Dlaczego pasek klinowy piszczy?
REKLAMA
REKLAMA
Powodów piszczenia paska klinowego może być, co najmniej kilka:
- jest zużyty,
- jest zbyt rozciągnięty lub za długi,
- powierzchnie boczne są starte,
- jest popękany,
- jest niewłaściwie napięty (ślizga się pod obciążeniem),
- jest niewłaściwie założony.
REKLAMA
Zobacz też: Jak zmieniać pasek klinowy w starszych typach samochodów?
Zdarza się także, że pasek piszczy, gdy rano kierowca próbuje odpalić samochód po mroźnej nocy, a zamontowany w aucie akumulator ma już swój wiek. Dopiero po podładowaniu baterii alternator zaczyna dawać mniej prądu i stawiać mniejszy opór toczny, więc pasek przestaje piszczeć. Pasek wielorowkowy pracuje całą płaszczyzną przylegania, natomiast klinowy tylko bocznymi krawędziami stąd istotna jest jego szerokość, bo gdy boczne krawędzie się zużyją po prostu przestaje działać.
Zobacz też: Łańcuch i pasek rozrządu. Jak to działa?
Kiedy pasek po wymianie i naciągnięciu nadal piszczy to znak, że może być już zużyte koło pasowe i płaszczyzny przylegania się nie zgadzają. Trzeba wtedy wymienić pasek na ciut szerszy lub lepiej - koło pasowe.
Warto pamiętać, że w układach, w których pasek jest dociskany rolką napinającą, bywa tak, że to nie sam pasek, lecz właśnie napinacz wydaje charakterystyczny pisk.
Zobacz też: Wady i zalety silnika czterosuwowego
REKLAMA
REKLAMA