadzi się jak po sznurku, kierowca doskonale wie, co dzieje się z samochodem a nierówności wybierane są sprężyście, ale nie za twardo. Golf również jest stabilny, ale dużo trudniej go wyczuć, zupełnie jakby kierowca był oddzielony od kół jakąś niewidzialną barierą. Może to subiektywne odczucia, ale podziela je wielu kierowców. W Focusie można sobie pozwolić na więcej – więcej frajdy, więcej pewności, więcej przyjemności. Punkt dla niego!

Silniki i osiągi

Zaraz, zaraz – król kompaktów miałby przegrać? Na pewno ma lepsze osiągi. Cóż, zależy od silnika. Niewielkie silniki benzynowe na pierwszym miejscu stawiają na pewno Golfa. Volkswagenowska konstrukcja TSI i FSI wyciąga z silnika 1.4 litra 90, 122, 140 lub nawet 170 KM. Motory Forda są tu zdecydowanie gorsze, ale jeśli sięgniemy po rozwiązania mniej nowoczesne, to silniki VW i Forda można zaliczyć do tej samej klasy. I to one mimo wszystko rządzą na rynku – są mniej skomplikowane, a więc tańsze w zakupie i serwisie.

Zobacz również: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

REKLAMA

W używanych autach bardzo popularne są silniki Diesla, a tu akurat VW nie ma się czym pochwalić. Pompowtryskiwacze nie dają rady konkurować z bezpośrednim wtryskiem w Fordach. Porównanie podstawowych silników diesla – 1.6 TDCi u Forda oraz 1.9 TDI w VW wypada korzystnie dla tego pierwszego.

W przypadku silników najmocniejszych sprawa nie jest jednoznaczna – Golf R32 i Focus RS poszły nieco inną drogą. VW ma potężny sześciocylindrowy rzędowy silnik 3.2 o mocy 250 KM, Focus zaś pięciocylindrowe turbo o pojemności 2.5 litra i mocy 225 koni. Golfa można również kupić w nieco słabszej wersji GTI – z dwulitrowym motorem o mocy 200 i 230 KM. Wynik? Po wyrównanej rundzie, punkt trafia do Golfa.

Wady Focusa i Golfa

W zasadzie oba auta nie mają charakterystycznych słabych punktów, czegoś co zawsze się psuje czy szwankuje. Prawidłowo eksploatowane są praktycznie bezawaryjne i trwałe. Golf sprawia wrażenie nieco bardziej solidnego, ale miewa drobne problemy z osprzętem silnika, Ford zaś z korozją. Oba auta są niezwykle popularne, więc koszty serwisu i części nie są wysokie. Mamy remis.

Ceny – Focus czy Golf?

Najtańsze w ofercie aut używanych są popularne diesle. Za 20-25 tysięcy złotych można kupić dobrze wyposażonego Focusa z roku 2007. Ofert jest mnóstwo. Golf w zasadzie startuje od tej ceny a realny wybór z dużej liczby porównywalnych aut zaczyna się mniej więcej przy kwocie 30 – 35 tysięcy złotych. W zasadzie w każdej wersji Golf jest dużo droższy od Focusa. Jaki werdykt? Skoro można mieć praktycznie to samo za niższą cenę, w dodatku ładniej opakowane, to po co przepłacać?

fot. Newspress
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

REKLAMA

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.

REKLAMA