REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Im starsze tym lepsze? Auta nie starzeją się jak wino

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Im starsze tym lepsze? Auta nie starzeją się jak wino BMW serii 3 E46
Im starsze tym lepsze? Auta nie starzeją się jak wino BMW serii 3 E46
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Współczesne samochody bez problemu osiągają przebiegi, które jeszcze 10 lat temu były nie do pomyślenia. 300 tysięcy kilometrów na liczniku coraz rzadziej zniechęca do zakupu używanego auta i jest w tym wiele racji. Warto jednak pamiętać, ze nawet najlepiej utrzymany samochód z wiekiem i przebiegiem będzie jeździł inaczej niż salonowa „nówka”.

Technika w służbie długowieczności...

To że auta bez większych problemów osiągają coraz większe przebiegi to oczywiście zasługa coraz lepszych materiałów i technologii. Obecne oleje są w stanie nie tylko smarować, ale i chłodzić silnik, tworzyć warstwę ochronną, uszczelniać go – a to TYLKO OLEJ. Podobnie jest z innymi materiałami. Gumy coraz częściej zastępowane są silikonem, żeliwo stalą nierdzewną, stal aluminium lub nawet kevlarem. To wszystko powoduje, że auto dłużej jest w stanie jeździć bezawaryjnie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Trzeba jednak pamiętać, że długowieczność bynajmniej nie oznacza nieśmiertelności. Wszystkie elementy się zużywają, ale w wolniejszym tempie, lub producent po prostu zezwala na większa tolerancję zużycia. To o tyle istotne, że wraz z przebiegiem i wiekiem zmieniają się niektóre cechy auta. Chodzi zarówno o moc i przyspieszenie napędu, ale i prowadzenie, a nawet stabilność całej konstrukcji.

Co się najszybciej zużywa?

Najbardziej duży przebieg wpływa oczywiście na pracujące części mechaniczne silnika i przeniesienia napędu. Powstają większe „luzy”, mogą pojawić się stuki. W przypadku silnika będzie się on szybciej i bardziej ochoczo wkręcał na obroty spadnie jednak jego moment obrotowy. W efekcie silnik o dużym przebiegu ma większa moc niż pierwotnie, ale słabsza dynamikę.

REKLAMA

W przypadku skrzyni biegów mogą pojawić się problemy z synchronizowaniem niskich przełożeń, cięższa praca (nawet nie zużytego) sprzęgła i gorsza praca przekładni po nagrzaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na prowadzenie i „wyczucie” samochodu z dużym przebiegiem ma też stan i kondycja elementów resorujących. Spreżyny – nawet najlepszej jakości – z wiekiem i przebytymi kilometrami osiadają, zmienia się geometria zawieszenia a zatem i sposób prowadzenia zarówno z zakręcie jak i na prostej.

Część części nierówna

Kolejnym „problemem” wypływającym na zmianę charakterystyki auta razem z wiekiem i przebiegiem jest różna jakość części zamiennych. I nie zawsze mówimy tu o tendencji spadkowej. Kilka lat produkcji danego elementu to wystarczająco dużo żeby konstruktor kilkukrotnie wprowadzał małe zmiany poprawiające jakość czy wytrzymałość.

Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

Może się zatem zdarzyć i tak, że zamiennik będzie wyraźniej lepiej przemyślany i bardziej niezawodny niż oryginał. Tak jest najczęściej z elementami zawieszenia – i tu też jest największa pułapka. W zawieszeniu większość elementów występuje parami i jeśli zdecydujemy się na wymianę tylko jednego z elementów „układanki” na lepszy niż fabryczny auto może zupełnie przestać słuchać się kierownicy...

Wiek a bezpieczeństwo bierne

Najbardziej kontrowersyjnym tematem jest wpływ wieku na stabilność konstrukcji całego auta. Producenci zapewniają oczywiście, że ich projekty są dostosowane do intensywnej eksploatacji, a auto nawet z ogromnym przebiegiem ma zachować się podczas wypadku tak jak to, które niedawno wyjechało z fabryki. Czy to prawda? Nie do końca...

Wiekowy, czy bardzo zużyty samochód zawsze straci „sztywność” a to dlatego, że nie ma możliwości utrzymać nadwozia w fabrycznym stanie. Parkingowe stłuczki, wysokie krawężniki, w końcu warunki atmosferyczne czy sól na drogach – wszystko to nie ma neutralnego wpływu na blachę...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA