REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Im starsze tym lepsze? Auta nie starzeją się jak wino

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Im starsze tym lepsze? Auta nie starzeją się jak wino BMW serii 3 E46
Im starsze tym lepsze? Auta nie starzeją się jak wino BMW serii 3 E46
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Współczesne samochody bez problemu osiągają przebiegi, które jeszcze 10 lat temu były nie do pomyślenia. 300 tysięcy kilometrów na liczniku coraz rzadziej zniechęca do zakupu używanego auta i jest w tym wiele racji. Warto jednak pamiętać, ze nawet najlepiej utrzymany samochód z wiekiem i przebiegiem będzie jeździł inaczej niż salonowa „nówka”.

Technika w służbie długowieczności...

To że auta bez większych problemów osiągają coraz większe przebiegi to oczywiście zasługa coraz lepszych materiałów i technologii. Obecne oleje są w stanie nie tylko smarować, ale i chłodzić silnik, tworzyć warstwę ochronną, uszczelniać go – a to TYLKO OLEJ. Podobnie jest z innymi materiałami. Gumy coraz częściej zastępowane są silikonem, żeliwo stalą nierdzewną, stal aluminium lub nawet kevlarem. To wszystko powoduje, że auto dłużej jest w stanie jeździć bezawaryjnie.

REKLAMA

Zobacz też: Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Trzeba jednak pamiętać, że długowieczność bynajmniej nie oznacza nieśmiertelności. Wszystkie elementy się zużywają, ale w wolniejszym tempie, lub producent po prostu zezwala na większa tolerancję zużycia. To o tyle istotne, że wraz z przebiegiem i wiekiem zmieniają się niektóre cechy auta. Chodzi zarówno o moc i przyspieszenie napędu, ale i prowadzenie, a nawet stabilność całej konstrukcji.

Co się najszybciej zużywa?

Najbardziej duży przebieg wpływa oczywiście na pracujące części mechaniczne silnika i przeniesienia napędu. Powstają większe „luzy”, mogą pojawić się stuki. W przypadku silnika będzie się on szybciej i bardziej ochoczo wkręcał na obroty spadnie jednak jego moment obrotowy. W efekcie silnik o dużym przebiegu ma większa moc niż pierwotnie, ale słabsza dynamikę.

W przypadku skrzyni biegów mogą pojawić się problemy z synchronizowaniem niskich przełożeń, cięższa praca (nawet nie zużytego) sprzęgła i gorsza praca przekładni po nagrzaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na prowadzenie i „wyczucie” samochodu z dużym przebiegiem ma też stan i kondycja elementów resorujących. Spreżyny – nawet najlepszej jakości – z wiekiem i przebytymi kilometrami osiadają, zmienia się geometria zawieszenia a zatem i sposób prowadzenia zarówno z zakręcie jak i na prostej.

Część części nierówna

Kolejnym „problemem” wypływającym na zmianę charakterystyki auta razem z wiekiem i przebiegiem jest różna jakość części zamiennych. I nie zawsze mówimy tu o tendencji spadkowej. Kilka lat produkcji danego elementu to wystarczająco dużo żeby konstruktor kilkukrotnie wprowadzał małe zmiany poprawiające jakość czy wytrzymałość.

Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

Może się zatem zdarzyć i tak, że zamiennik będzie wyraźniej lepiej przemyślany i bardziej niezawodny niż oryginał. Tak jest najczęściej z elementami zawieszenia – i tu też jest największa pułapka. W zawieszeniu większość elementów występuje parami i jeśli zdecydujemy się na wymianę tylko jednego z elementów „układanki” na lepszy niż fabryczny auto może zupełnie przestać słuchać się kierownicy...

Wiek a bezpieczeństwo bierne

REKLAMA

Najbardziej kontrowersyjnym tematem jest wpływ wieku na stabilność konstrukcji całego auta. Producenci zapewniają oczywiście, że ich projekty są dostosowane do intensywnej eksploatacji, a auto nawet z ogromnym przebiegiem ma zachować się podczas wypadku tak jak to, które niedawno wyjechało z fabryki. Czy to prawda? Nie do końca...

Wiekowy, czy bardzo zużyty samochód zawsze straci „sztywność” a to dlatego, że nie ma możliwości utrzymać nadwozia w fabrycznym stanie. Parkingowe stłuczki, wysokie krawężniki, w końcu warunki atmosferyczne czy sól na drogach – wszystko to nie ma neutralnego wpływu na blachę...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA