REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: wymiana łożyska koła przedniego i tylnego

Robert Kuśpiel
Opel Astra G/Zafira A wymiana łożyska koła przedniego i tylnego
Opel Astra G/Zafira A wymiana łożyska koła przedniego i tylnego

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana łożyska koła przedniego nie jest trudna i bez problemu sobie z nią poradzimy. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić łożysko w Astrze G i Zafirze A.

Nie trzeba mieć dużego doświadczenia, żeby rozpoznać, czy mamy uszkodzone łożysko koła. Zazwyczaj nie potrzeba do tego żadnych narzędzi. Wystarczy dobry słuch. Uszkodzone łożysko w Zafirze A lub Astrze G objawia się bardzo głośną pracą. Zazwyczaj jest to słyszalne powyżej 50km/h. Oczywiście przy niższych prędkościach również wydaje nieprzyjemne dźwięki lecz wtedy musimy być na zewnątrz auta, żeby to usłyszeć.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana rozrusznika

REKLAMA

Chcąc wykonać taki test wystarczy unieść samochód i zakręcić kołem. Musimy się wtedy dobrze przysłuchać, żeby usłyszeć szum zużytego łożyska. Niestety nie podlega ono okresowym przeglądom. Jeśli jest uszkodzone to należy je wymienić, nie ma możliwości smarowania. Przystępujemy do wymiany łożyska w modelu Astra G i Zafira A. Na początku musimy unieść tą stronę auta, po której będzie wykonywana wymiana.

Po zdjęciu koła przechodzimy do wymontowania tarczy i zacisku. Na początku odpinamy czujnik zużycia klocków a następnie podważamy za pomocą śrubokręta sprężynę mocującą klocki hamulcowe w zacisku. Teraz wyjmujemy korki zabezpieczające z prowadnic zacisku i wykręcamy je kluczem imbusowym. Zdejmujemy zacisk wyjmujemy klocki hamulcowe i podwieszamy go. Nie może wisieć na przewodzie hamulcowym.

Kolejny krok to demontaż tarczy. W silniku 1.8 i 2.0 musimy na początku odkręcić dwie śruby od korpusu, w którym znajduje się zacisk. Kolejny krok jest taki sam dla wszystkich wersji silnikowych. Musimy odkręcić śrubę ustalającą na tarczy. Po tym zabiegu można oddzielić ją od piasty. W wielu przypadkach bywa to bardzo trudne. Nie zalecamy uderzać młotkiem na siłę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdejmować i zakładać łożyska?

REKLAMA

W takim przypadku proponujemy użyć odrdzewiacza u poczekać aż zacznie działać. Jeżeli to nie pomoże to zostaje nam uderzanie w tarczę młotkiem poprzez drewniany klocek. Nie robimy tego ze zbyt dużą siłą bo można doprowadzić do uszkodzenia. Po tym zabiegu demontujemy półoś napędową. Zostało to szeroko opisane w innym poradniku dotyczącym wymiany półosi w Astrze G i Zafirze A.

Po jej wyjęciu odpinamy złącze od czujnika prędkości obrotowej koła. Pozostaje nam odkręceniu śrub mocujących cały zestaw łożyska koła. Zdejmujemy go razem z blachą ochronną, którą potem odczepiamy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na początku zakładamy na nowy zespół blachę ochronną i mocujemy go na swoje miejsce. Pamiętajmy o użyciu nowych śrub. Moment dokręcania wynosi 90Nm. W przypadku braku robimy to na wyczucie.

Kolejny krok to zamontowanie na swoje miejsce czujnika prędkości obrotowej koła i możemy przejść do montażu półosi. To również zostało opisane w osobnym poradniku dotyczącym półosi w Astrze G i Zafirze A. Na końcu pozostaje nam montaż zacisku razem z tarczą. Robimy to w odwrotnej kolejności do demontażu. Jeżeli zdarzyło nam się rozłączyć przewody hamulcowe to pamiętajmy o odpowietrzeniu całego układu.

W modelu Astra G i Zafira A jest to dosyć częsta usterka. Decydując się na zakup łożyska pamiętajmy o tym by wybrać sprawdzona firmę. Jak widać wymiana jest dosyć czasochłonna i wymaga od nas demontażu kilku podzespołów co również nie jest łatwe. Tańsze zamienniki mogą się okazać bardzo nietrwałe. Może to się okazać niemiłą niespodzianką kiedy po kilku dniach lub tygodniach nasze łożysko zacznie wydawać nieprzyjemne dźwięki.

Zobacz też: Jak wymienić łożysko kolumny McPhersona?

Przechodzimy do wymiany łożyska w tylnym kole. Tutaj sytuacja wygląda inaczej. W Astrze G i Zafirze A łożysko jest zintegrowane razem z piastą. Objawy są identyczna jak w przypadku koła przedniego. Co do obsługi jest to również element bez obsługowy, który nie wymaga żadnych dodatkowych czynności. Jeżeli ulegnie uszkodzeniu to należy je wymienić. Nie ma możliwości nasmarowania czy też przeczyszczenia.

Unosimy samochód po stronie gdzie będzie wymiana i podstawiamy „kobyłki”. Nie ma potrzeby korzystania z platformy warsztatowej. Po zdjęciu koła przechodzimy do wymontowania zacisku i tarczy hamulcowej. Na początku musimy odłączyć linkę hamulca ręcznego. W tym celu wciskamy dźwignię przy zacisku i demontujemy linkę hamulca. Odkręcamy śrubę zacisku hamulcowego. Znajduje się ona w jego dolnej części.

Teraz odchylamy zacisk do góry, wyjmujemy wkładki hamulcowe i podwieszamy go do nadwozia tak, żeby nie wisiał na przewodach hamulcowych. Decydując się na jego rozłączenie musimy pamiętać o odpowietrzeniu całego układu. Przechodzimy do demontażu tarczy. Na początku musimy wykręcić dwie śruby mocujące korpus zacisku, zdejmujemy go i na końcu wykręcamy śrubę ustalającą.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż tylnej sprężyny i amortyzatora

Następnie odpinamy złącze czujnika prędkości obrotowej koła. Jest on częścią systemu ABS. W tym momencie możemy odkręcić cztery nakrętki mocujące i wyjmujemy cały zespół łożyska. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby przykręcić dobrze wszystkie mocowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA