REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak praca silnika w warunkach nieustalonych wpływa na jego trwałość?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Silnik najlepiej pracuje w optymalnej dla siebie temperaturze  fot. motowieszjak
Silnik najlepiej pracuje w optymalnej dla siebie temperaturze fot. motowieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Silniki spalinowe są maszynami cieplnymi, czyli takimi, w których ciepło jest zamieniane w pracę. Z tego powodu powinny pracować w ściśle określonej temperaturze, zbliżonej do 85 stopni Celsjusza w przypadku chłodzenia wodnego i mniej więcej 15 do 20 stopni wyższej w przypadku silnika chłodzonego powietrzem.

Istotnym czynnikiem, decydującym o trwałości silnika, jest zużycie jego współpracujących elementów. Jest ono tym większe, im niższa jest temperatura trących części tuż po jego rozruchu. Gdy zimny silnik tuż po rozruchu jest poddawany dużym obciążeniom, zużycie jego części gwałtownie rośnie. Dlatego silniki samochodów, eksploatowanych na krótkich odcinkach, z długimi postojami pomiędzy kolejnymi jazdami, jak to ma miejsce np. w przypadku taksówek, mają zdecydowanie krótszą żywotność, niż silniki pojazdów, jeżdżących w długie trasy, nawet gdy są one eksploatowane z obciążeniem bliskim maksymalnego dopuszczalnego.

REKLAMA

O nieustalonych warunkach pracy silnika mówimy wówczas, gdy choć jeden z następujących stanów pracy silnika nie jest stały:
- prędkość obrotowa;
- moment obrotowy;
- natężenie dawkowania paliwa.
W praktyce liczba nieustalonych stanów pracy silnika jest wielkością niepoliczalną.

Zobacz też: Jak określić stopień zużycia silnika?

REKLAMA

Zmieniające się warunki pracy silnika skutkują zmianami jego obciążenia. Ponieważ nie jest możliwe idealne dobranie wszystkich parametrów, silnik może okresowo pracować np. ze zbytnio opóźnionym lub wyprzedzonym zapłonem, z nadmiarem lub niedoborem mieszanki paliwowo-powietrznej, niewłaściwym składem mieszanki lub z niewłaściwą dawką paliwa w przypadku zasilania wtryskowego.

Każdy z tych czynników ma wpływ na trwałość i niezawodność silnika, przy czym wpływ ten może być niewielki, niemal niezauważalny, lub bardzo istotny, owocujący w krótkim czasie awarią lub znacznym skróceniem czasu eksploatacji silnika. Dlatego nowoczesne silniki są wyposażane w przeróżne urządzenia, często sterowane komputerem pokładowym, które mają zapewnić najbardziej optymalne warunki pracy w danym momencie, a co istotniejsze – nadążanie ze zmianą tych warunków w funkcji zmian stanów pracy silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak dbać o silnik wyposażony w turbosprężarkę?

Jednak nawet najlepszy komputer nie jest w stanie odpowiednio zareagować na nie zawsze przemyślane decyzje człowieka, kierującego samochodem. Jednym z najczęstszych błędów kierowców jest wymuszanie na silniku większej elastyczności, niż mu właściwa, czyli np. podejmowanie prób przyspieszania z dużym obciążeniem na wysokich biegach, przy niewielkiej prędkości obrotowej wału korbowego silnika. Takie i podobne błędy eksploatacyjne mogą w bardzo istotny sposób skrócić żywotność silnika a nawet doprowadzić do jego poważnych awarii.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA