Opel Omega B/B FL: wymiana tylnych tarcz i klocków
REKLAMA
REKLAMA
Wymiana tylnych klocków i tarcz nie jest skomplikowana i można ją przeprowadzić samemu. Tradycyjnie zaczynamy od wyboru materiałów eksploatacyjnych. Podobnie jak dla przednich hamulców polecamy sprawdzone firmy. Tutaj również można znaleźć ciekawe oferty w zestawach (klocki + tarcze).
REKLAMA
Do wymiany będzie nam potrzebny lewarek z „kobyłkami”. Jeżeli mamy możliwość skorzystać z platformy warsztatowej to zdecydowanie ułatwimy sobie całą pracę. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i przystępujemy do wymiany. Na początku przeprowadzimy wymianę klocków hamulcowych. W oddzielnej części zaprezentujemy wymianę tarcz.
Klocki hamulcowe
Pierwszy krok to wybicie prowadników zacisku. Wykonujemy to za pomocą pręta Kub przebijaka. Przystawiamy go od zewnętrznej strony i wbijamy do wewnątrz. Należy zrobić to bardzo ostrożnie gdyż istnieje możliwość wystrzelenia sprężynki mocującej wkładki. Teraz wyjmujemy wspomnianą sprężynę i demontujemy klocki hamulcowe.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: przegląd i regulacja hamulca ręcznego
REKLAMA
Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie prowadzące. Najlepiej zrobić to za pomocą szczotki drucianej. Należy unikać wszelkich produktów będących pochodnymi ropy. Sprawdzamy czy osłona przeciwpyłowa nie jest popękana i wciskamy tłoczek za pomocą drewnianego trzonka młotka. Należy przy tym uważać, żeby nie uszkodzić powierzchni tłoczka oraz jego osłony.
Podczas wykonywania tej czynności należy regularnie sprawdzać poziom płynu hamulcowego. Jeżeli jego stan będzie się podnosił, nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki. Montujemy do zacisku nowe klocki i instalujemy go na swoim miejscu. Zakładamy sprężynę i wbijamy prowadniki. Zakładamy koło i przechodzimy na drugą stronę. Zasada postępowania pozostaje taka sama.
Tarcze hamulcowe
Kiedy mamy uniesiony samochód, zdejmujemy koło i spuszczamy hamulec ręczny. Demontujemy klocki hamulcowe jak w powyższym opisie. Następnie odkręcamy zacisk od wahacza skośnego i podwieszamy go do nadwozia za pomocą drutu. Przekręcamy tarczę, żeby otwór w tarczy ustawił się w pozycji regulatora ustawienia szczęk. Wkładamy śrubokręt i obracamy nakrętkę do wyczuwalnego oporu.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż zderzaków
Teraz odkręcamy nakrętkę ustalającą tarczy hamulcowej i zdejmujemy tarcze. W przypadku problemów uderzamy w nią kilka razy młotkiem (brak możliwości ponownego montażu). Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Należy zaciągnąć kilka razy hamulec ręczny, aby szczęki dosunęły się do powierzchni bębna.
Na końcu regulujemy hamulec ręczny. Opis tej czynności znajduje się w osobnym poradniku.
REKLAMA
REKLAMA