REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: wymiana łożyska koła przedniego i tylnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra G/Zafira A wymiana łożyska koła przedniego i tylnego
Opel Astra G/Zafira A wymiana łożyska koła przedniego i tylnego

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana łożyska koła przedniego nie jest trudna i bez problemu sobie z nią poradzimy. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić łożysko w Astrze G i Zafirze A.

Nie trzeba mieć dużego doświadczenia, żeby rozpoznać, czy mamy uszkodzone łożysko koła. Zazwyczaj nie potrzeba do tego żadnych narzędzi. Wystarczy dobry słuch. Uszkodzone łożysko w Zafirze A lub Astrze G objawia się bardzo głośną pracą. Zazwyczaj jest to słyszalne powyżej 50km/h. Oczywiście przy niższych prędkościach również wydaje nieprzyjemne dźwięki lecz wtedy musimy być na zewnątrz auta, żeby to usłyszeć.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana rozrusznika

Chcąc wykonać taki test wystarczy unieść samochód i zakręcić kołem. Musimy się wtedy dobrze przysłuchać, żeby usłyszeć szum zużytego łożyska. Niestety nie podlega ono okresowym przeglądom. Jeśli jest uszkodzone to należy je wymienić, nie ma możliwości smarowania. Przystępujemy do wymiany łożyska w modelu Astra G i Zafira A. Na początku musimy unieść tą stronę auta, po której będzie wykonywana wymiana.

Po zdjęciu koła przechodzimy do wymontowania tarczy i zacisku. Na początku odpinamy czujnik zużycia klocków a następnie podważamy za pomocą śrubokręta sprężynę mocującą klocki hamulcowe w zacisku. Teraz wyjmujemy korki zabezpieczające z prowadnic zacisku i wykręcamy je kluczem imbusowym. Zdejmujemy zacisk wyjmujemy klocki hamulcowe i podwieszamy go. Nie może wisieć na przewodzie hamulcowym.

REKLAMA

Kolejny krok to demontaż tarczy. W silniku 1.8 i 2.0 musimy na początku odkręcić dwie śruby od korpusu, w którym znajduje się zacisk. Kolejny krok jest taki sam dla wszystkich wersji silnikowych. Musimy odkręcić śrubę ustalającą na tarczy. Po tym zabiegu można oddzielić ją od piasty. W wielu przypadkach bywa to bardzo trudne. Nie zalecamy uderzać młotkiem na siłę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdejmować i zakładać łożyska?

W takim przypadku proponujemy użyć odrdzewiacza u poczekać aż zacznie działać. Jeżeli to nie pomoże to zostaje nam uderzanie w tarczę młotkiem poprzez drewniany klocek. Nie robimy tego ze zbyt dużą siłą bo można doprowadzić do uszkodzenia. Po tym zabiegu demontujemy półoś napędową. Zostało to szeroko opisane w innym poradniku dotyczącym wymiany półosi w Astrze G i Zafirze A.

Po jej wyjęciu odpinamy złącze od czujnika prędkości obrotowej koła. Pozostaje nam odkręceniu śrub mocujących cały zestaw łożyska koła. Zdejmujemy go razem z blachą ochronną, którą potem odczepiamy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na początku zakładamy na nowy zespół blachę ochronną i mocujemy go na swoje miejsce. Pamiętajmy o użyciu nowych śrub. Moment dokręcania wynosi 90Nm. W przypadku braku robimy to na wyczucie.

Kolejny krok to zamontowanie na swoje miejsce czujnika prędkości obrotowej koła i możemy przejść do montażu półosi. To również zostało opisane w osobnym poradniku dotyczącym półosi w Astrze G i Zafirze A. Na końcu pozostaje nam montaż zacisku razem z tarczą. Robimy to w odwrotnej kolejności do demontażu. Jeżeli zdarzyło nam się rozłączyć przewody hamulcowe to pamiętajmy o odpowietrzeniu całego układu.

W modelu Astra G i Zafira A jest to dosyć częsta usterka. Decydując się na zakup łożyska pamiętajmy o tym by wybrać sprawdzona firmę. Jak widać wymiana jest dosyć czasochłonna i wymaga od nas demontażu kilku podzespołów co również nie jest łatwe. Tańsze zamienniki mogą się okazać bardzo nietrwałe. Może to się okazać niemiłą niespodzianką kiedy po kilku dniach lub tygodniach nasze łożysko zacznie wydawać nieprzyjemne dźwięki.

Zobacz też: Jak wymienić łożysko kolumny McPhersona?

Przechodzimy do wymiany łożyska w tylnym kole. Tutaj sytuacja wygląda inaczej. W Astrze G i Zafirze A łożysko jest zintegrowane razem z piastą. Objawy są identyczna jak w przypadku koła przedniego. Co do obsługi jest to również element bez obsługowy, który nie wymaga żadnych dodatkowych czynności. Jeżeli ulegnie uszkodzeniu to należy je wymienić. Nie ma możliwości nasmarowania czy też przeczyszczenia.

Unosimy samochód po stronie gdzie będzie wymiana i podstawiamy „kobyłki”. Nie ma potrzeby korzystania z platformy warsztatowej. Po zdjęciu koła przechodzimy do wymontowania zacisku i tarczy hamulcowej. Na początku musimy odłączyć linkę hamulca ręcznego. W tym celu wciskamy dźwignię przy zacisku i demontujemy linkę hamulca. Odkręcamy śrubę zacisku hamulcowego. Znajduje się ona w jego dolnej części.

Teraz odchylamy zacisk do góry, wyjmujemy wkładki hamulcowe i podwieszamy go do nadwozia tak, żeby nie wisiał na przewodach hamulcowych. Decydując się na jego rozłączenie musimy pamiętać o odpowietrzeniu całego układu. Przechodzimy do demontażu tarczy. Na początku musimy wykręcić dwie śruby mocujące korpus zacisku, zdejmujemy go i na końcu wykręcamy śrubę ustalającą.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż tylnej sprężyny i amortyzatora

Następnie odpinamy złącze czujnika prędkości obrotowej koła. Jest on częścią systemu ABS. W tym momencie możemy odkręcić cztery nakrętki mocujące i wyjmujemy cały zespół łożyska. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby przykręcić dobrze wszystkie mocowania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA