REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak praca silnika w warunkach nieustalonych wpływa na jego trwałość?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Silnik najlepiej pracuje w optymalnej dla siebie temperaturze  fot. motowieszjak
Silnik najlepiej pracuje w optymalnej dla siebie temperaturze fot. motowieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Silniki spalinowe są maszynami cieplnymi, czyli takimi, w których ciepło jest zamieniane w pracę. Z tego powodu powinny pracować w ściśle określonej temperaturze, zbliżonej do 85 stopni Celsjusza w przypadku chłodzenia wodnego i mniej więcej 15 do 20 stopni wyższej w przypadku silnika chłodzonego powietrzem.

Istotnym czynnikiem, decydującym o trwałości silnika, jest zużycie jego współpracujących elementów. Jest ono tym większe, im niższa jest temperatura trących części tuż po jego rozruchu. Gdy zimny silnik tuż po rozruchu jest poddawany dużym obciążeniom, zużycie jego części gwałtownie rośnie. Dlatego silniki samochodów, eksploatowanych na krótkich odcinkach, z długimi postojami pomiędzy kolejnymi jazdami, jak to ma miejsce np. w przypadku taksówek, mają zdecydowanie krótszą żywotność, niż silniki pojazdów, jeżdżących w długie trasy, nawet gdy są one eksploatowane z obciążeniem bliskim maksymalnego dopuszczalnego.

REKLAMA

O nieustalonych warunkach pracy silnika mówimy wówczas, gdy choć jeden z następujących stanów pracy silnika nie jest stały:
- prędkość obrotowa;
- moment obrotowy;
- natężenie dawkowania paliwa.
W praktyce liczba nieustalonych stanów pracy silnika jest wielkością niepoliczalną.

Zobacz też: Jak określić stopień zużycia silnika?

REKLAMA

Zmieniające się warunki pracy silnika skutkują zmianami jego obciążenia. Ponieważ nie jest możliwe idealne dobranie wszystkich parametrów, silnik może okresowo pracować np. ze zbytnio opóźnionym lub wyprzedzonym zapłonem, z nadmiarem lub niedoborem mieszanki paliwowo-powietrznej, niewłaściwym składem mieszanki lub z niewłaściwą dawką paliwa w przypadku zasilania wtryskowego.

Każdy z tych czynników ma wpływ na trwałość i niezawodność silnika, przy czym wpływ ten może być niewielki, niemal niezauważalny, lub bardzo istotny, owocujący w krótkim czasie awarią lub znacznym skróceniem czasu eksploatacji silnika. Dlatego nowoczesne silniki są wyposażane w przeróżne urządzenia, często sterowane komputerem pokładowym, które mają zapewnić najbardziej optymalne warunki pracy w danym momencie, a co istotniejsze – nadążanie ze zmianą tych warunków w funkcji zmian stanów pracy silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak dbać o silnik wyposażony w turbosprężarkę?

Jednak nawet najlepszy komputer nie jest w stanie odpowiednio zareagować na nie zawsze przemyślane decyzje człowieka, kierującego samochodem. Jednym z najczęstszych błędów kierowców jest wymuszanie na silniku większej elastyczności, niż mu właściwa, czyli np. podejmowanie prób przyspieszania z dużym obciążeniem na wysokich biegach, przy niewielkiej prędkości obrotowej wału korbowego silnika. Takie i podobne błędy eksploatacyjne mogą w bardzo istotny sposób skrócić żywotność silnika a nawet doprowadzić do jego poważnych awarii.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA